Brazil
Morro do Curvelo

Here you’ll find travel reports about Morro do Curvelo. Discover travel destinations in Brazil of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Nous sommes montés à pied sur la colline de Santa Teresa. On aurait pu prendre un "bombe"(prononcer bommbé). Le bombe est une sorte de tramway très célèbre à Rio, il passe sur des arches blanches qui sont un symbole de la ville. Mais malheureusement c'était fermé le dimanche. En haut de la colline nous avons vu un très beau point de vue sur Rio. C'était magnifique. En redescendant, nous sommes passés par un escalier. Sur toutes les marches de cet escalier, il y avait de la mosaïque. Le monsieur qui a mis ces mosaïques( M. Selaron) y a passé 20 ans. Les gens lui rapportaient des carreaux de faïence de 60 pays différents. On a vu 2 fois celle de Paris.

Amélie

De nada

Olivier

Lapa, Rio de Janeiro, Brésil

March 29, 2017 in Brazil

La samba est la danse traditionnelle du Brésil. Elle se danse surtout avec les pieds et les hanches. On la danse beaucoup à Rio mais surtout pendant le carnaval. Le carnaval dure 5 jours et se finit le Mardi Gras. C'est un concours qui réunit la plupart des écoles de samba du Brésil. Chaque école​ a le droit à une heure et demi de show pour montrer ce qu'elle sait faire. Les 20 meilleures équipes refont un passage le dernier jour. Il n'y a qu'une équipe qui gagne.

Avec Paulo qui nous a servi de guide, nous sommes allés écouter de la samba. Il nous a appris les premiers pas et nous a raconté qu'il avait fait partie du grand défilé. Il nous a raconté, que comme il fait partie de 3 écoles de samba, il a fait 3 passages au carnaval de 2017, avec bien sûr à chaque fois un déguisement différent. Il nous a montré des photos. Le déguisement qui nous a fait le plus rire était un déguisement moitié homme, moitié femme. C'est à dire que la moitié du déguisement était une robe et l'autre moitié était un costume. La moitié de son visage était maquillée mais pas l'autre.

Amélie

Rio de Janeiro

September 30, 2017 in Brazil

Wow, en dan is dit echt de allerlaatste locatie van onze trip. Met dubbele gevoelens schrijven we deze blog over de allerlaatste locatie, nl. Rio de Janeiro. Maar, we bewaren dan ook wel een enorm gave stad voor het laatste! Wanneer we de stad binnenrijden merken we al gelijk hoe groot het is. Het duurt bijna een uur voordat we aankomen bij de juiste buurt, en elke buurt is een stad op zich. Het mooie aan Rio is dat het tussen verschillende bergen ligt, in het regenwoud ligt én aan het strand, waardoor je ook echt het idee hebt elke keer op een andere plek te zijn.

De eerste paar dagen slapen we in Santa Teresa. Dit ligt op een berg vlak bij het centrum en was ooit een hele exclusieve wijk. Nu is het meer een kunstenaarswijk en deels favela.. Dat de lokale overheid de veiligheidssituatie niet helemaal onder controle heeft, is een kleine understatement. Na de olympische spelen van vorig jaar is de stad bijna failliet en dus is het geweld enorm toegenomen. Op dit moment is er één van de grootste militaire acties gaande in de favela's, maar gelukkig merken wij hier ( op wat geweerschoten die we in de verte horen) helemaal niets aan. We worden wel constant gewaarschuwd om op te letten en Uber is ook onze grootste vriend. We lopen alleen kleine stukken overdag en de rest doen we braaf met de taxi. Daarnaast hebben we in onze zakken een oude telefoon zitten en een nep portemonnee met nep pasjes en een klein beetje geld. Om de buurt wat beter te leren kennen, beginnen we traditiegetrouw met een free walking tour. We zien een deel van het centrum van Rio en ook van Santa Teresa. Het valt ons op dat de stad nog best veel historische gebouwen heeft en het doet ons een beetje denken aan Buenos Aires. Allebei noemen ze zichzelf graag het Parijs van Zuid-Amerika, maar Buenos Aires wint deze strijd met gemak. We sluiten de tour af bij de beroemde trappen van Rio, gemaakt door een Chileense kunstenaar die vanuit de hele wereld tegeltjes heeft verzameld om de trap mee te versieren. Nog niet heel lang geleden is hij overleden op de trap zelf, maar het is nog een raadsel hoe hij aan zijn einde is gekomen. Op de trap spotten we meerdere Delfts blauwe tegeltjes. Helaas was het zo enorm druk op de trap dat we snel een paar kiekjes hebben gemaakt, om later hier terug te komen. (Maar... we zijn niet meer teruggekomen, want het strand riep nét iets harder).

De middag gaan we naar de suikerberg van Rio waar we blijven om de zonsondergang te zien. Je gaat met twee kabelbanen omhoog waar je vanaf de top van de berg bijna de hele stad kan zien en je uit kijkt op het nationale vliegveld waar de vliegtuigen onder ons opstijgen. Met de bezoekersaantallen viel het gelukkig deze keer heel erg mee en wat is het mooi om de zon achter het meeste iconische beeld van de stad te zien verdwijnen. Vlak bij Santa Teresa is ook de buurt de uitgaansbuurt Lapa. Helaas zijn we hier op de minst drukke uitgaansavonden, dus het is hier nog niet erg druk. Maar ja, deze oudjes redden het ook niet om tot 01:00 uur wakker te blijven om dan pas de club in te duiken, want rond deze tijd begint het pas echt. De laatste dag in Santa Teresa vertrekken we naar de bekendste bezienswaardigheid van Rio, namelijk Christus de Redenador of te wel, de verlosser. Dit Christus beeld staat op een andere berg en met een treintje vol toeristen worden we de berg op gereden. Eenmaal boven de op de berg staan we samen met alle andere toeristen om een selfie te maken met Jezus, maar genieten we ook vooral van het prachtige uitzicht over de stad. Aan het einde van de dag wagen we ons naar boven in de Santa Teresa buurt en kunnen zelf een stukje meerijden met de Bonde, een oude tram die hier nog steeds heen en weer naar boven rijdt. Helaas is het hier ook nog best rustig en na een hapje eten laten we ons weer door de Uber afzetten in het hostel. Het is zo jammer dat je in deze buurt de hele tijd op je hoede moet zijn en in het donker eigenlijk altijd een taxi moet nemen.

Onze tweede stop in Rio is aan Ipanema Beach. We slapen hier in het hostel waar schrijver van het beroemde nummer, the girl van Ipanema, heeft gewoond. De buurt leeft hier al veel meer en we lopen al een stuk ontspannender over straat (maar nog wel met onze lok portemonnee en telefoon). Ellen verkent de lagune tijdens een rondje hardlopen en Robert zoekt nog voor de laatste keer een Zuid Amerikaanse Crossfit box op. Verder vermaken we ons heerlijk op het strand met mensen kijken, beach ball en caipirinhas drinken van Axel. Deze jongen verhuurt stoeltjes en verkoopt hier dranken, maar ondertussen probeert hij zo veel mogelijk talen te leren van de toeristen. Hij spreekt al een aardig woordje Nederlands (naast Duits, Engels, Spaans, Portugees en zelfs Hebreeuws) en hij kan zelfs al wat woorden lezen uit Ellen haar boek. De eerste dag hadden we gelukkig lekker veel zon en is het Robert gelukt om zelfs met insmeren alsnog te verbranden. Daarna hebben we de zon helaas weinig gezien, maar het is nog droog, in tegenstelling tot de dag erop. Ohhh en dan moeten we de tas voor voorlaatste keer inpakken. Hier zijn we wel heel erg blij mee! Maar niet voordat we een deel van onze kleren hier achterlaten voor de mensen in de Favela.

Onze echte allerlaatste locatie verwennen we ons zelf lekker en hebben we een luxe hotel geboekt waarbij we bij aankomst in stijl welkom werden geheten met een glaasje bubbels. We kunnen Rio natuurlijk niet verlaten zonder Copacabana te hebben bezocht. Helaas regent het wel bij aankomst en dus moeten we even wachten tot na de regen om de buurt te gaan verkennen. Maar dat kon Ellen er niet van weerhouden om snel nog een stukje langs het strand te gaan hardlopen.
    Om reis het helemaal goed af te sluiten, zijn we 's avonds naar de luxe restaurantwijk Leblon gegaan en hebben we heerlijk gegeten en afgesloten met lekkere cocktails. Robert kan nu zelfs cocktails met tabasco aan! Wat is dan ook fijn als om 00:30 uur de supermarkt nog gewoon open is en dus hebben we direct maar het halve schap met water leeg gekocht om de kater voor de laatste dag proberen te verkleinen. En gelukkig viel het allemaal reuze mee! De zon die schijnt weer volop en dus kunnen we ons opmaken voor een laatste dagje op het strand en langs het zwembad. Heerlijk relaxed stappen we zo de taxi in naar het vliegveld en in het vliegtuig naar huis!!!!

Rio de Janeiro

February 20, 2017 in Brazil

After over 17 hours of travelling we made it to Rio after a brief stop in Sao Paulo. It is a roasting 35 degrees and bets should be put on how long it takes me, one of the palest people in Wales to turn lobster red.

We are staying in Lapa the 'party area' of Rio, but I'm fully expecting that during Carnival the whole city succumbs. The hostel (Manga Hostel) is on a side street away from the main drag. Our room is cozy and multicoloured. Round the back lies a small courtyard. A poster on the wall has a tidbit of welsh on it (even if spelt incorrectly), so I like the place already.

Upon arrival I connected to the wifi like a woman possesed. No, not to go on facebook, but today job offers were released. Thankfully I've secured an Anaesthetics post for the next two years, so out we went to explore the area and the bars! Our livers are in trouble... over half a litre of beer costs 2 pounds! We sat in a local bar and people watched. Lapa is asleep in the daytime and looks almost abandoned except for the few grocery shops open.

Thirst quenched we wondered towards a great pyramid looking structure down the street and were suprised to find it was a cathedral. Whilst ugly on the outside, inside four strips of coloured glass and the colosal cool interior gives the space majesty.

Having a chilled night in the streets around the hostel tonight as we barely slept on the journey here. Lets see what Lapa is like at night!

Rio 5- Carnaval!!!!

February 25, 2017 in Brazil

It's Friday and Carnaval kicks off in ernest. We spent the day at the beach fending off sellers left right and centre.

Back to the hostel and the atmosphere was great with people returning from a day of partying in all sorts of costumes. Chef Richard had cooked Jerk Chicken with fruit punch. We donned our outfits and headed out into Lapa's bloco Boehmia as a group from the hostel. With alcohol stalls every 10 meters we were never going to be short on drinks. After the bloco finished we wandered and found another. We followed the beating drums down the street dancing with the Cariocas. I took out my old sony ericson phone took a lot of blurry photos! Only these 2 survive.Read more

Samba-Fieber in Rio

December 3, 2017 in Brazil

Einfach in den Bus nach Rio de Janeiro ohne Plan was mich dort erwartet...
    Nur eines ist sicher: meine Freundin Camila ist in Rio und arbeitet in einem Hostel, wo gerade absolutes Chaos herrscht. Genau dort bin ich nach etlichen gescheiterten Couchsurfing-Versuchen im Endeffekt gelandet - im Mitarbeiter-Schlafsaal (weil aufgrund unbezahlter Internet-Rechnung niemand einen Überblick über Reservierungen hat). 😂🙈

Auch kann ich nicht wirklich behaupten in Rio gewesen zu sein... 😏 Genau genommen habe ich ein Wochenende in Lapa, dem Party-Viertel Rios, verbracht und genau eine Sehenswürdigkeit gesehen: Die Stufen. Die Tage waren sehr international und geprägt von Camilas Leidenschaft für Samba sowie täglich gemeinsamem Abendessen aller Hostelgäste mit anschließenden Bar Happy Hours und Club Crawling. 😉

So habe ich den nationalen Tag des Sambia ganz exklusiv unter Einheimischen mit Büffet und generationsübergreifender Samba-Party mitten am Tag erlebt. Die Diversität an diesem Ort war faszinierend, mit einer 2m-großen DragQueen, einem Pharell Williams Double, einer Hüfte-schwingenden Oma sowie früh übenden Kids als meine persönlichen Highlights. 💖

Den Tag drauf hatte ich das Glück eine professionelle Karnevalstänzerin zur Probe von Mangueira (einer der berühmten Samba-Clubs Rios) zu begleiten. Das ist eine komplett andere Welt, voll schriller Farben, Glitzer und Makeup - für meinen Geschmack einen Tick zu oberflächlich, künstlich und Fake... und Musik und Tanz schienen mir sehr repetitiv. Interessante Erfahrung, nach einigen Stunden war dann aber auch gut. 😅

Die Catedral Metropolitana ist eine riesige, kegelfoermige Kirche aus dem Jahr 1976, die 4 grossen Buntglasfenster ragen 60m in die Hoehe. Unweit dieses Baus befindet sich eine Station einer alten Strassenbahn. Diese bringt Besucher vom “Centro” ueber die sog. “Arcos da Lapa” zum Stadtteil “Santa Teresa” (ca. 25R$). Die Arcos sind ein Aquaedukt aus dem 18.Jh.
    Der Stadtteil “Santa Teresa” ist ein vergleichweise altmodisches, auf einem Huegel gelegenes Viertel. Hier gibt´s viele Bars und Gallerien, sowie Aussichtspunkte in Richtung des Stadtzentrums. Gute Aussichtspunkte sind z. B. der “Mirante do Rato Molhado” und der “Parque das Ruinas”. Dieser besteht aus den Resten einer alten Villa, die zum Aussichtspunkt umfunktioniert wurde. Sie dient als Ausstellungs- und Auffuehrungsplatz. “Santa Teresa” wirkt ruhig, grenzt jedoch unmittelbar an Favelas. Daran erinnern Poster die auf Ueberfallgefahr hinweisen.

Insgesamt verbrachten wir hier ein beschaulichen Tag waehrend wir die oben genannten Ziele abgrasten. (Ein typisches Touriprogramm). Elly machte einige “fette” Fotos und ich liess mich auf ein langes Gespraech mit einem Security-Angestellten ein, der mir die Vergangenheit der Ortschaft und die politischen Missstaende des Landes naeher brachte. Ich dachte mir dabei, dass wir Europaer den Frieden und die soziale Sicherheit, nicht fuer gegebene Umstaende halten sollten, sondern aktiv fuer den Erhalt dieser fortschrittlichen Strukturen eintreten sollten…

Unser letztes Tagesziel war die Copacabana – unserer Meinung nach ein schoener aber kein besonderer Strand. In erster Linie Hochhauser, viele Besucher und Haendler. Die Live-Strandbar-Musik, mit Gitarrenspielern die “Musica Popular do Brasil” spielten, rundeten den Abend sauber ab. Sonne gab´s keine mehr – dafuer waren wir wieder mal etw. zu spaet.

Kulturtag in Rio

November 7, 2017 in Brazil

Waren im Zentrum und in Santa Teresa und haben die Sehenswürdigkeiten, ein Museum und die Nationalbibliothek besucht

Morro do Curvelo