Georgia

Top 10 Travel Destinations Samtskhe-Javakheti
Show all

Vardzia

May 28, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 23 °C

Die ochtend rijden we naar Vardzia en worden door een busje omhoog gereden naar het begin van het wandelpad. Het is nog vroeg en we zijn de bussen toeristen voor. Vardzia is gebouwd in de 12e eeuw om te ontkomen aan Mongoolse plunderaars. Het kostte 50 jaar om zo'n 6000 kamers met de hand uit te hakken. De stad kon 50.000 mensen herbergen. Helaas stortte tweederde deel in de 13e eeuw in doordat de bergwand naar beneden kwam tijdens een aardbeving. Vandaag is Vardzia een klooster waar nog steeds een paar monniken wonen.

Via een serie trappen zijn de verschillende kamers tegenwoordig verbonden, wat het allemaal een stuk makkelijker maakt. Vroeger moest men heel wat meer moeite doen om zich hier te verplaatsen. We bekijken verschillende kamers, sommige heel klein, andere hoog en diep. Wat een werk moet het geweest zijn om dit uit te hakken. Halverwege komen we bij de klokkentoren van het klooster. Daarachter ligt de kapel, maar deze was helaas dicht. Wel zien we mooie fresco's op de plafonds en muren bij de kerk.

Van hieruit loopt een serie tunnels de rotsen in, welke langs een waterbron lopen en steeds hoger gaan. We hebben uiteindelijk een prachtig zicht op de stad en de kloof waarin deze ligt. We lopen via een serie trappen langs onder andere een wijnkelder en de vertrekken van koningin Tamar, die het complex liet bouwen. Daarna dalen we via een lange tunnel af naar beneden.

Borjomi : terug naar de USSR

May 28, 2023 in Georgia ⋅ ☁️ 24 °C

Het is vanochtend in mijn rug geschoten, het vele klimmen in Vardzia heeft het gelukkig goed gedaan. Toch is autorijden niet verstandig, dus Esther rijdt dezelfde weg als gisteren terug naar Akhaltsikhe . Onderweg stoppen we even bij Akhalakhi Castle, een kasteel welke prominent op een heuvel ligt waar drie valleien samenkomen. Een half uur later eten we een boterham bij een rivier, waar een man zit te vissen.

In Borjomi hebben we een nieuw hotel geboekt en krijgen een upgrade naar een kamer met een groot balkon. Het hotelpersoneel heeft niet veel te doen, als we wat later naar de auto gaan zit de receptioniste met haar vriendje te vozen in de lobby.

Borjomi is een oud kuuroord, waar de Sovjet elite naartoe kwam. Ook hier staan er veel oude sanatoria, waarvan sommige zijn omgebouwd tot appartementencomplex. Een daarvan heeft een bijgebouw met daarop rondom prachtige mozaïeken die allerlei zaken van het leven, Georgië en de Sovjet-Unie uitbeelden. Het complex zelf ziet er zeer vervallen uit, de leefomstandigheden zullen helaas niet best zijn. In de oude lobby zijn kinderen aan het spelen.

Niet veel verderop aan de overkant van de rivier ligt het grootste sanatorium van Borjomi. In een van de gebouwen zijn ook appartementen gemaakt, het hoofdgebouw is totaal geplunderd en nu bewoond door koeien. Het is moeilijk voor te stellen dat het hier 30 jaar geleden druk was en mensen verbleven. Door een kogelgat zien we de binnenkant van een badhuis.

Borjomi Central Park

May 28, 2023 in Georgia ⋅ 🌩️ 21 °C

Borjomi blijft een vreemde stad. Een deel is totaal vervallen en verpauperd. Het centrum is wel opgeknapt en is levendig met toeristen. De stad is beroemd om de vele waterbronnen, die elk hun eigen smaak hebben. De bekendste is de Ekaterina Spring, waar je gratis je fles kunt vullen. Het water is warm en smaakt inderdaad naar het water wat overal in Georgië verkocht wordt als mineraalwater. Het is licht bruisend en een beetje zout.

Verschillende bronnen zijn er te vinden in het centrale park van de stad, welke in een kloof ligt waar een riviertje door loopt. Langs het wandelpad liggen verschillende attracties voor kinderen, waaronder een achtbaan, spiegelhuis en sprookjesland. Ook valt er een waterval over de klif en kun je met de gondel naar een plateau waar een reuzenrad staat.

Het begint wat te rommelen en regenen, wij gaan terug naar de auto en gaan naar een bijzonder restaurant. Daar heeft de tijd en het interieur 30 jaar stilgestaan en een echtpaar van 70+ kookt nog ouderwets lekker. De rijkgevulde kippensoep is een aanrader.

Borjomi

June 7, 2023 in Georgia ⋅ ☁️ 15 °C

Nach einem zügigen Start bei Regen und Sonnenschein, ging es nach Borjomi.

Eine kleine Wanderung war nicht so der Stimmungsaufheller und auch die Schlucht war nicht wirklich der Bringer.

Borjomi befindet sich in der Region Samzche-Dschawachetien, auf der historischen Seite Georgiens, auf dem Territorium von Tori.Read more

Ist das schön hier

July 26, 2023 in Georgia ⋅ ☁️ 14 °C

Man hört ja immer wie schön Georgien sein soll, es ist alles untertrieben. Wir sind gerade noch im Hochland, als dauert über 2000m und hier ist es angenehm kühl. Der Kaukasus ist immer in Sichtweite.

Stage 13 - kurz vor der Grenze

July 27, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 24 °C

Schaschlik wird nichts mehr. Ein Grund mehr um wieder zu kommen. Die Straße ist aktuell eine Sonderprüfung zum Thema Schlaglöcher als wollen die Schlaglöcher dem wunderschönen See links der Straße nacheifern.Read more

Georgia Part 1

July 20, 2023 in Georgia ⋅ 🌙 19 °C

A calm first few days exploring the west of the beautiful country of Georgia, the first of the ex-soviet republics. A country with a unique culture, language and its own alphabet.

As i would learn later Georgia has some nice roads as well as very welcoming and hospitable people. If i would have accepted all the offers for tea and food i probably would never have had to buy any.
      Despite its soviet history Georgia its culturally and politically very western. The general aim is to join the EU (as obvious by the countless EU flags). The country had some pretty recent wars in south Ossetia and Abchasia after Russia invaded these parts of the country. Still there are a lot of russians and also ukrainians in the country which all live together peacefully.

Aspindsa

September 13, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 14 °C

Nach einem ausgiebigem Frühstück, immerhin 2 Frühstückseier, geht's mit Mütze bei etwa 8 Grad los gen Georgien. Die ersten knapp 20km wieder auf Schotterpiste, danach gute Strasse. An der Grenze geht's wieder ganz locker ab: "Heiko ist ein armenischer Name" und "ist zu kalt für's Fahrradfahren". Passkontrolle und zurück geht's nach Georgien. Jetzt lohnt es sich wieder die Buchstaben zu lernen 😀 Bin ja noch eine Zeit lang hier. Von den knapp 2.200m geht es heute quasi nur bergab. Bis ich Abends in Asbindsa auf 1.100m ankomme. Unterwegs war die Natur super toll. Ich wäre schneller gewesen, wenn nicht ständig diese Fotostopps. Heute gibt's wieder Hotel - sehr familiär, der Chef spricht ein wenig Deutsch und bringt mich mit dem Auto zum Supermarkt (1Min) 😀 Es sind heute 109km geworden, aber da es ja gut berab ging 😀 Die Kälte und das fiese Hagelschauer heute Morgen bei dem ich völlig nass wurde ist schnell wieder vergessen. Mittlerweile sind hier wieder 20Grad und Sonnenschein 😀Read more

Bakuriani

September 15, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 14 °C

Heute auf Einladung von Benoit über couchserfing Erholung in Bakuriani. Kein Fahrrad fahren, nur ein wenig die Gegend erkunden. Wäsche machen, Rad putzen und Pläne für die kommenden Tage schmieden. Benoit arbeitet den ganzen Tag , ich bin in seinem zweiten Apartment für mich untergebracht. Abends gehen wir gemeinsam Essen. Sehr netter Abend. Er kennt Glückstadt, war selber dort schon Fahrradfahren und hatte mich deshalb auch hier eingeladen. Abends wird es sehr kalt, gefühlt wohl so 5 Grad. Zelten ist da erstmal nicht angesagt. Bakuriani selber ist ein reiner Skifahrerort. Im Hochsommer ist es hier wohl auch voll, da kühler als weiter unten, aber im Winter ist hier halt Hauptsaison. Jetzt ist es gähnend leer. Wir waren die einzigen Gäste in einem riesigen Restaurant. Morgen geht's wieder runter nach Borjomi.Read more

Day trip to Vardzia and Akhaltsikhe

October 21, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 8 °C

We booked a private driver for the day to explore a bit more of Georgia. Our first stop was Vardzia - an ancient cave settlement and monastery on the slopes of the Erusheti mountains in Southern Gerogia. We spent a couple of hours wandering around the well preserved and restored cave rooms. Our second stop was the town of Akhaltsikhe and Rabati Castle. We ended our day back at Borjomi Central Park, where we tried the famous Borjomi mineral water (tasted like boiled eggs).Read more

Samtskhe-Javakheti, Samzche-Dschawachetien, Самцхе-Џьавахеҭи, Samtsxe-Cavaxeti diyarı, Самцхэ-Джавахеты, Самцхе-Джавахети, Samtsche-Djavachethi, Samtskhé, Samcche-Džavachetie, Samçxe-Cavaxeti, Samcĥe-Javaĥeti, Región de Samtsje-Yavajeti, Samtshe-Džavahhethi, سامتسخه-جاواختی, Samtskhe-Džavakheti, Samtskhé-Djavakhétie, סאמצחה-גאוואחתי, Szamche-Dzsavaheti, Սամցխե-Ջավախք, სამცხე-ჯავახეთის მხარე, 삼츠헤자바헤티 주, Samcchė-Džavachetija, Самцхе-Џавахетија, Samtsche-Dzjavacheti, Samcche-Dżawachetia, Samtsche-Dzjavachetien, Samtshe-Cavaheti, Самцхе-Джавахеті, سامتسخے-جاواختی, სამცხე-ჯავახეთიშ აკანი, 薩姆茨赫-扎瓦赫季州