Iceland
Mývatn

Here you’ll find travel reports about Mývatn. Discover travel destinations in Iceland of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Vanuit Egilsstađir zijn we richting Seyđisfjördur gereden over een hele mooie besneeuwde bergpas onder een lekker warm zonnetje. De wegen lagen er perfect bij.

Daarna hebben we een lange graveltocht afgelegd richting Borgurfjordur en Bakkağerđi. Het mooie landschap en heerlijke weer zorgden voor een prachtige rit. In Bakkağerđi zijn we een wandeling begonnen die over de fjordberg ging tot aan de volgende baai, Brunavik. Dit leek aanvankelijk een eitje maar bleek toch zwaar aangezien er meer dan 450 steile hoogtemeters overwonnen dienden te worden -waarvan vele in de sneeuw. Het zicht was echter alle bloed, zweet en tranen waard. Onderweg hebben we in een mosje gelegen met wat koekjes en een theetje.

Na de wandeling zijn we nog wat verder gereden naar een afgelegen rots met een padje. Hierop zaten superveel vogels waaronder de befaamde puffin (papegaaiduikers). Leuk fotomateriaal dus!

Bij het buitenrijden van de fjord zagen we een bekend campertje naderen. Jawel, het Amerikaanse koppel kwam voorbij. Even gestopt om bij te praten en dan toch maar nummers en email adressen uitgewisseld. Oh ja, we zijn nu in de 'Kom-hier-dat-ik-u-een-knuffel-geef'-fase beland! We zijn ook uitgenodigd langs te komen, moesten we nog eens naar de west coast van de States gaan. Tof!

Na de fjorden zijn we noordwaarts gereden. Een lange rit door een prachtige ijswereld. Onder een blauwe hemel en met veel zon, natuurlijk.

Aangekomen in Myvatn hebben we een camping gezocht en zijn we lekker gaan eten. Als voorgerecht gerookt lam met cottage cheese en blauwe bessen confituur. Het was apart maar lekker. Als hoofdgerecht arctic char (soort zalmachtige vis uit ijsland) met potato cake en verse groentjes. Eindelijk deftig eten! Het stinkt hier wel naar de zwavel door alle warmwaterbronnen! Maar dat nemen we er graag bij ;).

Vroeg opgestaan want an early bird catches the whale! Op naar het schattige haventje Húsavík. Warm aangekleed en ingeduffeld in een pak, vertrokken we op onze houten boot. Blijkbaar waren we als eerste op verkenning uit in de baai. Niemand te bespeuren behalve massa's bultruggen! Ook enkele dwergvinvissen die met hun 30 ton en 13 meter toch wel uit de kluiten gewassen dwergen zijn! Één bultrug was zo dichtbij de boot dat we zijn witte vin en lijf onder water konden zien. Het zonnetje en prachtige landschap (alweer) de kers op de taart. 3 uur later stonden weer aan wal. Niemand zeeziek door de afwezigheid van golven!

Een bezoekje aan 2 mooie watervallen stond als volgende activiteit op onze agenda. Selfoss en Dettifoss. Om Selfoss van dichtbij te kunnen bewonderen, moesten we enkele kleine vertakkingen van de rivier overwinnen. Spannend... Dettifoss was zeer indrukwekkend door het aanwezige ijs. Zie foto!

Op weg terug naar Myvatn, passeerden we Hverir. Dit is een geothermisch zeer actief landschap (lees een verzameling stinkende broebelpotten) met dampende fumerolen en kokende modderpoelen. Wel heel speciale kleuren.

In de buurt van Hverir lag eveneens het kratermeer Krafla. Dit was echter nog volledig bevroren en ondergesneeuwd. Geen idee hoe het er normaal uitziet.

Tot slot, om volledig tot rust te komen, bezochten we de natuurlijke warmwaterbronnen van Myvatn. Verschillende baden met ieders een eigen temperatuur en een uitzicht om U tegen te zeggen. Hadden we al vermeld dat de zon scheen en rustig begon te zakken. Heerlijk. Bij het buitengaan, zag Bryan een bekende camper op de parking staan. Alec en Marie zaten te praten in de kantine met een ander Amerikaans koppel. Weer een leuke verrassing en tijd om wat bij te kletsen. Hen gevolgd naar een betere camping en nog tot 24.00 zitten tetteren. Blijkbaar hadden ze iedereen in Myvatn al gevraagd of ze ons gezien hadden :). Bij het inschrijven voor de camping werden we begroet met: "Ah so you found your friends?!"

Interessant gegeven: het wordt niet meer donker.

Mývatn

July 9 in Iceland

Bei heftigem Wind besichtigen wir den Kratersee des Vulkans Krafla und einen nahegelegenen Bergrücken aus zu Lehm gepresstem Tuffgestein.
    Nicht weit davon befindet sich das Geothermalgebiet Námaskard, in dem zahlreiche blubbernde Schlammlöcher schwefelhaltige Luft verbreiten.
    Wir befinden uns in der Nähe des Mývatn (Mückensee), doch aufgrund des starken Windes bleiben wir glücklicherweise von den riesigen Fliegenschwärmen, die dem Gewässer seinen Namen gaben, verschont. Das Land um den See ist grün und vergleichsweise üppig bewachsen. Stellenweise ragen aus dem Wasser Säulen aus erstarrter Lava empor, am Straßenrand befindet sich ein Krater, der wie aufgeschüttet aussieht. Unter dem Lavafeld vor dem Krater fließt ein warmer Fluss, der in einigen Höhlen zugänglich ist. Diese sind besonders beliebt, seit dort eine Szene aus Game of Thrones gedreht wurde.
    Im Süden des Sees befinden sich mehrere kleinere Pseudo-Krater, die entstehen, wenn heiße Lava auf Wasser trifft und dieses explosionsartig verdampft. Rund um die Krater wird gerade Heu gemacht: es riecht nach Sommer!
    Hier gibt es auch einen märchenhaften Birkenwald, in dem wir uns vom Wind erholen können.
    Die Lavaformen im benachbarten Dimmuborgir beherbergen angeblich die 13 isländischen Weihnachtsmänner, die momentan ihren Sommerschlaf halten.
    Heute Nacht schlafen wir mit umgeklappter Rückbank im Auto, weil wir das Zelt nicht dem Sturm aussetzen wollen.

Leave camp, drive to Glaumbaer to see traditional Icelandic houses, drive Nordurardalur Oxnadalsheidi (mountain pass), checked out Kaldi Microbrewery in Arskogassandur, supply errand in Akureyri, Godafoss waterfall, pseudo craters of Myvatn (hwy 848 cool drive), Jardbodin Nature baths and Grjotagja, camp just past Rein at Heidabaer campground.

Mývatn, Myvatn, Міватн, Komáří jezero, Миван, אגם מיוואטן, ミーヴァトン湖, მიუვატნი, Tabanorum lacus, Mīvahdns, Миватн, 米湖