France
Arrondissement d’Avallon

Top 10 Travel Destinations Arrondissement d’Avallon
Show all

E-bike tour door de Chablis streek

July 5, 2022 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Vandaag gaan we een e-bike tour doen door de wijnvelden van Chablis en....uiteraard wijnproeven bij 2 Domaines 😊... Eenmaal aangekomen in het centrum van Chablis, treffen we de ontzettend aardige Belgische verhuurder van de fietsen. Enthousiast begint hij te vertellen over de diverse soorten grond en gebiedjes.. Wij zijn benieuwd! Maar .... voor we vertrekken zoeken we eerst een bakkertje om een lekker broodje plus wat water te kopen voor de picknick onderweg. Daarna de fietsen opgehaald, uitleg over de fiets en de Garmin (navigatie voor op je fiets) gehad, helmpie op (heel charmant) en ..... het houten kistje met ons eigen wijnproefglas🍷gaat samen met de lunch in de fietstas. Vol goede moed gaan we op weg! Afijn, bij de 1e stop (na 3 km) wil ik wegrijden, doet m'n fiets het niet meer🤢...hij trapt heel zwaar..pfff...nou ik snap er niks van🤷🏼‍♀️ ...toch maar even de verhuurder gebeld en die kwam al snel een andere fiets brengen..echt super!! Vervolgens dwars door de wijnvelden🍇 (overal waar je kijkt zie je ze!!) op naar het 1e wijnhuis... Domaine Jean-Marc Brocard!Read more

Chablis

May 26, 2023 in France ⋅ ☀️ 15 °C

Zu Austern trinkt man einen Chablis, habe ich mal gehört. Ich muss aber gestehen, dass ich mich stattdessen für einen wunderbaren trockenen Muskateller entschied, der gar nicht auf den hiesigen Weinbergen gewachsen ist.
      Wie versprochen, sende ich Euch noch ein paar Impressionen der Stadt, in der sich natürlich fast alles um Wein dreht. Hier verbrachte ich gestern einen herrlich entspannten Tag.
      Heute wandere ich weiter und gehe davon aus, morgen in Vézelay anzukommen. Dort beginnt die sogenannte Via Lemovicensis bzw. der Voie de Vézelay; ein viel begangener Jakobsweg, der mich über Limoges bis zu den Pyrenäen führen soll. Ich freue mich daher darauf, in den nächsten Tagen auf eine bessere Infrastruktur und vor allem auch auf mehr Mitwanderer zu stoßen. Erstmal werde ich allerdings wieder einige Zeit ohne Supermarkt auskommen müssen, auch wegen des anstehenden Feiertag-Wochenendes. Mein Rucksack ist deshalb voll beladen und leider auch etwas schwer. Euch Allen ein schönes Pfingstwochenende und bis demnächst!

Impressie fietsen door de Chablis streek

July 5, 2022 in France ⋅ ☀️ 26 °C

We hebben echt een superleuke dag gehad! Natuurlijk had ik weer een HT momentje... op een gegeven moment fietsten we over een onverharde weg en hoorde ik halverwege een harde plof.... was door het schudden op de fiets m'n fietstas eraf geschoten....😬. Uiteindelijk hebben we zo'n 46 km gefietst wat heel goed te doen was, zeker met die elektrische fietsen!! Echt een topdag geweest!!Read more

Diner La Cour des Délices

July 4, 2022 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Na het douchen eerst maar een glaasje Chablis gedronken, we zitten immers vlakbij deze plaats. 😃
      De zwaluwtjes kwetteren er vrolijk op los al zittend op de electriciteitslijn!
      Vervolgens werkelijk weer heerlijk gegeten (net zoals de afgelopen 10 dagen 😊)!! De eigenaar Wouter heeft gekookt met wat aanwijzingen van zijn partner Ariane. Helaas was zij niet fit, dus zij was er niet bij. Eerst kregen we meloensoep met krokant gebakken ham, daarna varkenshaas medaillons met krieltjes en caponata en als dessert een kaasplankje. Gezellig gekletst met Wouter en de andere gasten (Ad, Rob en Nadine). Die zijn met z'n 3-en een wijntour aan het maken door Europa in een 60 jaar oude Mercedes cabrio.
      Ondanks de klokken van de kerktoren (met gedraaide punt!) heerlijk geslapen.

Aankomst in Gigny

July 3, 2022 in France ⋅ ⛅ 26 °C

Hoe dichter we bij Gigny komen hoe anders het landschap wordt. Het is een heel stuk vlakker dan in de Ardèche en je ziet heel veel zonnebloem en graan velden! Het wordt hier ook wel de graanschuur van Frankrijk genoemd.
      Ook zie je geen kip op de weg (laatste 20 km)...het lijkt wel de Ramble Rally😊.
      Totdat er een enorme sliert motoren en trikes aan komt rijden, wel meer dan 150 denk ik. Dat was grappig. Aangekomen bij La Cour des Délices waar we een mooie kamer op de 1e etage hebben, de spullen neergelegd en dan heerlijk bij het zwembad liggen. Jan kan lekker de Formule 1 kijken. Straks om 20 uur hopelijk lekker eten...ik heb alweer trek 😃🍷🍴.

Ontbijten als een God in Frankrijk

July 4, 2022 in France ⋅ ☁️ 22 °C

Een fantastisch ontbijtje buiten in de tuin in het zonnetje onder toezicht van Pinot de Noorse boskat😃
      Ook de Nederlandse gasten met de oude Mercedes even gedag gezegd. Hun auto hangt helemaal schuin van alle wijn die erin ligt.Read more

Domaine Alain Geoffroy

July 5, 2022 in France ⋅ ☀️ 26 °C

Na de picknick is het tijd om door te gaan naar de tweede wijnproeverij van vandaag...eerst maar een stukkie fietsen! Echt ideaal die elektrische fietsen, want het is behoorlijk heuvelachtig!
      We gaan naar een klein familiebedrijf/Domaine Alain Geoffroy (5 hectare)....hier was ook een kurkentrekker museum...jeetje wat lagen hier veel spullen!! Uiteraard ook hier weer wat wijnen geproefd en gekocht😊.Read more

Wijnproeven bij Dominique Gruhier

July 4, 2022 in France ⋅ ⛅ 25 °C

Gisteren een heerlijke wijn uit het Epineuil gebied gedronken van het Domaine Dominique Gruhier. Dus vandaag maar eens gaan kijken of we hier een wijnproeverij kunnen doen en wat flessen kunnen scoren🍷... nou dat is gelukt hoor!! Een paar mooie flessen rood, wit en rosé gekocht voor thuis 😊Read more

Abbeye de Pontigny 🎻

August 24, 2022 in France ⋅ ⛅ 32 °C

Nachdem wir heute die letzten 70 km über französische Landsträßchen gefahren sind, die immer enger und enger wurden 😱, landeten wir in Pontigny. Wenn wir uns recht erinnern, waren wir hier bereits 2009 einmal während einer tollen einwöchigen Radtour durch die Bourgogne.

Heute landeten wir auf dem liebevoll angelegten Womo Stellplatz und machten uns dann bei sengender Hitze auf den Weg zum einzigen Restaurant des Ortes. Leider hing ein Zettel an der Tür: "Ce midi et ce soir fermé" 🙄. Nach einem leckeren selbst gemachten Mittagessen waren einige Stunden später unsere Lebensgeister wieder geweckt und wir googelten den Umkreis von 10 km hoch und runter. Wir entdeckten eine hübsche Einkehr in einem der Nachbarorte und machten uns nochmals mit den Rädern auf den Weg.

Zuerst besuchten wir aber die wunderschöne Abtei von Pontigny. Den Besuch kann ich absolut empfehlen. Man betritt die Abtei und man fühlt sich sofort in eine andere Welt versetzt. Dazu trug bestimmt auch der alte Harfespieler bei, mit dem ich während meines Rundgangs ins Gespräch kam. Er freute sich über meine Ergriffenheit und fing sogar an für mich zu singen. Wir hielten ein nettes Pläuschchen.

Hier hat es sich wirklich gelohnt, dass ich in den letzten Monaten meine seit Jahrzehnten verschütteten Französisch Kenntnisse etwas auf Vordermann gebracht hatte. Er fand mich anscheinend auch ganz sympathisch. Mir zuliebe zauberte er seine seit Jahrzehnten verschütteten Deutsch Kenntnisse hervor und so konnten wir uns prima zweisprachig unterhalten (Er auf deutsch und ich auf französisch 😅). Es war eine richtig schöne Begegnung ❤. Ich hätte mich gerne noch länger mit dem netten älteren Herrn unterhalten, aber Thomas wartete ja draußen bei den Rädern.

Weiter ging unsere Tour (nach wie vor bei sengender Hitze 🔥) in den Nachbarort, wo wir erneut bei dem einzigen Restaurant des Ortes vor verschlossenen Türen standen 🙈. Auch in einem weiteren Ort war die einzige Bar geschlossen. So fuhren wir zurück nach Pontigny, wo es an der Hauptstraße einen Tabakladen gibt, wo zwei kleine Tische vor der Tür stehen. Hier nahmen wir Platz und tranken ein Gläschen Chablis und ein eisgekühltes Bier 🍺. Auch wenn heute nicht alles perfekt geklappt hat, waren wir glänzend gelaunt und es störte uns kein bisschen, dass zig LKW 🚚 an uns vorbei rauschten 🤪. Wir genossen es einfach, in einem französischen Dorf das Geschehen rund um den Tabakladen zu beobachten 😂.

Fazit: Ein Tag muss nicht perfekt sein um schön zu sein 😇.

Champagner

May 23, 2023 in France ⋅ ☁️ 15 °C

Herzliche Grüße aus den Schaumweinbergen der Champagne!
      Da ich morgen Abend in Chablis zu einer guten Flasche mit mir selbst verabredet bin, und ich bis dorthin noch ein ganzes Stück Weg zurücklegen muss, bin ich ein wenig in Eile und fasse mich heute kurz.
      Ich wage zu behaupten, dass man auf diesem Abschnitt des Jakobsweges weder eine Wanderkarte noch einen Reiseführer benötigt. -Ein ADAC Straßenatlas würde vollkommen genügen, da man überwiegend auf Asphalt unterwegs ist.
      Die Versorgungslage ist nach wie vor suboptimal. Da freut man sich über kleine Dinge, wie ein paar Croissants aus dem Automaten oder eine Tankstelle mit einem kleinen Laden. Freundlicherweise half mir eine Dame im Rathaus von Champignol-lez-Mondeville mit Wasser aus.
      Gestern und heute wurde ich jeweils um 5 Uhr früh von einem Kuckuck geweckt, der direkt neben meinem Zelt zu Hochformen auflief und meine Tierliebe dabei auf harte Proben stellte. Ich kann wohl von Glück reden, dass nicht noch Esel hinzu kamen.
      In Clairvaux breitete die Statue des heiligen Bernhard ihre Arme über seine einstige gigantische Klosteranlage aus, die - zu meiner Überraschung - heute ein Knast ist.
      Gestern überquerte ich mehrere Flüsse, darunter auch die Seine. In Essoyes wandelte ich auf den Spuren von Auguste Renoir, der viel Zeit in diesem Dorf verbracht haben soll. Wie bisher immer in Frankreich, fand ich völlig unkompliziert gute Schlafplätze im Wald.
      Das nächste Mal werde ich mich voraussichtlich wieder aus Chablis melden. Bis demnächst!

Arrondissement d’Avallon, Arrondissement d'Avallon