Na 44 dienstjaren bij de kmar met pré pensioen. Read more Valkenswaard, Nederland

Angoulême rustdag

May 7, 2023 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Gisteren besloten om vandaag een dag te rusten. Heb zojuist een ander hotel gevonden, mijn bagage in de kamer gezet en relaxed de stad in gefietst, hoewel relaxed....met al die verhogingen, plateaus... nu aan de espresso even niets... met dichtbij donkere wolken...uiteindelijk waait het over. Wat een drukte al, de Fransen in de stad houden er wel van om gezien te worden, eropuit te gaan met vrienden...hapjes en vooral veel wijn, de Franse nectar zal ik maar zeggen. Wat ook zichtbaar is zijn de zwervers. Ik ken het Franse sociale systeem niet maar ook kleine groepen jongeren die om geld vragen.. nog wat foto's genomen van de stad..
    Ik zit nu in een foodhall, wat een diversiteit aan maaltijden en het zit vol... de Fransen zijn levensgenieters, mooi om te zien.
    Vanmiddag maar een extra rustmoment ingebouwd, het voelde trouwens vreemd vanochtend dat ik na het ontbijt niet op de fiets hoefde maar vond de rust die ik even hard nodig had zeer welkom.
    Zonet uiteindelijk een overnachtingsplaats voor morgenavond kunnen reserveren, wat was ik blij, ben namelijk helemaal klaar met die last minute mogelijkheden..... nu weet ik dat ik morgen na ongeveer 61 km een plaatsje heb voor de nacht. Ik stap morgen dus met een gerust hart op de fiets. Dat moet ik dan dus op deze manier gaan plannen.

Angoulême

May 6, 2023 in France ⋅ ☁️ 23 °C

Nou, eerst maar eens terug naar de plaats waar ik naar toe werd gebracht door een alleraardigste man nadat duidelijk was geworden dat er in zijn dorp geen overnachtingsmogelijkheden meer waren...... Civray. Een plaats die ook niet op de St Jacobsroute lag.... een B & B genaamd Hermitage en gerund door Mikki, een Vlaamse dame en haar NL vriend Wim. Ik werd ontvangen aan de lange keukentafel in een jaren 70 keuken. Het was een artistiek stel en zo ook de woning ingericht. We zaten ontspannen aan de tafel en ze vroegen of ik mee wilde eten, het werd konijn van gisteren met pasta, gewoon lekker, met een pruimensmaak erdoor, niks mis mee.
    De ochtend erop het ontbijt, samen met nog een andere Frans stelletje en toch proberen met elkaar te praten.... en daarna mijn spullen weer gepakt en mijn weg vervolgd.
    Vandaag richting Angulême en het lukte zowaar. Het was een pittige trip en de steile heuvels telde ik maar niet, dat werkte ook niet motiverend, jeetje zeg het hield niet op. Ik merkte ook wel in de namiddag dat ik wat vaker mijn fiets even aan de kant zette om wat te drinken en bij te komen om vervolgens weer verder te gaan. Over het landschap niets dan moois.
    De man die me weg bracht was een leraar aan de basisschool. Hij vertelde dat hij wel eens op vakantie in Scandinavië ging en dan door Nederland heen reed. Ik zei dat het ook via Duitsland kon en dat was duidelijk geen goede opmerking. Het is opvallend dat de 2e WO nog dwars zit. Zoals ik ook al eerder zei, de vele oorlogsmonumenten in de dorpen met de Franse vlaggen erbij en deze week ook her en der wat bloemstukken.......
    Enfin in Angulême maar weer een stempeltje gehaald. Ik heb er na vandaag 2 weken opzitten en ik ben helemaal bij. Heb nu wel een andere route maar na Bordeaux volg ik weer de geplande route.
    Tot slot nog dit.... ik had er mijn verslag ook mee kunnen beginnen want de gedachten waren er ook vanochtend maar vandaag precies een jaar geleden werd Glenda geopereerd. Het heeft me vandaag op vele momenten bezig gehouden...

Civray

May 5, 2023 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Vanochtend regende het toen ik wakker werd, ik dacht balen als ik zou moet starten met regenkleding aan maar eerst maar eens ontbijten. Daar stond zowaar een pot koffie klaar! Geen machine dus! Enfin na het uitchecken liep ik even naar buiten om de startuitrusting te beoordelen. Zonder regenkleding dus en ook geen windjack aan. Het ging lekker. Voor de insider, ik had mijn geïrriteerde spot voorzien van een pleister en die heeft me door de hele dag geholpen, morgen dus weer!!
    Onderweg een paar mooie plaatjes geschoten van een mooi viaduct, een straatje, maar ook een chateau..... mocht er nog een dame 'gevangen' zitten. Met de roeiboot in de gracht gaat er niemand gered worden... 😀 😀. En dan die enorme bomen aan de kant van de weg, dit is maar een voorbeeld maar wat staan er veel, te mooi. Er wordt ook veel gekapt. De restanten liggen dan langs de weg, veelal aan de binnenkant rot.... Trouwens er liggen nog zoveel stapels brandhout bij huizen, voor jaren, dus dat stookt er nog jaren op los..... dat probleem duurt dus nog wel even voort... voordat ik Poitiers binnen fietste zag ik dit mooie blauwe veld in groei/bloei.......
    En dan kom ik in Poitiers aan....... ik zie een grafitti-artiest aan het werk en ik vraag of ik een foto mocht nemen, hij knikte en even later passeerde ik de Notre Dame. Even een foto genomen van een onderdeel. Na een stempel op mijn credential reed ik wat rond om een leuk brasserietje te vinden om wat te eten en om na te denken over de vervolgroute. Ik heb gekozen voor een kleine verandering omdat dit navigatie-technisch beter uitkwam. Vanaf mijn plaatsje bij de brasserie keek ik op een uithangbord 'maison de peuple', ik moest meteen aan gepeupel denken en las verder confederation generale du travail, vereniging van arbeiders dus. 1939 - 2021, 90 jarig bestaan. En voor de goede kijker....binnen in het raam een rode vlag met hamer en sikkel. Tot slot nog Jeanne D'arc, ook een verleden in Poitiers...
    Het ging lekker met fietsen, geen vervelende wind, nee lekker tempo erin en op naar Gençay. Ik had een overnachtingsadres gevonden vandaar dat ik het nog de moeite waard vond om vandaag verder door te rijden dan Poitiers. In Gençay aangekomen bleek het adres permanent gesloten... een geïnteresseerde voorbijganger zei dat er verder geen overnachtings mogelijkheden waren en verwees mij naar de Mairie (burgemeester) en dus naar het gemeentehuis, dat was gesloten en ik was bezig om mijn telefoon maar eens te raadplegen want ik vreesde voor een herhalin van een doemscenario toen een man van de zijkant van het gemeentehuis kwam gelopen. We raakten in gesprek en hij vertelde dat er geen overnachtingsmogelijkheden waren. Hij zag mijn schelp en hij bood me aan om een hotel te zoeken. Hij ging een andere auto halen en alles werd ingeladen. Uiteindelijk kwamen we ongeveer 20 kilometer verder terecht, in Civray dus, bij een Gite. Nota bene gerund door een vlaamstalige mevrouw en haar Nederlandse vriend, wat wil je nog meer. En zo belandden we aan de keukentafel en uiteindelijk aan een warme maaltijd. Wat een voltreffer.... en nu zit ik op mijn kamer dit verslag bij te werken. Morgen maak ik nog een foto want voor vandaag had ik mijn quotum bereikt. Ik ga zo lekker slapen. Wat een dag....

Châtellerault

May 4, 2023 in France ⋅ ☀️ 21 °C

Nou zeg, het was me het dagje wel.. Eigenlijk de hele dag tegenwind gehad, daar werd ik niet vrolijk van. De kunst is dan om er niet tegen te gaan knokken maar om 1 of meer tandjes lichter te gaan fietsen. Je houdt het dan iig langer vol. Ook NL-Mark, die ik onderweg een paar keer trof beklaagde zich hierover.
    Onderweg bij de bakker maar eens wat gekocht en op een bankje opgepeuzeld en onderweg de prachtige bloemen vastgelegd, het ging even over het idee, ze waren niet op z'n mooist. Bijna op het einde van de dag zag ik een bord ScC 1295 km. Ik zag in pinguïn dat ik tot en met vandaag er ruim 900 km's op het zitten. Penguin zal mij straks kunnen vertellen hoeveel km's ik exact heb gemaakt, ondanks de berekeingen aan de voorkant.. Nog een paar dagen en dan zit ik op de helft..
    10 km voor het einde haakte Mark af en zocht hij een camping op. Morgen rijd ik Poitiers voorbij een beetje het zuiden van Frankrijk in..
    Hopelijk een dagje zonder wind...

Tours

May 3, 2023 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Weer op tijd uit de veren....hetzelfde ritueel en op tijd op de fiets. Nu had ik gisteren mij zadel ietsjes horizontaler gezet omdat ik al een dag of 3 ongemak had. Nu probeerde ik dat om met een dikke vaselineachtige zalf te neutraliseren maar dat lukte niet dus vandaag ietsjes horizontaler en naar achteren gezet, het lijkt nu opgelost.
    Ik merkte vandaag wel dat ik gisteren wat extra km's had gemaakt, ik kon de turbo niet aanzetten zeg maar en was vaker vermoeid dus meer stops om ff bij te tanken. Ondertussen rijdend door het mooie landschap, ik zag zelfs de eerste wijnranken en ook velden met tarwe wisselden de koolzaad af. Af en toe een haas en wat fazanten zorgden voor wat leven in de brouwerij. Opvallend hier ook is dat de boeren allemaal kleinere tractoren hebben om de grotere landbouwakkers te bewerken... dan ontkom je ook niet aan de gedachte dat Nederland met een veel kleiner akkerbouw gebied de op een na grootste landbouw- exporteur is van de wereld. Wat zou Frankrijk dan kunnen doen....??
    Ook de chateau's waren weer groter dan groot en inmiddels fietste ik langs de Loire richting Tours. Ik kwam langs een brigade van de Gendarmerie National, met uithangbord.... een mooie omschrijving en zo herkenbaar. Ik heb de indruk dat ze goed verspreid zitten en ik zie dagelijks wel een auto, actief dus!
    Onderweg kreeg ik nog een tip van een collega over een slaapplaats in Tours maar daar kwam ik niet uit, niet getreurd ik slaap weer binnen vanavond.
    Goed en wel Tours binnen fietsend kwam NL- Mark achterop gefietst. Ik wist dat hij ook Tours als doel had gesteld. Ik ben net terug van een hapje en drankje in de stad met hem..
    Morgen weer een nieuw avontuur, weet nog niet precies waar ik uit ga komen, wel rond de 85 km ongeveer. Trouwens morgen begin ik aan het 2e deel van de St Jacobsroute, het begint ergens op te lijken.... Deel 3 gaat over Spanje tot en met Santiago...

VENDÔME

May 2, 2023 in France ⋅ ☀️ 18 °C

Omdat ik gisteren aan het maximaal aantal foto's van de dag zat, vandaag nog een foto van die kathedraal in Chartres. Hierop is duidelijk te zien dat de beide torens verschillen van bouw, waarom? Ik weet het niet.
    Vanochtend om 07.30 uur paraat, ik wil maximaal gebruik van de dag. Als eerste richtte ik me op de stad Chateudun en afhankelijk van de tijd van aankomst zou ik dan doorrijden naar Vendôme. Het was al na tweeën en ik wilde toch echt wat extra kilometers maken maar besefte ook dat ik behoorlijk aan de bak moest. Er zaten op het traject van vandaag wat meer vlakke stukken en daar heb ik extra vaart gezet, vergeet niet bergen en dalen waren er ook... Onderweg ben ik NL- Mark nog 3 keer tegen gekomen en dan lachen we hoe dat weer mogelijk is. Nee samen rijden is geen optie want hij heeft een ander ritme maar hij rijdt anders naar Santiago toe en zo kan het verkeren..
    Vandaag ook voor het eerst alleen de korte mouwen aan en gesmeerd. Genoten van landschap en de bijzondere monumenten onderweg. Vandaag de eerste wandelaars met schelp gezien. De kastelen en bijzondere panden, wat zijn het er veel. De Fransen hadden het hoog in hun bol. Nu staat er ook veel leeg omdat het onderhoud door de eigenaar niet opgebracht kan worden.
    De een na laatste foto is van een monumentale kerk van St Jacobus in Vendôme. Dit keer een kleiner verhaaltje, het licht gaat uit.... (bij mij) welterusten en tot morgen. Op naar Tours en/of daar voorbij zou Buzz lightyear zeggen.... 😀

CHARTRES

May 1, 2023 in France ⋅ ☁️ 16 °C

Nou, op tijd uit de veren want Chartres is vandaag het doel om samen met Bart en Mark uit eten te gaan. Het begon al met een half half ontbijtje, tja vandaag 1 mei, nationale feestdag en de kok was liever blijven liggen denk ik, maar goed, vertrokken in alle stilte want ook op de republikeinse wegen was het lang heel stil, er werd kennelijk uitgeslapen bij deze gelegenheid, alles was gesloten en zo reed ik door het mooie land. Een chauvinistisch land, althans de bewoners. Het woord is Frans en zij verdienen dit woord. Bij ieder gemeentehuis mooi de vlag gehesen, bij gedenktekens onderweg het geheel een verzorgde indruk of het nu de 1e of 2e WO betreft. Het straalt respect af. Ik heb 2 foto's van huizen genomen, de een lijkt wel villa kakelbont en de andere is een van de vele rote huizen die langs de route staan, bijzonder hoeveel mensen dit konden veroorloven, deze grandeur...
    Er moest flink doorgetrapt worden en als je dan Chartres 17 km ziet staan komt het ineens erg dichtbij. En zo reed ik enige tijd later Chartres binnen op weg naar de kathedraal om een stempel te scoren. Wat een gebouw zeg...waarom zo groot alles te...... en dan wetende dat dit gebouw toch wel een paar honderd jaar oud is... eigenlijk geen woorden voor... ik kan de schoonheid dus niet zien... als je goed kijkt verschillen de 2 torens ook van bouwstijl.
    Later op de middag/avond Bart en Mark ontmoet voor een gezellig samenzijn. Morgen gaat eenieder weer zijns weeg. Wellicht tot een volgende ontmoeting.
    O ja, de foto met een riviertje en dat huisje erbij...... dat is de aanlegsteiger van het huis daarachter. Als je goed kijkt zie je trapje in dat huisje...

Épône

April 30, 2023 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Vanochtend om 07.00 uur klaar voor vertrek. Hoewel ik had afgesproken voor het ontbijt om die tijd was het heel stil in het petite hotelletje.... ik liet het achter me en in een frisse ochtend was ik alweer awake in la douche France.. ik dacht ontbijten doe ik later wel en na een paar dorpjes met ieder een zondagmarkt zeg maar op het plein voor de kerk draaide ik zo'n pleintje op gewoon om me onder te laten dompelen... een vervallen pandje waar mensen in- en uitliepen met vanalles en nog wat. Ik moest bijna bukken door de balken in het plafond.. Bonjour een dubbele espresso en even buiten op het terras de zondag in laten werken. Ik ben alweer 1 week onderweg, veel gedachtes verder en mezelf realiserend dat de geplande km's per dag een hele kluif blijken... ik ga voor het maximale maar veiligheid staat voorop, geen avond- cq nachtelijk avonturen en op is op..... en door!
    Onderweg weer zoeken naar een stempellokatie en ik stopte in een dorpje met een petite markt. Ik stapte af en sprak een marktkoopman aan die net uit de kerk kwam met de inmiddels legendarische woorden tampon pour Saint Jaques, vrij vertaald ' waar kan ik een stempel krijgen van st Jacobus. Hij nam me mee de kerk binnen en daar werd al druk gerepareerd voor de aanstaande H.mis, het muzikale gedeelte dan. Weer zo'n hele oude kerk met alle dingen die ik van lang geleden herkende. Ik werd tot voorbij het altaar geleid en kwam in het privégedeelte van de bewoners. De pastoorsmeid zoals we dat vroeger in onze tijd noemde was inmiddels hier ook een bejaarde vrouw geworden die met een dienblad met koffie onderweg was naar de muzikanten in de kerk. Desgevraagd vertelde ze dat de pastoor een stempel had en liepen we verder het privégedeelte in. Ik was inmiddels overgedragen aan een insider van de kerk en ik bedankte de koopman met een merci monsieur.. de man klopte op een deur en ik kon horen dat het over mijn stempel ging, of het niet kon wachten tot na de H.mis waarop ik kennelijk bedenkelijk genoeg keek en er een antwoord terug in de ruimte klonk. Er kwam iemand naar buiten, meneer pastoor nog wel, een 40er. Hij gaf me een hand en ik gaf hem mijn credential en voila de stempel werd geplaatst en ik werd een bon voyage toegewenst. Ik bedankte iedereen en liep dezelfde weg terug door de kerk waar het duo nog steeds gepassioneerd hun liederen ten gehore brachten.
    Op de markt nog maar 2 appels en 2 peren gekocht die je inderdaad niet met elkaar moet vergelijken... 😀 en weer op de fiets.. in een volgend dorpje wat gegeten in het park waar de banen voor de jeu de boules wedstrijden alweer klaar liggen. O ja brocante, dat woord kom je in ieder dorpje tegen en nu aangekondigd aan het hek van een kasteel. Verder genoten van het landschap wat nooit verveelt.
    O ja, in Mechelen kwam ik NL-Bart voor het eerst tegen, hij heeft zo'n ligfiets. Inmiddels ben ik hem daarna nog 2 keer tegengekomen en is er inmiddels kennis gemaakt. Ook NL-Mark kwam in beeld en onze paden hebben zich inmiddels ook al een paar keer gekruist, vandaag zelfs 2 keer en toen ik hem die 2e keer zag at hij iets van de bulanger en ben ik gestopt om mijn fruithapje naar binnen te werken... Mark en Bart kennen elkaar inmiddels ook en Mark opperde om tel.nrs uit te wisselen en zo geschiedde. Vanmiddag toen ik ingecheckt was kreeg ik een appje van Mark. Hij had contact gehad met Bart en het leek hen wel leuk om morgenavond in Chartres samen te gaan eten. Dat wordt dus het doel voor morgen..
    Tot slot van de dag nog dit.... van de week is het me al eens overkomen maar vandaag weer..... zeer frustrerend als je wordt ingehaald door de TGV 😀 😀 😀.

Sainte-Geneviève

April 29, 2023 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Zo, ik ben gestopt in Sainte-Geneviève omdat ik geen 2e nachtavontuur wilde. Ik moest nog 28 km maar ik kon niet goed overzien of ik dat bij daglicht zou halen gezien het landschap en de klasse 1 mogelijkheden dus eigenlijk een voorzichtige keuze.. vandaag zaterdag en het leek erop alsof alle Fransen vandaag hun gras ging maaien, ik zeg bewust geen gazon want die naam verdient het niet, meer knolleveld zeg maar. Lekker achter de grasmaaier, blik op oneindig.. en het viel op dorpje in dorpje uit. Het landschap met zijn soms venijnige hellingkjes, nou hellingkjes.. het weer was aan de koude kant, eigenlijk soms een jas nodig maar dan werd het weer zweten en dat was ook niet handig, kil dagje dus met zo nu en dan een aanwijzing van de sint Jacobusroute, op de goede weg dus.
    En dan die gele velden nog, zo mooi dus een foto dan maar. In Sainte-Geneviève het eerste bord richting Paris gezien.. daar gaan we dus lekker om heen. Ik verblijf nu in een hotelletje, zo ... ik weet het niet, ik ben zo ik zie de enige gast die lijkt te overnachten en eten. Het menu uitkiezen was al een hand en voeten project, ben benieuwd of het gewerkt heeft.. inmiddels meer gasten ingecheckt in het hotel en gasten die komen eten.
    Ik ben nog iets moois vergeten...... iedere dag 'moet' ik 2 stempels scoren op mijn credential. Kwam vandag in een dorpje Catenoy en zag het bordje Maire, daar zit de burgemeester dus. Ik zag een fiets staan dus afgestapt en rond gekeken en ja hoor, iemand aangesproken voor een stempel van St Jacq. Er werd een sleutel gehaald en het gemeentehuis werd geopend en de stempel werd gezet. Wat mooi hè dat dit dan weer gewoon kan. Ik heb ook e indruk dat de sociale cohesie, wat zeg ik nou, groot is, wellicht moet men ook om te overleven in het buitengebied waar veel huizen te koop worden aangeboden. Het buitengebied loopt leeg met alle gevolgen van dien. Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

Compiegne

April 28, 2023 in France ⋅ ☁️ 19 °C

Vanochtend op tijd uit de veren. Ik wilde om 08..00 uur op de fiets zitten om beide systemen, de garmin en de route app op de telefoon te vergelijken. Gedurende een uur zag ik dat de garmin geen alternatieve routes meer aanbood en ik dus op de mij uitgestippelde route bleef. De stroom vretende app en telefoon ging uit. Wel gedurende de dag een controlemoment maar het bleef goed gaan. Dan merk je ook dat je meer tijd krijgt voor andere dingen... naast Glenda, bij aanvang van de dag ook stilstaan bij de 5 vrienden die met hun struggle bezig zijn, hun namen noemend en de strijd waarmee zij bezig zijn. Dat herhaalt zich enkele malen gedurende dag. Voor wat betreft Glenda zijn er 4 woorden die centraal zijn komen staan; zielerust - eren - dankbaarheid en spijt betuigen over zaken die ik niet goed heb gedaan. Gedurende de afgelopen dagen zijn die 4 woorden prominent blijven hangen en die draag ik mee, ik merk dat het me rust geeft.
    De laatste dagen heb ik verschillende oorlogskerkhoven gezien, veelal klein maar netjes verzorgd maar ook gedenkstenen over de 1e WO..... Daarnaast ook de kerkhoven, net buiten de dorpen, een laatse rustplaats is het echt..
    En dan fiets je door het mooie landschap met zowaar een route aanwijzing van het genootschap, ik zit goed!! En dan begint het te miezeren en vraag ik me af of het regenpak aan moet ..... ik voel mijn kleding en bedenk dat het moment daar is voor het regenpak. Gedurende het uur sijpelt het langs mijn helm naar beneden en ik blijf droog, goede beslissing. Ook weer blij als het uit kan, vanavond toch te drogen hangen......
    Alles verloopt volgens plan en besluit ik in Noyon te gaan eten, wetende dat ik nog 30 km moet. De plat du jour wordt het dus met een biertje, een waar rust moment. Ook deze plaats heeft een enorme kerk en ik bedenk me dat ik al verschillende kerken in de steigers heb gezien, gelukkig geen bord van de EU met subsidie verstrekking......... onderweg nog een kleine aanwijzing van de St Jacobsroute en door...
    En zo komt langzaam Compiegne in beeld, wat blij om deze dag goed af te sluiten. Ik check in en even de ergste dorst lessen in de dichts bijzijnde kroeg, in dit geval een Ierse pub, zo ff bijkomen, fijn dat het vandaag zo is verlopen, vanavond op tijd naar bed want morgen is het weer fietsen met als eindbestemming Marines, vanavond wat voorbereiden.
    Trouwens, ik hoorde dat in een treinwagon de vrede van de 1e WO is getekend, ik kijk morgen of ik die historische plek kan vinden. Ik las zojuist in Google over het treinstel en de rol in de 1e en 2e WO. Het staat in een museum, daar maak ik geen tijd voor vrij, kost teveel tijd.