A 21-day adventure by Cristina Read more

Hemfärd

October 31, 2018 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 26 °C

2010-10-31 onsdag

Väckning 03:30 och Continental breakfast en timme senare. Frukosten var av den slimmade sorten. Inget vanligt bröd utan bara wienerbröd och muffins. Ingen juice utan bara olika saftblandningar. Ingen frukt. Ingen Suiss Müsli utan bara flingor och mjölk. Kaffe fanns i alla fall.

Det var mörkt när vi satte oss i bussen och det gick snabbt till flygplatsen. Vi checkade in och sedan fick vi gå ut ur byggnaden, över en gata och sedan in i avresebyggnaden. Konstigt!

Väl inne i avreseterminalen gick vi, och gick, och gick. Mitt handbagage var tungt eftersom vi lämnade ifrån oss våra resväskor i går kväll och då inte kunde packa morgonbestyrsutrustningen i dem. Ibland har flygplatser på sina skyltar en tidsuppskattning av hur lång tid det tar att nå en viss Gate och det hade behövts här.

Ett par av våra resekamrater hade extra brått eftersom de skulle hitta en geo-cache som finns på flygplatsen. Hoppas de hann göra det och ändå komma med planet.

Senare
    De hann! De hittade t.o.m två geo-cache’ar.

Planet var inte fullt så vi fick en extra plats att bre ut oss på.

Vi fick en bra Continental Breakfast och sedermera även lunch.

Vi tyckte det var skönt att komma hem men vädret hade vi inte längtat efter: 10 grader och småregn.

Snipp, snapp, snut - så var denna saga slut.

Sista kryssningsdagen

October 30, 2018 ⋅ ⛅ 28 °C

2018-10-30 tisdag

Vi vaknade upp till mulet väder och så småningom mullrande åskväder. Vi behövde tända alla lampor i hytten.

Ett magnifikt åskväder med ljungande blixtar, tordönsmuller, kraftig blåst och smattrande regn. Vi var i vår hytt, jag i sängen inlindad i täcket och det var rätt mysigt.
    Det blev mindre roligt när det började läcka in vatten vid balkongdörren. Första hjälpen var badhanddukarna och sedan fick vi anropa vår Room-service. Konstigt att man inte har testat detta, det är ju inget extremväder.

Vi hade en utflykt i dag också, vi utforskade Dubai med buss och några stopp. Intrycket av Dubai är (något överdrivet kanske) är att allt ska vara större, högre och dyrare än någon annanstans. Vi har nu varit uppe i världens högsta hus och då är inte antenner och annat inräknat.

Det besöket var verkligen ’mycket skrik för lite ull, sa käringen, klippte grisen’. Vi stod i kö i 45 minuter för att åka hissen upp, gick runt och fotograferade i 15 minuter och ägnade 15 åt att komma ner igen. Utsikten var fantastisk och det är roligt att ha varit där. För att komma fram till hissarna gick vi genom en shopping mall och där var det massor av affärer, en del var igenkännbara kedjor men andra var nya för oss. Det var snyggt och elegant.

Sedan åkte vi buss och stannade vid olika platser för att sträcka på benen och fotografera.

Förmiddag i Muscat

October 29, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 28 °C

2018-10-29 måndag

Vi tog skyttelbussen in till Muscat igen. Först letade vi upp internet och jag har nu publicerat allt jag skrivit hittills. Jag passade dessutom på att kolla veckans erbjudanden på COOP.

För 30 år sedan bekymrade man sig bara för att hitta vykort o frimärken, skriva dem samt hitta en brevlåda. Nu tillbringar man mycket semestertid med sin iPhone samt med att leta internetanslutning.

Det blev en sista tur i Souq’en men inga inköp i dag. Även i Souq’en är det så rent som är möjligt i den miljön. En Souq kan beskrivas som ett nätverk av trånga gränder där varje hål i väggen har sin egen verksamhet. Många är bara ett litet rum med varuexponering utanför i gränden. Andra har en större affär innanför. Jag har tyvärr inga bilder därifrån eftersom man blir tilltalad så fort man stannar upp, ja även när man sakta strosar i gränderna.

I större städer finns det specialiserade Souq’er, för t.ex guld, heminredning och kläder medan det här var en salig blandning.

Apropå att det var rent i Souq’en så är det fantastiskt rent överallt och det är tack vare att gästarbetarna är billig arbetskraft. Man ser dem ofta arbeta i grupp och längs gatorna kan de vara ett tiotal som arbetar tillsammans och håller planteringarna snygga.

Kvällens underhållning inleddes med passagerarkören som sjöng fyra ABBA-låtar. De hade övat fem gånger och det var en kör av typen ’Alla kan sjunga’. Att det var ABBA förlät mycket.

Båtens operaensemble gav sedan en förkortad version av Carmen.

Efter att ha avnjutit all musik gick vi till Chokladfestivalen. Tänk er att sätta i er chokladtårta, chokladfondue, tryfflar m.m klockan halv tio på kvällen och sedan gå till sängs. Vi tittade bara och kunde än en gång förundra oss över vad vi i detta överflödssamhälle kan hitta på.

Båtövning

October 28, 2018 in Oman ⋅ 🌬 28 °C

2018-10-28 söndag

Besättningen övade med tender(liv)båtarna i Muscats hamn. Under den här resan har vi alltid kunnat lägga till vid kaj, när inte båten kan göra det utan ligger på redden får man åka tenderbåt in till land. I Saltsjön i Stockholm kan man se båda varianterna.

Lite klargöranden:
    - de hoppande fiskarna var troligen tonfisk
    - Henriks mösshatt kallas ’kumma’
    - mysteriet med tiden på våra mobiler är löst. Sverige gick över till vintertid natten t söndagen och då är det troligen kalendern som styr detta och säger till klockan att ställa om sig.
    Vi hade våra mobiler satta på manuell tidsomställning men det hjälpte inte.

På kvällen var det ’White Night’ ute på pool-däck. Solstolarna var borta och i deras ställe fanns det dukade bord med vita dukar. Kaptenen och hans officerare grillade och serverade oss. Många valmöjligheter fanns det men de grillade hummerstjärtarna hade god åtgång.

Vi passagerare anmodades att klä oss i vitt och vi hade i alla fall vit skjorta och blus. Henrik hade sin kumma och var väldigt stilig
    När den värsta rusningen var över var det dags för besättningens parad då de kom ordnade landsvis med sitt lands flagga. Det fanns även en svensk flagga med två personer.

När vi satt och pratade efteråt så började det blixtra. Vi hörde inget åskmuller eftersom musiken överröstade eventuellt muller. Blixtarna kom väldigt tätt och senare började det blåsa och det kom regn. Då blev det dags att dra sig tillbaka till hytten för natten.

Mystiska Muscat

October 28, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 32 °C

2018-10-28 söndag

Vi är fortfarande i Oman men nu i Muscat som är landets huvudstad.

Morgonen började med stress. Mobilen väckte mig 05:45 precis som vi ville. Problemet var bara att mitt armbandsur visade 06:45 - en hel timme senare! Det var precis likadant med Henriks mobil och armbandsur. Vi insåg att vi hade bråttom. Tack vare att vi alltid har marginaler så fixade vi det. Jag fick avstå från att föna håret och i stället ha naturligt rufsebufs.

Dags för utflykt.
    Första anhalten var den stora moskén som var klar i början av detta århundrade och var en gåva till folket från sultanen. Den var imponerande, framför allt männens bönesal som rymde 6000 personer. Kvinnornas mer modesta hade plats för 500.
    Se nu inte detta som diskriminering!!! För kvinnorna är det nämligen helt ok att förrätta sin bön i hemmet medan männen måste förrätta sin (fredags-)bön i moskén. Vackert var det i vilket fall som helst.

Här skulle kvinnor täcka kroppen till handlederna och vristerna, flipflop fungerade eftersom man går barfota inne i moskén. Håret ska täckas och guiden hjälpte oss damer att få slöjan rätt. Det är lättare för männen, de behöver endast dölja knän och axlar - det är däremot orättvist!

Annars är Oman ett förhållandevis jämlikt land. Kvinnor uppmuntras att studera och lika lön för lika arbete ska gälla. Månggifte är väl det vi tycker är märkligast. Guiden var gift med en man som har två hustrur.

Den historiska bakgrunden till detta (tror jag) kommer dels från
    - många män dog i krig och det blev då kvinnoöverskott
    - bristerna på sociala skyddsnät gjorde att män gifte sig med t.ex svägerskor som blev änkor för att ge dem en trygg tillvaro.

Nästa stopp var vid stadens souq (basar). Vi inriktade oss först och främst på internet och vi hittade ett café som kunde förse oss med det. Jag lyckades publicera det mesta jag skrivit. Vi hann även kolla i souq’en och jag handlade en sjal efter en måttligt lyckad prutning.

Sultanens privata museum var i mångt och mycket en hyllning t sultanen med foto och målningar av honom i alla rum. I salen för viktiga besök hittade vi ett foto från vår kungs besök för några år sedan.
    Utflykten avslutades med kungens palats, hans arbetsplats - inte bostad. Vi blev inte inbjudna men fotograferade utifrån.

Sista 'hafs'-dagen

October 27, 2018, Arabian Sea ⋅ ☀️ 26 °C

2018-10-27 lördag

Sista sea-day, hädanefter är det externa aktiviteter varje dag tills vi åker hem på onsdag. Jag tycker inte om att jag har så många opublicerade inlägg, ni som läser mina inlägg får dem både sent och i klump. I går loggade jag in på båtens wi-fi där vi har 30 minuter var och på drygt 20 minuter kunde jag endast publicera de tre inläggen om Petra. Det krävs tålamod när man sitter där och ser att det jobbas allt medan minuterna försvinner.

På förmiddagen var det ’Captains corner and Q&A’ då vi fick veta lite mer om båten och dess historia. Kaptenen, som påminner om Janne Andersson (fast portugis), gillar att framträda och syns överallt så man undrar när han har tid att kapten’a. Efter hans presentation tillkom fler av besättningen. Och vi fick ställa frågor. Vi ställde inga och först efteråt kom vi på vad vi skulle frågat.

Vi fick bl.a veta hur de behandlar eventuell ohyra som medföljer leveranser av matvaror. De besiktigar först leveransen och sedan har de insektsfällor i lagerutrymmena.

Eftermiddagspasset var talangshow där olika förmågor i besättningen framträdde. Vissa var väldigt bra medan andra bara var bra.

När det var ett uppträdande med fem portugiser passade kaptenen på att rusa upp på scen och komplettera doa-kören.
    Jag filmade när det var ’Hotel California’ men lägger inte upp den här, det skulle ta alltför lång tid att ladda upp den.

Henrik kommer att bli känd på Instagran då Pia har lagt upp en bild på honom med den där möss-hatten som han handlade i Salalah. Jag återkommer med exakta adressen men den som är otålig kan söka på ’cluberiks’.

Salalah

October 26, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 30 °C

2018-10-26 fredag

Salalah är Omans näst största stad och har ambitionen att bli den förhärskande hamnstaden i landet. Hamnområdet ser därför ut som en stor byggarbetsplats. Huvudstaden heter Muscat vilket blir vår nästa anhalt.

Landet Oman har c:a 5 miljoner invånare varav ungefär hälften är gästarbetare. Dessa har inte tillgång till invånarnas samhällsservice som tex sjukvård. Större delen av ytan, c:a 85%, är öken, berg upptar c:a 10% och de resterande 5% är odlingsbar mark. Den odlingsbara marken är längs kusterna. Landet har oljefyndigheter och mineraler som exporteras. En annan viktig inkomstkälla är Frankincense, kådan från ett speciellt träd som samlas och främst används som rökelse. Oman är ett omtyckt semesterland, inte bara för närområdet utan attraktivt även för folk i Europa. Det är sandstränderna som lockar.

Den nuvarande härskaren sedan mer än 50 år är Quabos bin Said. Han kan närmast beskrivas som en upplyst despot. Han är mycket omtyckt då han har förbättrat folkets levnadsförhållanden. Medellivslängden har ökat drastiskt, barnadödligheten har minskat och alla barn går i skolan. Han är dock gammal, har cancer och inga naturliga arvingar så vad som händer den dag han dör/avgår är skrivet i stjärnorna.

Vi hängde på Pia som lotsade tio av oss till den gamla delen av staden. Skyttelbussen gick endast till hamnens terminal. Resten av sträckan fick vi ta taxi. Landet har ett starkt taxifackförbund och det är det som motsätter sig att skyttelbussarna får köra turisterna längre än så.
    Pia förhandlade med den äran och vi fick ett bra paketpris för ungefär två mil in till gamla stan och tillbaka. Förarna satt på en servering och väntade på oss medan vi strosade runt i Souq’en (souq=bazar).

Henrik handlade en fez-liknande mössa efter proffsig prutning och jag gjorde ett köpförsök på ett tyg men prutningen gick inte hem så jag blev lottlös. Vi hann gå till stranden och jag badade fötterna, troligen enda badet på den här resan.

Under färden mellan hamnterminalen och gamla stan såg vi många vackra hus och trädgårdar och överallt såg det rent och fräscht ut. Palmer växte frodigt i parkerna, vägarna var breda och släta. Allt gav intrycket av ett välordnat samhälle.

Tävlingsdags

October 25, 2018 ⋅ 🌙 26 °C

2018-10-25 torsdag

Så var det då dags för shuffle-board. Ett spel jag hade noll kunskap om och som Henrik hade en svag aning om. Henrik var påskyndare till denna aktivitet eftersom han ville lära sig spelet. Pia hade fixat en instruktör som visade sig vara en av operasångarna. Det gällde verkligen att skyffla iväg runda marker på en bana uppmålad på däck 11.

Jag anmälde mig genast som hejaklack, hade jag försökt mig på detta hade jag fått ont i dagar efteråt. Henrik deltog i både herr- och dammatchen, då damlaget var en ’man’ kort. Hans lag på herrsidan förlorade medan damlaget vann. Henrik tävlade då under täcknamnet Henrietta.
    Jag var så uppslukad av att vara hejaklack att jag helt missade att fotografera.

I efterhand fotograferade jag Henrik under en skyffling för att ge en bild av hur det ser ut.

Min mycket uppskattade insats under tävlingen var att ta upp drinkorder, gå ner till baren och beställa så att de sedan blev uppburna till oss.

Kvällen blev nästan hektisk. Först middag där min huvudrätt var väldigt speciell. Jag hade beställt cheviche med räkor och in kom en puck med 4 räkor omlindade med en lång gurkskiva. 3 sötpotatis-chips som ’mättande’ komplement. Det kändes mera som en förrätt men det var helt ok för mig. Nu kunde jag beställa en maffigare efterrätt i stället.

ABBA-disco klockan 21 och vi gick dit enbart av solidaritet m Pia. Hon hade nämligen fixat en extra ABBA-kväll då den förra var när vi kom tillbaka sent från Luxor.

Kvällen avslutades med trolleri och magikern var lika bra som när han för några dagar sedan trollade enbart för oss.

Nästan som Älvsjömässan

October 25, 2018 ⋅ ⛅ 27 °C

2018-10-25 torsdag

Det var Expo ombord i teatersalongen på förmiddagen. Olika funktioner på båten hade utställningsbord och Henrik fastnade redan vid det första. Diskussionen började med den indirekta eldriften och fördelarna med det, trots viss energiförlust. Jag tappade fort intresset och gick vidare i min egen takt.

Bartenderbordet bjöd på en Cosmopolitan i lagom storlek (dvs liten) som förmiddagsdrink. Middagsbordet hade servettbrytningar som säkert gjorde gårdagens servettbrytningskursdeltagare gröna av avund. Min favorit var rep-avdelningen med knopar och splitsningar i många varianter.

När vi sedan låg på skugg-däck såg vi några fiskar som hoppade i vattnet. Jag tyckte de såg ut som laxar som hoppar i laxtrappor (inte särskilt troligt), Henrik trodde att det kunde vara delfiner och ytterligare någon hade förslaget att det var tonfisk. Ska se om jag får någon klarhet i detta under resan.