Na 44 dienstjaren bij de kmar met pré pensioen. Læs mere Valkenswaard, Nederland
  • Dag 36

Santiago de Compostella

27. maj 2023, Spanien ⋅ ⛅ 24 °C

Ik vond het vanochtend spannend...... licht geslapen, luchtig ontbijt en om 07.30 uur op de pedalen en ik mag wel zeggen dat ik tekeer ging met beleid..... en het wierp zijn vruchten af. 55 km in 4 uur in zeer geaccidenteerd terrein maar het leek alsof het niet stuk kon. Ik had weer vleugels. Was al om 11.30 uur binnen. Ik wilde zeker voor 14.08 uur binnen zijn, het tijdstip van heengaan van Glenda dus dat was veilig gesteld..
    Toen was mijn zorg om de papieren van de tocht in orde te krijgen en mijn fiets met spullen in te leveren, ook dat is gelukt. Toen naar mijn hotel en daarna de stad in voor souvenirs en om de beloofde kaarsjes te branden. Ik heb ook kaarsjes gebrand voor de 5 vrienden die met hun struggle bezig zijn maar om te beginnen voor Glenda.. ik heb in de kathedraal gezeten en heb me afgezonderd, een moment voor mezelf en haar... zielerust - eren - bedanken en spijt betuigen, de 4 zaken die zich gedurende de trip in mijn hoofd hadden genesteld..
    Ik heb die 4 nu 'afgevinkt'. Dat wil niet zeggen dat het voorbij is hè maar aan deze onderwerpen heb ik invulling kunnen geven. Zit nu een biertje te drinken en zelfs de taxi voor morgen 05.00 uur is geregeld. Er mag dus wat losgelaten worden...

• Dag 35

Arzùa

26. maj 2023, Spanien ⋅ ⛅ 23 °C

Vanochtend voor de 33e keer een ritueel uitgevoerd; uit een vreemd bed gestapt, geontbijt en de fiets op gestapt, ik hou het globaal... Morgen maakt dat dus 34 keer en dus dagen.
    Ik heb het vandaag ervaren als een moeilijke opstart, ik kwam niet los, het ging moeizaam. Ik vermoed dat het lichaam ook weet waar het aan toe is..
    Op een gegeven moment een van de vele caminopaaltjes gefotografeerd en daar is het qua foto's bij gebleven. Ik heb er alles uit moet persen om in Arzùa uit te komen terwijl mijn ambitie was om daar nog voorbij te rijden. Volgens Google is het nu nog iets van 40 km maar de jacobusroute heeft altijd een ander plan 🙈 maar zo ongeveer blijft er voor morgen over. Ik heb het helaas niet korter kunnen maken maar wel een afstand die te doen is. Morgen maar vroeg op pad en dan voor de laatste keer de pedalen op. Een final countdown zal ik maar zeggen...
    AANVULLING:
    Ik heb zojuist mijn ticket naar huis geboekt, dan moet je wel vertrouwen hebben in morgen hè!!
    Morgenavond sluit ik mijn missie af, dwz dat ik zondagochtend als ik in het vliegtuig zit dit dagboek ga sluiten. Ik ga er een boekwerk van laten afdrukken dus tot die tijd kunnen jullie reageren.

• Dag 34

Portomarin

25. maj 2023, Spanien ⋅ ☀️ 23 °C

Toen ik vanochtend naar buiten ging om mijn wasje binnen te halen zag ik dat er een mooi wolkendek tussen de bergen lag en ik keek er mooi bovenop, een prachtig gezicht als start van de dag.
    Na het ontbijt op de pedalen en ik heb wel wat hellingen gehad onderweg maar er zijn pittigeren geweest..
    O ja...ik merkte dat iets in mijn voorwiel begon te piepen en ik had de fiets al een keer op z'n kop gezet en het wiel geïnspecteerd maar kon niets vinden. Na wat afdalingen in ën supermarkt een kleine verpakking olijfolie gekocht en op een plaatsje naast wat asperges gegeten te hebben de naaf wat olijfolie toegediend en het is over.... 👍👍
    Wat later in de middag geven de benen (en het lichaam🙈) aan dat ik om me heen moet gaan kijken voor een overnachtingsplaats en dat is gelukt. Even weer bijkomen en vast inkopen gedaan in de supermarkt want die is morgen pas om 09.00 uur open en dan wil ik allang onderweg zijn.
    Ik heb een paar foto's onderweg genomen van bijzondere momenten.

• Dag 33

O Cebreiro

24. maj 2023, Spanien ⋅ ⛅ 19 °C

Ik had een goede nachtrust gehad en idem start van de dag, ook een stempel gehaald bij een albergue in de stad en toen vertrokken. Ik zou eerst het traject naar Villafranca del Bierzo afsluiten en dan doorgaan met het laatste traject van 208 km eindigend in Santiago de Compostella. En zo geschiedde ten dele. Ik wilde zo ver mogelijk doorreizen.. ik wist ook dat het vandaag een pittig traject zou worden. Daarom had ik de afgelopen dagen extra kilometers gemaakt om een mindere dag te compenseren... en dat was dus vandaag.. tjonge jonge wat een traject. En er waren ook nog eens omleidingen vanuit de overheid en op een gegeven moment kwam ik op een voetgangerstraject (pelgrims) terecht met ontzettende keien, verschrikkelijk, niet te beschrijven maar ik denk dat ik zo'n 6 km over zo'n keienpad met al zijn oneffenheden en ups en downs mijn fiets heb geduwd... ik was kapot toen ik bij een albergue in de bewoonde wereld terecht kwam. Ik vond het genoeg voor de dag maar er waren geen kamers meer vrij dus door naar het volgende dorp op 2,5 km afstand maar wat een traject weer... Ik heb echt een paar keer moeten afstappen omdat mijn benen niet meer wilden en dan is het duwen geblazen. Bij het volgende dorp O Ceibrero was het bij het 3e hotel raak. Een kamer! Snel wasje gedraaid en gegeten en nu op mijn kamer.
    Ik heb ook maar een foto gemaakt van de dag...
    Vanavond goed rusten en morgen kijken wat ik ervan kan maken. Mijn ambitie is zo veel mogelijk km's! Dan kan ik aan het einde van de de trip van morgen iets meer zeggen over de aankomst..
    Het licht gaat nu uit, bekaf..

• Dag 32

Ponferrada

23. maj 2023, Spanien ⋅ ☁️ 24 °C

Ik zit op m'n hotelkamer, even maar eens goed douchen en slapen en ontbijten zodat ik er morgen weer tegen kan.
    Maar eerst terug naar vanochtend. Een redelijke nacht gehad en 's ochtends een ontbijtbuffet waar ze echt hun best op hadden gedaan. Tja en daarna was het weer op de pedalen. Via een historische (pelgrims) brug reed ik de bergen weer in. Mijn doel was zover mogelijk voorbij Astorga komen en als het erin zat wilde ik uitkomen in Ponferrada maar daar moest ik wel een partijtje voor trappen zeg, onder andere 30 km hellingen en daarna ook een heerlijke afdaling. Ik heb een klein beetje zon gehad maar toen ik op hoogte van 1500 meter fietste kwam de hagel plotseling uit de lucht vallen dus zsm mijn regenpak aan maar het voelt niet prettig. Daarna nog wat geregend en dat was het. Ik kwam nog voorbij een 'bijzonder kruis' waar je middels het weggooien van een steen weer gereinigd ben. Ik had geen reden om een steen te gooien dus ben doorgefietst. Heb wel iets gemijmerd hoor.... De omgeving was ook weer een andere en toen ik in Ponferrada uitkwam was de pijp ook leeg.
    Morgen wil ik eerst dit traject afsluiten door Villafranca del Bierzo aan te tikken en daarna begint officieel mijn laatste traject van 208 km. Ook in dat traject zit nog een flinke kuitenbijter dus ik moet kijken hoe of dat gaat, ik bekijk het maar per dag....

• Dag 31

Villavante

22. maj 2023, Spanien ⋅ ⛅ 21 °C

Zo zeg, weer ingecheckt in een albergue, ja op een slaapzaal met stapelbedden, ik lig beneden... maar hoe begon mijn dag..... vanochtend na een heel licht ontbijtje om 08.40 uur op de pedalen. Mijn enige doelstelling was zover mogelijk voorbij Leòn komen en dat lukte aardig. Ik had er net als gisteren een goed tempo inzitten maar zag dat ook de wandelende pelgrims alweer vroeg op pad waren. In ieder dorp zit, bij voorkeur op de kerktoren, 1 of 2 nesten ooievaars te nestelen, mooi om te zien! Enfin ik was rond 11.00 uur in Leòn waar ik meteen ook weer een stempeltje haalde en ik had honger, dat voelde ik onderweg al dus een goede lunch genomen zodat ik ook gedurende de middag dit tempo kon volhouden en dat is aardig gelukt. Toen ik Leòn uitreed doemden de nodige heuvels weer op maar daarna was het over het algemeen heel goed om te doen. Ik wilde iig 80 km of meer fietsen en dat is gelukt. Ik voel me goed en het lijkt wel of ik naar Santiago toegetrokken word.. een bijzondere ervaring want ik trap echt door en snap soms zelf niet dat ik het zolang volhou.. maar ik klaag niet hoor.
    Ingecheckt dus in een albergue en dat betekent eigenlijk ook dat je het avondeten en ontbijt daar ook gebruikt en het is natuurlijk ook super gemakkelijk. Dadelijk even onderhoud plegen en uitrusten.
    Zojuist gezamenlijk gegeten met als tafelgenoten een Belg, Oostenrijker, een Zuid-Koreaan en een Australiër. Mooie gesprekken, goed te eten en dan zit ik nu op mijn stapelbedden (beneden) om mijn verhaal van de dag te completeren. Hoewel nog licht gaat het niet lang meer duren. Ben benieuwd wat de nacht brengt en iig voor morgen weer veel zin in, jullie weten ook waarom!

• Dag 30

El Burgo Ranero

21. maj 2023, Spanien ⋅ ☁️ 17 °C

Nou, daar gaat tie..... gisteren dus in een albergue geslapen. Geen kamers meer maar wel een bed in een slaapzaal.... waar moet ik toch aan denken..... alleen 20 man/vrouw op een zaal...🙈🙈 en zo geschiedde maar eerst eten en drinken. Ik zat bij een groep Australiërs, goeie babbel en een gezellige avond gehad. Nou gezagen werd er en toen kon ik toch nog mijn verhaal op Penguin afmaken wat eerder op de avond niet lukte. Enfin eindelijk in slaap gevallen met oordopjes....en vroeg eruit en na een pelgrim-ontbijt de fiets weer op. Ik kan het niet verklaren maar het leek wel alsof ik vleugels had en ik drink géén redbull... nee zonder gekheid het ging zo goed en zelfs voor de middag was ik al voorbij het eindpunt van het vorige traject maar zo vol energie en dus door. Ik heb weer een heel stuk op gravelpad gereden waar ook weer de wandelaars liepen en niet een paar.... ik denk dat ik vandaag ën paar honderd pelgrims te voet ben gepasseerd. Bij het roepen van buen Camino waren de reacties zeer uitlopend van geen reactie, een schrikreactie van uit de concentratie gehaald worden tot bellende pelgrims of op hun GSM starend of fris of minder fris terug roepend, enfin met beleid gefietst en uiteindelijk zijn er weer gescheiden paden. De zon scheen de hele dag en aan de lucht geen wolkje te bekennen. Rond 13.30 uur ging het toch wat langzamer en Léon was toch nog iets van 40 km en dat vond ik toch even iets te gortig, dan maar een hotel en onder de pannen voor de nacht op een fatsoenlijke kamer en dat is gelukt. Vandaag ruim 80 km's afgelegd.
    Ik besef ook dat ik vandaag 4 weken (zondagen) onderweg ben.. ik kijk tevreden terug.

• Dag 29

Boadilla del Camino

20. maj 2023, Spanien ⋅ ☁️ 16 °C

Zo, vanochtend uit Burgos vertrokken na de dagelijkse boodschappen ingeslagen te hebben. Ik begon al met een lekkere klim, de dagelijks warm-up, die altijd slaagt in zijn opzet.... ik klim omhoog om uiteindelijk terecht te komen op de hoogvlakten, hier bekend als de meseta. En daar zie je de eindeloze vlakten zonder bergen om je heen want je fietst op de hoogvlakten... gedurende uren fiets je over de vlakten. Soms zijn dat van die gravelpaden, kilometers lang en dan ben ik blij dat ik niet lek ben gereden...Eindeloze rechte wegen soms met wat hellingen, zover je kijken kunt. Ik betrapte mezelf op de constatering liever eindeloos rechte wegen dan die hellingen.... en het ging ook lekker. Ik had in Estépar eigenlijk een overnachting geboekt maar ik was rond 11.00 uur al daar en die heb ik toen maar laten schieten, het zij zo... er zat niet zoveel hoogteverschil in en dus trapte ik lekker door. Ik voelde me goed en het lichaam zat mee. Op verschillende plaatsen kwam ik de wandelende pelgrims tegen die een weg moesten oversteken waarna ze weer in het niets verdwenen. De dorpjes die ik tegenkwam adverteerden ook allemaal met slaapmogelijkheden maar ik wilde verder en zo geschiedde... op een gegeven moment was het al bijna 16.00 uur en ik twijfelde wat er hierna nog zou komen qua voorzieningen en ik vond het eigenlijk genoeg geweest vandaag, flink doorgetrapt en 75 + km gefietst dus doelstelling gehaald.
    Ik reed naar het centrum 🙈 van het dorp en voorwaar een pelgrims albergue oftewel slaapzalen. Het internet is slecht en kan niet slapen juist ja, snurkers op de zaal maar liefs 20 man/vrouwen liggen.. vanavond iig goed gegeten en wat gedronken en nu dan dit verslag bijwerken omdat het internet het nu aan kan.
    Ik heb de wekker ook maar vroeg gezet zodat ik er weer op tijd tegenaan kan. Wat een houtzagerij zeg....🙈🙈🙈
    Zeg.... ik zag net dat als ik morgen in Sahagún ben ik nog 2 trajecten moet.... 1 van 204 km en een van 208 km. Ik voel de spanning in mijn lichaam moet ik zeggen..

• Dag 28

Burgos

19. maj 2023, Spanien ⋅ 🌬 15 °C

Ik weet niet wat er aan de hand is maar mijn verhaal is verdwenen.... opnieuw dus.....
    Na gisterenavond zeer laat toch nog een kamer gevonden te hebben in hotel Belorade had ik als diner 2 zakjes naturel Chips en 4 citroenbier(tjes) genuttigd.
    Vanochtend na het uitchecken terug naar het dorp om inkopen te doen voor het ontbijt en dagproviand. Het werd stokbrood met zalm en koffie voor ontbijt en stokbrood, zuivel en beleg voor de dag. In Belorado vroeg ik een man naar het bureau van toerisme voor de stempel. Ik zag een voor mij herkenbare rugzak... en vroeg hem daarna. Hij bleek Brits en erkende de herkomst van de rugzak. Het bleek dat hij een paar jaar voor de liefde naar Spanje was geëmigreerd. Hij had zijn zoontje net naar de peuterspeelplaats gebracht. We spraken even over hoe het kan lopen en ik wenste hem nog veel geluk. Ik heb mijn verhaal maar niet verteld..
    En daarna op de pedalen.. al snel waande ik me in no-mens-land. Zover ik kon kijken natuur of landbouwgrond. Ik ben gestopt met me af te vragen of de route ook de kortste is (want dat is niet) maar dan is het uren stil, heel stil met een landschap van heuvel na heuvel en ja hoor ook zeker een dal. De zon liet zich niet zien vandaag, de wind liet zich wel horen en voelen, het was koud mag ik zeggen en de hele dag dreigde een regenbui, daar is het overigens bij gebleven. En daar fiets ik dan, de wind waaide om mijn oren, nee niet even maar eigenlijk de hele dag, dus goed gekleed blijven! En dan is daar dat kleine dorpje met een huiskamer, een café en open dus in de remmen om even bij te komen. 3 kopjes koffie in totaal en ik zag dat deze huiskamer ook een aardig alcohol-assortiment had en gedurende de afgelopen dagen had ik gezien dat er al op vroege uren 'werd geschonken'. Ik denk dat het sociale isolement daarvan de oorzaak is. Wat ook is opgevallen is dat er behoorlijk gegokt wordt. Met formulieren zit men voor de tv voor waarschijnlijk een uitslag. Ik neem aan dat men niet op de fietser gokt (🙈🙈) En dan fiets ik weer verder. Rond lunchtijd zet ik mijn fiets aan de kant bij een kinderspeelplaats met banken. Ik ben de enige. Op een gegeven moment word ik aangesproken door kennelijk 2 pelgrims te voet die vragen naar de busregeling. Ik verwijs hun naar een café wat ik net voorbij was gereden. Na de lunch voelde ik dat ik een extra pauze moest inlassen en vervoegde mij bij het café. De 2 pelgrims zaten binnen en ik vroeg hen naar hun tocht, ook op weg naar Burgos ze vonden het koud buiten en hadden een taxi besteld. Zo zie je maar dat eenieder zijn eigen beleving bij deze tocht heeft... 3,5 uur later arriveerde ik na menig heuvel op en af in Burgos, zij waren waarschijnlijk al lang in Burgos... de zon scheen en op een bankje boekte ik via booking.com een hotel, net buiten het centrum. Mijn lunch werd ook in het park genuttigd en daarna via de kathedraal, met stempel naar het hotel toe. Met een voldaan gevoel over de dag die ik met veel momenten van teveel naar ik had overwonnen. Ik bedoel hiermee dat er gedurende de dag weer veel momenten waren geweest met teveel onderwerpen die ik terug moest weten te brengen tot niet meer dan ik om een helling te overwinnen... en het lukte, de focus op de 4- kante meter voor je neus, het voorwiel. Een bijzondere ervaring die werkt!!!!!!

• Dag 27

Belorado

18. maj 2023, Spanien ⋅ ☁️ 10 °C

Vanochtend na een goede nachtrust en nog beter ontbijt de fiets weer op. Het eerste wat ik doe is een bezoek brengen aan de dichtstbijzijnde supermarkt om de dagproviand vers in te slaan en daarna was het de route opzoeken en vervolgen. Ik moest vandaag in Belorade terecht komen dus doortrappen. In het begin zaten de voetgangers en de fietsers op hetzelfde spoor dan doe je natuurlijk rustig aan want dan voel ik me gast. Het is ook goed gegaan maar op een gegeven moment scheidden onze wegen. Ik trof hele stukken gravelpad en lange lange wegen met glooiingen. De zon scheen een beetje maar de wind deed beter zijn best, koud dus...en zo ging het de hele dag door, ik denk dat ik vanaf de middag geen wandelaar of fietser ben tegen gekomen en voor de slimmeriken onder ons.... ik zat op het goede spoor!! En zoals gezegd de wegen....zo ver je kon kijken... met toppen en dalen...de ene weg na de andere..... ik hanteer dan om kort voor me op de weg te kijken dus niet in de verte (want dat schiet niet op) en zo vreet je die ijlelange stukken op... Er waren ook stukken dat de pijp leeg was en ik even langs de fiets ging lopen en dan stopt er een wagen naast je... Guardia Civil... raampje ging open er werd gevraagd of alles goed ging. Ja hoor maar nu even lopen... hij vroeg waar ik vandaan kom en waar ik naar toe ging en torn zei een van die Guardia's dat hij Nederlands sprak, ja dan deel je natuurlijk dat ik voor de Koninklijke Marechaussee heb gewerkt en die kent hij ook, zusterorganisaties zei hij en toen zwaaide hij en vervolgde zij hun weg. Trouwens ik zag vandaag ook een patrouille van de guardia civil op de mountain bike op het voetgangerstraject in sportief tenue natuurlijk maar op de rug Guardia Civil en dat ze de pelgrimsroute bepatrouilleerde..... zo zie je maar...en dan kom je eindelijk om 19.45 uur in Belorade aan, bek en bekaf mag ik wel zeggen. Eerst een hotelletje gevonden, de 2e was raak. Niet gegeten vanavond en het hotel had die service niet dus maar aan het bier met chips... ik was al blij dat ik een kamer kon krijgen...
    Afzien dus vandaag, 102 km afgelegd..🙈

Bliv medlem: