gereisd in 13 landen Meer informatie Antwerpen, België
  • Dag 14

Nkuruba Nature Reserve part 2

4 augustus 2023, Oeganda ⋅ ☁️ 26 °C

Opgestaan, ontbeten & vertrokken op een wandeling rond 4 crater lakes met een gids. Eerst liepen we door de bananenplantages waar we verschillende hagedissen hebben gespot & veel hebben bijgeleerd over de bananenteelt... zo weten we eindelijk het verschil tussen de matoké bananen en de kleine bananen. Onderweg zijn we gestopt bij een vanilleboer. Hij was heel vriendelijk en heeft ons alles uitgelegd over zijn werk. Hij bevrucht elke bloem van de vanilleplanten manueel, waarna het 8 maanden duurt tot de vanilleboon rijp is. De plant zelf bloemt pas na 4 jaar, dus hij moet héél veel geduld hebben... We hebben een heel bosje gekocht voor een (goedkoop) prijsje 😀.
    We hebben bij lake Nynambuka (=mother lake) zeker genoten van het uitzicht. De plaats waar we stonden, staat ook afgebeeld op de Oegandese shilling van 20 000. Aan de overkant ligt lake Kifuruka (migrated), samen vormen zij de twin lakes. Een beetje verderop ligt lake Lyantonde (drop). In de buurt spotten we er 3 blauwe dieren op nog geen 30m: hagedis, vlinder en flycatcher. Onderweg hebben we nog wat koffieboontjes & verse kruiden mogen plukken. Op het einde hebben we nog lokale bananen-kasava pannenkoekjes geproefd, goe ze! Kortom een rustig dagje.

• Dag 13

Nkuruba Forest Reserve part 1

3 augustus 2023, Oeganda ⋅ ☁️ 25 °C

Vooraleer we vertrekken uit Queen, zijn we snel nog een kijkje gaan nemen bij Kyambura Gorge. Dit is een kloof van 16km lang... Wij waren zeker onder de indruk.
    Wannes zijn eerste keer local lunch onderweg & ineens de laatste keer dat hij geit eet. Emely genoot met volle teugen, maar Wannes zijn gezicht spreekt voor zich.
    Verder zijn we aangekomen bij de Crater lakes vandaag. Het eerste wat we zien: aapjes. Écht overal! Tent opgezet en onze campsite eens gaan ontdekken, want het is gelegen aan een kratermeer. Beetje gerelaxed, mensen tegengekomen van de chimp trekking. Even een praatje gedaan tot er plots een aapje de volledige tros bananen van tafel kwam pikken en dat voor onze ogen in de boom op at. Wannes ging een filmpje maken en zat heel dichtbij. Hij dacht zelfs dat hij het kon aanraken, maar besefte al snel dat de aap het er niet mee eens was. 😜
    Emely wou heel graag een plonsje nemen in het meer... tot ze een kindje hoorde wenen door een bloedzuiger...
    We hebben zelf eten gemaakt deze avond en het was een hele uitdaging om de bbq aan te krijgen, maar het is ons gelukt! Tijdens het koken moesten we onze pot verdedigen tegen de velvet monkeys, want die waren genadeloos. Heel veel gelachen voor de rest!
    (De velvet monkeys hebben trouwens felblauwe ballen #blueballs)

• Dag 12

Queen Elizabeth NP part 2

2 augustus 2023, Oeganda

Vandaag moesten we weer vroeg opstaan voor de chimp trekking in Kalinzu forest. Uiteraard op deze ochtend had ons ontbijt vertraging, waardoor we ons moesten haasten... Direct op de weg hebben we onze 24ste olifant gespot. Eens aangekomen werden we in een klein groepje gezet met 2 Israëlische gasten en een Amerikaan. We begonnen met wandelen en na 10 minuten gaf onze gids al wat uitleg over de chimps... we hadden dus het gevoel dat ze heel dichtbij waren, en ja hoor, 5 minuten later hadden we ze al gespot! Twee kleintjes en een mannetje. Al snel moesten we de achtervolging inzetten, omdat doet mannetje zich ging verplaatsen. Met een kapmes baande de gids zich een weg door de jungle. Niet veel later waren we hem al kwijt... nadien hebben we de kleintjes nog even gezien & hebben we ook nog de red tailed monkey & de blue monkey gespot. We hebben ook een miljoenpoot gezien voor de eerste keer!
    Nadien had de gids het idee om te wachten en de auto te nemen naar de plek waar de chimpansee naartoe is gelopen (het was langs de baan & best ver weg).
    Zo gezegd zo gedaan, uiteraard kwam Ken aangereden met ons busje en hebben we de groep meegenomen. Daar nog even genoten van het uitzicht op de twee mannetjes & van het grapje van Wannes over hoe klein ze geschapen zijn... tijdens het nemen van de foto heeft de Amerikaan het vooroordeel nog maar eens waar gemaakt, hij duwde Emely gewoon aan de kant, verontschuldigde zich maar bleef toch op zijn plek staan.. Echt typisch, maar goed gelachen met hem.
    Vervolgens.. Boat cruise! Met oohjawel de Amerikaan hehe. Ditmaal geen excuses meer voor Ken: we hebben hem meegenomen op de boottocht! (Zolang hij maar niets actief moet doen). Emely was even gids tot de vrouw startte met haar uitleg. Veel diertjes gespot, nijlpaarden a volonté en ook een olifant in het water.. vlakbij! Voor een fulltime experience kon een stortbui niet ontbreken haha 10min motor stil met uitzicht op de olifant, da kan slechter 😜
    Verder 2 nijlkrokodillen gespot (kleintjes van een meter) en nog nijlpaarden want op dit kanaal zit de grootste populatie aan nijlpaarden ter wereld (2000-2500). Eens aangekomen Ken kwijtgespeeld, we zijn dan maar op onze sletse een kijkje gaan nemen naar het levende karkas van een buffalo, eikeba! Ken opnieuw gezocht, maar zelfs met verrekijker tevergeefs gezocht naar een zwarte Ken tussen de zwarte mensen 😜 Nadien een rustige avond afgesloten. Slaapzacht 😀

• Dag 11

Queen Elizabeth National Park part 1

1 augustus 2023, Oeganda ⋅ ☁️ 30 °C

Tijdens de rit kwam Ken met het idee om een evening game drive te doen, aangezien onze park entry van vanmorgen 24u geldig was. Hij heeft snel een gids geregeld. Zijn eerste vraag was wat we wilden spotten vandaag... Wannes zijn eerste antwoord was: een luipaard. Haha, de gids ging zijn uiterste best doen. We zijn dan ook direct nadien offroad gereden (wat 150 dollar pp kost als je betrapt wordt), hèhè extra spannend dus... helaas niets te zien, ook al zijn we langs vele cactusbomen gereden waar het luipaard de afgelopen dagen was gespot. Toen we bijna terug terug on the road waren, zijn we vast gereden... Uiteraard... Wannes snelde de gids te hulp en samen begonnen ze te duwen & nadien stenen onder de wielen te leggen. Emely zat al gibberend toe te kijken, hihi.
    Nadien zijn we toch nog eens offroad gereden, maar het enigste dat we toen hebben gespot was een pumba karkas van de vorige nacht & een paar nijlpaarden in kleine poeltjes. Waarvan eentje een magische verdwijntruc heeft uitgehaald & de ander volgens Wannes een rots was 😜.
    Na een tijdje niets te zien kwamen we een olifantenfamilie tegen. Toen was voor ons de rit al geslaagd, ook al hadden we weinig gezien.
    Bij de volgende bocht (5 minuten later) heeft Emely als eerste het luipaard gespot (in het midden van de weg). Eerst dacht Wannes dat het een poema was... Hèhè die leven hier helaas niet 😜. We waren helemaal alleen, dus het luipaard bleef lang rustig zitten/liggen voor ons. Erg van genoten, zelfs de gids & Ken waren onder de indruk! Het was er zelfs eentje zonder tracker en dat komt niet zo vaak voor... toen de andere auto's na 10minuten erbij kwamen, is het luipaard in de bosjes gevlucht. Sommigen hebben het niet eens kunnen zien...
    Nadien zijn we doorgereden naar een plaats 5 minuten verderop waar twee leeuwen op de weg lagen! We hebben dus 3 van de big 5 op 15 minuten gespot! Wij waren héél gelukkig.
    Genoten & voldaan richting Tembo lodge gereden, waar de nijlpaarden langs onze tent wandelen & slapen.

• Dag 11

Ishasha

1 augustus 2023, Oeganda ⋅ ⛅ 27 °C

Prachtige rit van Bwindi naar Enjojo (Ishasha). We zijn door het impenetrable forest gereden. Dit was de eerste keer dat we regenwoud tegenkwamen op ons avontuur. Zonder park entrance te betalen hebben we zelfs een aantal dieren gespot. Eerst zagen we de blue monkeys, dan de colobusapen en de velvet monkeys. Ken had ook iets gespot dat hij liever niet wou zien, namelijk zijn grootste angst: een slang. Niets te vrezen, de slang was overleden.
    Na een paar uur zijn we aangekomen in enjojo lodge. een lodge zonder omheining. Na het opzetten van de tent hebben we genoten van de beste douche tot nu toe, een mooie buitendouche! Na een lekkere maaltijd, mau mau & rond het kampvuur zitten, zijn we de tent ingekropen. Op dat moment waren we nog met twee... maar om 4u 's nacht hadden we meer dan 30 tentgenoten.. zwarte mieren haha wat nu?! Na verschillende te doden hebben we ook beslist om onze tent wat te verzetten.. eens uit de tent zagen we dat de grond krioelde van de mieren, we moesten blijven stappen om te vermijden dat ze op ons kropen. Alle pinnen losgedaan en toen we de tent wilde verzetten hoorde Emely de maag van Wannes stevig grommen.. althans dat dacht ze. 'Huh? Mijn maag? Dat was ik niet!' Ohnee geen omheining.. Emely wilde vluchten in de tent, maar de tent was nog niet verplaatst. Snel gelopen naar het dichtst bijzijnde heuveltje en deze daar gedropt. In de tent gesprongen oef.. veilig!
    Met heel wat schrik toch beide even terug in slaap gevallen. Kort, want om 7u start onze eerste Safari! Beetje moe, maar cava nog. Meteen heel wat dieren gespot:
    Uganda kob, buffalo's, fish Eeagles, olifanten, buizerds, woodland kingfisher, bavianen, nijlpaard, colobusapen, hyena, topi,.. maar helaas geen tree climbing lions. Alsnog tevreden reden we terug naar de gate toen plots de ranger een oproep kreeg dat de leeuwen waren gespot! 180° ommekeer en gas geven!!! (wat niet elke gids zou doen...) Vervolgens moeder en dochter in een boom, beetje ver van de weg, maar super zot om zien! Ook nog wat extra olifanten om het af te maken, waarom niet..
    Onderweg naar Queen mopje uitgehaald met Wannes. Hij was aan het slapen en Ken en Emely kwamen op het idee om met de camera een foto te nemen van een leeuw. Ken had van zijn vorige uitstappen een foto op zijn gsm staan dus die had Emely dan getrokken... toen Wannes wakker werd lieten we een filmpje van een buffel zien die de weg overstap (wat hij echt had gemist) en de foto van de leeuw... haha Wannes eerste reactie 'screenshot!' Maar na wat overtuigingskracht toch mee in het verhaal en heel boos. Dus Emely kon het niet lang volhouden 😜 PS: Wannes pakt die twee nog wel terug 😉
    Ook de monitorlizard gespot onderweg, snel uitstappen, wat Ken de perfecte scène vond voor in jurruasicpark waar de mensen werden opgegeten.... 😜 Emely zou de eerste zijn want die letten niet meer op haar omgeving en ging helemaal op in het volgen van de lizard.
    Olifant op de weg gespot, een zeer groot mannetje! Blijkbaar zijn de Afrikaanse olifanten de grootste ter wereld, je herkent ze makkelijk, want de oren zijn in de vorm van Afrika. Zo bijna in Queen Elizabeth, morge tijd voor een volgende find penguins 😀 Oei tijdens het schrijven is er eentje in slaap gevallen op mijn rug, rara wie is het haha 😉

• Dag 10

Bwindi

31 juli 2023, Oeganda ⋅ ☁️ 22 °C

Een super mooie rit richting het Karungi camp in Bwindi. We reden door prachtig heuvelland met heel veel boerderijen & roofvogels. Dit is een kleine tussenstop om de lange weg richting Ishasha te doorbreken.
    Bij aankomst rond 18u kregen we meteen een dansoptreden voorgeschoteld. Ze lieten alle traditionele dansen can de communities rondom zien. Dat was leuk! Wij waren heel hard aan het lachen & genieten, maar achter ons was het muisstil en zaten ze met een zuur gezicht te kijken 😱
    Nadien hebben we nog wat mau mau (= uno) met Ken gespeeld (zoals elke avond). Emely ging een foto trekken, waardoor Ken per ongeluk zijn kaarten toonde aan Wannes door hem vast te pakken... Wannes liet het gewoon gebeuren en keek graag mee 😜 daar hebben we heel hard mee gelachen!
    De volgende ochtend zijn we met een gids vogels gaan spotten rond het moeras vlakbij de camping. We hebben hier heel veel vogels gespot, waaronder de koekoek, woonland kingfisher, weavers, common kingfisher, vuurvinken, buizerd, flycatchers, fisco's enzovoort... Onze gids was echt goed en wist heel veel. Blijkbaar geloven mannen in deze community dat als ze een waterkever vangen, drogen en verkruimelen en nadien in de urine van een vrouw strooien, dat deze vrouw dan smoorverliefd wordt... Ook zijn deze kevers verantwoordelijk voor borstvergrotingen. Als je ze even laat bijten, worden je borsten blijkbaar groter...
    Er groeit hier ook een plant genaamd de faitolacka, die wordt onder andere gebruikt om abortus te plegen.
    Verder was de omgeving echt rustgevend en hebben we de tour afgesloten met een grot waar 300 jaar geleden de eerste bewoners van Bwindi zijn aangekomen.
    Nu rijden we door richting Ishasha 😀

• Dag 9

Mgahinga part 2

30 juli 2023, Oeganda ⋅ ☁️ 22 °C

Where silver meets gold...
    Vandaag weer een vroege dag voor de boeg voor de golden monkey trekking.
    De golden monkeys komen enkel en alleen in het Virunga gebergte voor en worden daarom beschouwd als een bedreigde diersoort.
    Na een korte hike (1.5u) konden we ze zien. Het was echt een grote groep (+-50) met veel kleintjes. Ze kwamen héél dichtbij en waren dus best sociaal. Wannes kon ze zelfs bijna aanraken! We hebben ook een antilope gespot en een regal sunbird (ook een bedreigde diersoort).In onze groep zat hetzelfde koppel als gisteren bij de hike, dus dat was leuk. Heel toevallig gaan ze woensdag ook de boatcruise doen op het Kazinga kanaal 😀.
    Nadien hebben we nog een rockhyrax gespot op de weg, die ook nog eens richting ons liep. Beetje spannend dus 😜
    Na lang zoeken hebben we ook de pet van Wannes terug gevonden, want ja hoor, zelfs hier kennen wij geen orde. 😉
    Nadien de batwa experience met een community guide gedaan. Eerst hebben ze hun liedjes gezongen & gedanst voor ons. De liedjes gingen over hun leven in het mgahinga woud, hoe ze covid hebben overleefd en een ode aan de gorilla's. In 1991 zijn ze uit het park gezet zonder ook maar een kleine compensatie van de overheid. Ze worden door de lokale communiteit ondersteunt en mogen op het land wonen, maar ze kunnen ze er ook elk moment wegjagen.. Emely werd wat emotioneel tijdens het dansen. Er zijn in totaal 40 Batwa groepen verspreid rond het park. Ze hebben ons ook hun grot getoond (die heel diep was) waar vroeger de koning leefde van hun groep... het einde was nog niet in zicht halverwege, dus zijn we teruggedraaid. Het was écht een modderige grot!
    Nu op weg richting Bwindi (wat een prachtige rit beloofd te worden)

• Dag 8

Mgahinga part 1

29 juli 2023, Oeganda ⋅ ☁️ 20 °C

Aankomst in Ntebeko homestay (in Mgahinga). Hier verblijven we het hele weekend. De weg ernaartoe was echt de slechtste weg ooit... Overal stenen die uitsteken, we mogen van geluk spreken dat we geen platte band hadden 😉.
    Er verbleef ook een Duitse vrouw: Claudia (voor ons Anna --> we wisten haar naam niet meer, oeps 😜). Samen met haar gegeten, was een leuk gesprek. Zij heeft al 52 landen bezocht, maar het leven in Oeganda was toch wat anders (wat minder luxe).
    De volgende morgen zijn we weer vroeg opgestaan (6u30) voor de zwaarste hike ooit van ons leven: mount Sabinyo (= old man's teeth, omdat de berg lijkt op een gebit). Eerst werden we verwelkomd door een lokale jeugdgroep die de traditionele dansen toonden. We hadden een heel leuke groep! Het tempo in het begin lag enorm hoog, waardoor er al een paar achterop geraakte. De gids had ons gezegd dat we op ons eigen tempo mochten klimmen, maar we wachtten soms op elkaar... deze pauze was enkel voor de eerste, haha, want eens de laatste was aangekomen, vertrok de gids alweer... 😜
    De vegetatie veranderde enorm naarmate we hoger klommen. Eerst bamboe, overal! Hier konden we ook heel goed zien waar de forest elephants & buffalo's liepen. Deze zijn gevaarlijk, zeker als ze gewond zijn. Nadien was het eerder bos waar we door wandelden (ondertussen best steil). Daar heeft Emely bijna een kameleon geplet, maar allen geluk kwam Wannes to the rescue (wat een held 😜).
    Verder boven waren het wat kalere bomen met old man's beard. Dit is een symbiotische plant die op de bomen groeit waardoor de temperatuur geregeld wordt (het was best fris). De dieren komen niet zo hoog.
    Uiteindelijk na het beklimmen van vele zelfgemaakte ladders hebben we de eerste piek bereikt. Het tempo van de eerste konden we nog goed volgen, dus we waren bij de sterken 😜. Na de tweede piek moesten we alleen maar ladders beklimmen, wat een uitdaging! Zeker met Emely haar hoogtevrees. Toch zijn we er geraakt op 3600m hoogte!
    Genoten van onze lunch met uitzicht op zowel Congo, Rwanda, alsook Oeganda!
    Voor we aan de afdaling begonnen hebben we nog met de hele groep gedanst op de piek op het liedje van Imagine Dragons 'on top of the world', wat een ervaring!
    Al bij het begin van de afdaling waren Emely haar benen aan het trillen van vermoeidheid & schrik. We waren dus bij de laatste (uiteraard om langer te genieten van het uitzicht 😉). Allen geluk had Wannes heel veel geduld 😀.
    Tegen 17u zijn we terug beneden geraakt, wat betekent dat we 9 uur hebben gehiked.
    Na een welverdiend driegangenmenu en een leuk gesprek met Ken over de verschillen in daten in België en Oegansa zijn we direct in slaap gevallen... zzzzzz

• Dag 6

Lake Bunyonyi part 2

27 juli 2023, Oeganda ⋅ 🌙 17 °C

Wakker geworden door de zingende vogels vlak voor onze neus met een prachtig uitzicht vanuit bed. Nadien een canoe trip met Dieter gedaan voor een halve dag. Eerste stop was het grootste eiland van lake Bunyonyi waar we een school & ziekenhuis bezochten. Dit vonden we een beetje dubbel, omdat we behandeld werden als écht mzungu toeristen... Niet zo ons ding dus, maar wel leuk om eens te zien 😀
    We hebben hier ook vlakbij een koppel kraanvogels met een jong gespot. In de verte konden we 'punishment island' zien. Op dit eilandje werden vroeger (tot 1950 +-) meisjes gedropt die zwanger werden voor het huwelijk. Ze konden niet zwemmen, dus werden voor dood achtergelaten... 1 vrouw heeft het overleefd en leeft vandaag nog steeds (ze is 106 jaar oud).
    Bovenop het eiland kwamen we een kerk tegen waarvoor een grote eucalyptusboom stond. De blaadjes worden gekookt als middel tegen verkoudheid. Op het eiland werd ook sogam geteeld, hier maken ze een lokaal bier van dat energie geeft voor een hele dag. We hebben ook heel veel vogels gespot, want onze gids was ook een birdwatcher. We hebben sunbirds, bisschops, crested cranes, pelikaan, kingfisher, ibissen en de long chested eagle gespot. Hij kon ook via een app de geluiden van de vogels afspelen, waarop deze reageerden. Dat was cool!
    We roeiden verder naar mainland voor een hike met een view over het hele meer. Hier hebben we de verschillende soorten bananenbomen leren kennen.
    Tegen het einde van de tocht was er een kreeft te spotten: Wannes van Elsacker, haha. Dit was het gevolg van het beste advies van de allerliefste Emely Bats dat zonnecrème onder de Oegandese zon niet nodig is... 😜 (its still hurting & PS: Emely is niet verbrand) hèhè.
    In de namiddag hebben we ons gewaagd aan een plonsje in het meer. Dit was toch een beetje eng omwille van de diepte (900m). Het is namelijk het 2de diepste meer van Afrika. Hier konden we nog de kingfischer aan het werk zien.
    We wilden graag de zonsondergang voor een tweede maal zien op het hoogste punt van ons eilandje. Dit is helemaal anders uitgedraaid... We hebben John ontmoet die ons zeer enthousiast de creyfisch & manier van vangen heeft getoond. Dit was heel interessant! En nadien zijn we ferm in 't zak gezet, haha. Maar kijk we hebben op zen minst een schoon souvenir mee.
    De laatste ochtend zijn we om 6u30 opgestaan om de vogels te spotten. Eerst op ons terras en nadien zijn we een rondje gaan wandelen op het eiland. We hebben heel veel kleurrijke vogels gespot & gefotografeerd. Wauw!
    Nadien om 8u nog even een kort zwemmetje gedaan in het meer, brrrr!
    Na een lekker ontbijtje hebben we de tijd genomen om nog even te chillen 😉.
    Tijd om weer te vertrekken! Maar deze uitzichten blijven ons nog héél lang bij!

• Dag 5

Lake Bunyonyi

26 juli 2023, Oeganda ⋅ 🌙 16 °C

Mountainbiken was deze morgen heel vroeg vertrekken. We wilden graag in het park gaan fietsen, maar dan hadden we een ranger nodig. Eerst ging er eentje van de andere kant van het park met een boda boda naar ons toekomen, maar uiteindelijk bleek dat hij een andere boeking had. Tijdens het wachten hebben wij ons bezig gehouden met het spotten van weavers (soort vogel), zebra's & impala's. Uiteindelijk kregen we de boodschap dat er geen ranger meer beschikbaar was. Toen zijn we maar vertrokken op de mountainbike-tocht buiten het park en wat hebben we hiervan genoten!
    Heel veel dieren gezien, waaronder de topi's (de snelste antilope). Deze kunnen tot wel 80km/u lopen. Er was ook een kleintje bij van een paar weken oud...
    Aah ja, en we hebben ook een Ankola cow gemolken (die koeien met hun grote hoorns!). We konden er alle twee niks van, haha. 😀 Als we elks 10ml melk hadden, was het al veel...
    De fietstocht afgesloten tussen wel 300 zebra's! Dit was écht Te Gek. De steile helling op de terugweg vond Emely wel wat minder... Ze was duidelijk minder getraind dan de 'ervaren' bergkoning Wannes van Elsacker.

Na het inpakken zijn we vertrokken richting Lake Bunyonyi. Helaas hadden we onderweg wat minder leuk nieuws, want we moesten een pit stop maken in het ziekenhuis van mbarara. Opkomende blaasontsteking was de oorzaak... Hier hadden we beide een grote cultuurshock, want het was zeer schrijnend om te zien hoe het ziekenhuisleven hier soms aan toegaat... snel wegwezen dus met een minder goed gevoel. 😞

De reis verder gezet met prachtige uitzichten en een heel ander gebergte. Veel ananasplantages gezien & matokébomen + ajuinplantages...

Met een bootje zijn we naar het eiland van ons verblijf Byoona Amagara gevaren. Het is hier prachtig; precies een droom. Verdere foto's volgen nog! 😀

Doe mee met ons:

FindPenguins voor iOSFindPenguins voor Android