Ecuador
Cuizán

Here you’ll find travel reports about Cuizán. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day14

Unwirklich? Wirklich?

January 14 in Ecuador

Vulkane sind etwas unwirklich Grandioses. Man glaubt ja irgendwie kaum, dass es im Erdinneren brodelt. Doch zurückdenkend an unsere Wanderung auf LaReunion (Grüße an Beate, Arne, Christine, Ecki und natürlich Rike) erinnere ich mich gut an das Spektakel der Eruption auf dem Nebenberg, während wir den Sonnenaufgang auf dem Piton de Neige erwarteten. Und mir fällt unser Family-Hike auf Bali ein, morgens um 2 rauf auf den Mount Agung (yes, you made it Amelie, Christoph, Felix), der ja mittlerweile auch wieder aktiv ist. Ecuador hat in dieser Hinsicht auch eine Menge zu bieten. Auf dem Weg von Quito zum Quilotoa-See kommen wir am zweithöchsten Gipfel Ecuadors vorbei, dem noch aktiven Cotopaxi. Man sollte meinen, eine Erhebung von 5.897 Metern wäre immer zu sehen, aber der Vulkanriese ist vollständig in Nebel gehüllt.

Wir bewegen uns zumeist auf etwa 3000m und entscheiden uns an einer Tankstelle für die Off-Road-Variante zum Ziel. Die vermeintliche Sandpiste stellt sich jedoch als frisch geteerte Superstraße heraus (EU-Mittel? ;-) ), und so geht es schneller als gedacht auf 3.900m Höhe zu einem Kraterrand, der vom Quilotoa-See gefüllt wird. Atemberaubender und eben auch irgendwie unwirklicher Ausblick, der natürlich den Ehrenplatz des Startbilds erhält. Am Kraterrand unterhalte ich mich mit zwei netten Franzosen, die auf Hikingtour sind und aus Bordeaux kommen (aber keinen Wein dabei haben). Unseren ersten Gedanken, die 300 Höhenmeter zum See abzusteigen, setzen wir zum Glück nicht um, denn es setzt Regen ein und es wird kalt. Im Grunde könnte man auch sagen: Arschkalt. Und während ich diesen Blog verfasse, wird es noch kälter als arschkalt, denn jetzt ist der Strom ausgefallen, und damit mein Radiator. Das unter der Decke ist übrigens Phil, der die klimatische Gesamtsituation etwas spät erkannt hatte.

Wieder einmal stoßen unsere Bikes bei Ankunft auf großes Interesse. Neu: Hier oben möchte man sich gerne nicht nur mit unseren Motorrädern, sondern auch mit uns ablichten lassen. Ich halte dies zunächst für ein sprachliches Missverständnis, aber es ist so. Auf die alten Tage also noch Rockstar ...

Was das Mädel auf dem letzten Bild grillt, bitte ich die geneigte Leserschaft einmal herauszufinden. Da ich im Moment kein Netz habe, kann ich leider nicht googeln, was das sein könnte. Familie der Nagetiere dürfte klar sein, die Beißer sind gut zu erkennen. Marc hatte im Vorfeld schon so etwas angekündigt und von Meerschweinchen gesprochen (bzw. guineapigs, wie schreibt man das eigentlich?), aber irgendwie scheint mir das Grillgut zu groß dafür zu sein ... wenn ich das jetzt noch einmal so lese, fällt mir auf, dass das für Euch vielleicht gerade nicht ganz so wichtig ist. Und ich wundere mich selbst darüber, wie schnell die "real world" (damit meine ich natürlich nicht Euch, liebe family & friends, sondern eher die typischen Alltagsthemen und -sorgen) aus dem Denken verschwindet, wenn man auf Reisen ist. Aber was ist überhaupt die wirkliche Welt?

• Day12

Etappe 1:
    Von "Quito" ging es in ca. 1,5 Stunden über die Panamericana mit dem Bus in die kleine Stadt "Latacunga" wo wir unser Gepäck deponierten um nur mit geringem Gepäck unser 3-Tagestrekking in die Anden antreten zu können. Per Bus ging es 2 Stunden weiter in das kleine Indiodörfchen "Sigchos" von wo aus wir unsere erste 4 stündige Etappe Richtung "Insilivi" starteten. 12 km und 500 Höhenmeter wanderten wir durch die wunderschöne Andenlandschaft. Die erste Nacht verbrachten wir in "Insilivi" in einem super schicken Hotel mit 3 Gänge Abendessen und Alpakas vor der Tür.

Etappe 2:
    Von "Insilivi" ging es weiter entlang von steilen Schluchten durch die grüne Hügellandschaft und durch mehrere Dörfer der Region bis wir am Nachmittag den kleinen Ort "Chugchilan" erreichten, in dem wir die nächste Nacht verbrachten. Mit 14 km und 800 Höhenmeter war die 2 Etappe ein wenig anstrengender als die erste und wir genossen einen entspannten Nachmittag und Abend um Kraft für den Nächsten Tag zu sammeln.

Etappe 3:
    Von "Chugchilan" ging es in die finale Etappe und wir steuerten unser heiß ersehntes Ziel den Vulkan "Quilotoa" an. Insgesamt 13 km und 1.000 Höhenmeter wanderten wir durch atemberaubende Landschaften und stießen auch das ein oder andere mal aufgrund des anspruchsvollen Pfades fast an unsere Grenzen. Der starke Wind und Temperaturen um die 5 Grad machten es uns nicht einfacher. Aber alle Anstrengung sollte am Ende der 5 stündigen Wanderung mit einer atemberaubenden Aussicht auf den türkisblauen Kratersee belohnt werden. Wir standen einsam auf 3.950 m und waren stolz auf uns die letzten Tag gemeistert zu haben.

Nach einem leckeren Mittagessen konnten wir es uns nicht nehmen lassen zum Kratersee runter zu wandern. 30 Minuten steil bergab in Schütt und geröll und 500 m wieder steil bergauf gaben uns den Rest für diesen Tag und wir vielen glücklich aber kaputt am Ende des Tages in unser Bett.

Unser Fazit: der Quilotoa Loop brachte uns die Anden und die Menschen die dort lebten näher und beeindruckte uns mit einer faszinierenden Landschaft. Jede Anstrengung war es wert, es war einfach traumhaft schön :)

• Day64

Quilotoa

November 8, 2016 in Ecuador

З Кіто ми поїхали до цієї лагуни. Її вигляд - нереальний, я навіть не сподівалася побачити таку красу. Правда, тут було дуже вітряно і дуже холодно- до -2 вночі. На тобі екватор 😀 Лагуна просто знаходиться високо.
    Тут я познайомилась з Лисицею - дуже класною собакою, яка схожа на лисицю))😃 Вона мене захищала від інших гавкаючих собак)) От її я би забрала назад з собою.... Мала би сувенір з Еквадору 😀
    П.С. Різниця кольорів на фото через погоду: першого дня було дуже туманно, холодно і вітряно, другого- ясно і тепло)

• Day190

Quilotoa to Chugchilan

July 5, 2017 in Ecuador

The original track to Quilotoa is a 3-4 day hike with overnight stops in small towns along the way where hostels offer accommodation including dinner and breakfast. To do this I would have to leave my big backpack in Latacunga and then go on the trek with my daypack. But as I wasn't to sure if I was up for this I had decided to go to Chugchilan with all my luggage and to Quilotoa as a daytrip from there. Chugchilan is the last town along the trek before Quilotoa. I talked to a few people in Chugchilan who had done the hike and decided to actually do it the other way around. Take the early morning bus to Quilotoa and then hike partly around the crater lake and then back to Chugchilan. Main reason for this decision was that there wouldn't be a bus bringing me pack from Quilotoa to Chugchilan and I would have to pay a taxi. But the fact that hiking from Quilotoa to Chugchilan meant mostly walking downhill was an welcome fact as well.
    The hostel in Chugchilan was nice and as the other places had dinner and breakfast included. As I had to leave with the only bus the next morning at 6am they provided me a care package for the hike instead of breakfast. It got freezing cold as soon as the sun was down and almost everybody went straight to bed after dinner as it was the only warm place. My bed came with 4 blankets! This kind of freaked my out but going under the blankets wearing long pants and shirts I didn't get cold at night. The next morning I put on all the close I had - tights, leggings, jeans, shirt, long sleeve, 2 jumpers and my rainjacket. I could barely move but at least I wasn't cold. When the bus dropped me of in Quilotoa the little village was still asleep. The sun had just come up and the only ones I met where horses and donkeys. I walked through town towards the crater and the view of the lake inside the crater was amazing. I first walked along the crater counterclockwise for a bit to get to the highest lookout point. From here I turned around to walk around clockwise along the crater till the point where the path towards Chugchilan was. The color of the lake was unbelievable vibrant. I couldn't stop taking pictures. That's probably why this part of the hike took me the longest. I spend about 2 hours along the crater including breakfast on a bench overlooking the lake. Luckily it got warmer and warmer the higher the sun got and I could soon start taking of some layers of my clothes. Once I left the crater I got to a point where I could choose between the "secure" or the "adventurous" route. As everybody had recommended I took the "adventurous" route. I first walked down the volcano along a path leading through fields till I got to the little town of Guayama. A bit further I came to a lookout point overlooking a steep valley between me and my destination on the other side. As I had talked to a few people who had done this hike the night before I knew what was gonna come: a steep path leading down into the canyon. Down there I would have to cross the river and climb up again on the other side. "Even if it feels this can't be the right way, keep on going! You gonna make it. We all did."
    I liked this part of the trek a lot. I was partly sliding down the sandy parts on my butt and got so much sand in my shoes but it was fun. Climbing up on the other side in the deep sand was quite exhausting but luckily not to far. After a while the normal path started of again and I could just walk the remaining half an hour up to Chugchilan easily.
    I met my first alpaca along the way and a big black pig. But not a lot of people and only one other group of hikers going the other directions. I got back to Chugchilan around midday and treated myself to my first magnum ice cream in a long time (for some reason they had a lot of magnum ice cream everywhere in Ecuador so this was the first of many ;)).
    Most of the people in the hostel had changed as almost everybody does the 3 day hike and only stays one night in each stop. One german couple was still there and we decided to travel to Baños together the following day. At dinner we started talking to the other people at our table. One of them had this amazing idea for a bar he wanted to open in Barcelona. He didn't want to tell me what was so special about this bar but in his mind "people will take flights just to get there for one night!". I offered him my service as an interior architect. Let's hope one day I will be in on this amazing project!
    The next morning we took the same 6am bus to get out of Chugchilan. We were supposed to stay on the Bus till Latacunga but when we reached the turnoff for Quilotoa where I had gotten of the day before the Bus suddenly breaked a I felt us hitting something. Looking out of the window I saw a car standing on the other side of the street. The side of the car was quite damaged but luckily the driver wasn't hurt. Immediately after the crash both drivers started blowing their horn non stop. The little village that had been completely dead the day before around this time came to live and everybody came running - including little kids and lots of dogs. Everybody looked at the 2 cars and everybody had something to say. People were basically just shouting at each other.
    I hadn't seen what had happened but apparently the car had pulled onto the street in front of the bus and the bus driver just didn't want to give way to the car and didn't bother to break in time.
    There wasn't any police or anything just more and more people showing up. I think the dogs had the most fun. They ran around everybody happy that something was happening. It didn't look like we would be moving anytime soon.
    Luckily another bus pulled up that was going from Quilotoa to Latacunga. We jumped of our bus stoping that one. Most locals stayed on the bus though. I guess they didn't want to pay another $3,- for the second bus. But I didn't care. It was freezing on the bus and I didn't know how much longer we would be standing there. The second bus brought us to Latacunga safe and sound where we changed to another bus to Baños.

• Day8

The third and final day of the Quilotoa Loop had us scaling cliffsides, walking through villages and battling the altitude to reach our destination of the stunning crater lake.

After the boys took us on a rather roundabout route the previous day, they decided it was the girls turn and put Bronte and I in charge of navigation for day three. Vague paper instructions and maps.me at hand, we set off in the sunshine from the village of Chugchilán. Early doubts in navigation were quickly rectified as we descended down into another valley. The lush green countryside in this area of the Andes is insane.

We had a couple of options of paths to take that would ultimately join up. We chose the more direct but dangerous one, which lead us to a steep canyon where there had evidently been some landslides previously. There was definitely some immediate regret of choosing this path upon reaching this section as it was such a steep descent, none of us really knew how to approach it. Thankfully on a second look, we realised it was mostly sandy as opposed to just slippery rock so we could just slide our way down to the rickety bridge to cross the river and begin our ascent up the other side.

We continued past many more landslides, up the side of another valley and through some mini canyons. Ecuador sits on the Ring of Fire so earthquakes are common and I suppose this contributes to the amount of landslides in the area. By this point it was reaching late morning and we were battling the heat and the altitude again as we were about 3000m up. Thankfully we came to a small village with many derelict buildings but at least a little shop to find some cold drinks to quench the thirst!

From here it was the final slog to ascend to Laguna de Quilotoa - the crater lake. We scaled up the side of the crater in a more steep route to skip some of the zigzagging from the proper path. Reaching the crater rim at 3800m was both a relief to be able to stop climbing against the altitude and also because the views were incredible.

The emerald green lake is enclosed by the stunning crater and when the sun was able to shine through the colours were insane. One thing I love about Ecuador too is that even somewhere as incredible as this, there’s hardly anyone around. It definitely hasn’t been hit with the tourist boom too much yet. We found a cute little dog up here and took the obligatory photos before continuing to walk around the crater. It was crazy to have such a contrast of amazing views; highlands on one side and the crater lake on the other. At one point there was even a section of proper white beach sand, even at 3800m?! Bizarre.

We were all starting to get really hungry but finally reached the town of Quilotoa around 2:30pm. Good timing as the weather suddenly packed it in not long after we arrived, the clouds rolled through, we could barely see 100m and it got really cold. Turns out this was an awkward time for lunch though as many places seem to close between lunch and dinner but we eventually found somewhere open and selling pizza.

We were all freezing so had to resort to lying in bed to keep warm until dinner. We did have a log fire in our room but the staff wouldn’t agree to lighting it until later in the day. Rough! Not ready to retreat to bed post dinner, we ventured out to a little cafe/bar down the road. Quilotoa is another small blink-and-you-miss-it kind of place so as you can imagine, no one was really around. Of course we were the only ones in the bar but they had a cute wee kitten called Toa who kept us entertained while we had some cocktails!

The nice thing about being out in more rural areas is seeing a more authentic side of local life. Local women wear more traditional dress; usually skirts and tights with small heels, colourful ponchos and woolen hats similar to a fedora/trilby. Not to mention they scale the cliffsides just as fast, if not faster than us in those heels! The men dress similar, ponchos over long trousers. No matter how warm it is though, they always seem so wrapped up as if it’s the middle of winter. Who knows if they ever find it warm?!

I must be finally adjusting to the altitude and getting over the jetlag as I managed to sleep pretty well at 3800m. Typical now that we’re finally heading lower! After an amazing few days in the countryside, it’s time to head further south too. Next stop, Baños.

• Day9

Vulcan Lake Quilitoa

March 10 in Ecuador

Schon wieder morgens morgens um 06.00Uhr aufgestanden um wieder mehrere Stunden Bus zu fahren. Heute zum Vulkan See Quilitoa. Von der geplanten 4 Stunden Wanderung wurden letztendlich nur 2 gemacht - da Bergsteigen in einer Höhe von 3860m doch ein anderer Schnack ist. Dafür gab es lecker Lunch 🍖