Indonesia
Banjar Tengah Kauh

Hello Bali

November 3, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

🇬🇧🇮🇩
    Hello Bali! After some „trouble“ at the airport this morning before/at the check-in, we arrived in Bali and are now reunited with our friends Jenny and Push. Sooo nice to see familiar places so far from home.A driver took us from Denpasar to our accommodation in Ubud. After a welcoming checkin and some chatting we started exploring the surroundings by foot. We had a delicious (and finally cheap) lunch, walked to the Sacerd Monkey Forrest 🐒 and wandered through the little town.
    Everything here is decorated and designed with so much style and looks absolutely welcoming. Feels good!
    The monkeys in the Forrest and around it where either super shy of people or absolutely perky and stole food and stuff from stupid people who didn’t read the warning signs. We enjoyed our first day in Indonesia 🇮🇩.

P.s. the so-called trouble was that we couldn’t prove that we would leave Indonesia within 30 days. Unfortunately we thought we would play everything after Bali by the ear and didn’t book an outbound flight or ferry. Well the ladies of Jetstar were super nice and waited for us to complete our booking online before checking us in for flight. To be true we were last in line and another Canadian girl had the same problem - but still very relaxed and a good example for Australian relaxation.

🇩🇪
    Hallo Bali! Nach einigen "Problemen" am Flughafen heute Morgen vor/am Check-in sind wir nun auf Bali angekommen und haben unsere Freunde Jenny und Push getroffen. Ein Fahrer brachte uns von Denpasar zu unserer Unterkunft in Ubud. Nach dem Check-in und ein bisschen Quatschen haben wir die Umgebung zu Fuß erkundet. Wir aßen lecker (und endlich günstig) zu Mittag, gingen zum Sacerd Monkey Forrest 🐒 und schlenderten durch die kleine Stadt.
    Hier ist alles mit so viel Stil dekoriert und gestaltet und sieht einfach absolut einladend aus. Fühlt sich richtig gut an!
    Die Affen im Wald und drum herum waren entweder sehr menschenscheu oder absolut frech und stahlen Essen und Zeug von dummen Leuten, die die Warnschilder nicht gelesen hatten, aus dem Rucksack. Wir haben unseren ersten Tag in Indonesien definitiv genossen 🇮🇩.

P.s. Das sogenannte „Problem“ beim einchecken für den Flug war, dass wir nicht vorweisen konnten, dass wir Indonesien innerhalb von 30 Tagen verlassen würden. Leder wollten wir mal ganz entspannt alles vor Ort planen bzw. Nicht wirklich planen und haben demnach weder Fähre noch Flug nach Malaysia gebucht. Aber die Damen am Checkin Schalter waren mega cool, erzählten uns von den Möglichkeiten die wir hatten und warteten dann auf uns bis wir online alles gebucht hatten, um uns dann für den Flug einzuchecken. Na gut wir waren mit einer Kanadierin in der gleichen Lage die letzten in der Reihe - aber dennoch war es ein gutes Beispiel von australischer Entspannung.

Nog meer Ubud

June 10, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Maandagochtend werd Ruben met een erg stijve nek wakker. We waren van plan om die ochtend een wandeling te maken in de omgeving van Ubud.
    We eten eerst een ontbijt van heerlijke banana panckes. Het is prachtig weer, dus we plonzen daarna even in het zwembad. Na even gebakken te hebben ga ik alleen op pad om een wandeling te maken; Ruben blijft naast het zwembad liggen, hij heeft veel last van zijn nek.
    Na 20 minuten laat ik de drukte van de stad achter mij en loop ik een onverhard pad op, waarna ik plotseling tussen de rijstvelden sta. Een oud boerenvrouwtje met een strohoed ziet mij staan en komt op mij af. Ze begint druk in haar taal te praten en ze pakt mijn arm om mij mee te voeren. Ze is erg enthousiast en lacht breed, dus ik besluit een kijkje te nemen. Ze biedt me een hand met bladeren aan die ze verkruimelt. Wanneer ik eraan ruik begrijp ik dat ze kaneel bedoelt. Ze wil me nog andere vruchten in mijn handen drukken, maar ik vermoed dat ze een slaatje uit me wil slaan, dus ik bedank vriendelijk en vervolg de wandeling.
    Op de velden zijn boeren bezig met het snijden of plukken van de rijst. Hoe rijst precies verwerkt wordt heb ik nog niet ontdekt.
    Het is een heerlijke tocht. Er is bijna geen toerist te bekennen en het is er rustig en stil. Ik loop in de schaduw van de palmbomen met felgroene rijstvelden aan mijn beide zijden. Op de natte akkers zwemmen heel veel eenden in de poelen.
    Op een gegeven moment houdt het pad op en vervolg ik mijn voettocht door de dichte begroeiing. Wanneer ik weer een pad bereik stop ik even voor een drinkpauze. Met uitzicht op de velden slurp ik met een bamboerietje een kokosnoot leeg.
    De rest van de middag spenderen we aan de rand van het zwembad en in restaurantjes om lekkere maaltijden te eten.
    Voor de volgende dag regelen we een boot naar onze volgende bestemming: een van de Gili eilanden!

Ubud pt. 2 & reis naar Gili Air

June 11, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

De volgende dag wordt ik minder fijn wakker, ik kan mijn hoofd bijna niet draaien: stijve nek. Balen! We ontbijten wat en de host van ons hotel komt aan met allemaal verschillende oliën. Hij blijft maar aandringen en ik geef in, ik doe wat op mijn schouders en nek en hoop dat onze beste man het erbij laat. Gelukkig waren het geen andere alternatieve geneeswijzen, die heeft Jan-Jaap namelijk al wel een keer aangeboden gekregen voor pinda allergie. Na het ontbijt keren we voor de verandering naar het zwembad. Vandaag ga ik eens lekker niks doen. Jan-Jaap gaat nog eventjes een rondje lopen maar mijn nek besluit ik om bij het hotel te blijven.

Later op de middag vragen we ana de host van ons hotel of hij vervoer naar onze volgende bestemming kan regelen en voor we het weten hebben we een ticket in onze handen. We spenderen de rest van de avond jn restaurants en lopend over de straatjes in Ubud. De rest van de avond is het lekker bijpraten met het thuisfront en een beetje muziek luisteren, ook niet verkeerd.

De volgende dag is het tijd om in te pakken en de biezen te nemen richting de volgende bestemming: Gili Air. Het eiland waar we naar toe gaan ligt als derde op rij het dichtst bij Lombok. Het is nog even genieten van het balinese landschap in de bus richting de haven voordat we uit de bus gegooid worden en verzocht worden onze tickets te halen voor de ferry naar gili air. Aangezien iedereen een sticker draagt met kleurcode voor elk eiland word mij duidelijk dat er niet veel mensen richting ons eiland gaan. De (speed) ferry is een bijzondere ervaring. We worden eerst als schapen in een kooi de boot in gedrukt, exclusief voor toeristen. Zodra de boot van wal steekt begint de achtbaan. Jan-Jaap heeft preventief een reispilletje genomen en als gevolg hiervan is hij de hele rit buiten westen, gelukkig maar want het was een wilde rit.

Als we aankomen bij de eerste bestemming wordt ons duidelijk dat wij de enige zijn, met ongeveer 5-7 andere die richting ons eiland gaan. De rest van de, waarschijnlijk meer dan 60 mensen, stappen op het eerste eiland af. Hier worden dan ook wel de betere feestjes gehouden, aldus het internet. Niet veel later komen we aan bij ons eiland en we lopen richting ons hotel, een paradijs op een paradijs. Hierover meer in het volgende verhaal uit mijn avonturenbundel!

Mit dem Roller nach Ubud

January 10, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Als erstes haben wir uns heute einen Roller besorgt, mit dem wir die nächsten Tage Bali erkunden. Der Verkehr wirkt zwar recht chaotisch, aber irgendwie muss man einfach nur in der Masse mitschwimmen.
    Der erste Zwischenstopp war ein kleiner Kunstmarkt in Sukawati. Dann ging es noch knappe 30 Minuten weiter nach Ubud. Dort haben wir ein nettes Zimmer in einer Art Tempelanlage ergattert. Danach haben wir einen recht Nahen Tempel mit einer Höhle aus dem 9. Jahrhundert erkundet und auf dem Rückweg gabs noch einen längst überfälligen Haarschnitt!
    Abendessen gab es schließlich in einem schönen lokalen Restaurant, dem 9 Angels. Dort isst man von einem reichhaltigen Buffet und bezahlt wird auf vertrauensbasis.

Balinesischer Kochkurs & Monkeyforest

January 11, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 27 °C

Heute ging unser Tag früh los. Wir haben einen balinesischen Kochkurs gemacht, sind auf einen lokalen Markt gegangen und haben viele Früchte und andere Köstlichkeiten probiert.
    Danach ging es zum Biobauernhof. Wir bekamen eine Führung durch den Kräuter- und Gemüsegarten und durften unsere Zutaten selbst pflücken.
    Mit diesen haben wir ein leckeres Menü gezaubert:
    Base Gede (traditionelle Würzpaste)
    Sayur Urab (gemischter grüner Salat mit Kokos)
    Opor Ayams (balinesisches Hühnchencurry)
    Saté Lilits (Kebab aus Schweinefleisch)
    Thunfisch Sambal Matah
    und noch ein süß-saures Tempeh (Soyabohnen).
    Außerdem gab es als Nachspeise noch frittierte Bananen mit Kokos und Palmzucker.
    Vollgefressen sind wir zurück in unsere Unterkunft, haben eine kleine Siesta gehalten und sind in den Pool gehüft.
    Dann sind wir zum Monkeyforest, einem Naturpark in Ubud, indem auch hinduistische Tempel sind und natürlich viele Affen (Makaken). Sie tollen herum, faulenzen oder ärgern die Touristen. ;)

Yoga Barn, mere Ubud og regn

February 8, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

En rigtig hyggelig afslapningsdag 😊
    Vi spiste morgenmad sammen ved 9-tiden - Pernille ville gerne bare have en total afslapningsdag, og bare blive på hotellet og ellers gå ned til den lokale spa og få en god massage m.v. - Jeg tog istedet ned til en omgang yin-yoga i The Yoga Barn, super dejligt efterfulgt af en lækker smoothie.
    Bagefter gik jeg op igennem byen og kiggede på boder og forretninger - fik købt et par enkelte ting.
    Jeg var også en tur inde forbi Ubud Royale Palace og kigge, desværre var en del lukket, men lidt af de smukke bygninger og udsmykninger kunne man da se 👍🙂.
    Det var lummert og varmt - og trak op til et ordentligt regnskyl, så jeg begyndte at gå mod hotellet, efter lidt tid begyndte det at regn, heldigvis var jeg lige i nærheden af en Spa, så skyndte mig derind og fik en dejlig times massage 😊 - da den var færdig var det blevet tørvejr igen, og jeg kunne komme hjem til hotellet. Efter nogle timers afslapning, gik vi lidt ned af gaden til et mexicansk inspireret spisested og fik en super aftensmad. Regnen tiltrods en rigtig fin dag 😊

Tempels, koffie, 'n vulkaan en ryslande

April 21, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Ons is vroeg-vroeg op, het American breakfast op die stoep geniet, en toe gestap na die plek waar ons toerbus vir die dag ons sou oplaai - wat so effens verskuif en verwardheid veroorsaak het. Ons moet toe nog 10 minute wag want hulle stuur vir ons 'n nuwe busbestuurder, die eerste een kan nie Engels praat nie. Ons wag toe daar langs die ryslande met die koeie in en neem solank 'n fototjie of twee. Agter op die bus staan 'Free Wifi Hotspot'. Ek vra die bestuurder vir die password, hy sê daar is nie wifi nie, ek sê maar daar staan dit, hy lag en sê 'oh no, no wifi', ek sê 'is it a lie?', hy lag weer en sê 'yes'. Dit daar gelaat. Ons ry toe met ons karaoke bus met die mikrofoon maar geen skerm om karaoke van te sing (tot my ma se groot verligting) nie, na die eerste tempel vir die dag. Dis pragtig, af met trappies in 'n beboste gedeelte, met mos oral, watervalletjies, boomwortels en waterlelies. Volgende gaan ons na die Luwak koffie plantasie waar die gids vir ons klomp verskillende plante uitwys in hulle natuurlike vorm, insluitende kakao, gemmer, tumurie, peper, kaneel, ens. Hy verduidelik vir ons hoe word Luwak koffie gemaak, die Luwak (dis 'n diertjie wat in die nag aktief is en lyk soos 'n apie-kat ding), eet die beste kakao bone, wat dan deur die ensieme die kaffeïen inhoud verminder. Dit word dan na die interne verwerking (uhm) opgetel en omdat hulle net die beste bone eet en hulle spysvertering so hard werk met sy ensieme, is die koffie dan baie 'sagter' (watookal dit beteken - ek drink mos niks koffie nie). In elk geval... dis baie duur. Ons doen toe 'n koffie en tee 'tasting' wat nogal lekker is, met 'n sjokolade tasting na die tyd - gemaak met 60% kakao en die res klappersuiker. Daarna ry ons na die uitkykpunt op Mount Batur ('n vulkaan wat glo in oranje status is, wat beteken hy kan enige tyd 'erupt' - ek kan nie nou aan die Afrikaanse woord kom nie, skuus), waar ons lekker Indonesiese buffet eet en uitkyk op die berg en Batur meer. Die swart op die berg is soos die lawa geloop het met die vorige uitbarsting. Ons gaan toe na die volgende tempel, waar mens 'n sarong moet aanhê en jouself kan was en 'purify' onder sulke fonteine in 'n dammetjie ding. Die water was glo baie koud. Oral in Bali is daar heeltyd wierook wat brand en klein bamboesblare wat in mandjies gevou is waarin hulle elke kort-kort ietsie offer en altyd blomme in sit. Dit staan oral op sypaadjies en by beelde. Daar staan ook natuurlik klomp daarvan by die tempel. Daarna is ons na die rysvelde, maar die musiek in die bus vloei al lekker en almal sing so af en toe saam terwyl Annelia vir ons danspassies uitvoer. Die rysvelde is ongelooflik mooi. Ek en ma koop 'n paar goedjies en gaan sit toe en eet 'n roomys terwyl ons uitkyk op die rysvelde. Daarna kom almal huis toe en spring in die swembad en voeistof versnapperinge word genuttig. Ek, ma en Trix stap na dit na Edelweiss spa en kry voetbehandelings. Ons stel ook vir Trix bekend aan macaroons oppad terug. Nou is almal se blus uit en slaap - tot my frustrasie.Read more

Ubud - dag 3

January 30, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Deze ochtend hadden we onze wekker goed vroeg gezet. Om kwart na 6 gingen we opstaan om nog een mooie wandeling te gaan doen. We gingen zo vroeg gaan om de hitte te vermijden. Maar toen de wekker afging keken we een keer naar elkaar en draaiden we ons nog een keer om. De wandeling zal voor een andere keer zijn. 😜

Een andere reden waarom we zo vroeg wouden gaan wandelen, was dat we een wellnes behandeling hadden om 11u. Na een wederom lekker ontbijtje op ons terras maakten we ons klaar. We werden verwend met een massage van een uur, gevolgd door een lichaamsscrub en daarna nog een yoghurtmasker voor het lichaam. Als afsluiter was er nog een bad gevuld met bloemblaadjes. Dit was best wel mooi en leuk om eens te doen. We kwamen volledig ontspannen buiten, maar begonnen direct te zweten, want het was een bloedhete dag.

We vonden een resto in de buurt en dronken huisgemaakte kombucha, heel lekker. Tat at een halloumi hamburger met een zwart broodje gemaakt van kokosnoot en houtskool. Steven nam de wrap versie. Ubud heeft zo veel leuke restaurants dat je altijd iets nieuws en origineel vindt. Heel leuk voor twee fodies gelijk ons twee.

In de namiddag namen we een dip in het zwembad. Dit deed extra goed door de hitte. Hierna genoten we nog van een pintje op ons terras. De activiteit van de namiddag was voornamelijk lezen.

Na wederom een heerlijke maaltijd; Tat een mediterraanse schotel en Steven kip op zijn Balinese, was het tijd voor een dessertje! Natuurlijk kozen we weer voor een ijsje, maar deze keer een met speciale smaken. We kozen namelijk voor durian, houtskool-bamboo-vanille en mango. Het was nog een lekkere combinatie, al was Steven niet echt fan van de houtskool die tussen zijn tanden knarste. Letterlijk kippenvel!😜

Als afsluiter van de avond was het tijd voor wat cultuur. We woonden een traditioneel Balinees dansoptreden bij. Dit was heel leuk. Alle dansers droegen mooie kostuums en de focus van de danspassen lag vooral op de voeten, handen en ogen. Er zat ook een verhaal in met enge monsters en een aapje. 😜 Het was een speciale belevenis.

Ubud - dag 5

February 1, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Deze voormiddag deden we wat kleine boodschappen en daarna begonnen we aan een wandeling. Na de regen van gisteren was de zon terug gekeerd en ze was moordend. Het hielp dan ook niet dat we iets voor de middag aan deze wandeling begonnen. Maar het landschap was best mooi. Het wandelpad bevond zich op de rug van een helling. Langs beide kanten ging het steil naar beneden om daarna weer steil naar omhoog te gaan. De helling aan de overkant stond vol met palmbomen en andere tropische planten. Naast het pad stonden lange grassen die blijkbaar geoogst werden door de lokale mensen. Best wel indrukwekkend want de grassen stonden ook op plekken waar het stijl naar beneden was. Na een tijdje verdween de natuur en bevonden we ons terug in een dorpje. Veel kleiner en gezelliger dan Ubud centrum, ook al waren we maar 40 min stappen er vandaan. We liepen verder tot een gezellig cafeetje. Vanop het terras hadden we een mooi zicht op verschillende rijstterrassen. We aten hier lunch en genoten van het uitzicht en de rust. Daarna keerden we terug en werden we weer geconfronteerd met de intense warmte. Om effe een vergelijking te maken, het lijkt alsof je door een sauna loopt. De lucht is echt zo dik en zwaar dat je het echt voelt drukken. We bezochten nog even een tempel, maar na de terugtocht had Tat toch echt nood aan een verfrissend drankje.

En nog veel beter een verfrissende duik in het zwembad! Hier konden we ook ons nieuw speelgoed uittesten. We hebben gisteren namelijk een actioncam gekocht. Een Indonesische versie van de go pro 😜 We hebben deze voornamelijk gekocht om onderwaterfoto's te trekken. We hopen namelijk op onze volgende locatie mooie snorkellocaties tegen te komen. De onderwaterwereld hebben we nog niet veel bezocht tijdens onze reis dus het leek ons hoog tijd om dat eens in te plannen.

'S avonds gingen we eten bij een klein en gezellig lokaal restaurant. De kaart was veel belovend en de hapjes waren heel lekker, maar Tat haar keus was wat teleurstellend. Steven had wel een lekkere maaltijd. Als dessertje gingen we nog een ijsje halen, helaas was de bediening niet al te best. Tja het is hier dan ook toeristisch en soms lijdt de klantenservice daar wat onder. Al was het wel de eerste keer dat we zo onvriendelijk behandeld zijn geweest. Maar geen probleem er zijn meer dan genoeg ijsjesverkopers in Ubud 😁

Ubud - dag 6

February 2, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 24 °C

Onze laatste dag in Ubud, dat betekende uitslapen. De voorbije dagen hadden we de stad en omgeving al vrij goed verkend, dus was het vandaag (nog meer) op het gemakje. In de voormiddag werkten we een beetje aan onze planning voor in Nieuw Zeeland. Makkelijker gezegd dan gedaan, want daar zijn ook zoveel leuke dingen te zien en te doen, dat kiezen niet makkelijk is. Je weet wat ze zeggen "kiezen is verliezen". Toch is het iets wat we al veel hebben moeten doen deze reis. Er valt nog zoveel te beleven in Azië dat we zeker nog eens terug komen. 😉

'S middags gingen we eten in een super gezellig restaurant. We aten huisgemaakte pasta die verrukkelijk was! We zaten ook erg op ons gemakje met uitzicht op een mooi rijstveld midden in de stad. We vermoeden dat de rijstvelden in de stad wel meer een esthetische dan financiële waarde hebben, maar het blijft wel gezellig. Onze ober was ook super vriendelijk en gaf ons tips en uitleg over Bali. Zo is er in maart een hindoeïstische feestdag op Bali waarbij er een hele dag gezwegen wordt. Er wordt ook niet gereden, geen elektriciteit, de luchthaven is zelfs gesloten en de mensen blijven de hele dag binnen. Dit vindt enkel plaats op Bali.

Hierna was het uiteraard tijd voor onze dagelijkse plons. Mmm zo heerlijk en dat terwijl het in België aan het sneeuwen is. 😜

In de namiddag veranderde het weer wat en tegen dat we gingen eten was het aan het stortregenen. Tja regenseizoen hé. (Ze zouden eens naar België moeten komen tijdens de herfst of lente of winter of zomer. 😜) In onze regenjas gingen we op zoek naar een restaurant dat ons aanstond. Steven zag een klein gezellig Balinese restaurant. De kaart zag er veelbelovend uit. We bestelden een lekkere mocktail en de suggesties van de chef. Steven nam gecarameliseerd varken en Tat gele curry met "silken tofu". Het was echt heerlijk! Dit was toch een van de beste maaltijden hier en dat zegt al veel in deze culinaire stad.

Banjar Tengah Kauh