Malaysia
Blacksmith Rocks

Borneo Malaysia

March 20 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Angekommen in Kota Kinabalu hatten wir ein kleines tief. Die Stadt war alles andere als schön, die Weiterreise von den Philippinen hat uns schon einige Nerven gekostet und alles dass, was wir vor hatten war unglaublich teuer. 500€ pro Person um auf den Mount Kinabalu zu steigen ist auf jeden Fall nicht Low Budget 😜.
      Deswegen sind wir schnell weiter nach Kuching.
      Kuching war genau das Gegenteil, schön, günstig und viel zu tun.
      Wir waren in einem Orang-Utan Reservat, und glaubt uns diese Menschenaffen sind unglaublich. Leider interessiert dass die Palmölindustrie Recht wenig.

Und dann sind wir das erste Mal auf unserer Reise krank geworden, eine leichte Grippe hat uns 4 Tage an unsere Unterkunft gefesselt die weiteren Planungen für die Region sind dadurch ins Wasser gefallen.

Auf in den Bako Nationalpark 🌧️

October 2, 2022 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

Überall hier findet man Schilder zu Rauchverbot und auch zu Durianverbot! In öffentlichen Verkehrsmitteln, Kaufhäusern und Hotels ist die Durianfrucht eigentlich immer verboten. 😁 Ich finde das irgendwie witzig. 😅 Durian ist übrigens eine scheinbar gut schmeckende aber aufgrund ihrer Schwefelverbindungen nach Zwiebeln und faulen Eiern stinkende Frucht. Ich habe mich noch nicht getraut, sie zu probieren. 😁

Heute hat es den ganzen Tag geregnet. Es hatte schon nachts begonnen, zu regnen. Wir sind mit Grab und Boot in den Bako Nationalpark gefahren. Das Boot war nur so halb überdacht und im Boot stand Wasser, sodass trotz bestmöglicher Gegenmaßnahmen am Ende nicht nur ich, sondern auch einiges meiner Sachen nass war. 💁

Wir haben zwei Mädels getroffen, die ursprünglich aus Wasungen, bzw. Meiningen kamen, Franzi und Susi. So klein ist die Welt. 😁 Mit den beiden haben wir uns die Shuttle Boote für Hin- und Rückfahrt in den Nationalpark geteilt. 😇

Das Wasser war richtig matschig braun. Überall hingen Schilder mit dem Hinweis auf Krokodilgefahr. 🐊

Es hat geregnet wie aus Eimern und bei jeder Welle ist mir das Herz in die Hose gerutscht, weil ich so Angst hatte, das Boot könnte kippen und ich und mein ganzes Zeug würden im Sumpf zwischen Krokodilen untergehen. 🐊🌧️😲

Wegen Ebbe konnte das Boot nicht am Steg anlegen. Wir wurden deshalb aufgefordert, unsere Schuhe auszuziehen und sind dann vom Boot aus ins Kniehohe Wasser ausgestiegen, um Barfuß bis zur Unterkunft zu gehen. 😅 Ich habe kurz versucht, die Krokodilgefahr und die Farbe des Wassers zu verdrängen und bin also klitschnass, barfuß mit all meinem tropfenden Gepäck durchs Meer, über Sand, Stock und Wiese zum Hotel gewatschelt. 😅

Auf dem Weg dorthin haben wir schon den ersten Nasenaffen hoch oben in einem Baum entdeckt. 😁 Es gibt echt witzig aussehende Gestalten auf dieser Welt. 😋

Unser Zimmer ist groß und einfach gehalten, aber es gibt alles, was man so braucht. Mal schauen, ob wir hier duschen werden, denn aus allen Hähnen und auch aus dem Toilettenspülkasten läuft quietschgelbes Quellwasser raus. 😅 Wir zahlen zu zweit insgesamt ca. 11 Euro für diese Unterkunft. Da darf man nicht meckern. 😁

Wir wollten abwarten, bis der Regen nachlässt, um dann eine Trekkingtour durch den Regenwald zu starten. Nachdem der Regen aber nicht weniger wurde, sind wir eben im strömenden Regen losgezogen. 💁

Der Weg war teilweise stark überflutet und es haben sich auch einige Wasserfälle gebildet, die wir überqueren mussten. Durch den Regen, die dichten Bäume und das bewölkt Wetter war es für den frühen Nachmittag richtig finster im Wald. Die Tour war ganz cool, aber so pitschnass irgendwie auch etwas unangenehm. Tiere haben wir außer Makaken und Nasenaffen aus weiter Ferne keine gesehen. 💁😉

Als wir später zurück im Zimmer waren, hat sich so ein Nasenaffe direkt vor unsere Veranda gesetzt und ist danach gemütlich auf den Baum vor unserer Hütte geklettert. 😍 Er war richtig nah. Im gleichen Moment kam noch ein riesiges Bartschwein ums Eck und ist ganz gemütlich an unserer Hütte vorbeigegangen. 🐗Die Bartschwein sehen aus wie Wildschweine mit einem langen Bart, sind aber ungefährlich, sehr gemütlich und überhaupt nicht scheu. 😇

Zum Abendessen haben wir uns mit den beiden deutschen Mädels verabredet. 😊 Die Deutschen sind einfach überall. 😁 Anschließend haben wir zusammen mit einem Guide eine Nachtwanderung durch den Regenwald gemacht. Wir haben Ratten, Fledermäuse, Glühwürmchen, Spinnen, Frösche, Stabheuschrecken mit und ohne Stacheln, Fische, Schlangen und anderes kleines Krabbelzeug zu sehen bekommen. 😉👍

Morgen ziehen wir noch mal bei Tag los in den Urwald. 🌞 Hoffentlich bleibt es da dann trocken. 😊

Kuching

January 4, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Gisteren was onze laatste dag in Singapore. We sliepen wat uit en deden nog een laatste plons in het zwembad. We liepen nog wat rond in de buurt en gingen Indisch eten. Het eten was allemaal halal en anders dan wat we al gegeten hadden, heel pikant maar ook heel lekker.

In de namiddag namen we de vlieger naar Kuching. Dit is de hoofdstad van de Maleisische staat Sarawak en deze bevindt zich op het eiland Borneo. Dit was een bestemming waar we al lang naar uitkeken, want Borneo staat bekend voor zijn geweldige natuur.

De vlucht verliep vrij vlot, al hadden we wel wat last van turbulentie omdat het momenteel het regenseizoen is. Onze hostel bleek heel fijn en de man achter de receptie was heel hulpzaam en gaf direct uitleg over al de activiteiten in de buurt. We voelden ons meteen thuis.

Vandaag was opnieuw een rustig dagje. We planden wat activiteiten voor de volgende dagen. Er zijn verschillende nationale parken in de buurt van Kuching en je kan ook in de parken zelf verblijven. Maar je moet dit wel op voorhand boeken.

'S middags vonden we toevallig een sushi restaurant. Het smaakte ons, zeker omdat het buiten ongelofelijk warm was. In de namiddag verkenden we de rest van de stad wat. Zo liepen langs het water en zagen we een spectaculaire voetgangersbrug. Na een tijdje kregen we het terug warm en gingen we een ijsje eten. Dit was met een speciale siroop die gemaakt is van suikerpalm dat in mangrove gebied groeit. Hierdoor had het een lichte zoute toets. Tijdens onze wandeling doorheen de stad kwamen we ook wat street art tegen. Dit was weer een leuke verassing.

Kuching - dag 2

January 5, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Nadat we gisteren een planning en wat boekingen hadden gemaakt, was het vandaag verder voorbereiden. Morgen vertrekken we namelijk naar Kubah national park. Je kan hier accommodatie huren, maar dat is het dan ook. Geen warm water, geen eten, geen drinkbaar water, geen WiFi, geen dekens, geen handdoeken. Wel gemeenschappelijke slaapkamers, keuken en badkamers. Vermits we drie nachten daar gaan blijven moesten we dus inkopen gaan doen. De volgende maaltijden zullen wel voornamelijk uit instant noedels bestaan, maar we hebben ook een potje nutella gevonden!

Borneo is ook de thuis van de grootste bloem ter wereld en toevallig is er vandaag een beginnen bloeien. Deze bloemen bloeien maar 5 dagen, je krijgt dus niet vaak de kans om ze te zien. Dus zullen we waarschijnlijk vanuit Kubah national park een uitstap doen naar het andere park waar deze bloem staat. Iets waar we toch ook wel naar uitkijken.

In de namiddag gingen we naar fort Margeritha hier in Kuching. Het was niet super groot, maar wel mooi gerestaureerd. Binnenin was er een tentoonstelling over de geschiedenis van Sarawak, de Maleisische staat waarvan Kuching de hoofdstad is. Deze was verbazend interessant. Een hele tijd heeft een Britse familie de leiding gehad over dit gebied. In tegenstelling tot de meeste blanke inmengingen in Azië, was deze een vredevolle en respectvolle overheersing. Lokale gewoonten werden behouden en lokale stamhoofden kregen een belangrijke rol in het bestuur van de regio. Het Britse bestuur door de familie Brooke zorgde voor vooruitgang en vrede tussen de stammen. Wereldoorlog 2 zorgde voor het einde van dit bestuur.

Deze avond aten we bij een Filippijnse resto iets verder in de straat. Dit is een bestemming die we hebben overgeslagen in onze reis, maar nu hebben we toch al het eten geproefd 😁

Kuching - dag 3

January 10, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Ons bedje in onze hostel deed ons goed deze nacht. Geen nachtelijke bezoekers en lekker uitslapen. We waren van plan om naar de orchideeën tuin te gaan vandaag, maar onze plannen verliepen wat anders. Nadat we terug inkopen hadden gedaan voor ons verblijf in het volgende park, gingen we naar de toeristische dienst. Dit deden we omdat we ons verblijf in Bako national park ten laatste vandaag moest betaald worden. Nadat onze pogingen om online te betalen mislukt waren, moesten we dus cash gaan betalen in het kantoor. We dachten dat dit bij de toeristische dienst was, maar uiteindelijk bleek het in een ander park te zijn. Dit park was nog eens een ritje van 25 minuten met de grab. Dus na onze lunch gingen we hier heen. Bij het kantoor zelf moesten we nog wachten tot een andere klant geholpen was. Dit leek uren te duren.. uiteindelijk was het aan ons en konden we onze reservering behouden door te betalen. Bleek wel dat we geen keuken hadden, maar dat er een soort cafetaria ter plekke is. Nu hadden we wel wat teveel inkopen gedaan, maar noodles blijven lange tijd goed.

In het park zelf wandelden we nog wat rond, maar er waren werken aan de gang dus een deel van het park was ontoegankelijk. Het park stond vooral bekend bij joggers en deze zagen we dan ook voldoende. We zagen ook enkele hagedissen, maar dat was het dan ook.

Toen we terug in de stad waren gingen we iets drinken aan het water, gevolgd door avondeten bij een stalletje langs het water.

Überfahrt und Flug nach Kuching

October 1, 2022 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

Heute haben wir endlich mal ausgeschlafen. Zumindest so lange, bis wir um 7 Uhr von gackernden Kindern geweckt wurden. 😅 💁 Ich hatte ein richtiges Déjà-vu zu früher, wenn ich am Wochenende in aller Früh regelmäßig von meinen Geschwistern aus dem Schlaf gerissen wurde. 😋

Wir haben dann noch entspannt pancakes gefrühstückt und dann ging es mit Fähre, Shuttlebus, Flieger und Grab nach Kuching. Kuching liegt auf der teilweise malayische Insel Borneo. Beim Zwischenstopp in Kuala Besut am Fährhafen musste ich erst mal in die Apotheke gehen, um mir was gegen meinen Sonnenbrand zu holen.. Mein Rücken spannt unglaublich, fühlt sich richtig an wie Muskelkater. 😥

Bei der Abreise mit der Fähre von Perbentian Island hatten wir strahlenden Sonnenschein, ein Traumwetter für alle, die keinen Sonnenbrand haben. ❤️

Mit einem kleinen Shuttlebus wurden wir dann zu dem eine gute Stunde entfernten Flughafen in Kota Bharu gebracht. Die Fahrt dorthin ging an der Küste entlang, vorbei an Palmen, Reisfeldern und Kühen. 🐄🌴

Die Aussicht aus dem Flugzeugfenster anschließend war großartig. 😍 Kennst du das, wenn dich Natur und Technik so sehr faszinieren, dass du anfängst, immer tiefgründiger nachzudenken bis zum Ursprung dieser Welt und warum es alles und jeden überhaupt gibt, wie das angefangen hat und wie alles enden wird? So eine Stimmung hat mir die Aussicht aus dem Flugzeug jedenfalls vermittelt. 😇

Kuching, Sarawak, Borneo

January 29, 2020 in Malaysia ⋅ 🌧 28 °C

The island of Borneo is part Malaysia, part Indonesia. Sarawak and Sabah are the Malaysia part.
      Kuching is the capital of Sarawak. (Sabah comes later.) Kuching means cat, and there are many cat statues around town, like the small traffic rotary in the 1st picture, and the street art that was done for Independence. 3rd is a series of traditional shop houses of merchants across the street from the waterfront. 4th looks along the Sarawak River. The golden spire is the top of the state legislature building. 5th is a look along India Street, a pedestrian shopping street named for the many Indian traders who built up the area. Last is the officer's club built by the Japanese Army during WW II.Read more

Bako National Park - dag 4

January 14, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Vroeg opstaan! Beestjes spotten!

Ook vandaag stonden we vroeg op om beestjes te spotten. Het weer zat mee vandaag. Wat zonneschijn is altijd meegenomen want dieren hier hebben het graag. Eerst vertrokken we naar de plek waar gisterenavond de schorpioen zat. Hij stak nu half uit zijn holletje met de klauwen zichtbaar. Hierna was de adder aan de beurt om nog eens te fotograferen. Deze keer in alle rust. Steven dus tevreden. 😉 we gingen terug naar de plek waar we de silver leaf monkeys hadden gezien in de hoop dit weer te doen, maar in plazts daarvan stak een probiscis over. Met twee indrukwekkende sprongen, was hij het padje zo over. De kracht van deze dieren zie je zo wel duidelijk. Als ze in een boom zitten te eten, strooit die ‘bierbuik’ wel zand in de ogen. We zagen nog enkele anderen in de bomen schuilen. We hadden ze blijkbaar verrast en gestoord! Waarvoor we ons geëxcuseerd hebben. We zijn tenslotte goed opgevoed. 😜

Tijd om verder te gaan en bij het passeren zeggen we dag aan meneer varken dat op zijn gewoonlijk plekje wat zit wroeten. Toen spotten we de silver leafs. Vrij hoog in de bomen maar met de verrekijker hadden we nog een goed zicht. Om een stijve nek te vermijden, bleven we niet te lang kijken. Op naar de mangrove om te zien of hier niets zat. Enkele nieuwe vogelsoorten, de krabbetjes en de makaken waren hier aanwezig. Al veel gespot deze ochtend dus.

Een verrassing van formaat! Op onze terugweg naar onze lodge, kwamen we de silver leafs tegen op het strand. De hele troep was het strand op gegaan om aangespoelde zaden en andere dingen te eten. Op amper een meter van ons konden we ze supergoed bekijken en dit voor 10-15 min. Ze leken zich niet te storen aan onze aanwezigheid. Hemels om zo de dag te beginnen!

Na het ontbijt, maakten we ons klaar voor een laatste wandeling. Dit was een loop doorheen alle verschillende vegetatietypes. Om te beginnen kregen we een stevige regenbui op onze kop. Dat is wat minder! Maar ja, regenseizoen weetjewel. De paden waren omgevormd tot beekjes. Het duurde dus niet lang voor onze voeten kletsnat waren. Glijpartijen gebeurden dus om de haverklap met gladde boomwortels, modder en blijkbaar glijmiddel overal op het pad. 😂

Tat had ook nog extra pech, zo verloor ze haar activity tracker. Jammer. Maar om haar te troosten toonden de probiscis monkeys zich nog een laatste maal voor we het bootje terug namen. Het was een rustig bootritje en het bootje surfte precies op de golven met momenten. We namen afscheid van het prachtige park dat Bako national park is.

Een taxi naar kuching werd gedeeld met nog twee andere reizigers. Aangekomen in het hotel, stond er wat fruit en water voor ons klaar met een ‘welcome back’ van de uitbaters. Een leuke attentie dat geapprecieerd wordt. Dan was het tijd voor een warme douche. Of toch enkel voor Steven want die van Tat was koud. De schakelaar voor warm water stond blijkbaar af, toen ze haar douche nam. 😜

Met nog inkopen die we niet hadden kunnen meenemen naar Bako, maakten we ons avondmaal. Wat noedels met tomaat-ricotta saus. Ideaal want we hadden geen zin meer om buiten te komen. De voetjes hebben wat rust nodig.

Kuching - dag 4

January 15, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Terug in de bewoonde wereld was het tijd om wat uit te slapen. Toch waren we weer vroeg wakker. In de voormiddag planden we nog wat dingen voor de komende dagen.

'S middags maakte we zelf Laksa noedelsoep. Wel uit een pakje 😜 deze bleven nog over van onze inkopen voor het nationale park. We hadden er ook een blikje garnalen sambal en kip in currysaus bij. Het was wel een lekkere zelfgemaakte maaltijd.

Deze namiddag hadden we eindelijk tijd om de orchideeëntuin te bezoeken. We gingen er te voet heen, maar wat was het warm! Echt afzien.. Toen we toekwamen zagen we een pijltje met cooling house. Direct daarheen! Het was een serre vol met orchideeën en er stonden grote blazers om het koel te houden. Koel was relatief, want al gauw hadden we daar ook warm. De rest van de tuin deden we vrij snel omdat het zo warm was. Er stonden niet super veel bloemen in bloei, maar het was wel een mooie tuin. Het was de moeite om te doen, zeker omdat het gratis was.

De rest van de namiddag liepen we wat op het gemakje rond. We gingen een koude koffie en thee drinken in een leuke koffiebar. Daarna was Tat wat afgeleid omdat ze een kat tegen kwam. Ooh ja "Kuching" betekent "kat" in het Maleisisch 😁

We gingen ook een cocktail drinken in een gezellig binnentuin. We aten er zoete frietjes met lookmayonaise bij, mjammie!

'S avond wouden we bij een vegan burgerbar gaan eten, maar blijkbaar was deze permanent gesloten. We besloten dan maar naar de promenade aan de rivier te gaan. Hier gingen we bij een stalletje zitten dat bekend was voor zijn zeevruchten🦀 We bestelden een schotel voor ons twee en genoten met volle teugen!

Kuching - dag 5

January 16, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag deden we het ook rustig aan. We vertrokken deze ochtend met de grab naar het Sarawak Cultural Village. Dit is een levend museum waar je alle culturen van de verschillende stammen in Sarawak, Borneo kan bekijken. Zo hebben ze hier hun ‘longhouses’ nagebouwd. Longhouses zijn huizen die op palen staan. Ze zijn volledig gemaakt uit natuurlijke materialen uit hun omgeving. Ze verschillen qua grootte en qua materiaal. Sommige zijn gemaakt voor lange duur en zijn dus groot en stevig. Andere voor een korte periode en zijn klein en snel afbreekbaar. We bezochten elk longhouse. Je kon deze telkens ook vanbinnen bekijken. Hier waren dan mensen in traditionele kledij die souvenirs maakten, als ook een typisch hapje van hun stam. Dit hapje was meestal een rijstcakeje, telkens met een variatie erin verwerkt. Wij konden het natuurlijk niet laten om enkele te proeven. 😄

Tussen de huisjes door pikten we ook een show mee van traditionele dansen met bijhorende kostuums. Dit was heel leuk. We genoten van de show en op het laatste mochten we het podium op om zelf mee te doen. Gelukkig waren de danspassen niet te moeilijk.

Bij de Penan stam, die jagen met een blaaspijp in de jungle, probeerden we de jachttechniek zelf eens uit op een kip. Geen zorgen! Het was een afbeelding van een kip. Tatjana had niet genoeg lucht in de longen om de kip te raken. Steven bracht het er beter vanaf.

We lunchten in het restootje in het ‘museum’. Hier proefden we van enkele lokale lekkernijen. Na het museum bezoek bezochten we het strand aan de overzijde. Het was ondertussen wel bewolkt geworden en aan de horizon begonnen donkere wolken te vormen. Ook was het rode vlag, dus zwemmen zat er niet in. Een wandelingetje dan maar langs de waterlijn. Steven deed deze keer eens lomp. Hij schoof van een steen met zijn teen los op een schelp met als gevolg een snee in zijn teen. Achja, ongelukjes van lompigheid gebeuren nu eenmaal als je een Pint bent. 😁

We zaten net op tijd in de shuttlebus terug. Er was een dikke regenbui losgebarsten.

Toen we ons klaarmaakten om te gaan eten, raakten we aan de praat met het Portugees koppel achter de receptie. We hadden al een paar keer met hun gepraat en ze stelden voor om te samen te gaan eten. We aten onze laatste Sarawak Laksa in goed gezelschap. Daarna kwamen we nog een lokale fruitmarkt tegen waar ze Durian verkochten! Dit is het heel bekend stinkend fruit van Azië. We wouden dit al langer proberen en nu was onze kans! De geur was inderdaad niet fijn, maar ook niet zo erg als verwacht. De smaak was wel lekker en de textuur wat romig. Alles bij elkaar nog een goeie ervaring. We kochten nog een pintje en dronken deze op in onze hostel. We bleven nog wat hangen met de Portugezen en er kwam nog een andere gast bij. Het werd een hele gezellige avond.

Nu is het klaarmaken om naar de andere kant van Borneo te gaan, namelijk Sabah. Het zal een kort nachtje worden want onze vlucht is al om 6u.

Blacksmith Rocks