Indonesia
Tukad Tawar

Here you’ll find travel reports about Tukad Tawar. Discover travel destinations in Indonesia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Ubud - dag 3

January 30 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Deze ochtend hadden we onze wekker goed vroeg gezet. Om kwart na 6 gingen we opstaan om nog een mooie wandeling te gaan doen. We gingen zo vroeg gaan om de hitte te vermijden. Maar toen de wekker afging keken we een keer naar elkaar en draaiden we ons nog een keer om. De wandeling zal voor een andere keer zijn. 😜

Een andere reden waarom we zo vroeg wouden gaan wandelen, was dat we een wellnes behandeling hadden om 11u. Na een wederom lekker ontbijtje op ons terras maakten we ons klaar. We werden verwend met een massage van een uur, gevolgd door een lichaamsscrub en daarna nog een yoghurtmasker voor het lichaam. Als afsluiter was er nog een bad gevuld met bloemblaadjes. Dit was best wel mooi en leuk om eens te doen. We kwamen volledig ontspannen buiten, maar begonnen direct te zweten, want het was een bloedhete dag.

We vonden een resto in de buurt en dronken huisgemaakte kombucha, heel lekker. Tat at een halloumi hamburger met een zwart broodje gemaakt van kokosnoot en houtskool. Steven nam de wrap versie. Ubud heeft zo veel leuke restaurants dat je altijd iets nieuws en origineel vindt. Heel leuk voor twee fodies gelijk ons twee.

In de namiddag namen we een dip in het zwembad. Dit deed extra goed door de hitte. Hierna genoten we nog van een pintje op ons terras. De activiteit van de namiddag was voornamelijk lezen.

Na wederom een heerlijke maaltijd; Tat een mediterraanse schotel en Steven kip op zijn Balinese, was het tijd voor een dessertje! Natuurlijk kozen we weer voor een ijsje, maar deze keer een met speciale smaken. We kozen namelijk voor durian, houtskool-bamboo-vanille en mango. Het was nog een lekkere combinatie, al was Steven niet echt fan van de houtskool die tussen zijn tanden knarste. Letterlijk kippenvel!😜

Als afsluiter van de avond was het tijd voor wat cultuur. We woonden een traditioneel Balinees dansoptreden bij. Dit was heel leuk. Alle dansers droegen mooie kostuums en de focus van de danspassen lag vooral op de voeten, handen en ogen. Er zat ook een verhaal in met enge monsters en een aapje. 😜 Het was een speciale belevenis.

Ubud - dag 5

February 1 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Deze voormiddag deden we wat kleine boodschappen en daarna begonnen we aan een wandeling. Na de regen van gisteren was de zon terug gekeerd en ze was moordend. Het hielp dan ook niet dat we iets voor de middag aan deze wandeling begonnen. Maar het landschap was best mooi. Het wandelpad bevond zich op de rug van een helling. Langs beide kanten ging het steil naar beneden om daarna weer steil naar omhoog te gaan. De helling aan de overkant stond vol met palmbomen en andere tropische planten. Naast het pad stonden lange grassen die blijkbaar geoogst werden door de lokale mensen. Best wel indrukwekkend want de grassen stonden ook op plekken waar het stijl naar beneden was. Na een tijdje verdween de natuur en bevonden we ons terug in een dorpje. Veel kleiner en gezelliger dan Ubud centrum, ook al waren we maar 40 min stappen er vandaan. We liepen verder tot een gezellig cafeetje. Vanop het terras hadden we een mooi zicht op verschillende rijstterrassen. We aten hier lunch en genoten van het uitzicht en de rust. Daarna keerden we terug en werden we weer geconfronteerd met de intense warmte. Om effe een vergelijking te maken, het lijkt alsof je door een sauna loopt. De lucht is echt zo dik en zwaar dat je het echt voelt drukken. We bezochten nog even een tempel, maar na de terugtocht had Tat toch echt nood aan een verfrissend drankje.

En nog veel beter een verfrissende duik in het zwembad! Hier konden we ook ons nieuw speelgoed uittesten. We hebben gisteren namelijk een actioncam gekocht. Een Indonesische versie van de go pro 😜 We hebben deze voornamelijk gekocht om onderwaterfoto's te trekken. We hopen namelijk op onze volgende locatie mooie snorkellocaties tegen te komen. De onderwaterwereld hebben we nog niet veel bezocht tijdens onze reis dus het leek ons hoog tijd om dat eens in te plannen.

'S avonds gingen we eten bij een klein en gezellig lokaal restaurant. De kaart was veel belovend en de hapjes waren heel lekker, maar Tat haar keus was wat teleurstellend. Steven had wel een lekkere maaltijd. Als dessertje gingen we nog een ijsje halen, helaas was de bediening niet al te best. Tja het is hier dan ook toeristisch en soms lijdt de klantenservice daar wat onder. Al was het wel de eerste keer dat we zo onvriendelijk behandeld zijn geweest. Maar geen probleem er zijn meer dan genoeg ijsjesverkopers in Ubud 😁

Ubud - dag 6

February 2 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Onze laatste dag in Ubud, dat betekende uitslapen. De voorbije dagen hadden we de stad en omgeving al vrij goed verkend, dus was het vandaag (nog meer) op het gemakje. In de voormiddag werkten we een beetje aan onze planning voor in Nieuw Zeeland. Makkelijker gezegd dan gedaan, want daar zijn ook zoveel leuke dingen te zien en te doen, dat kiezen niet makkelijk is. Je weet wat ze zeggen "kiezen is verliezen". Toch is het iets wat we al veel hebben moeten doen deze reis. Er valt nog zoveel te beleven in Azië dat we zeker nog eens terug komen. 😉

'S middags gingen we eten in een super gezellig restaurant. We aten huisgemaakte pasta die verrukkelijk was! We zaten ook erg op ons gemakje met uitzicht op een mooi rijstveld midden in de stad. We vermoeden dat de rijstvelden in de stad wel meer een esthetische dan financiële waarde hebben, maar het blijft wel gezellig. Onze ober was ook super vriendelijk en gaf ons tips en uitleg over Bali. Zo is er in maart een hindoeïstische feestdag op Bali waarbij er een hele dag gezwegen wordt. Er wordt ook niet gereden, geen elektriciteit, de luchthaven is zelfs gesloten en de mensen blijven de hele dag binnen. Dit vindt enkel plaats op Bali.

Hierna was het uiteraard tijd voor onze dagelijkse plons. Mmm zo heerlijk en dat terwijl het in België aan het sneeuwen is. 😜

In de namiddag veranderde het weer wat en tegen dat we gingen eten was het aan het stortregenen. Tja regenseizoen hé. (Ze zouden eens naar België moeten komen tijdens de herfst of lente of winter of zomer. 😜) In onze regenjas gingen we op zoek naar een restaurant dat ons aanstond. Steven zag een klein gezellig Balinese restaurant. De kaart zag er veelbelovend uit. We bestelden een lekkere mocktail en de suggesties van de chef. Steven nam gecarameliseerd varken en Tat gele curry met "silken tofu". Het was echt heerlijk! Dit was toch een van de beste maaltijden hier en dat zegt al veel in deze culinaire stad.

Ubud

January 28 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Na een late aankomst gisteren was het tijd om wat uit te slapen. Een leuke verassing was dat ons ontbijt 's ochtends op ons terrasje werd geserveerd. Het ontbijt in Borneo was vrij basic altijd, maar hier kregen we vers fruit en een vers sapje samen met onze bananenpannekoek en noodles.

Nu we terug een eigen badkamer hebben was het tijd om ons nog eens deftig onder handen te nemen. De baard werd getrimd, wenkbrauwen werden geplukt, nagels geknipt. We moeten ons toch wat onderhouden hé. 😊 En we hebben een deftige douche, dus geen natte voeten in de badkamer, jeej!

Hierna was het tijd om de stad eens te verkennen. Onze straat was vol met shopjes en leuke restaurants en bars. Heel gezellig, was het niet voor het drukke auto en brommer verkeer. De hoofdstraat was niet veel beter qua drukte eerder omgekeerd, maar wederom waren er heel veel leuke shops en resto's.

'S middags gingen we eten in een lokaal restaurant. Het eten was heel lekker, maar nog belangrijker iedere maaltijd bezorgde twee personen in Indonesië een consultatie bij de dokter. Als je hier rondloopt zou je het niet zeggen, maar armoede is een heel groot probleem in Indonesië. Veel mensen hebben geen toegang tot basis gezondheidszorg. Het restaurant waar wij zijn gaan eten, Fair warung balé, gaf al zijn winst af aan gezondheidszorg. Dit is het enige doel van dit restaurant. Op iedere tafel lag er een mapje met een uitgebreide uitleg over de organisatie. Er stond ook een artikel in dat ons allebei diep raakte. Het ging over een gezin van vier dat zelfmoord had gepleegd omdat ze anders gingen sterven van hongersnood. Het maakt je echt stil om te beseffen dat zoveel mensen het nog altijd zo slecht hebben en anderen een veel te goed leven leiden. We weten ook wel goed genoeg dat wij bij die tweede categorie horen. Toch proberen we op reis altijd lokale initiatieven te steunen en niet mee te doen met het massatoerisme dat slechts enkele mensen rijk maakt. We proberen te helpen waar we kunnen (waarschijnlijk nog altijd te weinig), we hebben dan ook een kleine donatie gedaan bij het betalen van de rekening.

Na onze lunch liepen we nog wat verder door de stad en sloegen we een kleinere straat in. Hier was het wat minder druk oef. Er waren wel geen voetpaden. 😜 We gingen nog iets drinken in een gezellig cafeetje en hadden zicht op een stukje grasveld (en een bouwwerf langs de linkerkant, want ze zijn hier alles aan het volbouwen). We konden verschillende vogels bezig zien en zo ook een koppeltje dat een nest aan het bouwen was in een soort rieten mand die aan het plafond van het terras hing. Heel entertainend voor ons.

Van al dat stappen hadden we warm gekregen en was het tijd voor een plons in het zwembad. 🏊‍♂️🏊‍♀️

'S avonds gingen we in een klein vegetarisch restaurant eten. Ubud staat bekend voor zijn zuivere levensstijl. Dus het staat hier vol met yoga retreats, sapjesbars en vegetarische & veganistische restaurants. Het is wel een keer iets anders dan we gewoon zijn. Het eten smaakte ons! We bestelden als dessert nog een vegan kokoschocoladetaart. 🍰

Ubud - dag 2

January 29 in Indonesia ⋅ 🌧 31 °C

Opstaan, ontbijten, wassen en de was doen. Dat was het eerste deel van onze dag.

We hebben Ubud nog wat verder verkend. Vandaag wandelden we langs de rijstvelden net buiten het drukke centrum van Ubud. Heerlijk die rust! We zagen nog wat mooie reigers in de velden. Een oude man vroeg ons of we geen verse kokosnoot wilden drinken. Hij had een bankje met een afdakje langs de weg. Wij twijfelden even maar eigenlijk hadden we dit net nodig. Wat rust en verfrissing want ondertussen liepen we weer op het heetste moment van de dag in de zon. Nyoman, zo heette hij, toonde ons verschillende planten en ook zelfgemaakte kokosolie. Het was gezellig met het zicht op de rijstvelden.

We liepen verder en de weg werd steeds smaller, smaller en smaller. Uiteindelijk bleef er nog een klein wegeltje over. We moesten ergens een afslag nemen maar Google maps had ons weer liggen. Dus maar verder rechtdoor. We wandelden op een borduur langs een beekje want een andere weg was er niet. Dan weer op een klein wegeltje. Uiteindelijk werd het wegje breder en vonden we een brug, die ons de afslag bood die we nog hadden. Dan was het een eind terug in de andere richting tot we aan de resto kwamen waar we wouden lunchen. Tat was ondertussen al slapjes geworden door de honger.

We lunchten lekker met een mooi zicht op enkele rijstvelden. Dan was het tijd om terug te keren naar ons hotel voor een plons in het zwembad. Maar eerst werd er nog een verfrissende en lekkere tussenstop gemaakt bij het ijssalon. 😄 Wat zwemmen en dan een frisse, lokale pint op ons terras drinken.

We besloten om Grieks te eten deze avond. Dat was al lang geleden! Man, heeft dat gesmaakt! Heerlijk! Eerst een dip mezze, gevolgd door een vegetarische moussaka voor Tat en köfte voor Steven.

Ubud - dag 4

January 31 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Na een bloedhete dag gisteren, werden we wakker met regen deze ochtend. Maar dat hield ons niet tegen natuurlijk. Regenjas aan en we waren weg. Tat spotte onmiddellijk een cool dier. Een palmcivet, waar dure luwak koffie mee wordt gemaakt, op een tafel in een café. Uiteraard hoort die hier niet thuis, maar het bleef wel cool om te zien. Deze ochtend bezochten we het sacred monkey sanctuary. Dit is een stukje bos in centrum Ubud waar long-tailed macaques leven. Het bos heeft een speciale betekenis voor de lokale mensen en er zijn ook verschillende tempels te zien. De tempels zijn afgesloten voor de toeristen, want deze worden nog door de lokale bevolking gebruikt om te bidden. En natuurlijk zijn er ook heel veel aapjes. Ze zijn gewend aan mensen en komen dan ook vrij dichtbij, maar ze blijven onvoorspelbaar. Plastieken zakjes en flessen moeten er dan ook aan geloven 😜 tijdens onze wandeling door het bos stopte het met regenen dus dat was leuk. Maar dit betekende ook dat het drukker werd met toeristen. Wat grappig is, is dat de aapjes ook buiten het bos komen. Zo zitten ze op de elektriciteitsdraden in de omliggende straten en durven ze wel eens iets stelen uit de omliggende shopjes. Je hoeft dus niet per se het bos in te gaan op aapjes te zien.

Ons middageten aten we bij de kleine broer van een zeer bekend restaurant. Locavore is het hoofdrestaurant en biedt degustatie menu's van wel 9 gangen. Het is wereldberoemd en je moet maanden op voorhand boeken. Maar gelukkig hebben ze ook een tweede kleinere resto voor enkel ontbijt en lunch. De kaart was beperkt maar wel lekker. Steven had een burger en Tat een speciale croque.

In de namiddag deden we nog wat shopjes en keerden we terug om nog wat te lezen. We moeten namelijk de rest van onze reis nog plannen 😜 Maar eerst was het tijd voor een belangrijke stop. Steven wou namelijk naar de kapper. Er was er een net voor ons hotel. En dus gingen we naar binnen en werd Steven mooi bijgeknipt 😁

'S avonds gingen we sushi eten, iets waar Steven al even naar uit keek 😁

Mit dem Roller nach Ubud

January 10 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Als erstes haben wir uns heute einen Roller besorgt, mit dem wir die nächsten Tage Bali erkunden. Der Verkehr wirkt zwar recht chaotisch, aber irgendwie muss man einfach nur in der Masse mitschwimmen.
    Der erste Zwischenstopp war ein kleiner Kunstmarkt in Sukawati. Dann ging es noch knappe 30 Minuten weiter nach Ubud. Dort haben wir ein nettes Zimmer in einer Art Tempelanlage ergattert. Danach haben wir einen recht Nahen Tempel mit einer Höhle aus dem 9. Jahrhundert erkundet und auf dem Rückweg gabs noch einen längst überfälligen Haarschnitt!
    Abendessen gab es schließlich in einem schönen lokalen Restaurant, dem 9 Angels. Dort isst man von einem reichhaltigen Buffet und bezahlt wird auf vertrauensbasis.

Balinesischer Kochkurs & Monkeyforest

January 11 in Indonesia ⋅ 🌧 27 °C

Heute ging unser Tag früh los. Wir haben einen balinesischen Kochkurs gemacht, sind auf einen lokalen Markt gegangen und haben viele Früchte und andere Köstlichkeiten probiert.
    Danach ging es zum Biobauernhof. Wir bekamen eine Führung durch den Kräuter- und Gemüsegarten und durften unsere Zutaten selbst pflücken.
    Mit diesen haben wir ein leckeres Menü gezaubert:
    Base Gede (traditionelle Würzpaste)
    Sayur Urab (gemischter grüner Salat mit Kokos)
    Opor Ayams (balinesisches Hühnchencurry)
    Saté Lilits (Kebab aus Schweinefleisch)
    Thunfisch Sambal Matah
    und noch ein süß-saures Tempeh (Soyabohnen).
    Außerdem gab es als Nachspeise noch frittierte Bananen mit Kokos und Palmzucker.
    Vollgefressen sind wir zurück in unsere Unterkunft, haben eine kleine Siesta gehalten und sind in den Pool gehüft.
    Dann sind wir zum Monkeyforest, einem Naturpark in Ubud, indem auch hinduistische Tempel sind und natürlich viele Affen (Makaken). Sie tollen herum, faulenzen oder ärgern die Touristen. ;)

Yoga Barn, mere Ubud og regn

February 8 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

En rigtig hyggelig afslapningsdag 😊
    Vi spiste morgenmad sammen ved 9-tiden - Pernille ville gerne bare have en total afslapningsdag, og bare blive på hotellet og ellers gå ned til den lokale spa og få en god massage m.v. - Jeg tog istedet ned til en omgang yin-yoga i The Yoga Barn, super dejligt efterfulgt af en lækker smoothie.
    Bagefter gik jeg op igennem byen og kiggede på boder og forretninger - fik købt et par enkelte ting.
    Jeg var også en tur inde forbi Ubud Royale Palace og kigge, desværre var en del lukket, men lidt af de smukke bygninger og udsmykninger kunne man da se 👍🙂.
    Det var lummert og varmt - og trak op til et ordentligt regnskyl, så jeg begyndte at gå mod hotellet, efter lidt tid begyndte det at regn, heldigvis var jeg lige i nærheden af en Spa, så skyndte mig derind og fik en dejlig times massage 😊 - da den var færdig var det blevet tørvejr igen, og jeg kunne komme hjem til hotellet. Efter nogle timers afslapning, gik vi lidt ned af gaden til et mexicansk inspireret spisested og fik en super aftensmad. Regnen tiltrods en rigtig fin dag 😊

Ubud ... inspirierend !

July 3, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Sorry aber wir müssen schon wieder unser phantastisches Frühstück erwähnen. Heute unter anderem Avocado mit pochiertem Ei und und und... so Schluss jetzt mit dem Essen. Aber es war echt sau lecker.
    Bevor wir gegen 15 Uhr uns auf nach Ubud machten, blieb noch Zeit für einen kleinen Spaziergang am Strand von Canggu.
    In Ubud angekommen, erwartete uns ein sehr schönes Homestay. In Mitten eines tollen Innenhofes, wurden wir in unser Zimmer in der ersten Etage gebracht. Und wieder mit einer Herzlichkeit, die seines Gleichen sucht. Uns wird es hier sehr gut gehen...
    Nachtisch heute: Pralinen und Strawberry Cheesecake, natürlich vegan sowie Zucker- & Glutenfrei... und ja das kann super lecker sein.

Tukad Tawar