Efterårstur til Alperne 2021

August - November 2021
A 81-day adventure by Passepartout Read more

Lus la Croix Haute

September 14, 2021 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Vi kørte stille og roligt ud af dalen Haut-Breda og ned forbi Allevard. Derfra videre forbi Grenoble igen og af hovedvejen mod syd op gennem passet la Croix-Haute til landsbyen Lus-la-Croix-Haute. Her holder vi på en lille parkering sammen med 4 andre campere, og har gået en tur i den lille landsby, der har et fint lille turistkontor sammen med biblioteket, et rådhus (selvfølgelig), en kirke, en bager og en slagter og en lille håndfuld caféer, restauranter og hotel/gites (overnatningssteder).

I morgen vil vi tage på vandring ind i området Devoluy, hvis ellers vejret arter sig.

Vandring ved Jarjatte. Devoluy

September 15, 2021 in France ⋅ 🌧 16 °C

Det er faktisk et ret flot område vi er i, med nogle meget markante bjergtoppe og især lange bjergrygge med flere toppe, lodrette vægge og stejle græsskråninger. Det er en del af et større område, der hedder Devoluy, og hvor vi sidste år, var på toppen Pic de Bure længere øst herfor. I dag ville vi starte ved den lille landsby Jarjatte, hvor vi først måtte 400 højdemeter op igennem skov, og derefter 350 højdemeter mere op af græsskråninger, før vi var rigtig oppe ved de flotte bjergrygge, pas og toppe. Men hele opstigningen var en kamp med de mørke skyer, som drev i modsat retning af vinden nede ved jorden. Ved den lille sø Lac du Lauzon måtte vi opgive at gå højere op, da det begyndte at buldre lidt med torden, og vi fik en meget kraftig vind - dog heldigvis i ryggen! Vi nåede næsten lige at komme ned til den øverste kant af skoven, da det også begyndte at regne, og vi kunne sidde lidt i læ under træerne, inden vi fortsatte ned. Så det blev en kort tur på bare 4 timer, men alligevel en del skridt og højdemeter.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-du-lau…

Jeg vil gerne tilbage hertil engang og lave en lang tur i klart vejr, men nu kørte vi videre ned mod Sisteron, i skiftende regnbyger og opklaring. Stoppede for at bage pandekager til eftermiddagsteen ved elven Buech! Ved Sisteron tog vi den lille vej D3, som var en virkelig spændende rute op i baglandet øst for Sisteron. Et øde landskab med græs, får, klipper og overdrev og to-tre landsbyer undervejs, helt op i 1200 meters højde. Vi holder nu ved den lille landsby Authon, hvor der stadig kommer nogle heftige regnbyger en gang i mellem, og så er det jo godt, man har en tæt bil at sove i!

Authon - Mezel - Peyruis

September 16, 2021 in France ⋅ 🌧 23 °C

Efter nattens regn- og tordenbyger fortsatte vi af den lille vej D3 forbi landsbyen Thoard og ned til Digne. Vi tog en afstikker op til landsbyen Mezel, hvor den biavler bor, som vi plejer at købe lavendelhonning af. De andre år, har vi købt honning af hende på markedet i Forcalquier, men i år blev det direkte fra hendes hjem. Hun har travlt med at flytte bierne rundt om sommeren, til de områder med blomster og træer, som de skal lave honning af. Hun flytter dem om natten, og hendes lavendelhonning bliver lavet på det store plateau Valensole, som vi også kørte hen over sidste år, og som er fyldt med store lavendelmarker. Om vinteren står alle bifamilierne nede ved Middelhavet, hvor det næsten altid er godt vejr, så man må sige, at bierne lever et meget behageligt liv i bjergene om sommeren og ved havet om vinteren! Selvom de jo også arbejder en del ind i mellem! På trods af Coronarestriktioner, lukkede markeder og færre turister er det gået godt for hende med at sælge honning, og hun har travlt med at følge med og få produceret nok honning til at kunne sælge hele vinteren og foråret.

Nå, men vi fortsatte hen til Peyruis og Jackys storesøster, hvor vi nu bliver et par dage. Det er hyggeligt og afslappende lige at være det samme sted et par dage, og blive forkælet med god, sydfransk mad!

Peyruis

September 18, 2021 in France ⋅ ☀️ 22 °C

17.09 og 18.09
    Vi kan godt mærke, vi er kommet lidt længere mod syd og ned fra højden. Vi får lige et par, for os, varme og solrige sommerdage. Tidligere på sommeren har de haft hedebølge med op til 40 grader i området, så for dem er det blevet efterår, men for os er det sommer. Der er heller ikke mange lokale mere ved den lille badesø Lac de Buissonnades syd for Oraison, men det passer os fint, og vandet er betydeligt varmere end i starten af august i Danmark, hvor vi nåede at bade tre gange på Møn!

Ellers får vi vasket tøj, og set alle Jackys søstre og deres børn og børnebørn. Vi samles en aften til spisning i hans forældres gamle hus, hvor lillesøsteren Martine nu bor. Jackys bror i Valence er ikke rask, og indlagt på hospitalet der, og vi afventer derfor hvornår, det er bedst at besøge ham.

Peyruis - Sigoyer

September 19, 2021 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Vi regner med at komme et smut forbi Peyruis igen om et par uger, men vejret ser nogenlunde ud for den næste periode, så lidt over middag kører vi op gennem Durance-dalen mod Gap, for at komme lidt op i bjergene igen. Vi gør et kort stop i Tallard, hvor Murielle (Jackys niece) er flyttet til, og drejer så ellers op af vejen mod Sigoyer, hvor Pierre og Francoise er kommet hjem fra deres tur i de nordlige Alper. Så får vi udvekslet steder og ruter, og kan sætte nye navne på rejse-ønskelisten! Og det lykkedes at finde rejer i supermarkedet en søndag eftermiddag (godt nok ikke grønlandske), og få fabrikeret en rejsesuppe!Read more

Sigoyer

September 20, 2021 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Dagen går med hygge, afslapning og en lille vandretur i skoven oppe ved passet Col des Guerins. Selvom det er spændende at opleve nye steder, er det også altid rart at gense steder, hvor man har været før, og området oppe ved Ceuse og Petit Ceuse kender vi rigtig godt, og har gået ture der næsten hver vinter de sidste 10-15 år. Jeg kan virkelig godt lide området omkring Sigoyer. Landsbyerne og de spredtliggende gårde. Der er marker og blandet landbrug med lidt køer og geder, og jeg føler mig bare sådan hjemme i det landskab, selvom der også er udsigt til bjerge hele vejen rundt.Read more

Saint-Veran. Queyras

September 21, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Det er dejligt at besøge venner og familie, og det er også dejligt at være på farten igen! Vi kører gennem Gap, op forbi den store sø Lac de Serre-Poncon, og af vejen mod Briancon i flot solskinsvejr. Ved Guillestre drejer vi op i bjergområdet Queyras. Vi er tilbage i departementet Hautes-Alpes, og landskabet og landsbyerne er også tilbage i Alpestil, og så alligevel lidt anderledes end oppe i Maurienne-dalen. Der er mange træer her. Store fyretræer. Og der har været mere tradition for brug af træ i husbyggeriet her i Queyras.

Sidste år kom vinteren til Alperne d. 22. September. Her lukkede de højeste pas med bilveje, og en stor flok får strandede i sneen i passet Col du Glandon. Ugerne før havde været præget af “indian sommer”, så det var et voldsomt vejrskifte. I år har det været mere efterårsagtigt her i september, og de sidste dage med regn og tordenbyger er faldet som sne i højden (i omkring 3.000 m), men vi håber, det lige venter et par uger endnu med at blive rigtig vinter.

Landsbyen Saint-Veran, som vi er kommet til i eftermiddag, ligger i 2.040 meters højde, og kommunen er den højest beboede i Frankrig. Der er enormt mange gamle huse, og også en stor kirke, og frem til midten af 1800tallet boede her op mod 1000 mennesker året rundt, som kunne leve af landbruget her i dalen (i dag er det 200-300). Queyras virker som et meget flot og spændende område, vi nu skal udforske lidt de næste dage. Det er ikke så kendt uden for Frankrig, som så mange andre steder i Alperne, så det skal nok blive godt! Vi holder på en lille parkering lige uden for landsbyen dedikeret til autocampere, og her til aften bankede det på døren, og vi blev inviteret til et lille glas aperitif af nabobilen sammen med de øvrige 3-4 campere, der holder her. Der var alt lige fra 2 unge, der var på deres første tur, og lige havde lejet en autocamper nede i Gap i dag, til et par fra Belgien, der hvert år rejser rundt i Europa fra marts til november! Så det blev til lidt snak, inden solen forsvandt og kulden krøb ned af bjergskråningen.

Bjergrygsvandring. Saint-Veran

September 22, 2021 in France ⋅ ☀️ 4 °C

Det er nok den dag med det bedste vejr endnu, siden vi kom til Frankrig. Ikke en sky på den blå himmel! Luften er blevet koldere og mere klar, og der bliver heller ikke dannet skyer i løbet af dagen, som vi ellers har været så vant til. Vi har fået planlagt en vandretur lige efter mit hoved i dag, hvor vi vandrer op igennem skov, men forholdsvis hurtigt kommer ud på den første lille ryg; Crete de Curlet. Derfra går det over toppen Pic Cascavelier, og op på næste højderyg; Crete de la Tete, hvor vi går op og ned over flere små toppe. Jeg kunne gå i dagevis på sådan en bjergryg! Vi kan se til gletscherne ved Les Ecrins og de tre toppe Des Aiguilles d’Arves, som vi kender så godt. Nedstigning gennem fin lærkeskov, der står mørkegrøn endnu mod den blå himmel. Ingen tegn på efterår!

På vej op kiggede vi ned på en lille flok stenbukke på 5-6 stk nede på den stenede side af bjergryggen, og oppe på selve ryggen, kom pludselig en flok på 6 kæmpe gribbe svævende hen over os. Vi troede først det var svævefly, som vi har set nogle gange i Alperne, så stort et vingefang havde de! Og så ellers Marmotter, der også nød solskinsvejret. Så vi mødte flere dyr, end de 2*2 andre vandrere vi gik forbi på vores tur i dag!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pic-cascav…

Aften i Col d’Agnel

September 22, 2021 in France ⋅ 🌙 7 °C

Om aftenen skiftede vi dal, og kørte op forbi landsbyen Molines-en-Queyras og videre op mod passet Col d’Agnel (2.744 m), der danner grænse til Italien. Det er ikke så kendt et pas, som så mange af de andre, men der er faktisk en ret god vej derop til, på trods af højden. Vi holder på en lille parkering 1 km fra toppen, men gik derop og fik aftensolen over Mont Viso og “Sukkertoppen” ; Pain de Sucre.Read more

Col d’Agnel. Vandring

September 23, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Ved halv ti tiden nåede solen vores parkeringsplads, og vi begyndte at vandre op mod passet Col de l’Eychassier. Vi startede jo i næsten 2700 meters højde, så det føltes ikke så hårdt at komme over de 3000 meter i dag! Det gjorde vi på toppen Pic de Foreant, som vi kom til via en lidt mere stenet og stejl bjergryg, end den vi gik på i går.

Vi var helt alene på parkeringspladsen i nat, og vi er jo et stykke henne i september nu, så det undrede os virkelig, at så mange andre vandrere også var på tur i dag - en torsdag! Måske fordi der er det her gode vejr? Desuden havde vi valgt en sti, der ikke er markeret på vandrekortet, men det afskrækkede ikke en gruppe på ca 20 skvaldrende franskmænd! Jeg tror, jeg ville have syntes det var en helt fantastisk tur, hvis det ikke havde været for dem! Vi gik udenom dem på en af de første toppe, men kunne høre dem i lang tid! Og på vej retur via et par søer, var de selvfølgelig også kommet frem! Men måske er vi også ved at være forvænte, for der var fantastisk udsigt hele tiden, og da vi efter toppen Pic Foreant fortsatte lidt videre udenfor sti, så vi 4 stenbukke, og senere en ræv der løb ned over græsskråningen, og satte gang i alle murmeldyrenes advarselsskrig! Og stien via søerne Lac Egorgeou og Lac Foreant var såmen også fin!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-agnel-…

Og nu er vi så kørt videre til næste dal. Det er også en af fordelene ved Queyras, at afstandene er korte, og dalene er meget let tilgængelige i forhold til nede i Mercantour. Så man kan hurtigt flytte sig rundt, og vi har nu placeret os i landsbyen Aiguilles, hvor vi planlægger at tage på tur fra i morgen.