France
Saint-Étienne-de-Tinée

Le Prat - Lac de Vens

October 26, 2019 in France ⋅ 🌙 5 °C

Vi kører lidt videre af vejen til den lille samling af huse, der hedder Le Pra, og parkerer der. Sidste år gik vi én af de flotteste ture, vi synes, vi har gået i Mercantour, i lige dette område. Så i år går vi en lidt anden tur, men i samme område. Vejret er helt fantastisk, og det er ligesom at efteråret (september, oktober, november) næsten er den flotteste periode i Mercantour. Det er så også kun den vi har oplevet indtil nu! Men farverne er virkelig flotte, og vi har det næsten helt for os selv!
      Om aftenen kører vi til nabolandsbyen Saint-Dalmas-le-Salvage, en meget idylisk lille landsby med stenhuse og kastanjefest på torvet, da vi kommer forbi! Vi fortsætter af den lille bjergvej op mod Sestriére Basse, og finder en lille holdeplads lige inden grænsen til nationalparken. Her skal vi ud og gå i morgen!

Vandring ved Saint-Dalmas-le-Salvage

October 27, 2019 in France ⋅ ☀️ 14 °C

Vi vandrer opad gennem skov med flere hundrede år gamle lærketræer, der står med de fineste, skrøbelige gule nåle, der drysser af ved den mindste berøring og ligger sig som et blødt tæppe at træde på. Da vi kommer ud af skoven, går det op gennem tre pas. Det sidste med sne. Det er et virkeligt flot område, synes jeg. Vi ser godt nok hverken chamois eller bouquetin på denne tur, men der er bare så meget udsyn hele tiden, da vi først er kommet over skoven. Vi kan bl.a se over til passet Col de la Bonette (ét af Europas højeste med bilvej), som vi kørte igennem sidste år, men som allerede er vinterlukket for i år. Vi skal derfor også have fundet på en anden vej, at komme videre herfra de næste dage.

Cime de Pal. 2.818 m.

October 6, 2022 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Så er vi igang igen, og det blev en af de længere ture i dag! Vi spurgte vores gode veninde på turistkontoret i St. Etienne (som vi har besøgt flere gange), om vi mon kunne køre fra St. Dalmas og op af vejen i dalen Gialorgue. Det mente hun godt, men advarede om at grusvejen har en del bump og huller! Vi kom ca. 3 km op, så syntes vi ikke, vi kunne byde Passepartout mere, og det var trods alt en god hjælp.

Det næste der nær havde stoppet os var tre store Mastiff (hunde) som kom os gøende i møde. Normalt har vi det ok med Patou hundene, som altid er sammen med fåreflokkene, og der hænger også skilte til vandrere alle steder, om hvordan man skal forholde sig, når man møder en flok får med Patou-hunde, som ikke er hyrdehunde, men hunde der beskytter fårene mod især ulve. Men vi har oplevet at Mastiff hundene gør ret aggressivt, og de her havde sådan nogle “kamp-halsbånd” med pigge på! Så vi vendte faktisk om, men da de havde indhentet os, holdt de op med at gø, og spillede ret uinteresseret i os. Så vi vendte forsigtigt om igen, snakkede pænt til dem, og fortsatte på vores tur, og heldigvis, for det blev en rigtig flot tur!

Op igennem en tyndtbevokset lærkeskov. Igennem en dal der tidligere har været flittigt benyttet til sæterdrift og hø-slet. Op til passet Col de Gialorgue, hvor vi også var sidste år, men fra den anden side (Estenc og Var-dalen). Videre til næste pas, og op på den store, flade top; Cime de Pal, hvorfra der er en virkelig flot udsigt over et rigtigt typisk Mercantour landskab. I dalene på bagsiden af toppen græssede flokke af chamois, i et område som vandrere normalt ikke kommer i gennem, og vi kunne også bare kigge ned på dem med kikkert.

For en gangs skyld valgte vi at gå samme vej ned, da turen var så lang, at vi ikke lige havde overskud til at eksperimentere med alternative ruter, og det var vist meget godt i dag, for der er ikke rigtig nogen anden vej retur. Men det var også meget flot at gå hele vejen ned gennem Gialorgue dalen igen, i aftensol og efterårsfarver.

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-pa…

Frühstück am vierten Tag

September 10, 2019 in France ⋅ ☁️ 7 °C

Gestern sind wir wieder elf Stunden unterwegs gewesen. Aber dafür haben wir gestern noch die erste Etappe die wir heute fahren sollten geschafft. Wir standen letzte Nacht auf einen kleinen Campingplatz auf etwa 1400m Höhe.
      Nun gibts erstmal Frühstück und dann gehts weiter nach Monaco und zu unserer zweiten Rallye Party nach Saint Tropez!!!

Tete de l'Enchastraye. 2.954 m.

October 7, 2022 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Endnu en dag med en masse dyreoplevelser, en flot top og fantastisk efterårsvejr!

Turen gik fra Camp des Fourches til passet Col de Poumac, på sti ind i Italien, og op på toppen Tete de l’Enchastraye. Udsigten fra toppen er virkelig flot, fordi der er langt til nabotoppene og dermed frit udsyn langt omkring. Fra toppen fandt vi en vej ned på bagsiden (off-piste og gennem en lille smule sne), og videre over til passet Pas de la Cavale. Her var vi for to år siden, hvor vi frøs! I noget mere sne og iskold vind, så det var dejligt at kunne nyde det lidt mere i dag.

Nede i Salso-Moreno dalen varmede solen jorden op, og de ældste murmeldyr sad udenfor deres huler og nød efterårets sidste solstråler. De vil lige have det sidste ud af dagene, før de skal i hi! De er blevet godt tykke nu, efter at have spist en hel sommer. Deres pels er tyk, og der skal virkelig meget til, at de forsvinder ned i deres huler, når vi kommer forbi.

Det samme med stenbukkene. De lå også dovent på klipperne og slikkede sol, og kiggede bare nysgerrigt efter os!

Muflonerne er mere på vagt, ligesom chamois, og vi måtte snige os ind på dem, og stadig er det med kikkerten man ser dem flottest, så det er svært at få rigtig skarpe billeder. Men vi spottede en flok på over 30 stk, på næsten samme sted, som vi så dem sidste år!

Se turen her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-pou…

Vi er nu tilbage i St. Etienne og prøver at få planlagt hvordan og hvornår vi skal videre mod Korsika og Sardinien…

Vandring på stenbukke-stier!

October 5, 2022 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Det blev en rigtig off-piste tur i dag i området lige efter passet Col de la Bonnette. Vi havde en top til gode der fra sidste år (Cime de Pelousette på 2.757 m.) og da vi tidligere har set så mange dyr i det her område, ville vi udforske nogle af ryggene og de andre toppe lidt. Måske kunne man gå en rundtur?

Vi parkerede ved det gamle militæranlæg Camp des Fourches med huse og bastioner fra før 1. Verdenskrig, og på vej op af vandrestien forstyrrede vi allerede de første murmeldyr, der på en solskinsdag bestemt ikke har tænkt på at gå i hi endnu! På vej op får man rigtig god udsigt over Salso Moreno dalen, som er et af vores yndlingsområder i Mercantour. Vi har gennemtravet den på kryds og tværs, og kigget ned i den fra flere sider, men det her var fra en ny side, og da vi så godt efter med kikkerten, så vi en lille gruppe mufloner, bevæge sig ned over de samme mørkegrå raviner, hvor vi også havde mødt en stor flok sidste år!

Oppe i passet Col de Pelousette lå de første unge stenbukke så og solede sig, og vi fortsatte på ryggen videre hen mod den spektakulære top Bonnet Carre. Den har ellers en fin varde på toppen, men man skal vist have klatreudstyr for at komme op på den, så vi fortsatte rundt om og ned bagved og over mod et andet pas. Her foregik det mest udenfor sti, og på fint trådte stenbukkestier. Deres klove sætter større spor end får og chamois, men mindre end køer! Vores rute endte i et blindt pas, hvor vi ikke kunne komme ned på den anden side, men til gengæld kigge ned over de spektakulære kløfte og raviner, som vi plejer at kigge op på nede fra dalen.

Vi overraskede stadig flere grupper af stenbukke på vej retur, og de fleste var ret ligeglade med os. Det kan man ikke sige om de tre chamois (gemser) vi mødte efter toppen Pelousette, der flygtede i alle retninger foran os, indtil de kom i sikkerhed.

For at fuldende det hele, opdagede vi en flok kronhjorte lidt oppe af bjergskråningen, da vi efter vandreturen kørte ned mod St. Etienne. Det er lige nu at hannerne er i brunst, og går rundt og brøler for hinanden og deres hunner, og sidste år hørte vi dem mange steder uden at se dem. I dag var der en flot han med 11 hunner, og længere oppe en endnu flottere en, men med bare to hunner! Sikke et dyre-eventyr på en dag!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-pe…

Mont Malinvern 2.938 m

September 25, 2023 in France ⋅ 🌙 10 °C

Vi havde ikke de store forventninger til dagens tur, da Isola 2000 er et rent skisportsted, og lidt af en spøgelseby resten af året. Den rigtige (gamle) landsby ligger 20 km længere ned og i under 1000 meters højde. Isola 2000 ligger i 2000 meters højde - heraf navnet! Men vi havde fundet en lille rundtur deroppe fra, som gik op til nogle søer og et pas ind til Italien, væk fra alle skiliftene og pisterne, og tænkte det ville være en fin lille tur.

Det var en RIGTIG fin lille tur! Endnu en dag med sol og en knaldblå himmel. Lidt kold vind oppe i passet fra Italiens siden, men der var også en sti videre op mod en top, så den fulgte vi. Efter et lille stykke måtte vandrestavene spændes fast på rygsækken, for at vi kunne tage hænderne til hjælp! Men sådan nogle toppe har vi heller ikke haft nogle af endnu i år (som kræver lidt småklatring), så det var sjovt. Og op kom vi, til det traditionelle kors, der vist er på alle italienske toppe, og til en flot udsigt. Mont Viso lå tydelig som en ensom majestæt, men vi kunne stadig også se gletscherne ved Bare des Ecrins, og Mont Blanc langt ude i horisonten!

Og på vej ned, fik vi så årets første nære møde med en lille stenbukkefamilie. To hunner og en unge gik lige så stille nedad på stien foran os. De var slet ikke bange og havde ikke spor travlt, så vi var bare 8-10 meter fra dem, inden vi fik kantet os rundt om dem, og lod dem være alene tilbage i solen, mens vi fortsatte ned. Det er ofte sådan på ture, hvor man ikke forventer så meget, så bliver man overrasket!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-malin…

Vi kørte så til Saint-Etienne-de-Tinee. Det er så hyggeligt at gense et sted, vi kender så godt, og har været mange gange. I morgen aften kommer Karin og Karin! Men inden da, er vi kørt til Saint-Dalmas-le-Selvage, for at gå en tur i et af vores ynglingsområder i morgen.

Tilbage til Mercantour

October 25, 2019 in France ⋅ ⛅ 14 °C

I går var endnu en rolig familiedag. Vi tog på svampetur i skovene bag Peyruis med Majorie, Anthony, deres dreng Dario og kusine Livia samt deres to jagthunde. Det blev til to fyldte kurve med Sanguin (den der på dansk vist hedder blodig eller velsmagende mælkehat) og et lækkert aftensmåltid!
      I dag er vi så kørt tilbage mod vores elskede Mercantour, da der er lovet flot efterårsvejr de næste dage. Vi tog til Digne og vejen mod Nice, forbi Entrevaux (en gammel middelalderby), og drejede så op ad dalen La Tinée. Forbi Isola, og hele vejen til Saint Etienne de Tinée, hvor vi her til eftermiddag/aften holder på en parkeringsplads ved en brusende elv. Gik en lille hurtig tur op mod Col d'Anelle og ned igen.

Vandretur ved Saint-Dalmas

September 26, 2023 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Vi ville gå en rundtur i dag, som vi gik for 4 år siden, og som stadig står for os, som en af de fineste her i Mercantour. Lidt oven for landsbyen Saint-Dalmas-le-Selvage parkerede vi Passepartout, og gik så fra Sestriere Basse gennem den fineste gamle lærkeskov - vi har fået fortalt, at træerne er op til 300 år gamle her - forbi en yndig lille skovhytte op til passet Col de la Braissa. Da vi sad og hvilede ud i passet, opdagede vi på en bjergkam et godt stykke oppe til venstre, 3 store stenbukkehanner der vandrede målrettet afsted. Deres silhuet sås så tydeligt mod den blå himmel, og med kikkerten så vi flere mindre stenbukke i deres følge. Vi fulgte dem med kikkerten et stykke tid, og tænkte så, at vi ville prøve at gå over til et andet pas, og bag om, og op på en af de toppe, der var tættere på dem. Det gjorde vi så, men det tog lidt tid, og da vi kom op, og kunne kigge ned over der, hvor vi sidst havde set dem, var de ikke til at finde! Enten har de ligget i skjul et sted, eller også er de allerede gået videre, mens vi var på vej mod dem? På vejen op, og nu ned igen, fik vi dog overrasket nogle gemser, som også bare er utrolig elegante, når de flygter afsted over en stenet bjergskråning.

Nå, vi måtte så fortsætte vores planlagte tur, og da vi sad i det næste bjergpas og hvilede ud, kom endnu 4 flotte stenbukke hanner så gående bag os, og overlegent videre på tværs af en stejl klippe. Man skulle næste tro, at de tænkte: vi skal lige vise de der vandrere, at vi er her, men de kan altså ikke følge os alle steder!

Det var en rigtig fin dag, og foruden stenbukke og gemser så vi også et rådyr i morges, flere murmeldyr, og et egern på vej ned igennem skoven igen! Og så mødtes vi med Karin og Karin her til aftens i Saint-Etienne! Så hyggeligt at få besøg og kunne dele nogle af de steder hernede, som vi holder så meget af.

Cime de la Bonette. 2.860 m.

September 27, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Det er vist godt, jeg ikke giver ordet til Passepartout i dag, for så tror jeg ikke, han ville have haft så meget pænt at sige om hverken os eller dagen! Men vi andre har nu haft en fin dag! Og endda besteget en top på 2.860 meter!

Vi kørte afsted i morges, ud af Saint-Etienne og op mod landsbyen Saint-Dalmas, Passepartout forrest, og den lille, smarte, hvide Audi A1 med Karin og Karin bagefter! I Saint-Dalmas gik vi en lille rundtur i den stemningsfyldte landsby. De fleste huse er ret velholdte, og der er også gang i restaurering af nogle af de mere forfaldne huse, så det er vist en populær landsby, både at bo i om sommeren, og også leje sit hus ud i. Landsbyen havde dog sin storhedstid i 1830erne, hvor der boede 785 indbyggere. I dag er der ca. 100 fastboende.

Vi fortsatte op af vejen, vi også havde kørt i går, og drak formiddagskaffe i en lysning i skoven, inden vi kørte videre mod passet Col de la Moutiere. Her er man over trægrænsen og har flot udsyn til Mercantours efterårsgule bjergskråninger, og vi fik udpeget de nysgerrige murmeldyr for Karin og Karin. Men her måtte vi så efterlade Passepartout! Vejen fortsætter nemlig 3 km opad, hvor den er meget smal og ikke asfalteret, inden den kommer ind til den rigtige vej over passet Col de la Bonette. Og selvom Passepartout aldrig har svigtet os, ville vi ikke byde ham det stykke vej (og man må heller ikke med autocamper!). Så hellere en ny udlejningsbil, som de siger de har fået total-forsikret!

Så vi fortsatte i Audien, op til Col de la Bonette, som er 2.802 meter højt, og hvorfra man så kan vandre de 58 højdemeter op til toppen Cime de la Bonette, hvor der er sådan et fint tabel d’orientation, hvor man kan se navnene på alle toppene 360 grader rundt!

Tilbage i Saint-Etienne holder vi dejligt ved floden Tinee, og kan høre kirkeklokken slå hver time, og det kan Karin og Karin også fra deres lille lejlighed!

Saint-Étienne-de-Tinée, Saint-Etienne-de-Tinee