China
Henan

Top 10 Travel Destinations Henan

Drakenpoortgrotten

November 2, 2019 in China ⋅ ⛅ 24 °C

We rijden naar de Drakenpoortgrotten in de buurt van Luoyang . Deze liggen bij de Longmen berg, langs de Yi rivier en staan op werelderfgoedlijst van UNESCO. Het complex is ongeveer 1 kilometer lang en bestaat uit heel veel grotten, pagoden, inscripties en uitgehouwen boeddhistische beelden. Het kleinste beeldje is 2,5 cm, het grootste beeld is 17 meter.

Omdat het een groot complex is, bezoeken we alleen de meest belangrijke grotten. Het is een imponerend gezicht. We lopen er een paar uur rond en bekijken de bijzondere beelden. Jammer dat er vroeger veel vernield is, van veel beelden zijn de hoofden verdwenen. Na het bezoek aan de grotten rijden we naar het hotel in het centrum van Luoyang. Het is een groot hotel met mooie grote kamers en mooi uitzicht over de stad.

We willen iets eenvoudigs gaan eten, want vanmiddag hebben we al best veel gegeten. De gids heeft aangewezen waar we een winkelcentrum kunnen vinden met restaurantjes. Maar in de aangewezen weg vinden we die niet. We lopen nog wat verder, maar uiteindelijk gaan we terug. We proberen een McDonalds te vinden, die we eerder in de bus gezien hebben, maar we lopen niet goed. Uiteindelijk na lang rondlopen en de hulp van een Chinees meisje, die heel goed Engels kan, vinden we de McDonalds. We eten een hamburger en gaan weer het hotel. Ik ben moe van het vele lopen en we gaan meteen naar bed.

Met de hogesnelheidstrein naar Luoyang

November 2, 2019 in China ⋅ ☀️ 23 °C

We moeten zo vroeg uit bed, dat de ontbijtzaal in het hotel nog niet open is. We krijgen wel ontbijt mee in een zakje. Vandaag rijden we met de trein van Suzhou naar Luoyang. Dit doen we met de hogesnelheidstrein. Eerst rijden we met de bus naar het station buiten de stad. De controle is er streng, verschillende koffers worden opengemaakt. De treinstations voor hogesnelheidstreinen lijken wel vliegtuigterminals. Het zijn grote ruimtes, waar veel mensen wachten. Maar het is wel goed georganiseerd. Je mag pas een paar minuten voordat de trein komt het perron op. Daar wacht je bij het nummer van je wagon.

De trein is comfortabel. Onderweg drinken we koffie en eten we ons ontbijt op. De treinrit duurt ruim 5 uur. Je legt dan ook bijna 1000 km af, met een snelheid van ongeveer 300 km/uur. Onderweg zie je veel landbouw waaronder rijstvelden en kassen. Ook bijzonder zijn de heuveltjes die je in de velden zit liggen. Dit blijken grafheuveltjes te zijn, de familie wordt op de eigen velden begraven. De trein stopt regelmatig, en in de steden zie je altijd de aanbouw van appartement complexen. Ook worden er veel nieuwe spoorwegen aangelegd.

Om 13:00 zijn we in Luoyang. Er staat een bus en een nieuwe gids klaar. Gisteren hebben we afscheid genomen van Peter, die de eerste week bij ons was. Nu krijgen we een nieuwe gids voor deze stad. We gaan eerst lunchen. Dat is weer lekker. Iets minder zoet dan in de eerste week, maar het smaakt daardoor beter.

Beijing

February 9, 2019 in China ⋅ ⛅ -4 °C

Vanmorgen om 7:35 geland in Beijing. Een hele mooi rode zon's opgang gezien dankzij de smog in Peking. Transfer met de bus naar de terminal.
    Eerst een vingerprint scan, met instructies in het Nederlands. Eerst de vier vingers van de linker hand dan de rechter en tenslotte de 2 duimen. Er komt een bonnetje uit rollen.
    Dan in de rij voor de paspoort controle, ondertussen geprobeerd de Wifi aan de praat te krijgen. Helaas had ik een password moeten aanvragen bij de Chineze provider, volgens twee Duitse meiden. Als ik aan de beurt ben wordt mij naar mijn visum gevraagd. Die zou ik niet nodig hebben volgens de supervisor op Schiphol. Daar denkt de Chineze politie heel anders over. Ik word naar de balie voor transit visa verwezen. Deze jonge man heeft er duidelijk genoegen in om zijn macht te gebruiken. Wat zijn die buitenlanders toch dom. De twee Duitse meiden hebben ook geen visum. Een koreaanse jonge man die naar de balie wil lopen als de beambte winkt, wordt bits toe gebeten "Not You" En hij wenkt vervolgens de man achter hem tot zich.
    Als ik voor hem aan de balie sta vraagt hij mij bits waar mijn ticket voor Auckland is. Ik begrijp hem niet. Vol minachting kijkt hij mij aan dat ik zijn perfecte Engels niet begrijp. Een service medewerkers komt mij redden. Ik laat mij E-tikcet zien op mijn telefoon. En ik krijg mijn visum. Dan voor de tweede keer naar de paspoort controle. Weer een vingerafduk scan en ik mag verder. Als ik na een uur eindelijk bij de bagage band kom is deze bijna leeg en mijn bigbag is snel van de band. Haastig komt er een vriendelijke jongeman naar mij toe lopen. Of ik nog speciale bagage heb en laat mij een lijst zien. Daar sta ik op. Great. Hij gaat mij door alle bagage handelingen lootsen. Eerst halen we mijn fiets op bij de specials. Oooh that is big zegt hij. Follow me roept hij dan en zet de pas er in. Ik moet opnieuw inchecken. Zonder hem had ik die balie niet zo snel gevonden. Het meisje bij de incheckbalie weegt mijn tas maar heeft moeite met het scannen van mijn paspoort. Dan maar met de hand. Ook dat gaat niet makkelijk. Ze is 5 minuten aan typen waarbij ze voortdurend in mijn paspoort kijkt. Voor de laatste keer begeleid de jonge man mij naar de intake balie voor de grote stukken. Ik daarna ook nog een keer door de scanner. Bijna alles ok. De beambte bij de lopende band van de scanner vertelt mij met een grote grijns dat hij het Bahco dopsleutel setje in beslag neemt. Die gaat niet in de ton maar wordt apart gezet. Handig voor thuis. Jammer was een duur maar vooral handig setje.
    Als ik eindelijk alle controles over me heen heb laten gaan is het al weer tijd om te boarden. Bij gate 21 staat een Airbus A380 op ons te wachten.

Barbara de Groot

Ik wil “like” drukken, maar meer voor de bijzondere ervaring en jouw verhaal, niet voor de behandeling die je hebt mogen ondergaan. Fijn dat je er door bent en opweg naar Auckland, hetzij iets lichter....

Rino van der Waarden

Ja zo gaat dat in China; stoom uit je oren en zo'n levensgevaarlijke baahco sleutelsetje dat kan je in zo'n super veilig land als China natuurlijk niet toelaten. Maar goed je bent binnen en nou maar snel door naar NZ.

KarinBdV

Behalve dat ik heeeeel lang op dat visum heb moeten wachten heb ik geen last gehad van al dat gedoe zoals jij dat beschrijft. Ppfftt idd stoom uit je oren. Oh ja mijn levensgevaarlijk gereedschap is ook ingenomen.

Rino Voogd

Zo erg was het nou ook weer niet hoor. Ik heb alles redelijk gelaten ondergaan. Ik heb het meer als observator beleefd en dan is het eigenlijk best vermakelijk 😁

Mit dem Zug durch China

May 28, 2018 in China ⋅ ☀️ 31 °C

Die Distanzen von mehr als 1'000 Kilometer zwischen unseren letzten Stationen legten wir mit dem Nachtzug zurück. In 13 (Peking-Xi'an) respektive 15 Stunden (Xi'an-Shanghai) durchquerten wir das Land mit dem Zug. Die Strecken sind mit den Hochgeschwindigkeitszügen zwar auch in wenigen Stunden machbar, mit dem Nachtzug spart man sich jedoch eine teure Hotelübernachtung und die Ticketpreise sind gleich wie die im Hochgeschwindigkeitszug. Es gibt drei verschiedene Kategorien. Die Hardsleeper (wo es 3 Betten übereinander gibt, insgesamt 6 im Abteil, keine Türe), die Softsleeper (2 Betten übereinander, insgesamt 4 im Abteil, mit Türe) und die Deluxe Softsleeper (2 Betten übereinander, ein Sessel und eigenes WC). Wir haben uns für den Softsleeper entschieden und waren sehr zufrieden. Wir hatten angenehme Zimmergenossen und konnten einigermassen gut schlafen. Zur Unterhaltung kann man aus dem Fenster schauen (solange es noch hell ist) oder sich Filme auf dem Handy anschauen. Fürs kulinarische Wohl ist auch gesorgt: es gibt ein Restaurant, es kommen häufig Verkäufer vorbei oder man kann die selbstmitgebrachte Nudelsuppe geniessen (heisses Wasser gibt es überall kostenlos).Read more

Evi Imholz

Das gsehd aber guet us😃

Marco Brüderli

Wie chunt me do ufs obere Bett ufe?🤔

Jeannette Aebischer

Do isch Fitness agseit...ufe schwinge 🤣🤣

Back home 1

March 1, 2019 in China ⋅ ☁️ 7 °C

We hebben en dagvlucht naar Guangzhou, worden de ramen van onze Boeing Dreamliner automatisch verduisterd?
    Ik natuurlijk gelijk aan de knoppen, wordt niet door iedereen gewaardeerd. 😊
    Na een lange vlucht van 11 uur en 30 minuten, landen we om 16:30 door de dikke gele smog in Guangzhou.
    Ons thuis voor 7 uur.
    Het complex is gigantisch maar vrij leeg,
    heel anders dan Schiphol.
    Om 00:05 vertrekken weer.
    Op hoes an.

Peter V

Altijd mooi zo'n Cumulonimbus

3/2/19Reply

Everybody is Kung Fu Fighting

October 28, 2017 in China ⋅ ☀️ 20 °C

6:20 Uhr war der Treffpunkt. Wir kamen vollgepackt zur Rezeption und dann ging es zum Busbahnhof. Es ging heute weiter nach Dengfeng, wo sich das Shaolin-Kloster befindet. Nachdem wir am Busbahnhof ankamen, den obligatorischen Sicherheitscheck machten, fanden wir heraus, dass der Busfahrer den Schlüssel zum Bus verlegt hat. Gesagt getan, stieg einer der Busbahnhofsmitarbeiter auf das Dach und öffnete die Dachluke. Der Schlüssel befand sich scheinbar noch irgendwo im Bus, sodass es dennoch pünktlich weitergehen konnte. Während Steffi gewohnt ihren Schlaf im Bus genoss (eine ihrer Superkräfte ist überall schlafen zu können), schaute Chris sich während der 6 Stunden Autofahrt einen Film an. Als Steffi wach wurde, reüssierten wir unsere bisherigen Erfahrungen in China. Dabei fanden wir besonders witzig, dass die Kinder hier nur Hosen mit einem Schlitz tragen und daher Po und andere Körperteile immer offen zur Schau gestellt sind. Dies führte auch zu einer ungewollt komischen Situation mit einem unserer Mitreisenden. Ihm wurde ein Kind in die Hand gedrückt, sodass die Eltern ein Foto machen können. Der Hosenschlitz des kleinen Rackers war jedoch weit geöffnet, sodass wir mehrere Minuten laut lachen mussten, als wir das Foto betrachteten. In Dengfeng angekommen, gab es ein Mittagessen, was nicht mehr enden wollte. Die Dame des Hauses reichte eine Speise nach der anderen. Im Zimmer selbst musste Chris dann schließlich ein Heer von Käfern entledigen. Nach buddhistischen Methoden verschonte er die jedoch und entliess sie in die Freiheit. Nach dem Mittag und ein wenig kurzer Zeit zum Ausruhen ging es dann in eine Kung Fu Schule. Die Gegend um Shaolin ist in China und wohl auch weltweit für seine Kung Fu Schulen bekannt. Hier haben schon Bruce Lee, Jackie Chan und Jet Li ihren Sport gelernt. Entstanden ist Kung Fu bei den Mönchen und diente zunächst vor allem um körperlich fit zu bleiben, da das meditieren und beten zwar seelisch gut ist, aber nicht unbedingt der physischen Gesundheit guttut. Später kamen immer mehr Kampfelemente hinzu, sodass sich die Mönche in den vergangenen Jahrhunderten während den unterschiedlichen Dynastien selbst verteidigen konnten. Heute wird Kung Fu nicht nur von den Shaolin Mönchen praktiziert, sondern auch von anderen Shifus (Meistern). Die Kinder fangen meist im Alter von 10 Jahren an und erhalten eine Ganztagsbetreuung mit 6 Stunden Training sowie anschliessend Englisch-, Chinesisch- und Mathematikunterricht. Nur einmal im Jahr - um chinesisch Neujahr - fahren sie nach Hause. Die meisten schließen ihre Ausbildung zwischen 16-18 Jahren ab, einige bleiben dennoch länger. Als Belohnung winkt den meisten eine Anstellung als Polizist oder Soldat. Einige werden selbst Meister und Unterrichten in China oder im Ausland (sofern die Englischkenntnisse genügen). Die besonders talentierten schaffen es in Film und Fernsehen. Die Masse an Kung Fu Schulen bemerkte man bereits auf dem Weg, da überall kahlgeschorrene Köpfe unterwegs waren und fleißig mit Stab, Schwert oder dem eigenen Körper geübt wurde. Uns erwartete bei einer der Schulen eine Vorführung der Schüler und eine Darbietung des dortigen Meisters, der besonders im Umgang mit schweren Waffen (schwer im Sinne von Gewicht) geübt ist. Als wir ankamen, übten die Jungs im Alter von 10 bis 18 Jahren bereits fleißig und zeigten uns sodann ihre Warmmachübungen, die aus diversen Flick-Flacks, Saltos und akrobatischen Rollen bestanden. Die Jungs waren richtig gut, was man schnell bemerkte. Nun ging es dann auch fix an das Eingemachte und uns wurden verschiedene Fähigkeiten präsentiert. Nach Auskunft unserer Guides beherrschen die meisten stets eine Fähigkeit besonders gut und vertiefen diese Kenntnis über die Jahre. Eines der Geheimnisse ist dabei sein Chi auf eines der Körperteile zu konzentrieren. Es fing dann an mit einem Jungen, der eine Art Topfdeckel an seinem Bauch befestigte und sich anschließend anheben liess. Anschließend durften wir versuchen den Deckel von seinem Bauch zu lösen, was sich als ziemlich unmöglich erwies. Er selbst klopfte nur einmal daran und es war geschehen. Neben diversen Aufführungen mit Schwert, Stab, Lanze und Wurfhaken zeigten sie uns auch Jungen, die mit dem Hals gegen Sperre drückten und mit einem Wurf einen Nagel durch eine Glaswand bohrten und den dahinter liegenden Ballon zum platzen zu bringen. Auch gab es Jungen, die Steine mit einer Hand zerteilten und den Boden von Glasflaschen ohne direkte Berührung (ein Schlag auf den Flaschenhals) herausschlugen. Die kleinen Racker hatten ordentlich was drauf. Der Meister zeigte uns seinen Umgang mit extrem schweren Waffen (eines in Bügeleisenform und eines in Form eines Speeres), die wir auch selbst anheben konnten. Anschließend hatten wir die Möglichkeit eine Kung Fu Stunde zu nehmen. Hier unterrichtete ein Meister uns in der Kunst des Kung Fu und die Kinder unterstützten und lobten uns sehr (echt süß die kleinen Killermaschinen). Wir selbst hatten sehr viel Spaß bei dem Training und waren zu unserer Überraschung doch noch wesentlich gelenkiger als wir dachten. Wir bekamen zudem buddhistische Armbänder geschenkt, die wir mit Freuden entgegennahmen. Nach einem Plausch mit dem Kids und einer Runde Fussball mit Ihnen, war es allerdings schon dunkel und wir gingen zurück ins Hostel, wo wir unsere zweite Stunde Mandarin hatten. Auch hier war die Stimmung gut. Wir waren aber auch alle sehr müde und gingen daher früh ins Bett. Nach soviel Kung Fu an diesem Tag geht es morgen für uns zu dem Ursprung des Sports - das Shaolin Kloster.Read more

Pagodenwald im Shaolin-Kloster

August 4, 2018 in China ⋅ ⛅ 31 °C

Ein weiterer Besichtigungspunkt ist der Pagodenwald. In China wird jeder nach dem Tod verbrannt. Zum Gedenken der Meister wurden Pagoden gespendet und gebaut.

Hier stehen 240 Pagoden, eine mit den Bilder von Auto, Eisenbahn, Computer und Spaceshuttle ist sehr umstritten. Nach Meinung anderer Meister gehört so was nicht auf eine Pagode.Read more

Contitrotter

Die graue, recht, die möchte ich gerne 🤥

8/5/18Reply
    Bärbel xxx

Hallo ihr lieben, das sieht schon sehr beeindruckend aus . Schön, dass ich dank euch solche schätze kennenlernen darf .

8/6/18Reply
    Bärbel xxx

Wettertechnisch eifern wir hier mit euch um die Werte-gestern 34grd und stehende Luft. Heute zum Glück wieder etwas luftiger bei 32grd.

8/6/18Reply

Luoyang

August 3, 2018 in China ⋅ ⛅ 35 °C

Heute hatten wir 410 km vor uns, bei 36 Grad ging es von 1000m hoch auf 1400m und dann runter auf 140m. Hier unten ist es sehr schwül und die Hitze macht allen zu schaffen. Leider geht kaum Wind.

Die Fahrt war sehr abwechslungsreich, erst durch Lehmberge, dann auf einer Hochebene mit viel Maisanbau, durch viele Tunnels, runter durch Schluchten zum gelben Fluss.

Unser Stellplatz liegt an den Longmen Grotten. Kaum angekommen mussten wir noch Jobos Geburtstag vorbereiten den wir dann noch alle schön gefeiert haben.

Martina und Roland

Lieber Joachim, dem schließen wir uns an ❤️es gibt schlechtere Orte für eine Geburtstagsfeier 🙃sei herzlich gedrückt und gebusselt. Martina und Roland

8/4/18Reply

Day 14: 1010 steps up to the Dharma Cave

June 11, 2017 in China ⋅ ☁️ 18 °C

Awoke to the sound of cockerels crowing - definitely not in York anymore.
    Misplaced room key - Emma was convinced Gill was first in last night. Key inexplicably turns up in Emma's leggings pocket.

Hiked the 1010 steps over 2000km elevation to the Dharma cave at the top of the Song Shan mountain. Incredible views and worth the sweat, heat, and in Gill's case altitude induced panting and vertigo. Despite almost collapsing on the way up Gill was pleased to make it to the top to enjoy the views. Emma was impressed with Gills resilience and we sourced some local honey to help Gills raging sore throat.

On the descent viewed the pagoda forest where the ashes of 250 of the highest and most respected monks are buried, and visited the 1500 year old Shaolin Temple, comprising of many architecturally beautiful and colourful buildings / shrines.

Finally saw another show of Shaolin Kung Fu. It was very different to our intimate performance yesterday, with over 300 spectators, lights and music; though the same traditional weapons and routines. Emma was not phased by the crowd, and shot on stage to battle it out with two others to mirror their respective mentors. Emma's moves (and roll) in tiger style won over the audience, and she was very happy to win a DVD of the show!

Back to the guesthouse for yet another delicious meal before packing for our night train to Beijing.

Gill & Em x

Oh wow 😍😍😍 stunning view

6/12/17Reply

Time for a Nap

September 29, 2018 in China

Kathy is fast asleep. I wish that I could take a nap also but sleeping on a train or airplane is so difficult for me. I’m not sure why, but I can never relax enough to sleep. I’m really tired right now, too. Let me just close my eyes for a while and rest.Read more

Henan Sheng, Henan, Province de Henan, 河南省