Netherlands
Gemeente Reimerswaal

Here you’ll find travel reports about Gemeente Reimerswaal. Discover travel destinations in the Netherlands of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Verdronken

August 4 in the Netherlands ⋅ ☁️ 24 °C

Letzte Anschaffung für unsere Datsche war ein Klimagerät. Allerdings konnte auch das die Temperaturen an die 40° nicht bewältigen. Nachdem wir nun auch den Garten mit einer Pergola aufhübschten, waren wir in dieser Woche mal wieder unterwegs auf Sightseeing-Tour.

Mit dem Rad waren wir schonmal an der Bergsediep Sluis. Heute fuhren wir mit dem Auto und staunten nicht schlecht über die vielen Menschen, die sich dort von der Sonne bräunen ließen. Auch nahtlos. ⛱️

Es war Ebbe, und man konnte wieder viele Menschen sehen, die das Watt nach Austern absuchten. Asiaten sind da wohl auch sehr begabt, außerdem brachten die gleich Grillfleisch mit. Surf & Turf also.

Was wir nicht wussten, das Gebiet gehört zur Gemeinde Reimerswaal, und gleich unter dem Asphalt der Straße und in der Oosterschelde liegt die ertrunkene Stadt, die auch Reimerswaal hieß. Irgendwann im 16. Jahrhundert verließen die letzten Einwohner die Stadt, weil sie den vielen Sturmfluten nicht mehr standhalten konnte und vom Festland mehr und mehr abgeschnitten wurde. Man nennt es auch das Pompeji der Niederlande.

Für uns ging es weiter nach Bath. Das liegt praktisch direkt gegenüber von Antwerpen. Dort kann man wunderbar sitzen, und die großen Pötte 🚢 schippern direkt an einem vorbei.

Dort trafen wir auch ein belgische Pärchen. Er konnte ein wenig Deutsch und erzählte uns, das er Reiseführer für Trekking-Touren ist. Meist sei er in der Schweiz und in Island unterwegs. In zwei Wochen allerdings trekkt er mit einer Gruppe durch die Eifel. Mit Gattin machte er mal eben eine gemütliche 30 km Radtour.

Wir verabredeten uns fürs nächste Jahr am gleichen Ort, und während die zwei wieder sportlich davonradelten, stiegen wir verschämt in unser Auto.

Nächstes Jahr! 🚲

Tere Holland

July 15 in the Netherlands ⋅ ☁️ 16 °C

Alguses oli plaan jääda tee äärsetesse puhkepeatustesse aga need olid rekkasid nii täis, et kuhugi ei mahtunud. Pöörasime kiirteelt maha, et ühte tankla äärt vaatama minna, aga seal oli ka rekkasid pungil. Ühel pöördel märkasime campingu silti ning otsisime kaardilt selle üles. Läbi väikese küla, põllu ääres väga armas koht. Öö ainult 14euri, võrreldes Prantsusmaaga väga odav.Read more

"More toys for the boys..."

July 23, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 25 °C

Efter vaknat av fågelkvitter och en lugn morgon, var det dags att packa ihop, 50 procent av familjen ville åka där det fanns mer folk samt mer för barnen. Jag o Charlie kunde tänka oss en natt till. Det var verkligen avkoppling på den här Minicamping. Vet att jag satt till 2 på natten innan o skrev lite i dagbok här på finding pengings. Underbar natt, en och annan fågel flög förbi o ljuden från båtarna som låg för ankar. Härligt.
    Vi slängde in allt i bilen o husvagnen och satte kompassen på Yerseke. Där J hade bokat en plats. Enl gps tog det ca 25 min dit. Men valde ej motorväg på gps, få lite lantlig idyll är härligt. Men räkna inte med breda vägar. Glad att vi inte har fullbredd på vagnen. För vissa vägar är inte breda, kul o få möte.. not. Men det brukar lösa sig, raka vägar och inget som skymmer.
    Kom fram till campingen som låg vid hamnen. Det var en villavagnscamping med några få vanliga platser. Kul de hade lunch stängt på en camping så vi fick jaga någon som kunde visa var vi skulle ligga.
    Fick en plats där vi fick putta in vagnen med draget in mot en häck, tvärtemot i Sverige är det krav på att ha draget utåt. Konstigt men skulle väl passas sig med de andra på campingen. Btw 90 procent var belgare på campingen o resten tyskar. Och vi... Inte mycket svenskar på campingarna i Holland. Vi skall vara här i 3 nätter enl J. Den hettan som var på campingen efter man tryckt in i vagnen i häcken. Fick bli bad på stranden låg ca 500 m från campingen. Härlig strand med märkbart hög o lågvatten. Och SVALKANDE Nordsjö. Jag o Kevin drog iväg sen o handlade lite i staden. Idag var det det tacos på menyn så på med Mexico musik o steka köttfärs i en het husvagn, kändes lite som "hotter than hell,," Våra tyska grannar kolla lite extra när vi satt o åt tacos o mexikansk musik strömmade ur högtalarna.
    Sedan var det dags för grabbarna att duscha medan jag drog ut på en cykeltur i omgivningarna. Fanns ju cacher att samla. 😁 Motion och hobby i en skön combo.
    Sprang på en annan holländsk familj som oxå var o cachade I staden. Kul o möta likasinnade. Avslutade dagen med häng framför husvagnen och njöt av den varma kvällen.

Lite lugnare på programmet de här dagarna. Mest sol o bad.
    Tillsdess krama varandra i trafiken och over and out.

"Doctor, doctor please tell me..."

July 24, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 27 °C

Idag var det stranden som gällde. Packade ihop allt o tog cyklarna till stranden som sagt ca 500 m från campingen. Helt ok strand, men med märkbart hög/ lågvatten. Härligt o ligga o kolla på båtarna medan man solade. För trafik var det.
    Kevin hade fortfarande ont i sitt öra, så vi bestämde att ta honom till en doktor. Jag tog på mig att köra killen. Är lite väl rastlös för att ligga på en strand.
    Slog på Google för närmsta sjukhus. Låg ca en 15 min bort. Efter velat runt ett tag i närheten av sjukhuset såg jag en skylt där det stod emergensi eller liknande, det måste vara akuten sa jag till Kevin.
    Steg in och det var väldigt lugnt där, gick fram till receptionen och frågade hur det gick till samt förkläde symtomen. "Det här ett mentalsjukhus" fick jag till svar. Hmm sa jag o tittade på Kevin o SA vill du in här...😊
    Fick beskrivning och nytt ställe att leta upp.
    Hittade akuten, när vi kom in o såg ganska frågande ut. Kom det fram en gammal dam med knapp på bröstet som sa "helper". På bra engelska förklarade hon hur det gick. Men gick o registrerades vid en disk först. Btw hade ringt Försäkringskassan innan för vi hade inte med oss ett "färskt" kort för Kevin. Man kan få ett provisoriskt via mail och det fungerade sådär. Antagligen har jag dålig PDF läsare eller så har Försäkringskassan en dålig version av PDF. För det stod bara att någon har en dålig version av PDF.
    Såg nada på det papperet. Men det gick med det gamla kortet o Kevins pass.
    Blev skickade till en ny reception där vi skulle vänta tills en läkare kunder ta emot oss. Fick ett nummer till ännu en reception, sedan fick vi träffa en specialist för öron, ögon och hals. Doktorn var mycket fachinerad att jag jobbade på Volvo. För nästan alla doktorer kör Volvo i Holland. Japp även han. Tog en stund att förklara skillnaden mellan Volvo PV o Volvo group.
    Doktorn undersökte Kevin o SA att han endast hade infektion i örkannalen. Fick ett recept för örondroppar o värktabletter. 45 min senare var vi ute, hade kunnats dra ner till en halvtimme pga språket. Bra vård o service. Sedan till apoteket o hämta örondroppar o värktabletter.
    Kom tbx till familjen och tog ett snabbt bad till.
    På kvällen så ville jag äta musslor, för där vi bodde fiskades alla Hollands musslor. Istället för att gå till stan så testade vi campingens restaurang. De hade musslor, en hel hink gör ca 21 euro. Det var riktigt gott.
    Avslutade kvällen med att gå till hamnen och se havet. Härlig kväll.
    Tills nästa gång, krama varandra i trafiken och over and out.

Gemeente Reimerswaal, Reimerswaal, REW