Asia 2016

September - October 2016
A 31-day adventure by Sanna Read more

Hong Kong day 1

September 27, 2016 in Hong Kong ⋅ ☀️ 34 °C

Efter att ha haft en lugn och bra flygtur (enligt mig, Tang delade dock inte riktigt samma erfarenhet då han tyckte resan tog fruktansvärt lång tid) landade vi cirka 07 i Hong Kong. Vi skaffade oss lite olika kort, ett som man laddar med pengar för att kunna åka tåg samt på vissa restauranger även äta på. Flygplatsen ligger som ute på en ö så vi fick ta tåget in till centrum där vi var säkra på att vi kunde gå cirka 2 kilometer till hotellet. Men våra planer ändrades snabbt så fort vi kom ut ur tågstationen då det var 32 grader och solen stekte... vi fick ta tåget vidare två stationer och på börja letandet efter hotellet från lite närmare avstånd istället! Efter att ha gått cirka 20 minuter var det så varmt så jag höll på svimma, att gå där med 10 kilo på ryggen kändes inte så idealt. Men tillslut hittade vi hotellet och ställde ifrån oss väskorna för att sedan gå ut och leta mat, det blev thaimat! Resten av dagen blev väldigt stillsam då vi gick tillbaka till rummet för att ta en nap på några timmar. Vi tänkte att det var bäst att gå ut och se stan lite mer på kvällen för då lär det ju vara svalare! Jo tjena... 33 grader var det på kvällen, gick inte att gå några längre sträckor utan att man behövde gå in på någon affär för att svalka sig. Vid midnatt så somnade vi.Read more

Hong Kong day 2

September 28, 2016 in Hong Kong ⋅ 🌙 28 °C

Vaknade cirka halv elva och när jag tog fram mobilen och kollade väderprognosen över dagen kände jag att det fanns hopp denna dag. Idag var det bara mellan 31-32... så efter ett tag drog vi oss ut och letade efter ett ställe att äta på. Senare på dagen gick vi till Victoria harbour och tog lite bilder för att sedan ta färjan över till själva hongkong. Det stod en varningsskylt innan vi klev på färjan då det var signal nr 1 för typhoon men det gick bra ändå. I själva hongkong stannade vi inte så länge då det knappt finns något att se eller göra så efter cirka 20 minuter blev det en returbiljett, menmen biljetten kostar cirka 3 kronor så det var väl inget att grina för. När vi väl kom tillbaka så stannade vi kvar vid hamnen och inväntade en lightshow som skulle vara klockan åtta. Vi hade också stora problem när vi skulle ta bilder när det började skymma för Tang blev aldrig nöjd med bilderna som jag tog på honom medan dom han tog på mig blev ljusa och bra. Tillslut så kom han på varför "men åh, du är ju vit, inte undra på att du syns mer...". Skrattar än. Nu har vi nyss kommit in på hotellrummet och det ska bli skönt att vila fötterna lite. ByebyeRead more

Victoria Peak

September 29, 2016 in Hong Kong ⋅ ⛅ 24 °C

Idag tog vi ytterligare en sovmorgon men blev glada när vi insåg att det var 27 grader idag! Vi tog oss till slut ut och det bar iväg mot närmaste 7-eleven där vi köpte frukost. Efter att ha gått runt och ätit så tog vi färjan över till självaste Hongkong igen. Vi tog tåget vidare till en galleria, med i princip endast outlet butiker, för att kika lite men ingen av oss hittade något. Väl tillbaka i centrum igen så tog vi oss en promenad för att ta en spårvagn upp till Victoria Peak. Eftersom det ligger uppe på en höjd så går spårvagnen väldigt brant, vilket jag inte märkte förens jag kollade ut och såg att husen lutade, men ja, i själv verket var det ju faktiskt vi som lutade... Utsikten när vi väl kommit upp var otrolig! Vi stannade där i några timmar tills det började skymma, då begav vi oss nedåt igen och tillbaka till den delen av hongkong där vi bor. Det första vi ställde in siktet på var mat, och det fick bli congee - någon typ av ris soppa som var riktigt god! Mätta och belåtna gav vi oss vidare ut på marknad och Tang köpte en ryggsäck och jag köpte en souvenir t-shirt. Klockan 10 var vi helt slut i både huvud och fötter så vi begav oss tillbaka till rummet för att vila, så nu säger vi godnatt! [En liten note till mig själv: låt aldrig Tang hålla i din mobil eller annat värdefullt! Han har tappat saker minst 7 gånger idag plus att han höll på ramla när han skulle beställa mat]Read more

Ni hao Macau!

September 30, 2016 in Hong Kong ⋅ ⛅ 25 °C

Idag har varit en dag fylld med upplevelser och incidenter, allt från åkande av speedboat till slagsmål med hissar. Men bäst blir nog om jag tar allting från början.
    Så, ytterligare än sovmorgon för Tangs del... Själv var man uppe med tuppen (10..)! Direkt när Tang tog sig upp så begav vi oss ut för att köpa frukost som fick ligga i väskan medan vi letade reda på stället där man köper biljetter till en speedboat som går till Macau. Resan dit tog cirka en timme och i båten gick över 300 personer in, men det var en behaglig tur där vi även hann få i oss vår frukost. Väl i Macau virrade vi runt men hittade till slut in till centrum efter cirka 2 km promenad. Efter bara några timmar var vi (eller i alla fall jag...) trött på ön och tyckte vi hade sett allt, så vid 19:35 tog vi båten tillbaka till vårt kära "hem", hongkong. När vi kom tillbaka så gick vi igenom passkontroll och även så står det folk efter kontrollen som ibland tar ut stickprov för att kolla tempen. Gissa vem som har blivit fast i den alla gånger vi sett en sån? Jo tang. Dom är även extra noga med honom i passkontrollerna medan dom knappt tittar i mitt pass. Jaja han ser väl misstänkt ut då.
    När vi kommit ut från allt med pass och biljetter att göra så begav vi oss tillbaka till rummet för att gå på toa och vila fötterna i några minuter. Men när vi skulle ut igen så höll hissdörren precis på att gå igen när vi kom så jag sprang och tog tag i dörren men jag var tydligen inte tillräckligt stark så fick lov att sparka till med foten, jag vann denna fight. Men när jag kollade upp såg jag dock att hissen inte var tom, det stod en man där inne som sett hela incidenten och som tur var så tyckte han, precis som Tang, att detta var jätteroligt. Väl ute igen så gick vi och lyssnade på utomhus karaoke och gick bara runt och köpte lite snacks, en bra dag ändå tycker vi. Tack och hej!

Last day in Hong Kong

October 1, 2016 in Hong Kong ⋅ 🌙 26 °C

Klockan 10:59 slog vi igen dörren till vad vi har kallat hem de senaste dagarna. Vi begav oss iväg till ett annat hostel då vi inte kunde stanna på det andra på grund av att det var fullt. Så nu har vi ett mycket finare och fräschare rum, men lika litet som det förra. Det första vi såg när vi kom in i receptionen var dalahästar, då kände vi oss som hemma. Då det har åskat och regnat i mängder under natten har vi haft svårt att sova, så det första vi gjorde när vi kom in på nya rummet var att vila. Till slut kickade hungern in och vi gick ner och köpte nudlar som vi tog med upp på rummet. Efter cirka en och en halv timme känner jag hur högra sidan av min underläpp svullnar upp mer och mer. Efter mycket googlande och frågande av mamma så slutade det med att jag tog en allergitablett och la mig och vilade igen. Det tog inte långa stunden innan svullnaden försvann och jag vet fortfarande inte vad det berodde på.
    Vid 8 så gick vi ut för att kolla på fyrverkerier vid hamnen då Hongkong "fyller år" idag. I över 20 minuter dundrade det på, men tyvärr stod vi lite dåligt till så det var svårt att se allt.
    Det enda som fattas nu är att duscha och packa allt igen då vi måste upp 6 imorgonbitti för att bege oss till flygplatsen. Tack för denna gång Hongkong, jag blev inte besviken.

Good evening Taiwan!

October 2, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 30 °C

Denna morgon stod klockan på 6:00... det var bara att bita ihop och kliva upp då vi egentligen hade ganska bråttom till flygplatsen ifall vi skulle hinna köpa frukost innan också. Även om vi kom iväg i tid så blev det stressigt på slutet och kom precis till the final call. Flygresan till Taipei gick på cirka 1 timme och 30 minuter och hann knappt blinka innan vi landade. När vi lyfte så varnade dom för att det kunde bli lite problem då vi skulle flyga genom en typhoon, men det var inga problem alls.
    Väl på flygplatsen i Taipei så fick vi vänta att tag på att Andy skulle komma och åka buss tillbaka med oss till Taichung. 32 grader var det när vi landade, hade hoppas på lite svalare menmen. När vi klivit av bussen i Taichung så hämtade Andys pappa upp oss och körde oss hem. Vi pustade ut och vilade lite efter all bäring av väskorna men vid cirka 18:00 åkte vi till en jättefin restaurang för att äta något som heter Beijing duck, hur gott som helst! Efter vi var otroligt mätta och nöjda gick vi ut och kollade runt i centrum för att sedan avsluta med att kolla in deras opera house, väldigt fin byggnad som precis blev färdigställd, lägligt! På vägen hem köpte vi watermelon juice och sen blev det sovaa, godnatt

Taichung day 2

October 3, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 30 °C

Dagen började inte precis bra då Andy fick någon typ av matförgiftning under natten och fick åka till akuten cirka 5 på morgonen... han mådde dock mycket bättre på dagen och vi begav oss ut för att äta! Street food fick det bli, allt från friterad kyckling till boba tea. Efter att ha sett centrum och tittat på några parker så tog vi bussen hem för att sedan åka till en view point. Taichung är lite som Falun, det ligger i en grop, så det var en riktigt fin utsikt över staden. Efter det åkte vi till det stället som uppfann bubble tea och åt tofu och drack det kända bubble tea. Tror Tang har druckit så mycket boba tea så det räcker för flera veckor nu haha. Otroligt mätta av allt te så gick vi ut och hittade på några gamla övergivna haj modeller som av någon anledning bara låg mitt ute i naturen. På vägen dit blev Andy livrädd för en "orm" som kom mot oss, men det var en hund... kanske ska kolla upp synen. Nu är vi tillbaka och ska sova och hoppas att denna natt inte håller på några akuten besök.Read more

Taichung day 3

October 4, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 30 °C

Ännu än dag då temperaturen låg på 32 grader, men känns som man är lite mer van med värmen vid det här laget. Men vi börja som vanligt dagen med mat, denna gång blev det beef nudles och blev som vanligt inte besviken! Jag har fortfarande problem att äta med pinnarna men det går iaf bättre och bättre haha... När jag tillslut fått i mig allt så åkte vi och kolla på en park som hette Maple garden, och solen stekte på rätt bra då kan jag lova, men hör och häpna så har jag kommit undan utan att ha bränt mig än. Efter att ha spenderat runt en timme där så tog vi bussen till två köpcentrum för att kika runt lite, men som vanligt så köpte ingen av oss något, förutom mat då såklart... vi tog senare oss in till en nattmarknad och jag tror jag aldrig ätit så mycket och så mycket olika saker i hela mitt liv, otroligt hur mycket gott man missar när man bor i Sverige. Det var nästan så vi rullade hem när vi var klara och bestämde oss för att kolla på film. Medan Tang tog en nap så åkte jag och Andy iväg på moppen och köpte ännu mera mat, vet inte riktigt hur den idén kom in i bilden med tanke på hur mätta vi var men jaja. Först blev det papaya mjölk och en toast och efter cirka 5 minuter stod vi vid ett annat matställe och beställde stekta nudlar. När vi väl begav oss hemåt köpte vi med papaya mjölk och kyckling till Tang och sen fick det bli film resten av kvällen.Read more

Taichung day 4

October 5, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 30 °C

Då Tang tog en rejäl sovmorgon så åkte jag och Andy och åt lite gul ärtsoppa, en kall sådan och den satt inte ivägen i denna värme. Jag fick även lov att köpa en ny tandborste då min förra blev invaderade utav kackerlackor, ryser än...
    När Tang väl vaknat så åkte vi och åt nudlar med jordnötssås och drack soja mjölk och ris mjölk. Vi begav oss sedan till en stor Buddha som låg i princip mitt i stan. Som vanligt så bestod kvällen utav att gå på marknader och testa all mat vi ser, inte blir vi besvikna heller.
    Vid cirka 10 så åkte jag och Andy och kollade på bio medan Tang vilade hemma, vi såg Miss Peregrine's home for peculiar children. Den var mycket bättre än jag trodde och biosalongerna var så mycket större och bekvämare än i Falun. Efter filmen åt vi tunna tunna nudlar och stinky tofu, stinky tofu var dock inget för mig men inte så illa som jag trott och hört. Mätta och trötta åker vi hem och ska sova. Ses imorgon!

Gaomei wetlands

October 6, 2016 in Taiwan ⋅ 🌫 29 °C

Började dagen med en stor portion stekt ris medan Tang tog nudlar. Efter vi tillslut fått i oss allt så började resan mot Gaomei wetlands, en cirka 40 minuters resa med bil. Väl där så var det så mycket mer folk än vad jag trodde, många klasser som var där på utflykt. När man gått ut några hundra meter på en brygga så kunde man gå ner i vattnet, det blev dock aldrig djupare än till fotlederna. Efter att ha stannat där och sett solnedgången så åkte vi och åt på ett ställe som låg påvägen hem. När vi kommit tillbaka hem så gick vi ut till en matställe och åt samt tog några öl, jag som inte ens gillar öl men den var så vattnig så det var okej haha.Read more