New Zealand

Show all

Christchurch after a bit Kaikoura

January 5, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

Hey Folks

Heute mussten wir nach einem kleinen Beach Walk - es gab auch Robben und Albatrosse zu sehen 😍 - und Frühstück in Kaikōura direkt weiter Richtung Süden fahren.

Einige Wetterkapriolen an der Ostküste mit Starkregen und Wind hatten Straßensperren am und im den Highway 1 zur Folge. Um sicher und pünktlich in in Christchurch anzukommen, haben wir die lange Inland Road genommen.

Heil in Christchurch angekommen waren wir down town, etwas sigh seeing.

Heute Abend mit lecker Essen von Brümmi, werden wir den Tag ausklingen lassen.

P.S. Es gab wieder reichlich Landschaft zu sehen 👍😎.

Bis morgen...

05.01.18

DAY TEN

February 22 in New Zealand ⋅ ☁️ 16 °C

Conway Flat to Kaiapoi. Woke at 7am to our 'no gas' alarm going off. Lucky we have 2 bottles and lucky also as it meant we got to see this gorgeous sunrise. Had a walk along the beach before packing up and saw dolphins in quite close. 2 of them jumped together which looked real cool but no chance of a photo as they are too quick. A decent sized seal was sunning itself on the beach causing us to pass by warily. Took a secondary road for a change of scenery. Stopped at Waiau and did a river walk picking and eating blackberries along the way. Very historic area so we read the pictorial sign boards around town. Went to an old pub advertising great coffee and had a Not great coffee. Served by an older man with long greasy hair. That should have been a tell tale sign. Rotherham school was selling sweet corn so we got some for our dinner. Last stop was bustling Culverdon where we had lunch and I broused an art and craft shop. Decided to bypass the winery where we're were going to stay and come straight here. Today is the anniversary of the big earthquake.Read more

Kaiapoi

December 10, 2016 in New Zealand ⋅ ☁️ 20 °C

Ich habe die letzten 3 Nächte, auf einem Campingplatz in Kairaki, bei Kaiapoi verbracht. Das Wetter war nicht ganz so toll, daher habe ich nicht so viel unternommen.
      Heute war ich dann auf dem Markt und habe mir Gemüse gekauft, bevor ich weiter gefahren bin.Read more

Campinglivet kan börja

January 21, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

Även denna förmiddag skulle spenderas på de Nya Zeeländska vägarna. Planen för dagen var att åka från Hokitika och vidare till Christchurch för att byta ut vår SUV till en husbil. Förhoppningsvis skulle allt gå enligt planerna denna gången. Pratandes om den trevliga gårdagen påbörjade vi körningen och hade siktet inställt på att hitta en trevlig restaurang längs vägen för att äta frukost. Det visade sig vara lättare sagt än gjort då alla restauranger vi passerat haft söndagsstängt. Vi höll tummarna att något snart skulle dyka upp så vi kunde få vårt morgonkaffe. En stor skulptur av Gollum på ett hustak påkallade vår uppmärksamhet. Vi stannade till och upptäckte till vår stora glädje att vi kommit till en öppen restaurang. Gården runt huset var belamrat med skulpturer, unika prylar och djur. Vi hade kommit till ett riktigt unikt ställe. Min första reaktion var att hela gården och även huset var fullt med skräp. Men när vi tittade närmare på alla prylarna var de samlarobjekt och noga utvalda. Vi upptäckte förutom Gollum även en Gandlaf i fullhöjd. Vi hittade ett ledigt bord och beställde kaffe, scones och äggröra. Solen sken och vi kunde inte ha det bättre. Vi orkade inte äta upp allt bröd så vi gick ner till djurhagarna för att se om någon krabat kunde vara sugen.

I ena inhägnaden låg ett flertal små griskultingar och sov. Så fort vi sträckte fram brödbitarna vaknade de och nöffade glatt. Uffe var noga med att alla skulle få en varsin bit. En trevlig upplevelse som satte guldkant på frukosten. Resten av bilfärden till Christchurch fortsatte utan fler stopp. Vi lämnade smidigt in vår hyrbil på flygplatsen och promenerade 500 meter till företaget Britz. Det var lång kö för att hämta ut husbilen. Helt okej för oss då de hade öppet wi-fi. Vi kollade upp rutten för eftermiddagen. Ytterligare några timmar skulle vi spendera på vägen som löpte norrut till Kaikoura som skulle bli vårt boende för natten. Spännande att bo i husbil de kommande fem dagarna.

Äntligen blev det vår tur att hämta ut husbilen som visade sig vara både stor och fin. Det skulle inte gå någon nöd på oss med en fullutrustad sexbäddars husbil med allt en riktig inbiten campare hade kunnat önska. Vi fick en genomgång av alla funktioner men det jag var mest intresserad av var hur man skulle tömma toaletten. Uffe som skulle köra bjässen frånsade sig uppgiften att även ta hand om den biten. Jag kände att jag borde bidra med något, dock är jag extremt äckelmagad. Efter lite diskussion kom vi fram till att den som använde toaletten flest gånger skulle tömma. Nu gällde det att knipa ;).

Uffe hoppade in i förarsätet och rullade ut från parkeringsplatsen. Det var inga problem för honom att manövrera den lilla lastbilen och vi rullade säkert norrut. Vid en större by utanför Christchurch stannade vi för att äta lunch och handla på oss förnödenheter. Ska vi campa ska vi göra det ordentligt och laga all mat själva. Vi kom ut från affären med välfyllda matpåsar och packade in allt i vårt nya kök. När allt var ordentligt inlagt fortsatte vi färden mot en fårfarm i Kaikoura där vi skulle campa med husbilen för natten. Vår strategi var att stå på billiga/gratis campingplatser varannan dag då vi inte behövde varken ladda 12-volts batteriet eller fylla på färskvatten. De andra dagarna skulle vi välja campingplatser med fler facliteter.

Molnen hopade sig och det började så småningom regna när vi körde längs havet. Det tog sin lilla tid att komma fram till farmen eftersom det var vägarbeten längs den lilla kustvägen. Vi roade oss med att glatt vinka till alla vägarbetare vi såg. De vinkade glatt tillbaka och verkade inte nämnvärt påverkade av regnet som öste ner. Vi rullade in på fårfarmen och stannade till på en gräsplätt osäkra på var de ville att vi skulle stå. Vi möttes av en kvinna som gav oss tummen upp och även två nyvärpta ägg till frukost dagen efter. Precis utanför vårt fönster gick får och mumsade på det gröna gräset. En rogivande syn som inte var helt fel att laga mat till. Vi hade en riktigt mysig kväll och kände oss redan som rutinerade campare.

Regen ohne Ende

January 10, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 12 °C

Die Tränen der verwitweten Maori Frauen hören gar nicht mehr auf zu fließen 😭
      ----------------'
      Verdammte Hacke es hört gar nicht mehr auf. Seit 2 Tagen schifft es jetzt ......

Außerdem trotzdem eine geile Hangebrücke besichtigt. Übrigens, das Händy lädet und die Brücke schwönkt.Read more

Strand

December 7, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Ein paar Bilder vom Strand 😍
      Als ich auf einer Düne saß, ist mir eine Bewegung im Wasser aufgefallen, die kurz aufgetaucht und dann wieder verschwunden ist. Es waren zwei Delfine, die in Nähe des Strandes geschwommen sind 🐬 konnte leider keine Bilder machen, da sie zu weit weg waren. Aber ich habe mich unglaublich gefreut, Delfine gesehen zu haben 😊😁

Später bin ich dann noch kurz in die Werkstatt gefahren, da mein Auto Geräusche von sich gegeben hat, als würde gleich der ganze Unterboden abfliegen. Im Endeffekt war nur ein Stein in meinen Bremsen 😂😂😂

• Day 7–10

Christchurch and Akaroa

April 14 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Our first night we stayed at Campasouth pop near Christchurch Airport so we would handy to Jayco where we dropped the caravan off to get a couple of jobs done. We spent Monday visiting mustang friends, lunching with Trish, my flatmate from way too many years ago and generally shopping for bits and pieces we needed. Obviously bunnings had to be involved!
      We stayed with our bro in law in Rangiora for the next 2 nights.
      Tuesday saw us tiki touring out to Akaroa via Lyttleton. Akaroa was originally settled by the French and retains it's French flavour. Very pretty indeed.

Oahu, Hawaii - Part 2

February 22, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 15 °C

Nach unserem Malheur mit dem verfrühten Rückflug fahren wir direkt wieder zu Ron, der nicht schlecht staunt, als wir plötzlich bei ihm im Laden stehen. Nach der obligatorischen Pizza können wir erneut bei ihm übernachten, was aber wegen Johannes, des dritten Couchsurfers, noch enger ist als bei den Malen zuvor.
      Am nächsten Tag nochmal volles Programm: ein Leuchtturm mit weiteren tollen Ausblicken über die Küste und das Meer, wo viele Wale zwischen Oahu und Maui hindurch schwimmen, elegant aus dem Wasser springen und nicht ganz so elegant auf dem Rücken landen. Das können wir besser! Während Leo in den glaskaren Pools neben dem Meer nur langweilige Köpfer hinlegt, packt Johannes seinen unsichtbaren Stuhl aus! Wegen der fortgeschritten Zeit (Ron muss arbeiten) und weil die Sprungbretter ins Meer, zu denen wir eigentlich wollten, nicht mehr vorhanden sind, enden wir ein weiteres mal bei Costco. Den Rest des Abends verbringen wir vor dem TV und verfolgen die Olympischen Winterspiele. Das einzige Highlight ist Leos Odyssey-Toilettensuche, weil im Haus das Wasser abgestellt ist. Trauriger Rekord: eine Stunde später und 7$ ärmer schafft er es zurück zur Wohnung - das reicht für Gold!!

Tag 26. Harper River Track.

December 29, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 21 °C

Bealey Hut - Hamilton Hut 🌧️🌿🌤️

Spencerville (Christchurch)

March 19 in New Zealand ⋅ ☁️ 14 °C

Heute Morgen war Waschtag, auch das muss zwischendurch erledigt werden. Nachmittag Einkauf für die letzten verbleibenden Tage, Spaziergang durch den schönen Bottle Lake Forest Park.

Waimakariri District, Waimakariri-Distrikt, District de Waimakariri, Distretto di Waimakariri, Daerah Waimakariri, ضلع وائیماکاریری, Уаимакарири