Kyrgyzstan

Top 10 Travel Destinations Naryn oblast
Show all

Son-Kul Zuidzijde/Соң-Көл

June 10, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat we aan de voet van de Karakeche pas zijn gaan slapen, was de conclusie dat er vandaag geklommen zou worden vrij snel getrokken. Het begon redelijk rustig aan, totdat we bij Karakeche aankwamen. Karakeche is een mijndorpje midden in het gebergte waar steenkool wordt gewonnen.

Nadat we Karakeche waren gepasseerd, begon het echte klimwerk! Het was weer een hele pittige klim, maar ik heb er volop van genoten! En de beloning die we kregen aan de top van 3384 meter was groots, heel groots. Een heel mooi uitzicht over een vallei, met in de verte het Son-Kul meer, onze eindbestemming. Een aantal minuten nadat we richting het meer gingen, begon het keihard te hagelen. Ik zag dat Azamat was gestopt, en toen ik de auto in stapte had ie de lunch al helemaal voorbereid (komkommer, tomaat, brood en vis uit blik)!

Vervolgens ging de weg wat op en neer richting het meer, dat op 3016 meter hoogte ligt, 18 kilometer breed en 29 kilometer lang is. Daar staat het yurt kampje waar we vannacht slapen. In het kamp staan in totaal 16 yurts, waarvan er een paar worden bewoond door de eigenaar en z'n familie.

Nog steeds geen bereik, nog steeds niet geslaagd.

Gefietst: 51 km.

Son-Kul Noordzijde/Соң-Көл

June 11, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 18 °C

De eindbestemming van de dag was voor het eerst al te zien vanaf het startpunt, namelijk de overkant van het Son-Kul meer. Hoewel zwemmen ook een goeie workout was geweest, en in theorie ook korter, ben ik toch weer op de fiets gestapt.
      We waren om 12:00 al op de bestemming, waar we een hele lekkere lunch kregen. In de yurts woont een familie met vier kinderen. Na de lunch ging opeens iedereen voor een middagdutje, dus ik heb wat gelezen. Uit het niets verschenen er opeens twee kinderhoofdjes in de deurpost van de yurt, wat eindigde in een hele middag voetballen, frisbeeën en fietsen.

In de avond kwam er nog een ladinkje toeristen aan in een bus, het bleek een tweedaagse tour vanuit Bishkek. Naast de paar Kirgiezen die een beetje buiten beeld bleven, waren er twee Duitse vrouwen, een Noor en een Amerikaanse van Indiase afkomst, en we hebben de hele avond rondom een barbecue gezeten. De Noor en de Amerikaanse werken allebei voor de VN, dus dat was heel erg interessant! Ook was er nog en Koreaan die in Osh woont, en we hebben afgesproken uit eten te gaan als ik daar ben.

Nog geen bereik, dus nog geen diploma.

Gefietst: 52 km.

De Kyzart à Kilemche Vallée

June 10, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 17 °C

C'est au village de Kyzart et en début d'après midi que notre guide, Boke, nous présente nos montures. 🐴 Nos compagnons serons les dénommés Talisman à la robe bai et Vulcan tout de gris vêtu.
      Dès la sortie du village nous nous retrouvons seul en pleine nature. 🏞️ Les paysages montagneux sont un régal pour les yeux. Nous rencontrons des troupeaux de moutons 🐑, vaches 🐄, chevaux et chevaux sauvages 🐎 ; tous sont en liberté. C'est après 4h dans ce décor que nous atteignons Kilemche Vallée et notre premier camp de yourtes. Une famille nous y accueille. Nous goûteront des spécialités kirghize, certaines très bonnes, d'autres très particulières 🤢. En effet, le kumis, lait de jument fermenté, est juste imbuvable, malgré sa réputation d'avoir de nombreux bienfaits.
      Chaque yourte à son utilité : une sert de lieu de réception pour manger et boire le thé, une autre sera, à Boke et à nous, notre hébergement.
      Nous assisterons à la traite des vaches et à la fabrication de la crème qui est un vrai délice. 😋

Zweite Nacht am Kol-Ukok

July 21, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 12 °C

Das Gewitter durchkreuzte dann auch unseren Plan nach Kotschkor zurückzufahren. Die Betreiber des Jurtencamps sagten bei dem Regen sei es zu gefährlich die Bergstraße zu befahren. Das hatten wir bereits befürchtet. Zum Glück konnten wir noch eine weitere Nacht im Camp bleiben. Am Abend wurde das Wetter dann zwar wieder besser, die Straße aber trotzdem noch zu nass. Dieses mal konnten wir es uns aber alleine in der Jurte gemütlich machen, da die Österreicher bereits am Morgen abgereist waren.Read more

Kol-Ukok

July 20, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 14 °C

In der Nähe von Kotschkor liegt weit oben in den Bergen der Kol-Ukok See. Hier kommt man nur über eine lange unbefestigte Straße mit Allrad oder auf Pferden hoch. Vor der Flussüberquerung hätten wir fast umgedreht, nachdem uns zwei Kirgisen die auf Pferden vorbei kamen versichert haben, dass unser Auto den Fluss schafft, haben wir uns doch getraut weiter zu fahren. Am Bergsee gibt es ein Jurtencamp in dem wir dann übernachtet haben. In unserer Jurte hat noch ein Studenten-Pärchen aus Österreich mit übernachtet.Read more

Stone Rabat

July 22, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 14 °C

A fully day of off-road. Ending with Stone Rabat as a highlight.

Tash-Rabat is the most extraordinary stone monument in all Central Asia and along the Silk Road. This caravanserai is a stone walled, 15th-century roadside inn that served as a Silk Road stationRead more

Kochkor/Кочкор

June 13, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 26 °C

Nadat vanochtend het huis opeens vol stond met de halve familie, zijn we vertrokken naar Kochkor. Wederom een korte rit vandaag, die voor een groot deel naar beneden ging (ook wel is lekker toch).

Kochkor is een dorp van iets meer dan 11.000 inwoners, het grootste dorp in een straal van waarschijnlijk best veel kilometers. Na de lunch wilde ik het graag verkennen, maar dit liep enige vertraging op in verband met alle kinderen uit de straat die om me heen stonden te springen en aan m'n armen zwaaiden.

Na een paar minuten wandelen kwam ik aan in het parkje van het dorp, waar een voetbaltoernooi bezig bleek te zijn. Ze waren erg fanatiek! Sommige teams hadden matchende shirts aan en sommige teams niet, wat voor de neutrale kijker erg verwarrend was. Ik heb zelf ook nog een applausje mogen ontvangen na het teruggooien van de bal, die over het hek heen was geschopt. Hoe dan ook, het was erg grappig om naar te kijken, ook de oude mannetjes die fanatiek meeschreeuwden.

In het dorp was er een markt gaande, en was er, geen grap, een busje van "Personenvervoer Oosterhout BV" actief als taxi.

Gefietst: 61 km.

Tasch Rabat

July 23, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 14 °C

Am Nachmittag haben wir uns dann die Karawanserei Tasch Rabat angeschaut. Früher stand hier vermutlich ein Kloster was die Abgeschiedenheit erklären würde. Karawansereien befinden sich normalerweise direkt an den Handelsrouten. Tasch Rabat wurde in seiner heutigen Form vermutlich im 15. Jahrhundert errichtet. Insgesamt 30 Räume umfasst das Bauwerk, darunter auch ein Gefängnis als tiefes Loch im Boden.Read more

Song Köl

July 24, 2023 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 17 °C

Song Köl bedeutet übersetzt "endlich der See". Da man den See nur durch die Überwindung steiler Pässe erreicht kann man die Namensgebung verstehen. Kaum zu glauben was für eine riesige, weitläufige Fläche sich hier mit dem See auf 3016m befindet. Abgesehen von touristischen Jurtencamps leben hier Viehzüchter mit teilweise hunderten Rindern und Pferden. Für die Nacht haben wir uns hier eine Jurte gesucht, die ein Viehzüchter mit seiner Familie an Touristen vermietet und sind noch an den See spaziert.Read more

Unterbrechungen auf dem Weg zum Songköl

August 20, 2019 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 9 °C

Unterwegs werden wir von einem Anwohner angehalten, der Zigaretten von uns will. Da wir damit nicht dienen können, gaben wir ihm ein paar Lollies. Damit war er auch zufrieden. Auf die Frage, wie wir Kirgisistan finden, freute er sich über eine positive Antwort. So schnell lassen wir uns aber von Einheimischen wohl erstmal nicht wieder anhalten.

Dafür wurden wir nicht weit weg von hier von französischen Touristen mit einem Mietwagen angehalten. Was hier vermietet wird, steht bei uns bestimmt auf dem Schrottplatz. Die Karosse war verbeult, die Scheinwerfer zertrümmert und das Equipment ein Witz.
      Eigentlich wurden wir angehalten, weil sie einen besseren Radmutternschlüssel von uns wollten. Doch dann brach ihr Wagenheber ab und das fast abgefahrene Reserverad hatte keine Luft drauf. Somit wurden wir zum Retter in der Not. Unser Wagenheber hob das Auto aus und unser kleiner Chinakompressor sorgte für den nötigen Druck zum Weiterfahren.
      Die Stunde schadete leider unserem Zeitplan. Zur Entschädigung bekommen wir Brote und Tomaten. Beides hätten wir auf dem Weg zum See sonst nicht mehr bekommen.

Währenddessen hält ein deutsches Rentnerehepaar bei uns an. Sie machen fast unsere Route, nur andersherum. Wir erfahren wertvolle Tipps für die weitere Reise und hören über einen schrecklichen Autofahrtstil („alles Märtyrer“) im Iran. Bei den Leuten fuhr ein Iraner auf einer leeren Landstraße in die Seite rein. 🇮🇷

Naryn oblast, Нарын, Нарынская Область