Laos

Rejsende på dette sted
    • Dag 60

Einfach nur glücklich

6. marts, Laos ⋅ ☀️ 24 °C

Heute begleite ich Chile und Father Ji mit dem Auto nach Chiang Rai. Der Tag gestaltet sich als richtiger Funday. Von Skywalk🌁 zu großen goldenen Buddhas☸️ und Feuerschlangen🐉, zu Shopping am Market in Messai an der Grenze zu Myanmar. (Ich schau aber nur, denn kaufen würd ich am liebsten alles.)

Father Ji hat eine Businessidea für die kommenden Frauentage, an denen ich teilnehmen werde. Er beuftragt mich, 10 Sombreros und 5 Taschen zu kaufen, die wir dann teurer verkaufen werden. Ich werd dann wohl zur Verkaufsfrau😄.

Wir besichtigen das Golden Triangle zu Laos und Myanmar und machen sogar einen Bootstrip an der Grenze. Ich betrete Laos auf chinesischem Grund (komplizierte Geschichte, aber Laos kann ich somit von meiner Reiseliste abhaken), streiche Holzerde auf meine Haut, mache bei der Lotterie mit und genieße auf dem Weg zurück den Sonnenuntergang mit Taylor Swift🙃🌅. Und zum Abschluss des Tages: Die Hotspring. Was für ein Tag! Ich fühl mich einfach bur glücklich.

Bis zum Moment, als ich jemanden atmen höre. Wer ist da in meinem Zimmer?!

• Dag 43

Huay Xai

6. december 2018, Laos ⋅ ⛅ 20 °C

Huay Xai, HoiXai Huay Xay of hoe het dan ook mag zijn. We weten het nog altijd niet. Dit stadje was in ieder geval de bestemming van onze nachtbus. Het was weer een beleving, er zijn toch zo van die momenten dat we ons afvragen waar we mee bezig zijn. We moesten om 16u al aan ons hotel zijn voor de pickup met tuktuk naar het busstation. Toegekomen op het busstation moesten we zoals gewoonlijk nog even wachten. Dan ipv op onze bus te stappen moesten we weer in een tuktuk stappen. Deze bracht ons naar onze bus die werd bijgetankt aan een tankstation. Wij ernaartoe en we werden al raar bekeken, want we waren de enige westerlingen op de bus. Alles goed en wel, wij wilden onze bagage afgeven maar die moest mee met ons in de bus. Dus niet in het bagageruim. Het gangpad was zo smal dat onze rugzak er net door geraakten. Gelukkig was er nog een compartiment voorzien voor bagage. Rugzakken weggestoken vroegen we ons af waar we moesten liggen aangezien alles volzet was. We vroegen dit met onze kaartjes met de plaatsen op. Als antwoord kregen we ‘full’ met een dikke glimlach. Dus was er nog plaats helemaal achteraan in de bus waar vier personen konden liggen boven het bagage compartiment. We waren eerst wat bedenkelijk over de gang van zaken maar bon. Uiteindelijk was deze plek groter dan andere bedden. Maar van veel slapen kwam niet in huis. De weg was zo bochtig en de chauffeur reed met vrij hoge snelheid door de bochten dat we van links naar rechts geslingerd werden. Met heel je lichaam 10 cm de lucht invliegen door dat je door een diepe put rijdt, is toch niet ons idee van een comfortabele nachtrust.

Toegekomen, nog een tuktuk naar het hotel en als een geschenk uit de hemel mochten we direct in onze kamer. We zijn dan ook direct in bed gekropen en sliepen tot de middag. Hemels! Verder hebben we niet veel gedaan. Wat geluncht met zicht op Thailand (we zitten net aan de grens). Daarna op een gezellig terrasje wat geluierd met een drankje. Hier ook avondeten gegeten, lekkere ribbetjes voor Steven 🤤

Het is dus eens een lekkerlui, niks doen dagje geworden. Morgen vertrekken voor drie dagen naar de boomhutten in de jungle om gibbons te spotten (geen wifi). Dit is een activiteit waar we al heel lang naar uitkijken, maar die ook een van de duurste zal zijn van de hele reis. Hopelijk is het het dus waard!

• Dag 45

Gibbon Experience - dag 2

8. december 2018, Laos ⋅ ☁️ 27 °C

We hadden onze wekker om 6u20 gezet zodat we de zonsopgang konden meemaken in de jungle en hopelijk gibbons te zien. Maar toen we opstonden bleek de hele jungle in de mist te hangen. Dit was ook wel een spectaculair zicht, we bevonden ons precies in een film. Na een tijdje begon de mist op te klaren en begonnen we meer om meer van de jungle te zien. Het was nog altijd een prachtig zicht. Iets voor 8u kwamen onze gidsen met de zipline toe en maakten ze thee voor ons. Ietsje later volgende twee meisjes met ons ontbijt. Het was rijst met verschillende schotels, een typisch Laotiaans ontbijt, maar het smaakte ons zeker. Ondertussen had Steven een groep vogels gespot en ontbijt was geen prioriteit meer. De vogels waren dan ook zeer mooi en kleurrijk.

Na het ontbijt was het tijd voor wat avontuur! Na een korte trek kwamen we aan bij een zipline die we de dag ervoor ook al hadden gedaan. Het was een zipline in twee delen met een tussenstop op een hoofplatform in een boom. Er was nog steeds wat mist dus de eerste zipline was recht door de mist. Dag twee was het ziplinen nog altijd geweldig! Ook al was ons zicht wat beperkt door de mist in het begin. We mochten deze verschillende ziplines een paar keer heen en terug nemen.

Hierna was het tijd om door te trekken naar een volgende boomhut. Dit was boomhut 1 en was ook een van de oudste boomhutten. De bouw ervan was heel spectaculair met wel vier verdiepingen. Het bleek ook een ideale boomhut om gibbons te spotten, maar helaas ze waren iets verder aan het werken aan een ander hutje. Het geluid van het kappen en de kettingzaag hield alle dieren op afstand. We vonden ook wel dat onze boomhut een mooier zicht had. Nadat Tat wat foto's aan het trekken was met haar gsm, stelde de gids voor om een groepsfoto te maken. Natuurlijk was dit goed. Wat bleek, hij klom terug op de zipline, ongeveer halverwege en begon vanaf daar foto's te trekken! Bungelend in de lucht! Het was echt een grappig en lichtjes eng zicht, maar de foto's waren geweldig.

Na een volgende trek door de jungle kwamen we eerst aan bij een paar gebouwen die dienden als "keuken". Vervolgens gingen we verder naar boomhut 7 om hier lunch te hebben. Het eten was weer geweldig en het zicht was ook niet mis. Ook hier zagen we weer een bende vogeltjes in felle kleurtjes zoals geel en rood.

Met onze gevulde buik vervolgende we onze trek door de jungle. Er volgende nog enkele spectaculaire ziplines met een uitzicht waarbij je mond gewoon openviel van de waaaaaaaauuuuuuuuw! Gewoon onbeschrijfelijk!

Uiteindelijk gingen we nog naar boomhut 3 en 5, deze hadden ook een geweldig zicht. De zipline naar de 5 was vrij lang en voor we startten vroeg de gids naar Steven zijn camera. Hij wou foto's trekken van ons in de hut. Steven was toch wat twijfelachtig maar uiteindelijk vertrouwde hij de gids toch. Nadat we allemaal de boomhut hadden bereikt, kwam onze gids eraan op de zipline. Halverwege stopte hij en begon hij foto's te trekken, het was een echte fotoshoot. Het was toch wat stressvol voor Steven, maar de resultaten waren fantastisch. Toch echt een top gids!

Na zo'n dag trekken en ziplinen waren we toch wel moe, maar er wachtte nog de trek naar onze boomhut. Toen we aan een zipline kwamen zei de gids kijk daar is onze boomhut. Eerst zagen we het niet, maar toen helemaal bovenaan de berg zagen we in de verte ons boomhut. Het was nog een hele klim! En die hebben we gevoeld in onze benen.

Nadat we naar onze boomhut gezipt hadden, was het tijd voor een hapje. Wat vers gesneden fruit mmm en wat bleek, een flesje lao whiskey. Na onze jungle trek in Cambodja waren we al bekend met rijstwijn en dit was vrij gelijkaardig. We besloten een kort drankspelletje te doen, maar lang heeft het niet geduurd, want iedereen was kapot. We besloten om toch eerst wat te eten en wat bleek, er zaten zelfgemaakte frietjes bij! Spijtig genoeg waren ze al wat koud en slap geworden, maar ze hebben toch gesmaakt.

Die avond konden we vanuit onze boomhut de zonsondergang zien. Het was een van de mooiste die we ooit gezien hebben. En zo hadden we een perfecte afsluiter voor een fantastische tweede dag.

• Dag 46

Gibbon Experience - dag 3

9. december 2018, Laos ⋅ ⛅ 26 °C

Helaas! Teleurstelling! Geen gibbons gezien. Maar dat maakt deze geweldige ervaring niet minder. De gidsen Mor en Doipor hebben zeker bijgedragen tot deze ervaring. Het waren twee grapjassen.
      Het blijft de max wat we gedaan hebben en we zijn nog altijd blij met onze beslissing.

De dag begon mistig net zoals gisteren. De mist ging weg en kwam weer opzetten gevolgd door een enorme regenbui met wat donder in de verte. Plots begon het langs verschillende plekken binnen te regenen in onze boomhut. Snel de matrassen en lakens op een hoopje opzij gelegd. Er kwam ook een hevige windvlaag over die wel wat eng was, maar deze was snel over. We bewonderde het schouwspel wat met een warme thee in de hand. Toen kwamen de gidsen binnen en deze zeiden dat het ontbijt wat vertraging had opgelopen, wat wel te begrijpen was door de hevige regen. Een halfuurtje later dan voorzien kwam het ontbijt, getoast stokbrood met een omeletje, gebakken lokale worst en jam.

Na dit stevig ontbijt, was het tijd om terug te keren naar het dorpje. Dit ging gepaard met een stevige wandeling door wat modder dankzij de regebui en wat spetters tijdens het ziplinen. We zijn al echte “pro’s” geworden in het ziplinen. De overkant werd (bijna) altijd gehaald. We mochten nog een extra aantal ziplines doen voor we verder gingen. Bij de laatste zipline, waren we wat bedroefd dat het al de laatste was en deze experience al op zijn einde liep. We liepen de hele weg terug en probeerde niet uit te glijden 😄

Eenmaal terug in het dorpje namen we afscheid van onze gidsen en ditmaal kropen we wel in de laadbak van de pick-up. De weg was toch wat verslechterd door de regen en af en toe voelden we de jeep wat wegglijden. Maar de jeeps (Toyota's 😜) waren stevige bakskes en geraakte zelfs de steilste en gladste bergen op. Onderweg kwamen we een camionette tegen die een berg niet was opgeraakt, de jongens uit de jeep die voorop reed mochten uitstappen en duwen, haha. Toen we de rivier terug overstaken na de jungle weg stopten we voor lunch met zicht op de rivier. Eenmaal terug in het kantoor in Houay Xai namen we afscheid van onze groepsleden en gingen we naar ons hotel. Even opfrissen en laten weten dat we nog leefden.

We besloten om als laatste activiteit een lokale tempel in het dorpje te bekijken. We moesten een lange, brede versierde trap op. Bovenaan stond een jonge monnik voor de tempel. Deze begon direct met ons te praten. Blijkbaar was het de gewoonte van de monnikken om hun Engels te oefenen met toeristen. En zo kwam het dat we met een andere monnik in een studiekamer belandden. Daar mochten we dialogen uit een leerboek oefenen met de monnik. De monnik vond dit echt fantastisch en was ons zeer dankbaar. Het was sowieso een unieke ervaring.

Daarna lekker smullen van ons avondeten met een lekker laobeer!!

• Dag 22

Laa gon Thailand... Sabai dii Laos

20. oktober 2019, Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Die Kinder schaffen es schon ganz gut ihre Rucksäcke selbst so zu packen, dass alles was unterwegs gebraucht wird im Handgepäck landet.
      Morgens, eine Stunde vor Abfahrt unseres Busses nach Laos, waren wir, wieder mal voll bepackt, am busterminal in Chiang rai.
      Super noch so viel Zeit, da geht sich doch noch ein Kaffee aus... Da hatten wir aber nicht mit den vielen Formularen für unser Laos Visa gerechnet. Fünf mal dreifache Ausführungen zu Personen-, Pass-, und Reisedaten 🙈😅.
      Die Einreise war dann aber problemlos und sofort war zu spüren, dass in Laos "die Mühlen noch anders mahlen".
      Unsere Familie hat sich gleich am ersten Abend getrennt. Fraktion Actionabenteurer schliefen direkt im Dorf, um früh morgens zur 2 tägigen Gibbon experience (Dschungeltour, über zip lines von Baumhaus zu Baumhaus, schlafen in 40 Metern Höhe) aufzubrechen. Fraktion Schlangensuchspaziergänger haben ein komfortables Hotel im Grünen. Dreimal dürft ihr raten, wer was macht 🙃.

• Dag 51

Tag 51 Chiang Rai 》 Ban Houayxay

19. november 2019, Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Nun heißt es vorerst Thailand auf Wiedersehen zu sagen. Und ab geht es in das nächste Land. Laos😁. Und dieses mal sind wir per Bus unterwegs. Von Chiang Rai für 220 Baht pro Person kommt man nach Houayxay.Læs mere

• Dag 87

Zweite Etappe Slowboat

3. januar 2020, Laos ⋅ ⛅ 28 °C

Damit wir dieses Mal ein guten Platz im Kahn bekommen, sind wir früh aufgestanden. Frühstück musste trotzdem noch sein🥖🍳😂. Dann ab zum Hafen.

Die Plätze weiter vorne sind begehrt, da man da nicht den lauten Motor direkt am Ohr hat.😫 Auf der 1.Slowboat Strecke haben wir uns immer durchgetauscht, da 2 vorne und 2 hinten sitzen mussten😖.

Ganz schön frisch auf dem Mekong. Zumindest so früh am Morgen. Der Nebel hängt noch tief in den Bergen.. die ersten Büffel laufen zum Flussufer.. einfach idyllisch.

Wir sitzen alle vier dick eingemurmelt mit Tee in der Hand zusammen und genießen einfach nur diesen wundervollen Moment.

Nach und nach verzieht sich der Nebel..die Sonne leuchtet auf das Grün des Dschungels, das nun noch satter und frischer wirkt. Die Weite der Berglandschaft kommt nun richtig zur Geltung.

Immer wieder sieht man Fischerboote und selbstgebaute Angeln aus Bambus am Flussufer, die darauf deuten, dass doch dort überall Menschen im Dschungel leben.

Ab und zu kann man auch das Leben am Fluss sehen. Frauen waschen die Kleidung im Wasser, Kinder spielen zwischen Ziegen, andere waschen Gold am Fluss. Ja, genau..Gold. hier scheint es noch kleine Mengen Gold zu geben.😲

Obwohl wir noch nicht so lange im Land unterwegs sind, hat es uns jetzt schon irgendwie verzaubert.💛

• Dag 88

Gibbon Experience Teil 1

4. januar 2020, Laos ⋅ ☀️ 28 °C

...oder auch Stahlseil Experience, denn Gibbons (Affenart) werden wir nicht auf unserer Tour sehen, das wussten wir von Anfang an. Das Abendteuer besteht darin, sich von Berg zu Berg mit einer Zipline fortzubewegen und die Nacht mitten im Dschungel in einem Baumhaus zu verbringen.🌴🏡🌴 Uuhhhh...wie aufregend. 😱

Der Puls steigt das erste Mal, als wir im Office vom Touranbieter aufschlagen. Da sich im Kopf so viele Gedanken sammeln und Vorstellungen entstehen, wie es wohl sein wird, so hoch über den Bäumen zu 'fliegen'. Ist es auch sicher? Was ist, wenn mein Kreislauf das nicht mitmacht?😱😅

Dann sehen wir ein älteres sächsisches Pärchen, sie mit Krücken! Okay, wenn die das machen,...können wir das auch. 🤣
      Ich fühle mich besser.👍😁

Wir bekommen eine erste Einweisung. Nach dem Saftey Video geht's los. Auf dem Pick Up werden wir zu einem kleinen Dorf am Rande des Dschungels gefahren. Dort legten wir unseren Gurt an, der nun für die nächsten 24h unser Leben halten sollte👍😱😁 sah gut aus.. made in germany. Also alles gut.

Unsere Guides begrüßten uns. Zwei lustige, junge Laoten, die offensichtlich Spaß an ihrem Job haben.
      Während der Tour ließen sie immer wieder einen ihrer Witze los oder erklärten uns ein paar Dinge über den Dschungel. 🌴👉

Nach einer ersten kurzen Zipline über den Fluss, wo unsere zweistündige Wanderung startete , war das Eis gebrochen und die erste große Aufregung genommen. Die Guides sind immer dabei. Einer am Ziel, einer am Anfang. Sie helfen immer beim einhaken der Ausrüstung. Und checken, ob auch wirklich alles passt.

Wir mussten mit festem Schuhwerk, Hartschalenkappe und Handschuhe antreten und sahen alle aus als wollen wir jetzt zum Golf oder Reiten gehen🏌️‍♀️🏇🤣. Die Locals mit Flip-Flops und ohne Schutzkappe. Stattdessen in einer Hand rohe Eier, die es morgen zum Frühstück geben soll.😅

'Wer will als Erster?' Diese Frage löste zu Beginn der Ziplinetour Herzpochern aus..später war es überhaupt nicht mehr schlimm. 🤷‍♀️😊

Du siehst wie einer nach dem anderen die Zipline überquert und du weißt, gleich bist du dran.👩👈 An viel denkt man nicht mehr..ein Zurück gibt's auch nicht mehr. "Das schaffst du schon. Es wird schon sicher sein. Die machen das jeden Tag. Wie viele Ziplines waren es für heute noch mal? 😅(übrigens 9)".. sowas ging kurz durch meinen Kopf... du wartest auf das Zeichen, dass die Zipline frei ist..dein Guide sagt auch plötzlich "You can go".. ich frage dreimal nach.."wirklich?"🤣 und dann.......

...dann hebst du die Beine, Hände an die richtige Position und es geht los...

...👉 😱😰 👉 😫😖 👉 🙄🤔 👉 😏😌 👉 ☺️😃 👉 🤩

Das sagt mehr aus als jeder Text.

• Dag 9

HuayXai, Laos

27. oktober 2022, Laos ⋅ ⛅ 72 °F

Made it to Laos. A bit of a challenge because there were no bus seats available for a couple days. We took a taxi to the border, checked out of Thailand, took a bus across the bridge, and somehow managed to check into Laos. The monetary system (kip) may take a little getting used to with all the zeros. 150000 for a room. 350000 for a boat ride. 45000 for dinner. 250000 for a taxi ride to town.Wow! One needs to have a lot of kip to survive in this country.Læs mere

• Dag 336

Mekong, Mountainbikes, Messi & Mia

20. december 2022, Laos ⋅ ⛅ 25 °C

Mit dem Mekong schon seit einem Monat vor der Haustür, zuerst als Grenzfluss zwischen Laos und Thailand, immer wieder als Platz für einen Fruchtshake und einer Partie Schach zum Sonnenuntergang aber bis dato nie zum Schifferl fahren oder gar überqueren.
      Bisher hielten wir es wie die Kolonialmächte Frankreich und Großbritannien - die Badewannen-Bonaparten blieben östlich (🇫🇷: Laos und Vietnam), die Möchtegern-Napoleone westlich des Stroms (🇬🇧: Myanmar, Bangladesh und Indien). Der Ärmelkanal und der Mekong als Schicksalsgemeinschaft. Thailand als Puffer zwischen den beiden als einziges Land hier im Eck nie kolonialisiert. Der Mekong als Grenze quasi nicht überquert. Für uns soll sich das ändern.

Erste Querung auf einer Fähre mit unseren geliehenen Rädern. Das gegenüber liegende Ufer von Luang Prabang ist nur spärlich besiedelt und hat schon auf den ersten Metern wenig mit der touristischen und schönen alten Königsstadt zu tun. Ländliches Idyll nur 200 Meter weg von der mit unzähligen Cafés und Restaurants gesäumten Uferpromenade. Bald wird die Asphaltstraße zu einer Schotterstraße und die Anstiege und Abfahrten steiler und ausgewaschener. In den Dörfern am Weg finden sich weniger Leute und auch die klassischen Standln oder kleinen Kioske sind gänzlich verschwunden. Dafür wieder mehr Felder und Gockel die herumstolzieren und plötzlich aufgeschreckt herumgackern - der Grat ist ein schmaler und spontane Ausweichmanöver unabwendbar. Eine kleine Laotin die uns unser Leben erklärt und stolz ihr gesamtes Englisch Vokabular zum Besten gibt ("one, two, three, four,...,ten!") und nach ein paar Stunden treffen wir wieder auf den denselben Mekong - diesmal ein paar Kilometer flussaufwärts.
      Leider etwas abseits von der angepeilten Fähre, ein Fischer mit seinem Langboot musste mit uns vier nicht mal das sprichwörtliche Mitleid haben, sondern ging nur seinem 'daily business' nach und schupfte uns gach mitsamt Radln wieder auf die andere Seite.

Die nächsten zwei Tage verbrachten wir auf einem etwas größeren dieser Langboote und fuhren gute 250 Kilometer stromaufwärts bis in die Grenzstadt Ban Houayxay. Die wenigen Haltestellen waren meist Sandbänke vorm Urwaldgrün, wirkliche Häuser oder Hütten nur selten sichtbar - eine richtige Siedlung überhaupt nur einmal. Der Mekong mit seinem hier gänzlich unregulierten Flussbett lässt uns teilweise nur im Schritttempo durch seine Stromschnellen fahren - ein Schinakel mit mehr Tiefgang müsste wahrscheinlich auf die Regenzeit warten. Die zwei Tage am Boot vergehen wie klassische Tage im Kaffeehaus vergehen: Karten spielen, gscheit reden, Kaffee trinken, aussi schaun und Instant-Asia-Noodle-Soup löffeln.
      Traute Viersamkeit! 🧡

Einen Abend durften wir noch bis halb 3 aufbleiben und die FIFA in ihrer Verkommenheit doch nicht boykottieren. Messi machte es möglich. Oder Di Maria! 🫶🏼
      Hauptsach' Argentinien!
      Hauptsach' Wödmasta!!!
      (Durch wundersame Weise ist der Lionel seitdem in vielen Unterkünften und Tempel ein- und ausgegangen. Gesehen hat ihn zwar keiner ("der is jo so kloa") aber im Gästebuch war er meist gleich nach unsern Namen zu finden..)

Ein letztes Mal überqueren wir den Mekong mit dem Bus. Mitten auf der Lao-Thai Freundschaftsbrücke No.4 wird von der rechten Spur auf Linksverkehr gewechselt. Willkommen in Thailand!

ຂອບໃຈປະເທດລາວ! 🇱🇦
      Khob Chai Laos!

__________
      Themenwechsel - abrupt da dieser Sache leider keine halbherzige Überleitung gerecht wird.
      Weil's ein arges Fakt ist und wir vor unserer Reise nicht wussten: der Vietnamkrieg hatte nicht nur Schlimmes in Vietnam sondern auch in Laos zur Folge.

Die US-amerikanischen Bomberverbände hatten während dieses Krieges mehr Sprengstoff über Laos abgeworfen als während des ganzen Zweiten Weltkrieges. (Wikipedia)
      Oder um Obama auf Staatsbesuch in Vientiane zu zitieren:
      "Over nine years -- from 1964 to 1973 -- the United States dropped more than two million tons of bombs here in Laos -- more than we dropped on Germany and Japan combined during all of World War II. It made Laos, per person, the most heavily bombed country in history."

Das sind 2.5 Tonnen Bomben pro Einwohner.

Du kender måske også dette sted med følgende navne:

Khouèng Bokèo, Khoueng Bokeo, Bokeo, 보케오 주, ແຂວງບໍ່ແກ້ວ

Bliv medlem: