Argentina
Salta

Here you’ll find travel reports about Salta. Discover travel destinations in Argentina of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Roadtrip rond Salta (deel 2)

March 2 in Argentina ⋅ ☀️ 20 °C

We beginnen aan de rit richting het bergdorpje Cachi. Even buiten Cafayate veranderd de verharde weg in een grindpad met veel grote stenen. Opletten is de boodschap en we verminderen onze snelheid tot 40km/u. We komen enkele auto’s tegen met een lekke band. Ik zou niet graag hetzelfde meemaken.

Er doemt opnieuw een groot gebergte op. Minder verschillende kleuren deze keer, maar wel speciale vormen. In de Quebrada das Flechas lijken de puntige, driehoekige rotsen op reusachtige pijlen. De weg slingert steil naar omhoog waardoor onze auto oververhit begint te raken. We stoppen om te lunchen zodat de motor weer op zijn positieven kan komen.

In Cachi zoeken we een hotel en slaan we in het gezellige centrum een drankje achterover. Daarna een korte douche om het vele zand van onderweg af te spoelen alvorens we in ons bedje kruipen.

De dag erop brengt onze Chevrolet ons naar het kerkhof van waar we een mooi uitzicht hebben op Cachi en omgeving. Met wat MacGyver skills maken we een drinkbak voor de lieve hond die ons tijdens het ontbijt gezelschap houdt. Daarna vertrekken we terug richting Salta. Enkele kilometers buiten Cachi zien we 2 lifters langs de baan. Mauricio en Valentina willen ook naar Salta dus nemen we hen met plezier mee.

M en V (niet wij!) komen uit La Plata, een grote stad vlakbij Buenos Aires. Ze zijn 3 maanden op reis en proberen alles al liftend te doen. Vreemd genoeg worden ze enkel meegenomen door buitenlanders, en niet door Argentijnen. Ze reizen samen met nog 2 andere vrienden en verdienen geld door te zingen en muziek te spelen. We wisselen wat reisverhalen uit en ondervragen elkaar over de gewoontes in andermans moederland.

Ondertussen stijgen we naar 3400 meter. We zitten letterlijk in de wolken. Een hele reeks haarspeldbochten brengt ons weer naar beneden in de volgende vallei. We komen onder de wolken uit en hebben nu een mooi zicht op het vele groen in de diepte onder ons. Vanaf hier is de weg weer geasfalteerd tot in Salta.

We droppen M en V aan het busstation en nemen afscheid. Daarna checken we in bij een leuk hotel en brengen we onze auto terug binnen. Geen problemen, geen schade. Alles is perfect verlopen. Goed dat Vé met het idee kwam om deze uitstap te doen!

De kleuren en vormen zijn in het echt nog een stuk indrukwekkender dan op video, maar dit geeft toch al een goed beeld: https://photos.app.goo.gl/ULq6rC8PGgVvjjq58

January 26 in Argentina ⋅ ☁️ 21 °C

Um 9 sollte das Federbein hier sein. Südamerikanische Zeit natürlich. Um kurz vor 10 war es da. Alles tip-top, eingebaut, abgefahren um halb 11. Es wird schon warm. Die Straße zum Pass auf 3000 m ist zwar geteert, aber besteht nur aus Flicken. Eine fürchterliche Schüttelei . Schöne Landschaft mit großen Kakteen, aber meine GS macht Sätze, ist hier schwer zu fahren. Das Federbein leckt, wie könnte es anders sein. Ich lass Luft aus den Reifen, aber es hilft nicht viel. Die Straße ist kaum besser als eine Piste.
    Aber herrliche Landschaft, kurvige Straßen durch errodierte Canons in roten Farbtönen, durch die sich grüne Flusstäler winden.
    Noch ist die Temperatur angenehm, sie wird heute immerhin um entscheidende 5 Grad unter unserem bisherigen Rekord bleiben. Gerade mal warme 42 Grad. Nicht der Rede wert.
    Den Abend genießen wir in der sehenswertem Stadt Salta. Um Mitternacht ist es gerade angenehm draussen zu sitzen. Und in der lebhaften Stadt sind die Lokale zum draußen sitzen voll. Wir genießen das letzte Bier und einen Pisco Sour bevor wir unser Hotel aufsuchen.

Finca de la Nubia

December 13, 2018 in Argentina ⋅ ☀️ 28 °C

...eigentlich wollte ich ja ein Pferd mieten und - im Gaucho Stil - die Fincas der Umgebung erkunden. Leider war der Pferdeverleih geschlossen und ich musste mit einem Drahtesel vorlieb nehmen...
    Die Finca de la Nubia (unter Argentinisch-Holländischer Leitung) ist ein wunderschöner Platz, mit super Wein 🍷 und leckerem Essen.Read more

Ab in die Berg- und Farbenvielfalt

January 8 in Argentina ⋅ ⛅ 24 °C

Unser erster Stopp der Rundreise mit unserem Mietwagen geht in das ca. 200 km entfernte und auf 2.465 Meter Höhe gelegene Tilcara.
    Einmal volltanken und los geht es. Wir starten gegen 11 Uhr unsere Route in die Landschaft voller grüner Berge, schon der erste Unterschied zu den kahlen Bergen in Patagonien.

Nach und nach verändert sich die Landschaft. Nach einem Stopp in Volcano, wo wir Empanadas zum Mittag serviert bekommen, kommen auch immer mehr Farben dazu: verschiede Brauntöne, orange, gelb, rot, violett.

Insbesondere Lena merkt die Veränderung von Höhe und Druck und muss an den Ratschlag der argentinischen Familie aus São Paulo denken: das Kauen von Coca (Kautabak), das gegen “Höhenkrankheit“ helfen soll.
    Als wir in General Güemes an der Ampel standen, sind u.a. auch Verkäufer von Coca an unserem Auto vorbei gelaufen und haben ihre Ware angepriesen. Das war uns jedoch irgendwie nicht koscher.

Roadtrip rond Salta (deel 1)

February 28 in Argentina ⋅ ⛅ 22 °C

De 12 uur durende rit van San Pedro naar Salta is het een van de mooiste busritten die we al gedaan hebben. De eerste uren hebben we zicht op de muur van vulkanen die Chili van Bolivia scheidt. De Licancabur, Juriques, Lascar,… die we ook al vanuit San Pedro konden zien. We komen er dichter en dichter bij, terwijl we naar 4800 meter hoogte stijgen. Met voorsprong het hoogste punt waarop wij ons ooit bevonden.

Het laatste stuk naar de grens met Argentinië zakken we terug naar 4200 meter. We passeren enkele felblauwe meren en witte zoutvlaktes. Na de grenscontrole zetten we onze reis verder in Argentinië. De bergen hier hebben bijna alle kleuren van de regenboog. Geel, rood, paars, oranje, wit,… jawadde! We kijken onze ogen uit. Daarna zoeven we naar beneden door een gigantische wolk die op de bergen lijkt te rusten.

En nog is het niet gedaan. We zien rotsen in de vreemdste vormen, uitgehouwen door erosie van wind en water. Dan bereiken we de Salinas Grandes, de 2e grootste zoutvlakte ter wereld na die van Uyuni. Een uitgestrekt, wit tapijt tot zover we kunnen kijken. De laatste uren van de rit is het donker en we zijn blij als we eindelijk Salta bereiken. Vooral omdat de bus al 2 uur lang naar zure salami ruikt doordat de man voor ons moest kotsen.

De volgende dag schuimen we een 10-tal verhuurbedrijven af, op zoek naar een huurauto voor de komende 3 dagen. De streek ten zuiden van Salta staat bekende om de mooie landschappen en een auto is de gemakkelijkste manier om zoveel mogelijk hoogtepunten te zien.

Onze witte Chevrolet mist enkele velgen en spatborden maar ziet er voor de rest oké uit. In de stad voel ik me het minst op mijn gemak achter het stuur. Er staan geen lijnen op de baan, iedereen steekt elkaar langs alle kanten voorbij, men slaat af zonder te pinken,… Gelukkig loodst copiloot Vé mij perfect de drukte uit.

Het eerste uur rijden we door kleine dorpjes aan de rand van Salta. Daarna verdwijnen de huizen en zien we enkel nog natuur. Eerst is het vrij vlak en groen, daarna komen we in Quebrada de Conchas terecht. De weg slingert op en neer tussen de droge, gekleurde bergen. We stoppen even om te lunchen in een van de weinige plekjes schaduw. Het is bloedheet en we zweten ons te pletter. Onze eerste waterbidon van 6,5 liter raakt zonder problemen leeg op deze eerste dag.

Over de resterende 80 kilometer doen we ongeveer 4 uur. Om de 5 minuten zetten we de auto aan de kant want de uitzichten zijn fantastisch. Op een bepaald punt wandelen we precies door een schilderij. Enkele tinten groen hier, een klad rood daar, wat roze en oranje lijnen op de achtergrond,… Elke berg lijkt een andere kleur te hebben. Wonderbaarlijk.

En te denken dat we deze regio bijna over geslagen hadden. Bij de planning van onze wereldreis hadden we nergens gelezen wat er hier te zien was. Pas in Chile Chico hoorden we van enkele andere reizigers hoe mooi het noorden van Argentinië was. Blij dat we hun raad gevolgd hebben en naar hier kwamen!

Na honderden foto’s komen we aan in het dorpje Cafayate. De vriendelijke eigenaar van camping El Rafa vraagt amper €5 om onze tent op te zetten op zijn gezellige binnenkoer. Vé is direct verliefd op de kleine puppy van 4 weken oud die er rond loopt. Er lopen ook enkele katten rond. Een klein paradijs hier! ’s Avonds wandelen we even naar het centrum en genieten we van de sfeer op een bankje in het park.

Bergwelt Richtung Westen

January 11 in Argentina ⋅ ☁️ 20 °C

Auf dem Weg nach Cachi fahren wir Richtung Westen erneut durch Gebirge und Schluchten.
    Hier sieht die Landschaft erst aus wie im Ur- und Regenwald, alles ist Grün.
    Wir sehen die Wolken in den Bergen hängen, nichts ahnend, dass wir ihnen immer näher kommen.

Irgendwann hört die geteerte Straße dann auf und wir fahren auf Sand, Steinen und Lehm. Dabei geht es in Kurven immer höher, bis wir schließlich in den Wolken sind. Draußen ist es dadurch kalt und nass und wir können nur noch knapp 10 Meter weit sehen. Mit eingeschalteter Warnblinkanlage schleichen wir weiter.
    Am Mirador Piedra del Molino angekommen befinden wir uns wieder auf 3.348 Meter Höhe. Wir sind immer noch direkt in den Wolken, daher ist die Aussicht leider neblig. Einzig die Infotafel lässt uns erahnen, welche Aussicht ein freier Blick zu bieten hat.

Danach geht es weiter durch den Nationalpark “Parque Nacional los Cardones“ und wieder auf geteerter gerader Strecke abwärts.
    Aus den Wolken raus und über die Berge drüber, können wir wieder sehen und haben wieder “Wild West Style“ und Farbenvielfalt zur Aussicht.

In Cachi angekommen, machen wir einen Abstecher in die Altstadt. Cachi ist nicht groß und der Weg dauert nur ein paar Minuten. In der Altstadt, die aus alten Häusern aus der Kolonialzeit besteht, essen wir typische argentinische Gerichte zum Mittag - Provoleta de Queso de Cabra, Humitas und Tamales. Die letzten beiden Gerichte bestehen hauptsächlich aus Mais, sehr delikat!

Abends wieder im Hotel angekommen, springen wir noch in den Pool mit Aussicht auf die umliegenden Berge, bevor es zum Abendessen geht.

Auf der Routa 40 nach Cafayate

January 12 in Argentina ⋅ ⛅ 16 °C

Um von Cachi nach Cafayate, einem Weinort in der Region Salta in dem uns eine Führung durch die Weingüter erwartet, zu kommen, fahren wir wieder auf der uns schon durch Patagonien bekannten Ruta 40 gen Norden.
    Zwar geht es nun abwärts (von 2.200 auf 1.600 m Höhe), aber die Straße besteht mal wieder nur aus Sand und Gesteinen und somit brauchen wir für die knapp 160 km mit durchschnittlich 35 km/h insgesamt mehr 4 Stunden inklusive einer Pause in einem Vorort.

Angekommen in Cafayate - es ist schon 16 Uhr - machen wir uns per Taxi auf den Weg in das von der Stadt fünf Kilometer entfernte Weingut Finca las Nubes. Das Weingut und seine Führung werden von diversen Seiten als das Weingut in Cafayate empfohlen.
    Es werden drei Rebsorten angebaut - Torrontes, Malbec und Cabernet Sauvignon. Es gibt daher auch nur vier Weinsorten, weiß, rose, rot (Malbec) und einen roten Cuvee.
    Die Führung war interessant, jedoch größtenteils auf Spanisch. Nur ein kleiner Teil wurde für Max nochmals in Englisch erzählt. Jedes Jahr zur Weinlese helfen Familie und Freunde mit. Alles wird mit der Hand gelesen.
    Nach der Führung trinken wir noch ein Glas Wein bei untergehender Sonne bevor es zum Abendessen wieder in die Stadt geht - die Küche des Weinguts schließt um 16 Uhr und das Weingut selbst schon gegen 19 Uhr.

January 19 in Argentina ⋅ ⛅ 16 °C

Wir genießen unsere Zeit in Salta mit leckerem Weißwein aus der Region, herrlichen Steaks und in unserer Lieblingsbar Los Tribunales.

Cafayate

April 2, 2018 in Argentina ⋅ ⛅ 54 °F

Another beautiful drive through a different desert landscape - this time on a very corrugated, dirt portion of the famous Route 40 – took us to Argentina’s “high altitude wine country”.
    Cafayate is set in a valley of vineyards and surrounded by really beautiful rocky mountains - a more dramatic version of Palm Springs or Calistoga.
    Because it was Christy’s birthday, we splurged a little and stayed at a nice resort on a vineyard. It was beautiful and provided great wildlife and bird watching. We saw 4 different foxes while here and Christy enjoyed galloping through the vineyards on a rented horse. John decided to walk around the town instead.

Salta Province, Salta, SA