Okružná jazda po severnom Poľsku. Gdaňsk, more, Štetín... Read more
  • Day 1

Úvodné slovo

October 21, 2022 in Slovakia ⋅ ⛅ 12 °C

Danka už od augusta v kuse hučí, že chce ísť k moru a ja som sa jej teda rozhodol tento sen splniť. I keď teplotu mora odhadujem na 5 až 10 stupňov, čím jej určite schladím jej pôvodné horúce nápady siahajúce od tradičného Thajska až po nápady typu Senegal. V poslednom čase síce skrotla na úroveň Kanárskych ostrovov, ale každý dušou námorník vie, že Baltic je proste Baltic...

Sivé Ferrari (modelový rad Scénic) je plne natankované, že mu až láme ručičku (viď. obrázok) a už od včera zbalené vrátane servisnej výbavy čítajúcej "až" fukár na kolesá.
    Čo už viac by sme mohli na tejto "len" cca 2500km ceste s naším sivým nezmarom potrebovať. Podľa Danky je už desať rokov za hranicou životnosti, ale odkedy mu nejde tachometer (a teda kilometre nepribúdajú), tak sa mu akosi do šrotu nechce.

To my si berieme trošku väčšiu servisnú výbavu na prežitie zahŕňajúcu až 2 krabice liekov (viď. foto). Danka je totiž štandardne usoplená. Snáď jej to 5 stupňové more pomôže :) No a ja po poslednej návšteve liečiteľky jednou nohou v hrobe už poznám snáď všetky čínske bylinky vo forme zlisovaných čiernych guličiek, ktoré do seba ládujem snáď každé 3 hodiny.

Bonusom je, že všetko sme dokázali natlačiť do kufra auta, čo pri balení na 6 dňovú dovolenku u Danky vôbec nie je štandard a vzhľadom na predpoveď počasia (horšie ako zlé) dúfame, že si aspoň trošku užijeme.

P.S. že si oddýchneme v to nedúfame :)

• Day 1

Prvá polka cesty

October 21, 2022 in Poland ⋅ ☁️ 7 °C

Danka prichádza zo školy a 12tej a o 12:30 už so zvyškami z letnej prevádzky v podobe panini v ruke opúšťame Šíravu. Pre väčšie zážitky volím pre začiatok adrenalínovú cestu (Humenné, smer Brestov, Havaj, Dukla). V podstate je to zo zákruty do zákruty, v pravidelných intervaloch pekný žalúdko-nadvihovák. Proste umieram.

Danka bez toho, aby tušila, že v blogu sa už píše o sivom Ferrari reže zákruty ako automobilový pretekár.
    Chvíľami cítim kofolo-panino mix, ktorý už mal putovať niekde v črevách až v hrdle.
    Sťažnosti na tému, že Danke neoznamujem ako pri pretekoch do vrchu vzdialenosť a uhol ďalšej zákruty radšej v tichosti ignorujem.
    V každom prípade scénicky parádna cestička zahŕňajúca kravičky, ovce, drevené kostolíky a krásny jesenný zeleno-červený kopcovitý terén.
    Pocitovo naopak po hodine vyšťavený na smrť a to máme ešte 5 hodín jazdy pred sebou.

Po prechode do Poľska je to dedina za dedinou, zákruta za zákrutou a jedna nekonečná kolóna s občasným žltým poľským statickým radarom a mojim malým Schumacherom komentujúcim neschopnosť poľských "víkendových" vodičov, ktorí mali tu drzosť pripliesť sa nám do cesty.

Pri našom šťastí sa tesne pred nami pokazí kamión a tak zablokuje dopravu, že si polhodinku postojíme. Keď tento marazmus konečne skončí, úsmev na tvári nám vyčarí alkoholová predajňa s názvom "Malinový nos" - kreatívni poliaci majú skrytý zmysel pre humor :)

Na olovrant máme obed zo školskej jedálne - šišky s džemom. Danka urobila superbiznis, keďže v jedálni povedala, že nechce džem a tak dostala šišku naviac. To ešte nemohla tušiť, že džem, ktorý zobrala z domu bude splesnetý... Prekvapkó - šišky bez džemu :)

O siedmej večer dorážame do mestečka Mniów približne v strede Poľska, kde v luxusnej izbičke za relatívne malý peniaz prespíme. Zajtra ďalších 5 hodín a sme v Gdaňsku, na skok od Baltického mora.

P.S. Danka je ďábel - na 40tke vedome jazdí stovkou, nereaguje na upozornenia, nezaberá ani môj panický vreskot... Slovíčka "prudká zákruta", "kamión v protismere" jej preliezajú jedným uchom dnu a druhým von. Medzi tými ušami je zjavne nejaké centrum dopravnej ignorancie, ktoré ignoruje akékoľvek značky začiatok a koniec obce a ja v panickom strese vylamujem rúčku nad dverami.
    Hláška dňa pri obiehaní - "to by som už neubrzdila, tak som musela pridať" - šediviem...

Druhá polka cesty

October 22, 2022 in Poland ⋅ ☁️ 12 °C

Hotelík bol parádny, Danka sa vytešuje z kúpelne, ktorej veľkosť takmer atakuje našu mini-izbu v Singapure. "Lahôdkou" sú matrace, do ktorých sme zapadli ako do válovčekov. Takže nohy hore sa pekne prekrvujú celú noc - normálne zdravotný matrac...

Danka už od 4tej ráno nemôže spať a buntoší. O piatej ráno už budí celý hotel fénom na vlasy a po siedmej už cupitáme na raňajky.
    Bohaté švédske stoly sú len pre nás (zvyšok hotela sa ešte nevymotal z postele).
    Prežierame sa podľa pravidla "bohaté raňajky - žiaden obed" a vyrážame.
    Danka už podstatne kľudnejšia zaberá na slovíčko "radar" a baví sa na poľskom rádiu (viď. úplne dole hláška dňa).

Po tankovaní na pumpe nám podľa výpočtov vychádza, že naše Ferrari s 20 rokov starým motorom spotrebou poráža dnešné superhybridné autá a to sa Danka vyžíva v adrenalínovej jazde. Nehovoriac o tom, že nafta je tu o 20 centov lacnejšia...

O chvíľu sa celé naše trápenie "z dediny do dediny" mení na diaľnicu, o dĺžke dobrých 400km, po ktorej po 4 hodinách (v mojom prípade únavného spania) dorážame do našej vily, ktorú máme objednanú blízko Gdaňsku.

Cítim ten des kombinovaný so vzrušením ako ďaleko sme od Slovenska (na sivom Ferrari). A pôjdeme ešte o dosť ďalej :)

P.S. Hláškou dňa je:
    Otázka moderátora rádia na futbalistu: "Čoho sa obávate pri dnešnom zápase?" A odpoveď hráča: "Ja sa neobávam, lebo ja dnes nehrám". :) A to bol celý rozhovor o futbale...

Vyrážame do centra!

Vstupujeme do centra Gdaňsku

October 22, 2022 in Poland ⋅ ☁️ 13 °C

Ešte doma som si urobil poriadny prieskum, kde je v centre Gdaňsku možné parkovať zadarmo. Ono totiž široko ďaleko od centra je všade parkovacia politika desivá. Prvá hodina 1 Euro, druhá hodina 1,5Eura, tretia hodina 2Eur...
    Parkovisko sme našli, ale voľné miesto ani náhodou... Obehali sme okolité uličky a všetko úplne bez šance... Ale pri našom neoblomnom priani zásadne neplatiť, nachádzame predsa len voľné miesto v blatnom parkovisku s dierami s potenciálom rozbiť olejovú vaňu a vyrážame do ulíc Gdaňsku.
    Okamžite ako prechádzame historickú vstupnú bránu ocitáme sa v úchvatnom svete úzkych historických domčekov, vysokých tehlových katedrál a hlavne miliardy ľudí.
    Danka je od začiatku fascinovaná.

P.S. na poslednej foto miestna špecialita - syr (oštiepok) s džemom

Centrum Gdaňsku

October 22, 2022 in Poland ⋅ ☁️ 13 °C

Prechádzame dlhým centrom. Všetko v jednom štýle. Pekne ladené často úzke domčeky pripomínajúce Holandsko, s fascinujúcimi priečeliami, či domy v nemeckom štýle. Všetko ladené nie len architektonicky, ale aj farebne.
    Dole kaviarničky, reštaurácie, bary a život... Ľudí jak v Benátkach počas karnevalu...
    Je to úchvatné. Žiadna budova, ktorá by narúšala štýl. Všetko v historickom tóne. A keď človek vyjde z hlavných uličiek a potúla sa po okolí, všetko pokračuje ďalej, žiadne, že za rohom "zdochol pes"...

Gdaňsk centrum, rieka Motlawa

October 22, 2022 in Poland ⋅ ☁️ 13 °C

Po tom ako sme uchvátení suchozemskou časťou mesta a Danka sa neustále rozplýva a nevie sa vynadívať, ja viem, že za jednou z historických brán sa otvorí nová ešte zaujímavejšia tvár Gdaňsku.
    Prechádzame bránu a dostávame sa k rieke Motlawa, ktorá preteká priamo centrom.
    Nábrežie plné obchodíkov so suvenírmi, reštauráciami od Gruzínskej až po Thajskú lemované tými najzvučnejšími a najdrahšími značkami hotelov postavených v štýle, aby plne zapadali do tohto historického koloritu.
    Na nábreží zakotvené obrovské lode, historické plachetnice, výletné lode. Dve z nich sú tam zakotvené permanentne. Obrovský parník je prvou loďou vyrobenou v tunajších lodeniciach a aktuálne slúži ako lodné múzeum (nebol čas) a druhé je krásna celodrevená dvojsťažňová plachetnica pre 25 ľudí, ktorá slúžila ako výučbová loď pre námorných kadetov. (Obe sú na fotkách).
    No a všetko sa vygraduje keď okolo nás prepláva naozajstná "Čierna perla" z Pirátov z karibiku. To už nám fakt padá sánka. Že sa pred ňou otvorí velikánsky zdvíhací most to sa ešte dalo čakať, ale ten ďalší na prvý pohľad pevný most sa v strede rieky otočí okolo svojej osi tak, že sa dá okolo neho preplávať. Pomedzi to zaparkované jachty, jachtičky a krížom si to ešte šinie skupinka kajakárov.
    Šialené! Úžasné! Radím toto miesto medzi moj top top.
    A Danka to hodnotí hláškou "tu ma môžeš pozvať na svadobnú cestu"...

P.S. to veľké zelené je 1280HP motorček z lode o výške asi dvojposchodového bloku a to biele miniponorka...

Večer v centre Gdaňsku

October 22, 2022 in Poland ⋅ ☁️ 12 °C

Keď sa zotmie všetko naberá ešte viac romantický ráz, množstvo ľudí sa zahusťuje. A my 5 minút pred záverečnou objavujeme možnosť v najvyššom kostole Gdaňsku vysokom asi ako 27 poschodový blok vyjsť na to najvyššie miesto.
    "Len" 409 schodov mi pripomenie stúpanie k soche Budhu v Thajsku (1300 schodov). Keď sme už asi v polke odbije 18 hodín a tie zvony sú zopár metrov od nás. Pocity ako v Tom a Jerry, keď Tom trepne dvoma činelami medzi sebou a medzi nimi rezonuje Jerry...
    Keď sa konečne vytrepeme na strechu, kde je postavená oceľova vyhliadka o rozmere 5x3m, nie je mi všetko jedno. A keď zafúka vietor cítim ako tá veža pracuje... Uhh, pohľady krásne, ale mal som z tej výšky dosť.
    Postupne sa ešte potúlame, pokontrolujeme cukrárničky, kúpime si dekoračné somarinky.
    Prejdeme tiež vizuálne príťažlivú jantárovú uličku.
    Na Balte sa totiž nachádza 90% všetkého Jantáru na zemi a Gdaňsk v minulosti zbohatol práve na jantáre a jantárových šperkoch).
    No a keď už krívajú aj nepolámané nohy, krížom cez mega nákupné centrum končíme o 9tej (po 6 a pol hodinách chodenia) v našej vilke.

P.S. na poslednej fotke hore medzi dvoma červenými vežičkami vidno tú konštrukciu, za ktorú mi mali zaplatiť, že som sa tam vytrepal a nie, že my sme platili im...

• Day 3

Naša "Villa Dworek Jaśkowy"

October 23, 2022 in Poland ⋅ ⛅ 10 °C

Naša vilka cca 10 minút od centra mesta a predsa v tichšej lesnej štvrti (vzdialene mi to pripomína košický Čermeľ až Bankov), akurát, že to tu nie je tak napchaté.
    Pozrite si obrázok vilky zvonku.
    Ktorá izba (podľa okien) je asi tá najexkluzívnejšo-romantická?
    No a teraz obrázok zvnútra, ktorý potvrdzuje, že presne tú izbu som vybavil. Na Nemcov sa už zvýšili len kockaté okienka a žiadne vikiérové stropy.
    Takže po zničujúcej túre po Gdaňsku Danka pod našim polkruhovým oknom s efektným závesom zaspala okamžite a ja o chvíľu na to.
    Už žiaden problém s matracmi, izbičku sme si užili a pálime k moru...

• Day 3

Kúpeľné mestečko Sopot

October 23, 2022 in Poland ⋅ ⛅ 14 °C

Sopot je kúpeľné mesto blízko Gdaňska na brehu Baltického mora. Je tam rovnaká parkovacia politika ako v Gdaňsku, takže sa tiež držíme svojich pravidiel a nachádzame miesto, kde je možné parkovať zadarmo.
    Čo nás fascinuje, že čo dom to obrovská vila. 2, či 3 poschodia nad tým ešte vežičky. Občas doslovne zámok s upraveným pozemkom...
    Prechádzame malé centrum, kde nám síce mrholí, ale i tak kopa ľudí. Cez sezónu to tu musí žiť. V strede je nákupné cetrum "Krivý domček" (viď. foto), ktoré vyzerá akokeby tú stavbu prehnali cez nejaký vlnovkový filter v Photoshope.
    Pekné centrum (ktoré sa však na Gdaňsk zďaleka nechytá) končí na nábreží, kde už sú stánky od serepetičiek, cez rôzne jantárové preívesky až po zmrzlinu, gofry a podobne. Danka neodolá a kupuje prívesok a náušnice a ja kupujem nejaké darčeky na Vianoce.
    Na centrum nadväzuje vraj najdlhšie drevené mólo v Európe.
    Celé si ho prejdeme, poobdivujeme prikotvené drevené plachetnice nadýchame sa prvý krát morského vzduchu a ponadávame na Baltik...
    Čo toto má byť... my sa dotrepeme 1000km k moru a to je kľudné ako dedinský rybníček. Nie, že žiadna vlnka, ale ani náznak vlnky. Sme trochu sklamaní...

P.S. Vo vedľajšej Gdyni závideli Sopotu, že má okolo 200m dlhé mólo a rozhodli sa postaviť vyše 400m dlhé drevené mólo.
    Pocit víťazstva si však užívali len do prvej poriadnej Baltickej búrky a bolo po móle...