Australia

Emu Bay Stay

November 27, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 18 °C

Så här ser det ut från verandan. Det fanns nästan inga hus vid stranden förutom vårt, och även det ligger som synes med ett buskage som skyddande barriär.

I det buskaget höll pingviner till på natten, och första natten förde de ett väldigt oväsen när de försökte hålla reda på varandra i mörkret. Vi lyckades dock inte få syn på, eller fota, dem.Read more

November 27, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 18 °C

Nu är vi framme vid vårt boende på Kangaroo Island. Ett helt fritidshus med tre sovrum (igen!) alldeles vid stranden i Emu Bay i nordost.

Här får man köra bil på många stränder, och det verkar vara ett sätt att ha picknick på. Sanden är hårt packad nära vattnet så det är inga problem att köra. Det är verkligen inte mycket folk och stranden är 4,5 km lång så bilarna parkerar med flera hundra meters mellanrum.Read more

Kangaroo Island, Emu Bay

December 26, 2016 in Australia ⋅ 🌧 20 °C

Nur 45 Minuten Überfahrt und dann ist man auf Kangaroo Island. Wir hatten hierfür 2 Übernachtungen, also 2 Tage eingeplant - es war zu wenig. Die drittgrößte australische Insel hat so viel zu bieten, man könnte 4/5 Tage hier bleiben! Und wir hatten unterschätzt, wie weit entfernt interessante und schöne Stellen sind.
    An zwei Stellen wird hier abends gegen Eintrittsgeld eine Pelikanfütterung angeboten, was wir eigentlich gar nicht gut finden. Zufällig haben wir dieses Spektakel völlig umsonst dann dennoch geboten bekommen, als Fischer an der Emu Bay ihre Reste den Tieren gaben 🐟🐟🐟.... Unfassbar, wie groß die Stücke sind, die die Pelikane verschlingen!