A 21-day adventure by Cristina Read more

Ashdod Israel

October 18, 2018 in Egypt ⋅ ⛅ 26 °C

2018-10-17 onsdag

Båten skulle avgå från Ashdod 14:00 så man kunde inte göra några längre utflykter på egen hand. Vi var dock glada att vi inte hade bokat någon av rederiets utflykter eftersom Jerusalem-utflykten hade tröttat oss både själsligen och kroppsligen.

Vi tog bussen in till city för att kolla in staden. På vägen åkte vi förbi en stoooor marknadsplats där vi gärna hade stannat. Det visade sig vara flera km till city därifrån så det var omöjligt att hinna dit och tillbaka då sista bussen tillbaka t båten gick 13:00.

Vi tog en promenad inom en Shopping Mall ner mot vattnet, fikade och vände sedan tillbaka. Typiskt nytt stadsområde med breda gator och noll trivsamhet. Vi tog buss tillbaka och åt lunch på båten

Ashdod är Israels största hamnstad. Ashdod och Haifa är Jerusalems importhamnar. Ashdod är en ny stad men det har funnits mindre bosättningar långt tillbaka. Det finns ungefär 235 000 innevånare i staden. Redan de gamla filistéerna bodde här.

I hamnen såg vi massor av nya personbilar. Det visade sig vara så att för att undvika de höga kostnaderna för att frakta personbilar via Suezkanalen så lastar man av bilarna söder resp norr om Suezkanalen och tar dem med lastbil förbi kanalen. Som, i alla fall måttligt, miljömedveten låter det märkligt. Kanal-konsortiet borde avväga att ta lägre avgifter för att främja miljön.

När båten hade lagt ut igen fick vi besöka köksregionerna, något som vår guide Pia hade ordnat för oss.

Suez-kanalen nästa

October 19, 2018 ⋅ ☀️ 27 °C

2018-10-18 torsdag

För att inte missa kanalinfarten ställde vi klockan på 04:45 (skrev fel tidigare och sa att vi gick upp 03:45), gick upp, beskådade kanalen, ställde klockan (min mobil) på 07:00 och la oss igen och sov vidare.

Henrik vaknade strax efter sju och undrade varför min mobil inte hade larmat. Klockan i min mobil visade strax efter sex.
    Vi kände oss tidsmässigt vilsna och försökte analysera problemet. Det visade sig att min mobil gick på Kairo-tid medan båten fortfarande använde Jerusalem-tid. Det officiella tidbytet ska tydligen ske i nästa hamn - vi får se om det blir någon ordning då.

Dagens begivenhet var att titta på kanalen och allt runt omkring. Mycket sand blev det.

Vår båt var nummer två i en konvoj på 22 båtar. Först gick en militärbåt som vi aldrig lyckades se. Konvojer med 25 eller färre båtar kan passera kanalen utan att behöva vänta på mötande båtar. Består konvojen av fler än 25 båtar behöver de vänta på mötande båtar.

Det fanns ett erbjudande om akvarellkurs även denna dag men med tanke på mitt senaste akvarellalster så avstår jag. Jag får ägna mig åt mina ikoner i stället. När jag kommer hem alltså.

Det blev i stället en hel del läsande. Vår bokcirkelbok Tivoli av P C Jersild hade jag nedladdad i mobilen så den läste jag tills batteriet var slut. Då övergick jag till pappersbok ’Into the Water’ av Paula Hawkins, hon som skrev ’The Girl on the Train’. Jag hann läsa 1/3 av den innan det var dags att göra sig redo för middagen.

Livet ombord

October 19, 2018 ⋅ ☀️ 30 °C

2018-10-19 fredag

Medan vi passerar Aqaba-viken tänker jag passa på att skriva lite om båten och hur livet ombord ser ut.

Vår båt heter Azamara Quest och tillhör samma företagsgrupp som Celebrity, som vi senast kryssade på, samt Caribean.
    Det är en förhållandevis liten båt som tar knappt 700 passagerare och drygt 300 män och kvinnor i besättningen.

Personalen kommer främst från Indonesien, Filippinerna och Indien. Totalt finns det upp emot 50 olika nationaliteter bland dem.
    Vi gäster representerar 15 olika länder varav 2/3 är från USA. Det finns några andra svenskar också.

Alla passagerare har basic-nivå avseende drycker, så så länge man håller sig till dem behöver man inte visa sitt kort. Basic-utbudet har hittills väl täckt våra behov och kommer göra så resten av resan också. Vill man dricka exklusiva märken betalar man antingen för en enstaka eller uppgraderar sig för hela resan.

Internet är dyrt och långsamt så högsta prio när vi går i land är att hitta free wi-fi.

Det finns två huvudrestauranger, en med buffé och en med bordsservering. Vi äter buffé till frukost och lunch medan vi aväter middagen serverade vid bord.
    All mat är god så vi äter med god aptit men är i princip aldrig riktigt hungriga, det hinner man aldrig bli.

Utöver det finns det små utskänkningsställen som caféer, hamburger-hak, barer mm. När man ligger i solstolarna på pool-däck (i skuggan) kommer servitörer med små slush - halvsmält sorbet som man dricker.

Det finns två sorters vitt och två sorters rött vin och vilka de är växlar från dag till dag.

All personal, och de är många, är trevliga och artiga och aldrig långt borta. I vår hytt finns fräscha blommor, en fruktskål och inför natten kommer två små petit four’er på ett fat. Vi orkar inte äta vare sig frukt eller små kakor.

Hygienen har hög prioritet ombord. Vid ingången till restaurangerna finns handspritsautomater och vi hör med jämna mellanrum i högtalarna att man, förutom handsprit, ska tvåla i händerna i 20 sekunder vid handtvätt. Personalen torkar ideligen av utsatta ytor med bakteriedödande medel.

Vi strävar efter att gå i trapporna så mycket som möjligt för att få motion. På däcket ovanför poolen finns en löpbana där många promenerat, vi har däremot inte sett någon springa.

Petra

October 20, 2018 in Jordan ⋅ ☀️ 23 °C

2018-10-20 lördag

Det är tur att det finns några vilodagar då och då så att vi får lite semester. Dagen var dock ingen sådan.

I dag var det frukost 06:00 och avfärd 07:00. Vi har nämligen varit i/på/vid världsarvet Petra i Jordanien.

Bussresan tog 2.5 timmar och det var fascinerande natur. Berg överallt och mestadels var de kala med lite eller ingen växtlighet. Så kom plötsligt en grön plätt och där odlades tomater, paprika mm. På de platserna pumpade de upp vatten till bevattning.
    En hel del annan mark var plöjd och beredd i väntan på regnet som snart ska komma. Troligen har de sått också så att det blir en rivstart. Då blir det grönt överallt.

Naturen och omgivningarna påminner i mycket om Afganistan, vi har Iofs inte varit där men det man ser på TV ser ut så.

Rederiet hade förberett oss på vad som komma skulle. I går förmiddag såg vi ’Indiana Jones and the Last Crusade’, där klippstaden i Petra agerade kuliss i den rafflande avslutningen, och kvällen avslutades på pool-döck med utomhusbio: ’Lawrence of Arabia’. Vi stannade inte hela filmen men det var speciellt att halvligga (i solstolarna) i mörkret och värmen och se film.

Nåväl - åter till dagens äventyr. Vår buss, samt en hel hög med andra bussar (flera från vår båt) kom fram till Petras stora bussparkering, och vi kunde börja det egentliga äventyret.

Petra har varit bebott sedan 7000 före Kristus men också under långa perioder bortglömt. Staden hade sin storhetstid 500 f.kr - 100 e.kr då staden var en hub (man kanske inte uttryckte det riktigt så på den tiden) för karavanhandel. Staden är naturligt befäst genom klipporna i och omkring staden. De hade god tillgång till vatten och byggde vattenledningar så att alla i staden hade tillgång till vatten.

Staden drabbades av flera jordbävningar och dessa samt ändrade handelsvägar gjorde att den minskade i betydelse. 600 e.kr blev staden en del av romarriket och en del byggnader användes som kyrkor. När södra sidenvägen ersattes med sjöfart och jordbävningar skedde oftare minskade Petras betydelse och på 1200-1300-talet glömdes staden bort.

1812 återupptäcktes staden av en schweizisk upptäcktsresande och nu är Petra både världsarv och ett av världens sju underverk.

Som vanligt vid stora turistmål fylkas månglare och köpmän. Vid början på vandringen fanns det tältstånd med varor artistiskt exponerade men när vi kom längre in i klippstaden ersattes de av pojkar som ville sälja på oss DVDer och dragspel med foton. De var tack och lov inte alltför många och inte heller alltför påträngande.

Merparten av byggnaderna i Petra är uthuggna i klipporna. ’Indiana Jones’-kulissen (the Treasure) finns på en större plats där ’Siq’, klippkorridoren som leder in till Petra, tar slut. Den är 40 meter hög och 25 meter bred. Utifrån ser man två våningar men på insidan är det bara en våning. Man får tyvärr inte gå in där längre.
    Teatern är gjord för större föreställningar då den har 33 rader och tar 5000 åskådare.

Vi såg en del av staden och vände tillbaka när klipporna blev mindre och det blev mera grus. Vägen in i Petra hade varit sluttande och lätt att gå vilket som bekant har den nackdelen att vägen tillbaka var uppför - hela tiden. Vi var rätt trötta när vi kom tillbaka till bussen.
    Under vandringen uppvaktades vi av försäljare av åsneritt, hästritt, kamelritt samt kärra dragen av hästar. Rederiet hade starkt avrått från att använda dessa tjänster och påmint om att deras försäkring inte täcker eventuella skador.
    För den som inte orkar med vandringen är de dock en förutsättning för att kunna se Petra.
    En medresenär med stegräknare konstaterade att vi hade gått en mil under dagen. Bra rehab-övning för min höft.

Det var en upplevelserik dag och absolut värd både bussresa och uppförsbacke. Åk dit om ni får den möjligheten!

Luxor - Karnak

October 22, 2018, Red Sea ⋅ ☀️ 29 °C

2018-10-21 söndag

Inga sovmorgnar här inte! Andra morgonen i rad när klockan ringer redan 05:00. Jag stiger alltid upp före Henrik eftersom mina morgonrutiner tar längre tid, så han får lite extra snooze-tid.

Dagens utflykt var ännu längre än gårdagen. Totalt 14 timmar varav 7 timmars restid.

Först var det öken och öken och .... Jag förstod först inte att det var en öken eftersom det bara var grus och berg. Min föreställning om öken är böljande sanddyner som flyttar sig med vinden och att sanden är som den finaste badstrandssand.

Efter ungefär halva bussresan blev det grönare och vi såg mera jordbruk. På flera ställen såg vi, efter svenska mått mätt, en liten åkerplätt som var uppdelad i ett tiotal kvadrater med en liten jordvall mellan. Det var tydligt att det odlades olika grödor i dem så min gissning är att det rör sig om växelbruk för att inte utarma jorden.

Längs med vägen fanns ett antal checkpoints. Fartgupp gjorde att bussen tvingades köra långsamt och inne i bussen krängde det ordentligt. En checkpoint bemannades av poliser och vakter. Ibland satt de i små torn (måste vara oerhört trångt och varmt), ibland var de beväpnade, ibland satt de vid ett skrivbord vid vägkanten där de mest ambitiösa sågs föra någon sorts lista över trafiken. Oftast påminde de mest om en ledighets-kommitté där de drack kaffe/te, rökte och småpratade.
    Verkade oförargligt men man tänka sig att nätverket av checkpoints ger de styrande möjlighet att övervaka och snabbt kunna införa begränsningar i medborgarnas möjlighet att förflytta sig.

Vi hade två sevärdheter att besöka under denna utförd. Först besökte vi Karnak, som är ett imponerande tempel, och sedan Konungarnas dal med sina gravkammare. Båda ligger i närheten av staden Luxor, Nilen samt den forntida staden Thebe.

Karnak hade vi ingen kunskap om före den här utflykten så jag har inte heller letat och sparat ngn information om Karnak. Därför finns det inte någon bakgrundsfakta.

Först konstaterade vi att det var varmt. Väldigt varmt och det fanns inte tillstymmelse till vind. I går i Petra hade vi i alla fall då och då en svalkande vind som gjorde värmen uthärdlig.
    Imponerande byggnadsverk; stort, högt och förvånansvärt väl bevarat. Att bygga och dekorera alla pelare och väggar krävde god ingenjörskunskap. När man skulle tillverka en pelare gjordes den i flera delar, ungefär två meter höga. Sammanfogningsytorna polerades blanka och när man sammanfogade dem använde man en sorts cement som gjordes på stenmjöl av samma sort som pelaren.

Byggnadsställningar, som vi är vana att se dem, hade man inte utan man samlade hop sten och jord till en kulle som stöttade väggen man skulle bygga. Denna kulle växte i takt att väggen blev högre. När väggen var klar användes kullen som arbetsplats för stenhuggare och gravörer som dekorerade väggen uppifrån och ner. Kullen minskades i takt med att dekoratörerna arbetade sig neråt. Dekorationerna var ibland som nutida serier, dvs de skildrade ett skeende.

Templet hade en viktig mätapparatur. En Nilometer där man mätte hur högt Nilen steg efter regnperioden. Det var en av härskarens huvuduppgifter att beveka gudarna, bla med offer, så att Nilen innehöll så mycket vatten som möjligt. Hela Egypten var beroende av Nilen och dess vatten. Kunde jordbruken kring Nilen inte producera tillräckligt mycket livsmedel så svalt folket. En Farao som flera år i följd misslyckades med sin uppgift att påverka regnen satt löst.

Luxor - Konungarnas dal

October 23, 2018, Red Sea ⋅ ⛅ 31 °C

2018-10-21 söndag

Dagens andra sevärdhet var Konungarnas dal, en begravningsplats för konungar under åren 1539-1075 f.kr. Det var inte bara faraonerna som begravdes här utan även deras fruar och barn, högt uppsatta egyptier med familjer samt även husdjur, man har hittat mumifierade katter och hundar.

Konungarnas dal tillhör världsarvet ’Forntida Thebe’.

Berggrunden består mestadels av sandsten men inblandningen av andra bergarter som tex lerskiffer, har försvårat såväl gravbyggnadsarbetet som sentida utgrävningar.

Gravarna har plundrats flera gånger. Den grav som i dag är mest känd, Tutankhamons grav, har inte varit speciellt utsatt för plundrare då han inte var någon betydelsefull farao. Hans regeringstid var kort, omkring 10 år, och hans påverkan på landet var liten. Hans mumie var illa åtgången men pusslades samman och finns nu i hans grav.

Man kan dra en parallell till Regalskeppet Vasa som var ett dåligt designat skepp men som nu drar många besökare.

Graven upptäcktes 1922 av en brittisk egyptolog som ansvarade för utgrävningarna som var klara 1932. Flera av de som deltog i projektet ådrog sig besvärliga virusinfektioner och några av dem dog också. Dessa infektioner berodde troligen på smittad mat och insektsbett men de utmålades som ’Faraonernas förbannelse’.
    Senare rön ger vid handen att det rent statistiskt inte var fler sjukdomar här än under jämförbara förhållanden.

Att fotografera i gravarna fick man endast göra om man hade löst fotobiljett. Hade man inte det beslogtogs fotoutrustningen under besöket. I Tutankhamons grav var det totalt fotoförbud. Smartphones fick medtagas och man fick fotografera fritt utomhus. Effekten av detta är att detta blogginlägg bara har ett fåtal foton.

De som fotograferade inomhus med sin Smartphone utan fotobiljett blev omhändertagna av vakterna (nitiska män i långklänning) och det räckte inte att radera tagna bilder. Vad påföljden blev har jag inte koll på men de ertappade eskorterades ut ur graven.
    Egypten är inte ett land där man vill testa vad som händer om man inte följer gällande regler.

Gravarna var vackra och intressanta och det kändes högtidligt att besöka dem. Imponerande var de väl bevarade färgerna. Fotoförbud har det goda med sig att man koncentrerar sig på det man ser.

Egyptiska myndigheter begränsar antalet besökare per dag för att minimera slitaget på gravarna.

Bryggbesök

October 23, 2018, Red Sea ⋅ 🌙 31 °C

2018-10-22 måndag

Äntligen sovmorgon! Och en lugn frukost där vi kunde sitta och njuta av kaffet. Vi såg fyra frukostätare som vi inte kände igen, klädda i mörkblått med företagslogga på bröstet. Vi la samman två och två och kom fram till att deras närvaro säkert hade med piratfaran att göra.

Den sedan tidigare utlovade ’pirat’-övningen satte igång 10:30. Kaptenen hördes i högtalarna och upprepade kodorden ’safe haven’. Vi var i vår hytt och direktiven för oss var att gå ut i korridoren och stanna där tills vi fick andra order. De som befann sig utomhus, på pool-däck, sol-däck eller på serveringarna, fick bege sig inomhus.
    Personalen kollade att alla hytter var tomma och vi såg några av de blåklädda röra sig bland dem.
    När alla befann sig på ett säkert ställe avblåstes övningen.

Efter lunch lyssnade vi på ett föredrag om den arabiska världen. Intressant och är en bra bakgrund när vi senare i veckan går iland.

Pia hade ordnat ett besök på bryggan för oss som var mycket intressant. Vi som är IT-, risk- och säkerhetsintresserade var nöjda med deras dokumentation av allt som sker på bryggan. Det finns mikrofoner i taket så att all mänsklig kommunikation säkrades. Sedan finns den ’svarta lådan’ som tar hand om all elektronisk aktivitet och den har en säkerhetsbackupp på annan plats i fartyget. Det viktigast instrumentet är, trots all denna teknik, det mänskliga förståndet. Vad man hör och ser är viktigare än alla andra hjälpmedel.
    Fr.o.m i kväll kommer besättningen på bryggan att utökas med extern säkerhetspersonal (de blåklädda) tills vi lämnar piratfarliga vatten.

Senare på dagen var vi, tillsammans med ett otal andra, inviterade av kaptenen till mingel med dryck och små tilltugg. Vi är nämligen med i Loyalty Club och det var anledning till inbjudan. Vi hade tidigare anmält oss till klubben och vår förra kryssning med Celebrity, tillsammans med denna, gjorde oss till lägsta klassens klubbmedlemmar och vi fick 30 internetminuter var. Den mest beresta damen i sällskapet har åkt på 34 kryssningar och blev extra uppmärksammad av kaptenen. Hon har säkert tillgång till internet hela resan.

Vi hade bokat vår middag i Aqualina, en specialrestaurang med italiensk mat. Hör betalar man en extra kuvertavgift. De hade höga ambitioner men nådde inte riktigt upp till dem. Maten var god och vi var rejält mätta när vi gick därifrån.

Leverans på Röda Havet

October 23, 2018, Red Sea ⋅ 🌙 31 °C

2018-10-23 tisdag

En varm dag. Så fort man gick ut på deck slog värmen emot en som en fuktig filt.

Vi är på Röda Havet som:
    - är vackert blått
    - har en temperatur på 32 grader

Vi hittade vilstolar i skuggan och låg och läste fram till lunch. Efter lunch var det en föreläsning om Islam och dess grundidéer. Saker och begrepp ramlade på plats och vi lärde oss något nytt.

Det finns varje dag ett digert program med olika aktiviteter. Programmet appellerar mest till den största passagerargruppen (de från USA) och det är en övervikt av aktiviteter för kvinnor. Trots det hittar vi här och var punkter av intresse för oss.

Denna dag shoppade jag. Inga storköp men en tunn vit kofta för en rimlig peng. Shoppens utbud är begränsat och det finns väldigt mycket blingbling. Givetvis också souvenirer som kepsar och t-shirts med båtens och rederiets namn. Någon i min närhet visade visst intresse för dessa.

Under eftermiddagen kom en högljudd svart zodiak (ribb-båt) upp bredvid oss med mörkklädda män ombord. Kaptenen hade förvarnat oss om att det skulle komma en båt med ’supply’ till oss och då hade jag sett framför mig ’ett skepp kommer lastat’ med frukt och andra livsmedel. En av männen gick ombord och de övriga lyfte ombord ett antal svarta lådor. Sedan sades det att det var utrustning till en orkester. När de höll på med avlastningen misstänkte jag att det var vapen till de blåklädda.
    När de var klara satte de hög fart till sitt moderskepp en bit bort.

Vår grupp samlades för en gemensam drink före maten och Pia informerade lite. Trollkarlen från gårdagens show kom och trollade med och för oss. Vi missade gårdagens trollerishow men det kommer fler chanser.

Hela skeppet mörklades på kvällen, gardiner fördragna överallt, pappskivor för fönster i dörrar och förbud mot att tända belysningen på balkongen. Allt för att göra oss svåra att upptäcka.