traveled in 13 countries Read more Antwerpen, België
  • Day 24

Laatste dag

August 14, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 25 °C

Onze rit van Jinja naar Entebbe met een paar uur uitgesteld, omdat Emely ziek is opgestaan. Eerst nog wat uitgerust en dan vertrokken. Onderweg toch maar gestopt aan een apotheek. Uit voorgaande ervaring geleerd dat een voorschrift niet nodig is hier 😉
    We hebben op restaurant onze mau mau finale gespeeld... Alle cheatkwesties kwamen nu ook naar boven 😜. Niemand was geen valsspeler. 😉 De uiteindelijke winnaar was Ken! Althans, dankzij het samenspel met Wannes vorige week... 😉 Heel veel gelachen!
    Ken was vandaag best geëmotioneerd, hij vond het echt zijn beste trip ooit. Dat kan ook niet anders met ons hé 😜. We hebben hem nog extra in de bloemetjes gezet, waardoor hij even sprakeloos was. We gaan hem super hard missen. Niks was te veel voor hem en hij zette ons altijd op de eerste plaats... Zo iemand is moeilijk te vinden.
    Naomi (vriendin van Emely) is ons nog komen uitzwaaien aan Entebbe airport. Het was heel leuk om haar nog even te zien & super lief dat ze was afgekomen!
    Klaar (of niet) voor vertrek nu...

Bedankt aan alle volgertjes 😜 zij die graag naar Oeganda gaan, wij weten de aanraders wel!
    Wa Em avontuur... 🧡

• Day 23

Jinja

August 13, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 28 °C

Jipppiejeeej vandaag uitslapen in een safaritent met dubbelbed (eindelijk)!! Twee activiteiten op de planning: 's middags een duo massage, 's avonds een sunset boat cruise. Met twee heel hard genoten van de welverdiende massage na deze druk volgeplande trip. In de namiddag nog wat geluierd en een rolex gaan halen in de dichtstbijzijnde village. 'S avonds boat cruise.. hiervoor moesten we minsten met 3 zijn. Dus hadden we Ken maar meegenomen haha.. Een grote boot voor ons gedrieën, inclusief 2 obers, nen veeuuul eten met alcohol à volonté hahaha. Ken had dit nog nooit gezien, wij evenmin. Samen de laatste 3 weken overlopen, zoals de beste ervaring, de leukste gids, etc. Tot de ober begon over politieke kwesties... toch was het de ideale laatste avond! Slaapzacht... ZZZRead more

• Day 22

Pian Upe Wildlife Reserve

August 12, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 19 °C

Onze vroegste ochtend van heel onze reis... Het was écht een zeer korte nacht. Er was veel onweer & bliksem waardoor Emely bleef woelen. Wannes werd ook even wakker en vroeg het aantal seconden tussen onweer en bliksem.. 2 zei Emely, waarna Wannes meteen terug in slaap viel. Wat een dapper vriendje! 😉
    Om 3u ging Wannes zijn wekker af en dan hadden we nog maar 25 minuten om onze tent in te laden & te vertrekken. Emely werd plots wakker gemaakt met die boodschap dus ze zorgde direct dat haar luchtmatje & kussen werden afgelaten... tot Wannes zijne frank viel dat hij de wekker verkeerd had gezet en we nog een volledig uur konden slapen... man man man. 😜 (we hebben dan maar met twee op 1 matje geslapen en goed gelachen)
    Na anderhalf uur vertrokken we dus in de richting van Pian Upe wildlife Reserve. Onze allerlaatste gamedrive... daar aangekomen, troffen we niemand aan. Ze hadden geen bezoekers verwacht die dag. Dan maar even wachten #AfricanTime
    Uiteindelijk werden we vergezeld door Patrick, onze gids. Ken keek al een beetje vreemd toen hij zei dat hij mee vanachter door het open dak wou kijken... (anders kon hij geen dieren spotten, zei hij) Hij nam ons mee naar de eerste track; Roan track. Daar zagen we echt veel antilopen die wegliepen van onze auto. Toch was het echt super cool, want alle dieren zagen er een beetje anders uit dan in bijvoorbeeld Murchison/Mburo. Zelfs de zebra's! We zagen nog de Jackson Heartebeasts, oribies, elanden (die heel zeldzaam waren in de andere delen van het land, maar hier in grote groepen samen leven) & de roan antilope. Emely vroeg aan Patrick hoe oude de heartebeasts kunnen worden, zijn antwoord: oud. Wij wisten niet goed wat we hoorden en Patrick bleef blunderen 😜, zoals:
    - Doorgaan wanneer we een roan antilope zagen staren richting het gras (wat wijst op een roofdier)
    - Geen Giraffen gaan spotten, omdat de weg er te slecht voor was... (maar Ken kan alles aan)
    - Onduidelijke uitleg geven over een grot die we konden bezichtigen met een korte wandeling, wij dus doorgereden...
    - Zeggen dat de Struisvogels altijd rond de brug zitten (die we in de verte konden zien) maar 3km vroeger al terugdraaien. Ze zaten namelijk niet op de plek waar hij het gewend is...
    - Na een gamedrive van 50 minuten terug wou rijden naar de inkom (gemiddeld duurt een gamedrive 2-3uur)
    - Ons helemaal enthousiast maken over de hyena hill waar tussen de 50 en 100 hyena's zitten. Wij dus zoeken met onze ogen op de berg... Om nadien ons enthousiasme de grond in te boren door te zeggen dat wij er geen één zullen zien, want ze komen enkel in de avond uit hun hol.
    - Op Wannes zijn vraag over "welke vogel is dat" te antwoorden met "het is een eagle" terwijl Emely al zei dat het een havik was... en Patrick dan maar zei dat bird watching zijne coté niet is...
    - "Ginder zitten buffels", dus wij: 'ooh kan je ze al zien?' --> "Nee, die zitten aan de rivier en die kan je niet zien".
    Man man... Uiteindelijk begrepen we door Ken waar al deze blunders vandaan kwamen. Ken had namelijk gehoord aan de receptie deze ochtend dat de gids nog sliep, dus hebben ze ons de security guard van aan de poort maar mee gegeven. Hahaha, wij goed gelachen dat we in het zak waren gezet... en met het feit dat het duidelijk was dat hij het te warm kreeg onder zijn voeten door onze vragen... Ach ja, het was dus heel grappig. Enkel jammer dat we de struisvogels niet hebben gezien... Ooh nee, dat is niet waar! We hebben ze zelf gespot, vlak voor de brug toen we terug reden... Waarom hebben wij eigenlijk een gids gehad? 😜
    Nu onderweg voor een ritje van 3u richting Jinja voor nog ontspannende twee laatste dagen... Maar geen van ons 3 zal Patrick ooit vergeten 😉
    (Zie foto voor onze auto na de gamedrive op deze slechte wegen)

• Day 21

Sipi Falls part 2

August 11, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 23 °C

Vannacht wat onweer gehad, maar onze tent is droog gebleven. Na een korte autoroute zijn we gaan hiken op Mount Elgon (of toch de voet ervan 😉). Om deze berg te beklimmen moet je tussen de 3 - 5 dagen rekenen en die hebben we helaas niet meer...
    Het regenwoud waar we door ploeterden was prachtig. Het was een tocht van ongeveer 8 km, maar het pad was zeer slipperig. De eerste die viel... was bijna Emely 😜. Vooral heel veel plezier gemaakt met ons twee & de gids wat geambeteerd met onze vragen (hij was niet zo praatzaam). Zo heeft Wannes de stranglertree ontdekt die rond een levende boom groeit om deze dan te doden. Zo ontstaat er uiteindelijk een holle boom, zeer knap. Emely heeft op haar beurt veel geleerd over de lokale natuurlijke medicijnen/bladeren.
    In de namiddag ging onze avontuurlijkste activiteit van start: abseiling van de 100m hoge waterval. Hier zijn veel traantjes gevloeid (bij Emely). Maar wat een uitzicht! We konden het samen beleven, omdat we als duo naar beneden konden gaan. Echt fantastisch! Tijdens de hike naar boven hadden we drie lokale assistentjes. Het waren drie jongens die na het school hielpen om een centje bij te verdienen. Uiteraard hebben we ze weer een veel te hoge tip gegeven door onze gevoelige hartjes... ondanks de waarschuwing van Ken 😜

• Day 20

Sipi falls part 1

August 10, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 23 °C

Vandaag voor het eerst ontwaakt in het Oosten van Uganda, klaar voor een laatste ontspannende week. Starten doen we met de Sipi falls hike met Milton (raar maar waar: Ken joint ons zelfs!). Onderweg 3 watervallen gezien van
    85m, 75m en 100m hoog. De wandeling nam ons mee door koffieplantages waarin we verschillende chameleons hebben gezien. Onderweg kregen we stenen aangesmeerd van iemand die in de mijnen werkt, we hadden weinig keuze dan ze te kopen 😜. Ineens een doucheke genomen bij de eerste waterval, waarbij Emely haar petje door de wind werd meegenomen. Allen geluk hebben we het nog kunnen redden 😉Bij de volgende waterval net hetzelfde qua verkopers... maar deze keer stonden ze er ook met een ander soort passievrucht: een gele, die veel zoeter smaakt. Die maar meegenomen dan... wel heel lekker!
    Wannes heeft genoten van een zeeer koude/frisse duik in de natuurlijke swimming pools, het was toch niet zo diep als Milton (de gids zei). Emely zat ondertussen rustig met haar voetjes in het water 😜 beetje glibberig om verder naar beneden te wandelen, maar dat was een leuke uitdaging. Ook super veel geluk gehad met het weer... aan deze kant is het namelijk regenseizoen, maar dat hebben wij nog niet gezien 😉
    In de namiddag volgden we een koffie tour, opnieuw met Milton & Ken. Elke stap werd overlopen en mochten we zelf uitproberen. Van zaadje, tot plant en uiteindelijk tot koffieboon. We hebben ze geplant, geplukt, gepeld, geroosterd, gemalen en uiteindelijk koffie gedronken. Zelfs Emely, die dat niet lust... De combinatie met maïs, veel suiker maakte dat het lekker werd 😉 schol!
    Op het einde van de dag genoten van de zonsondergang (die weer prachtig was) en leuke gesprekken met Ken. We waren de berg opgelopen om toch maar fit te blijven hé...

• Day 19

On the road

August 9, 2023 in Uganda ⋅ ☀️ 29 °C

Na onze nacht in het park, die we zonder kleerscheuren hebben overleefd, moesten we om 6u opstaan & onze tent inpakken. De nijlpaarden keerden ondertussen terug naar het water na een nachtje grazen, dus af en toe passeerde er eentje. We vonden het heel jammer dat we moesten vertrekken, want wat een ervaring was dit!
    We zijn snel naar dezelfde plek van gisterenavond gereden om te kijken of de leeuwen nog aanwezig waren. En ja ze, in het midden van de weg zagen we ze liggen! Er bleef nog welgeteld 1 poot over van de uganda kob... En deze keer konden we als enigste toeristen toekijken, echt genieten dus! En blijkbaar waren we ook de enige gelukzakken van de hele dag, want de gidsen hebben laten weten aan Ken dat er geen leeuwen meer gespot zijn die dag...
    Onze leuke gids afgezet bij haar verblijf & dan vertrokken voor een lange rit van meer dan 8 uur richting de andere kant van Oeganda, maar eerst nog een stop maken om honing te zoeken...

• Day 18

Murchison Falls part 3

August 8, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 28 °C

Een tweede ochtend game drive in Murchison om ons geluk verder uit te testen. Al snel zagen we 2 leeuwinnen, maar die werden nogal omsingeld door toeristen. Wij volgden eentje van de twee die richting de bosjes liep, hèhè. Direct hierna zagen we een luipaard, deze keer in de boom. Het was op ongeveer dezelfde plaats dan waar we het waren misgelopen. Ook weer veel Giraffen op het einde van de rit, verveelt nooit. Voor de eerste keer ook een patas monkey gezien, die zijn leuk.
    In de namiddag hebben we een wasje gedaan & een dutje (Emely toch). Wannes heeft de camera proberen maken, want daar is helaas iets mis mee... Hopelijk gaat die nog een weekje mee 😱
    Tijdens de evening game drive nog 3 leeuwen gezien, die precies op pad gingen om te jagen. We zijn ook gestopt aan de hippo Pool, onze bush campingspot. Daar zagen we een hele groep buffels weglopen van vermoedelijk een leeuw. Onze gids (Patricia) zei dat we in die buurt ongeveer gaan rondkijken vannacht.
    Nadien hebben we onze tent dan ook opgezet & hout gesprokkeld voor een kampvuur. Het vuur aankrijgen, was een hele uitdaging maar het is gelukt! Snel gegeten en vertrokken voor een night game drive. De bedoeling is dan om de grote katten te spotten. Na een uur (ietwat teleurgesteld) rond te rijden & buiten de kangoeroemuizen niets te zien, gingen we terug naar het kampvuur voor ons pintje te drinken. Nog voor we dat konden openen zei Patricia dat we direct in de auto moesten zitten om terug op pad te gaan (ze werd gebeld door een andere gids). Zo gezegd, zo gedaan en ja hoor: vlak voor ons een pride van 8 leeuwen (waaronder 1 mannetje 😱). Een leeuwin had een Uganda kob gekilled en het mannetje was dat met twee welpjes gulzig aan het opeten, de rest mocht enkel toekijken... Net zoals wij, wauw!
    Echt genoten en een lange tijd staan toekijken. Soms werd het een beetje eng door de indringende blikken van de leeuwen in onze richting... als ze wilden, konden ze direct op de auto springen en wij zouden het dakraam nooit op tijd toekrijgen...
    Wanneer we wilden vertrekken, was het bijna van dat... een jonge leeuwin zette de achtervolging in achter onze wagen, maar Ken gaf wat gas bij. Oef!
    Bij de tent nog wat jakhalzen gezien en veel hippo geluiden gehoord... nog even met zen allen genoten aan het kampvuur van ons pintje (eindelijk) en van wat we zonet hadden bewonderd... Klaar voor onze nacht in het park, spanneend!

• Day 17

Murchison Falls part 2

August 7, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 29 °C

Vandaag weer vroeg opgestaan voor safari! 6u vertrokken en wij weer bij de eerste in het park. Vrij snel een hyena gespot in het donker die de weg overstak. Ook een familie olifanten die de weg overstak (+-10). Doorgereden & vlak nadien leeuwen gespot! 3 welpen! 2 van 2 maanden oud, 1 van 6 maand. Ook 2 leeuwinnen die wat op afstand bleven, maar de welpen zaten echt vlak voor onze auto!
    Lange tijd staan kijken; ze reageerden op de Jackson heartebeast die ook op de weg stonden. Cool!
    Verder in het park : Great hornbills, oribies, uganda kobs, buffalo's,... Zelfs giraffen en olifanten vlak voor onze auto. Leuke gids (uiteraard weer een gepassioneerde vrouw geregeld door Ken 😜) Heel de rit proberen om luipaarden te spotten in bomen.. via de telefoon kregen we door dat er eentje gespot was, gas bijgegeven maar net te laat aangekomen, jammer. Op het einde plots wel een kill gespot (oribi) van een luipaard in een boom, wel chic!
    Direct nadien boottocht... krokodillen, nile biertje gedronken op de Nijl zelf! Nijlpaard jong van 1 dag oud max, de placenta hing nog aan de mama.
    Opnieuw de falls bekeken, ditmaal vanuit de boot.
    Nadien mau mau gespeeld, geluierd & dan zijn we zelf op avontuur gegaan. Wannes had bijna ruzie met een baviaan.. we hadden schrik dat we kannibalen gingen tegenkomen, maar we bleven dapper het spoor van een hippo volgen. 5 pumba's versperden ons de weg, dus we zijn maar snel teruggedraaid om de zonsondergang te gaan spotten op de brug (veilige plek). Ken kon het niet geloven 😜
    Oorverdovend geluid van de kikkers! Grote lizard aangeraakt die tussen 2 stenen zat, iemand dacht dat het een slang was...
    Wannes heeft nog eens 3 hartaanvallen gekregen: hij liep op 5m van een nijlpaard op onze slaapplek en klopte op de verkeerde banda aan, dus hij was ook nog eens paniek dat hij niet binnen geraakte... Vervolgens rolluiken dichtdoen langs buiten, samen met een dikke pad die op Emely haar voet sprong (ei) en Wannes aanviel haha. Nadien toen het licht uitging zat er een dikke kakkerlak op ons muskietennet. Wannes vloog in de lucht; maar heeft zijn angst wel dapper overwonnen, zijn sloef was sneller dan de kakkerlak. Emely heeft vooral gelachen, zoals altijd, hèhè. Oef bedtijd.. slopwel

• Day 16

Murchison Falls part 1

August 6, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 31 °C

Redelijk korte rit van Ziwa naar Red chili hideaway (onze lodge). We slapen twee nachten in een banda (eindelijk, we kunnen ook wel eens wat luxe gebruiken na al dat kamperen...)
    Emely knock-out tijdens de rit, zeer moeilijk om ze wakker te krijgen. Ken moest vlees kopen voor een ranger, dus we zijn even gestopt aan een lokaal marktje. Een beenhouwer hier is verre van eentje in België... het vlees hangt gewoon buiten, vol vliegen en wordt met de losse pols & een kapmes op een blok hout gekapt. Ook vissen ondergaan dezelfde behandeling 😱. Wij waren ondertussen wat gaan rondsnuisteren op zoek naar een leuk souvenir. Uiteindelijk alleen kleine bananen meegenomen voor onderweg 😀.
    Eindelijk onze eerste schildpad gespot! Even gestopt om het van dichtbij te bekijken, maar dat bleek nogal traumatisch te zijn voor het beestje want het plaste van schrik...
    Volgende stop waren de Murchison Falls zelf! Het was echt een warme dag in de auto, dus de gratis douche was écht welkom! Wij waren volledig onder de indruk... Het zijn weliswaar de krachtigste watervallen ter wereld! 300 kuub/sec in een breedte van 6m. Genoten van het uitzicht (de zon ging bijna onder), wat gelachen met Ken & met onze voetjes in het water nog wat plezier gemaakt. Beter kon het niet zijn!
    Vanavond zal Ken zijn eerste nacht in onze tent tegemoet gaan, want alle drivers voorzieningen waren volzet. Hij is alvast benieuwd... 😜

• Day 15

Ziwa Rhino Sanctuary

August 5, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 29 °C

Lange rit met: local lunch, chicken on a stick, samosa's. Alsnog ging de tijd snel vooruit met ons dieren-abc spelletje met Ken (in het engels). De persoon achterin de wagen maakte gebruik van zijn/haar gsm.. gelukkig konden we hem/haar al strikken bij de letter D... strafpunten! rarara wie?
    Eens aangekomen in het rhino sanctuary park, onmiddellijk veel bushbucks en pumba's die echt dichtbij kwamen.
    Lekker gegeten & mau mau gespeeld. Ken is door het valsspelen zijn kaart zelfs vergeten onder het matje... Allen geluk had de ober het gezien.
    Door een escort naar de tent gebracht, want het was anders te gevaarlijk.
    Bij onze tent hebben we neushoorns gespot aan de omheining rond de camping: 4 volwassenen en 1 jong. Echt zot! Hier kan niks meer fout gaan.. voor de eerste keer een heel heldere hemel, dus veeel sterren gezien, zelfs vallende sterren.
    Volgende dag rise and shine om 5u30, deze keer werd Emely niet wakker van de scheetjes van Wannes (lol) maar van de scheten van de neushoorns 😜. Nog eens naar buiten gaan kijken en dan een jong gespot met de mama. Een uurtje later vertrokken we voor de shoebill trek. Twee neushoorns blokkeerden de weg, dus we zijn moeten rondrijden. Nadien in een kano gestapt in de hoop een shoebill te spotten. Het moerasgebied was heel mooi met veel lelies & papyrus. Uiteindelijk konden we in de verte twee shoebills spotten. De Nederlanders die in onze groep zaten, die snapten niet zo goed wat het was... volgens hen gingen ze canoën en niet naar een vogel zoeken... zeer speciale mensen dus 😜. De shoebill zelf vonden ze dan ook nog eens lelijk, man man, en wij maar genieten. Aan de andere kant van het moeras zijn we uitgestapt en na een korte wandeling konden we vlakbij een shoebill spotten. We waren echt gelukzakken zei de gids, woehoe!
    We hadden een weddenschap afgesloten de dag ervoor en allemaal het uur gegokt dat we zouden aankomen. Ken zat er bonk op, Emely was tweede en Wannes zat er het verste van... DUSSSS Wannes heeft Emely & Ken getrakteerd in het winkeltje met een t-shirt. De drie musketiers hebben nu dus dezelfde outfit 😀
    In de namiddag nog een korte rhino trek gedaan, Ken vroeg ons of we er wel voor hadden betaald aangezien we er in de nacht al zoveel hadden gezien (we hadden op voorhand moeten betalen). Zeker weten van wel! Want wat een coole ervaring was dat! 6 neushoorns vlak voor ons, te rusten in de schaduw... Zalig!