Israel
Kerem HaTemanim

Bauhaus, Baklava und beste Grüße

September 20, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 29 °C

Unser heutiger Ausflug hat uns auf den Rothschild-Boulevard geführt. Der Rothschild-Boulevard ist eine der ältesten Straßen von Tel Aviv, da sie 1909 entstanden ist. Er zeichnet sich durch seine Gebäude im Bauhaus-Stil und den alleeartigen Mittelstreifen aus, auf dem wir heute entlang gehen konnten.
      Später haben wir dann auch den Carmel Market, auch als Shuk bekannt, besucht. Dort gibt es Marktstände mit Lebensmitteln, Gewürzen, Schmuck, Kleidung und vielem mehr. Auch einen weiteren Markt, auf dem Künstler ihre Kunst ausgestellt haben, konnten wir uns anschauen. Insgesamt konnten wir spannende eindrucksvolle Stände sehen und auch das ein oder andere Souvenir kaufen.

Our trip today took us to the Rothschild-Boulevard. It is one of the eldest streets in Tel Aviv, as it was built in 1909. It is defined by its buildings in the Bauhaus-Style and its avenue-like „middlewalk“, on which we had the chance to walk today.
      After that, we visited the Carmel Market, also known as Shuk. There were many local shops with food, spices, jewellery, clothing and lots more. We also got to see another market where artists could exposit and sell their art. In a nutshell, we were able to check out exciting and impressive markets and buy a variety of souvenirs.
      Victoria

Yoga am Strand

September 20, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 24 °C

Zähne schnell geputzt, Handtuch geschnappt und ab zum Strand, denn dort hat Frau Defort eine kleine Yoga Session am Meer gemacht.
      Vom herabschauenden Hund in den Krieger und schon konnten wir fit und motiviert in den letzten Tag unserer Reise starten :)

Quickly brushed, towel grabbed and off to the beach, because there Mrs. Defort did a small yoga session by the sea.
      From the down-dog into the warrior and already we were able to start the last day of our journey fit and motivated :)

Louisa

Picknick am Strand

September 19, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 27 °C

Am Montag haben wir die israelischen Schüler*innen nach einer wunderschönen Schiffahrt dazu eingeladen, mit uns am Abend an den Strand zu gehen und dort zu picknicken. Nach einem ausgiebigen Einkauf haben wir dann Pita, Humus, Obst und viele weitere Leckereien am Strand ausgebreitet. Alle waren glücklich über das Essen und wie man es so kennt entstehen über essen und gemeinsame Vorlieben die besten Gespräche. Die Stimmung war super und wir Jugendlichen haben uns über viele Themen ausgetauscht, Kulturen verglichen, getanzt und es sind neue Freundschaften entstanden. Durch kleine Spiele haben wir Erfahrungen aus unserem Alltag ausgetauscht und sind anschließend bei Sonnenuntergang noch einmal gemeinsam ans Wasser gegangen. Aus zwei Gruppen von Schülern unterschiedlicher Kulturen wurde eine große Gruppe, die sich so gut versteht, als würden sie sich schon seit Jahren kennen. Es war eine wunderschöne Zeit mit den israelischen Schülern und das Picknick am Strand war ein perfekter Abschluss für die gemeinsame Zeit.
      Der Abschied fiel uns allen nicht leicht, doch wir bleiben in Kontakt und hoffen auf ein Wiedersehen.

Drained in Tel Aviv

October 3, 2019 in Israel ⋅ ⛅ 26 °C

Tel Aviv portrays a mixture of L.A. and Middle East and thus it's absolutely contrary to the cultural-religious Jerusalem. Since my hostel is located close to the beach, the rooftop terrace allows me an excellent view of the daily life at the boardwalk. Instead of dangling sidelocks people are wearing muscle shirts and patrol along the promenade with their fashion dogs. Even though Tel Aviv is called Hollywood's new sin city, has numerous of scene clubs and is promoted as party capital, just having a drink can already become quite expensive. Nevertheless, six to seven euros for a small beer is no usury due to a 25% taxation of alcohol. Although, I therefore spent most of my time on the dry dock, I reluctantly leave the fine sand beach and the summer-like weather and fly back to Vienna.Read more

Dag 14 Jeruzalem dag 3, Tel Aviv

June 16, 2023 in Israel ⋅ 🌙 24 °C

Vanmorgen om 9 uur gingen we samen op pad. Onze eerste stop was bij de graftuin. Toen we er aankwamen waren er al hele groepen met toeristen die de tuin ook bezochten. Maar wat was dat mooi, we voelden ons allemaal één en we waren van alle nationaliteiten Afrikaans, Braziliaan, Amerikaans, Europees. De sfeer die er hing was niet te omschrijven zo mooi. We praatten met elkaar en maakten foto's voor elkaar. Wachten netjes in de rij totdat de ander aan de beurt was. Dit hebben we deze reis nog niet zo meegemaakt. Ook de tuin was prachtig en het graf, waar Jezus natuurlijk niet echt in heeft gelegen gaf wel een goed voorbeeld. Ook werd er gezegd dat de schedelplaats/Golgotha er lag maar dit was nu een busstation. Hier snel een foto van gemaakt en maar snel verder. Hierna gingen we naar het klooster van de zusters van Sion. Hier lag vroeger de burcht Antonia. Archeologen hebben hier bij graafwerkzaamheden onder het klooster prachtige Romeinse bestrating blootgelegd. We stonden op eeuwenoude bestrating waar Jezus zomaar overheen kan hebben gelopen toen hij gegeseld werd. De grote vierkante tegels komen uit die tijd. Op één van de tegels zagen we een soort spel ingekrast. Ze hebben ontdekt dat dit een speelbord is van het zogenaamde koningsspel. Een soort van dobbelspel. De verliezer werd uitgekozen als spotkoning en kreeg dan een soldatenmantel om in werd dan bespot. Zou Jezus door één van deze verliezers aangewezen zijn als spotkoning? Dit maakte echt veel indruk. Het was in ieder geval echt indrukwekkend daar in de tunnels onder Jeruzalem rond te lopen. Wat een bijzondere en emotionele ervaring was het. Daarna kwamen we heel toevallig een paar honderd meter later een kerk tegen waarop stond dat Jezus hier gevangen heeft gezeten. Ook dit was echt ook weer in een veel lager gedeelte onder de kapel die gebouwd was. Hier zag je nog de inkepingen waar de gevangenen aan vast geketend waren. Tjonge zo bizar om dit te zien. Zo krijg je echt wel een voorstelling van hoe het geweest moest zijn. Wat we de laatste dagen gezien en gevoeld hebben is echt met geen pen te beschrijven. Ik heb heel wat traantjes weg moeten pinken de laatste dagen. Van ontroering maar ook van dankbaarheid, wat zijn we toch rijk!! (Geestelijk)
      Hierna zijn we naar het Joodse gedeelte gelopen en daar hebben we heerlijk geluncht. In het Armeense gedeelte van de oude stad hebben we nog wat cadeautjes gekocht en daarna nog wat rondgelopen. Zo kwamen we al wandelend weer aan bij ons stamcafé de Oostenrijkers waar nog meer van onze reisgenoten zaten. Na gezellig onze belevenissen te hebben gedeeld gingen we met z'n allen naar het hotel waar om 15.45 uur de bus vertrok naar Tel Aviv. Hier hebben we gezellig gezeten en gegeten aan het strand. Onze laatste avond in Israël. Wat hebben we veel beleefd. Morgen om 11.30 uur op naar het vliegveld en als het goed gaat landen we om 22.15 uur in Amsterdam.

Tel aviv

June 3, 2023 in Israel ⋅ ⛅ 22 °C

Na een rustige reis die om 5 uur begon vanaf de Mozartstraat kwamen we met een tussenstop in München aan in Tel Aviv. We vlogen een stuk over het binnenland van Israël omdat we nog niet landen konden. Wat was het bijzonder om vanuit de lucht Israël te zien liggen.
      Verder is alles voorspoedig verlopen. Alleen de paspoorten controle duurde giga lang. Uiteindelijk hebben we een rij gepakt en kwamen we er later achter dat deze voor diplomaten en crewleden was. Maar gelukkig mochten we door😅.
      Onze koffers kwamen net langs op de band toen we langskwamen. Dus ook dat ging perfect
      We hadden iets vertraging omdat er van één iemand van onze groep de koffer niet was aangekomen. Dat was wel even balen, hopelijk komt hij nog. Een grote luxe bus stond op ons te wachten. Echt bijzonder zo'n bus voor 16 personen. Dus plek genoeg. Om 19 uur kwamen we aan in het hotel. Waarna met de groep Grieks gingen eten op de boulevard van Tel Aviv. We hebben heerlijk gegeten. Beetje vreemd was wel de tinnen beker waar de dames hun wijn in kregen.😂
      Daarna hebben we nog even over het strand gewandeld en in een supermarkt flesjes water gekocht.
      Op dit moment liggen we om 23.30 uur uitgeteld in bed.

Tel Aviv dag 2

June 4, 2023 in Israel ⋅ ☁️ 22 °C

Vandaag hadden we een dag om zelf in te vullen in Tel Aviv. Om 8 uur zaten we aan een lekker ontbijt van het hotel. Daarna zijn we heerlijk een paar uurtjes naar het strand gegaan. De zon was venijnig dat hebben we gemerkt. Zijn nu allebei aardig verkleurd ( lees rood🤭) Het water was best nog koud en er was flink wat wind wat het wel aangenaam ( en verraderlijk) maakte.
      Rond het middaguur zijn we weer terug gegaan naar ons hotel om even lekker het zand af te spoelen en op te frissen. Als tip kregen we van de reisleider om fietsen te huren. Dit vonden we als echte Hollanders een top idee. Dus al fietsend gingen we over de boulevard naar Jaffa. Die naam komt de ouderen vast bekend voor. Deze stond vaak op de sinasappels. Jaffa is een hele oude stad met oude steegjes en trappetjes. En wij kennen hem ook uit de Bijbel als Joppe. Jona vluchte hier vandaan met de boot. Omdat hij niet naar Nineve wilde. En Simon de leerlooier waar Petrus een tijdje logeert (Handelingen) woonde ook in Joppe.
      Na daar wat geluncht te hebben zijn we terug gefietst naar Tel Aviv. Al fietsend kwamen we bij een echte Israëlische markt "De Carmel market". Hier ging onze neus te gast, er werd van alles verkocht. Baklava, verse kruiden en groenten en natuurlijk ook veel zooi om te verkopen aan de toeristen.
      Rond 18 uur hebben we de fietsen weer ingeleverd en hebben we bij een strandtent lekker gegeten met het prachtige uitzicht van de ondergaande zon. Nu er op tijd weer in want morgen gaan we al vroeg verder reizen naar het noorden van Israël.

Wandeling door Tel Aviv

February 22, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 17 °C

Gisteren kwam ik laat aan bij mijn verblijf in Tel Aviv.
      Ik nam een taxi van het vliegveld Ben- Gurion naar het centrum van Tel Aviv. Ik kwam direct in aanraking met de Israëlische prijzen, een rit van 20 minuten kostte mij 250 shekel, omgerekend bijna €65. Tel Aviv wordt in veel lijstjes genoemd als een van duurste steden ter wereld en daar is niks aan gelogen.

De volgende dag vertrek ik 9.00 uur Israëlische tijd en 8.00 uur Nederlandse tijd vanaf mijn verblijf om de stad te verkennen. Dit doe ik aan hand van Waze een soort Googlemaps, maar dan beter.
      Mijn eerste stop, de Caramel Market. Een smalle straat waarin ondernemers diverse handelswaar aan de man brengen. Dergelijke marktjes zag ik eerder in Turkije, Marokko en Libanon en is altijd een belevenis om doorheen te lopen. Onderweg ontmoette ik een volwassen man in een Pichachu pak. Waarschijnlijk om direct zijn askruisje te halen in een van de vele kerken van de stad.

Via het strand vertrok ik naar Old Jaffa, het oude centrum van Tel Haviv. Onderweg kom ik veel sportende mensen tegen, van skinny dames tot afgetrainde mariniers. Mede door hen besluit ik in Old Jaffa een bulgersalade te nemen met heerlijke hummus. Ik word geholpen door een aardige dame die of mijn aandacht probeert te wekken óf daadwerkelijke goede service levert. Ik ga voor het laatste.

In Old Jaffa vind je de oude haven, die in het verleden een belangrijke handelspost voor de regio was.
      Een gids spreekt op de steigers van de haven en begint een verhaal over Jona en de walvis en maakt niet veel later de vergelijking met Pinokkio. De hand van een Amerikaanse toerist blijkt snel gevuld.
      Ik vertrek in de middag naar het strand om even bij te komen van de lange wandeling.

In de avond ben ik gaan eten in de wijk Florentin. De wijk die ik gisteravond nog luguber vond, blijkt nu best gezellig te zijn. Tussen de door graffiti bewerkte verpauperde gebouwen zitten veel hippe tentjes. Het heeft iets weg van Berlijn, maar hier heeft de punkmuziek plaats gemaakt voor Joodse klezmermuziek. Ik ga voor een hip én betaalbaar tentje en kies voor een hamburger met friet, typisch iets van deze streek..
      Tien jaar geleden had ik zeker nog een drankje gedaan in een van de vele gezellige barretjes, maar nu zeg ik: bedtijd!

A falafel a day

April 2, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 19 °C

Jeden Tag ne Falafel Tasche ist hier Pflicht😂 oder so ähnlich… ich war heute den ganzen Tag an Strand. 2h erst mit dem Laptop, dann ohne und dafür mit Buch. Es war heute echt warm nur der Wind macht mich noch etwas fertig. Im Schatten ist es zu kalt und in der Sonne zu heiß sodass man verbrennt.
      Ich habe extra 2 Bücher mitgenommen, weil ich gedacht habe ich lese hier mehr ..aber ich bezweifle, dass ich das zweite überhaupt hier komplett schaffe.
      Ansonsten war mein Tag sehr entspannt ich bin als ich Hunger hatte zum Markt gelaufen und habe mir eine Falafel Tasche geholt. Das komische hier ist, wenn ich denke ich habe großen Hunger, esse ich 2 Bisse und bin voll. Ich weiß nicht ob das an dem Klima liegt aber viel Hunger habe und viel essen tue ich hier nicht.
      Abends war ich noch mit den Deutschen in einer Bar um die Ecke und haben entspannt was getrunken. Morgen früh begehrt es schon sehr früh los .. dafür haben wir uns noch schnell Proviant im Supermarkt gekauft.

Panda Pita

March 31, 2023 in Israel ⋅ ⛅ 17 °C

Heute ist Freitag, aber eig Samstag für die meisten Israeli’s. Hier fängt das Wochenende Freitag gegen 16/17 Uhr an und geht bis Samstag Abend Sonnenuntergang. In dieser Zeit fahren keine öffentlichen Verkehrsmittel wie Bus oder Bahn, es haben alle jüdisch geführten Restaurants zu. Die ganze Stadt kommt quasi zur Ruhe und Stillstand. Es ist total verrückt, dass so stark mit zu bekommen.
      Freitags Vormittag ist es noch total wuselig, alle eilen durch die Straße zum Markt um für ihr Wochenende alles zu bekommen.
      Ich habe morgens an der Master Thesis aus meinem Bett raus gearbeitet und bin dann gegen Mittag zum Markt gelaufen. Es war kein Vergleich zu dem Markt Besuch den ich am Mittwoch Abend mit dem Russen gehabt hatte. Es war super voll, über all Musik, Verkäufer die gerufen haben, einfach alles 😍 ich liebe ist! Ich habe mir ein pita stand rausgesucht, der Pita Panda hieß. Es gab eine pita Tasche mit Aubergine, rote Beete und noch vieles mehr, es war super lecker! Um euch kurz zu sagen wie teuer es hier ist, für die kleine Tasche habe ich 10 € gezahlt 🙈 dafür hat sie sehr satt gemacht und ich habe erst abends wieder gegessen.

Kerem HaTemanim, כרם התימנים