Efterårstur til Alperne 2021

August - November 2021
A 81-day adventure by Passepartout Read more

Regnvejr og vandring ved Beuil

October 5, 2021 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Mandag var en regnvejrsdag med byger, torden og en smule ophold indimellem.

I dag var stierne stadig våde, vandet løb og klipperne var glatte, men vi gik opad i lidt sol, damp og tåge. Vi startede på en tur, som vi gik noget af for flere år siden, hvor der var faldet lidt sne, og det blæste koldt. Så dengang afkortede vi turen, og frøs alligevel en del. I dag gik vi hele dens længde, plus toppen Les Cluots, og det var faktisk en ret speciel tur, for hele den første del går man i et rigtigt Middelhavsbælte hvad vegetationen angår. Tørre græsser og buske, krat med torne og masser af duftende timian. Når vi så efter en 10-12 km vender tilbage og opad mod Beuil, kommer man op på de for Mercantour så typiske store græssletter og afrundede toppe, med fåreflokke, svævende gribbe og udsigt til højere grå bjerge som de næste i rækken. Så turen ligger lige på grænsen mellem det maritime (Middelhavsklimaet) og Alperne. Flot og speciel tur! På vej ned gennem skoven hørte vi igen kronhjorte brøle, men det er ikke lykkes os at overraske en på nært hold endnu.

Se ruten på wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/corniches-…

Mont Mounier. Vandring ved Beuil

October 6, 2021 in France ⋅ ☀️ 13 °C

Selvom vi snart har vandret mange ture omkring Beuil, har vi ikke været på den højeste og mest kendte top i området endnu nemlig Mont Mounier. Det kom vi i dag! Det er en flot tur, hvor man først kommer over de græsklædte toppe og derefter op i stenene og de grå bjerge. Her så vi nogle dyr på afstand, og opdagede, da vi kom nærmere, at det var store fugle. Kæmpe gribbe og mindre krager der var landet i et område. Da vi kiggede med kikkerten så vi også en stor hund (en vagthund fra en fåreflok), der lå og spiste af et ådsel (en muflon?). De kan åbenbart godt kende forskel på vilde får og tamme får, som de jo ellers beskytter mod ulve. Gribbene sad og ventede på, at det skulle blive deres tur. På vej ned fra toppen så vi en flok mere, på nok 20-30 gribbe, der nu bare sad på jorden med deres vinger foldede ud i solen, som om de varmede sig. Her var også en stor flok græssende gemser (chamois). Så som sædvanlig masser af dyreliv!

Ruten på wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-mouni…

Fra toppen kunne vi også se, at der var kommet godt med sne i Les Ecrins og længere oppe i Alperne. Mercantour er dog stadig snefrit, og der er flot vejrudsigt for de næste dage. Vi er kørt ned til landsbyen Guillaume, og de sidste ture her i år bliver i Haute Var-dalen, som vi ikke har været så meget i før.

Cime de l’Aspre. Vandring i Haute Var

October 7, 2021 in France ⋅ 🌙 3 °C

Den korteste vej til Cime de l’Aspre går fra den lille hameau Les Tourres, men da det kun er små biler der kan køre dertil, tog vi vandrestien nede fra landsbyen Chateauneuf d’Entraunes. Den gik så først gennem lidt let skov og spændende klippeformationer, inden vi kom op i det åbne land, mødte et par chamoixer (gemser) og kæmpede os i sidevind og lidt modvind op af bjergryggene mod toppen, som er synlig på lang afstand. Lige på toppen ligger et rigtig fint shelter, man kan søge ly i, men heldigvis var der varmt i solen, bare man sad i læ, så det gjorde vi. Og da vi fortsatte lidt ud af ryggen efter toppen, mødte vi en flok stenbukkehanner, der elegant hoppede ned af stenskråningen efter at have betragtet os lidt! Vi skråede ned over græsskråningerne - måske knapt så elegant - mod husene ved Les Tourres, som er en virkelig charmerende lille landsby med et kapel og nogle flotte, restaurerede huse. Den ligger langt inde for enden af en dal, og det er virkelig utrolig, hvor folk har kunne finde på at bosætte sig og overleve i sin tid! Vi gik så på grusvejen de 7 km tilbage til Chateauneuf d’Entraunes, og det var en hel fin tur også.

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-de-la…

Er nu kørt videre op gennem dalen Var mod passet Col de la Cayolle og holder lidt uden for Estenc, hvor vi planlægger at gå en tur i morgen. Det var vores vandretur nr. 31 i dag, siden vi forlod Danmark i slutningen af august!

Col de Gialorgues. Vandring ved Estenc

October 8, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

De første lærketræer er ved at få gule nåle. De sidste tre dage har vinden været ekstra kold og hård oppe på bjergryggene. Det er nok 4-5 dage siden vi sidst har set eller hørt Marmot (murmeldyrene) - jeg tror, de er gået i hi. Og de sidste flokke med får, er også ved at være kommet ned fra sæterne. Efteråret er på vej i Mercantour!

Vi vandrede fra Estenc og op af et gammelt spor mod passet Col de Gialorgues. På den anden side af passet går dalen Gialorgues ned til Saint-Dalmas-le-Selvage, hvor vi var for en lille uge siden. Det er et bredt og ikke så stejlt pas (2.519 m. højt), og var meget brugt som forbindelse mellem dalene Haut Var og Haute Tinee i gamle dage. Bønderne i Haute Var manglede brændsel (træ), og hentede det i Saint-Dalmas mod at bønderne derfra fik lov at lade deres får græsse over i Var dalen. Jeg synes måske ikke, det var den bedste byttehandel, for det var godt nok et stenet område vi gik igennem op til passet, og ikke de bedste græsgange for får lige her! Men udsigten fejlede ikke noget, og en stor gruppe chamois, og oppe på toppen af Tete de la Bouliere 3 stenbukkehanner, tog afsked med os i Mercantour for denne omgang.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/estenc-col…

Vi kørte så videre op gennem passet Col de la Cayolle, og det er faktisk en rigtig flot tur gennem det pas også. Dalen nede på den anden side, som hører til Ubaye-området, har vi kørt igennem en gang før, også her i oktober måned, og den er bare noget helt for sig selv, med en masse popler og ahorntræer blandet med gran og lærk, der giver den flotteste potpourri af farver.

Vi er så endt i Jaussier igen, har delt en pizza denne gang (take-away), og satser på at mødes med Anders her til formiddagskaffe i morgen! inden vi fortsætter ned mod Jackys søster, og han kører videre ind i Mercantour.

Weekend

October 10, 2021 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Det er sol og vindstille lørdag formiddag i Jaussier, og så hyggeligt lige at møde min nevø Anders på parkeringspladsen til kaffe og croissanter. Vores næste stop er til eftermiddagskaffe i Tallard lidt uden for Gap, hvor Pierre og Francoise er kommet ned fra deres landsby Sigoyer for at mødes med os. Spændende hvor vi ser dem næste gang? Danmark? Frankrig? Eller et tredje sted? Og så fortsætter vi ellers til Peyruis og Jackys søster Janine.

Søndag er der arrangeret rigtig fransk middag (altså til midt på dagen) hos Janine’s tidligere mand Jean-Pierre, der har lavet en af Jackys ynglingsretter: lapin chasseur med polenta (gryderet med kanin og majsgrød). Vi får lækker tomatsalat med frisk basilikum til forret og desserten er: des oeufs a la neige, en dessert Jackys mor ofte lavede! Vi er samlet med alle Jackys tre søstre hos Jean-Pierre. Han har et rigtig hyggeligt udekøkken, med krydderurter, grill og gasblus, oliventræer i haven og svampe der ligger til tørre. Han fisker, sylter, slagter og henkoger, laver selv sin egen genepi (snaps) og virker som en der aldrig går i supermarkedet! Og på ægte fransk maner, bliver der spist og drukket det meste af eftermiddagen!

Mont Ventoux. Passepartout’s dag

October 11, 2021 in France ⋅ 🌙 9 °C

Vi forlader endnu engang Jackys søster med en masse nyvasket tøj, og bilen tanket op med brændstof, vand og strøm! Gør et stop i Forcalquier, hvor der er marked, og provianterer med ost, skinke, pølser og grøntsager. Kører så mod vest, over mod Rhonedalen, mellem stenede lavendelmarker, oliventræer og små gårde der reklamerer med salg af gedeost.

Vi har aldrig været over Mont Ventoux, selvom vi ellers tit har kørt igennem det her område. Man kan selvfølgelig cykle over toppen, og man kan faktisk også vandre op til toppen, men jeg har det bare sådan med bjergtoppe, som man kan køre op på, at det altså er en lidt mat fornemmelse, at kæmpe sig op til toppen ved egen hjælp, og så se folk holde parkeret i deres bil deroppe… Så hellere finde en top, man kun kan vandre til, og så køre til dem man kan køre til! Og derfor er det Passepartouts dag i dag! Og det er ham, og hans vej til toppen, som der er billeder af! Og så hører det med til beretningen, at det var en meget flot dag, med blå himmel og sol, ikke ret meget vind (selvom Mistralen blæste længere nede i dalen), og god sigtbarhed. Og jeg undlader så at nævne, at vi blev overhalet af et par cykler på vej ned af bjerget! Det er han ikke så stolt af (Passepartout), men det er jo Jacky, der bestemmer farten!

Vi holder ved en lille landsby, der hedder Bourdeaux, i aften, og planlægger at besøge Jackys bror i morgen.

Valence og videre i Ardeche

October 12, 2021 in France ⋅ ⛅ 4 °C

Jackys bror er kommet hjem fra hospitalet, og vi besøgte ham i hans hjem i Valence, hvor datteren og svigersønnen også kom forbi. Godt at se ham, og at han var glad for at få besøg!

Vi har så ikke helt planlagt vores næste rute, andet end at vi skal finde vej gennem Pyrenæerne et sted, og ind i det nordvestlige Spanien, hvor vi måske kan mødes med nogle spaniere vi kender fra Grønland, og ellers bare lige snuse lidt til det område.

Men vi vidste ikke lige, om vi skulle tage små veje eller mellemstore veje til at begynde med? Det blev så til halvsmå veje ind i Ardeche, hvor vi fulgte en lille flod opad og opad gennem skov, og pludselig var vi på toppen af et stort plateau i les Monts d’Ardeche, og gennem et pas på 1.329 meters højde. Det blæser kraftigt her, og der er kun et par graders varme, men flot udsigt inden solen gik ned! Den lille landsby Lachamp-Raphael er den højest belligende i departementet Ardeche, men der bor vist ikke ret mange mennesker her… Vi har tændt for varmen og pakket bilen godt ind, og så må vi se hvor vejene fører os hen i morgen!

Kurs mod Pyrenæerne

October 13, 2021 in France ⋅ 🌙 13 °C

Det første stykke i dag fortsatte af små veje, henover det plateau vi var kommet op på i går. Der er græsmarker, køer, overdrev og stendiger. Husene i landsbyerne er bygget af de samme sten, og selv deres tage er af sten - ikke skiffer. Hver eneste landsby har en slagter/butik der sælger kød, pølser og skinker. Det er kødkvæg, der græsser på markerne! Efter Millau - og den store viadukt over Millaudalen, kommer vi ind i Roquefort-området, og der dukker lidt får op på markerne (det er fåremælk, der bruges i Roquefortosten), men snart skifter landskabet igen. Ud og ind af vin distrikter, og ned i mere lavland. Vi kører nord om Toulouse, og holder for natten ved en sø i den lille by L’Isle Jourdain. Føles som vi har kørt langt i dag, men i morgen aften kan vi forhåbentlig se Pyrenæerne!Read more

Col de Pourtalet. Pyrenæerne

October 14, 2021 in France ⋅ 🌙 8 °C

Vi fik Pyrenæerne i syne næsten allerede fra morgenstunden. Som en række af gråblå bjerge i horisonten mod syd, så langt øjet rakte til begge sider. Vi kom igennem et stort, fladt område med kæmpe majsmarker, og også ret store gårde, inden bjergene kom nærmere, og det blev til mindre græsmarker igen, små landsbyer og små flokke med får, geder, køer, heste og sågar et par fritgående grise! Vi kørte på mindre veje uden om Tarbes og Lourdes mod landsbyen Laruns. Fik et enkelt glimt af den markante top Pic du Midi d’Ossau, inden den forsvandt igen.

I Laruns har vi købt et par vandrekort, og er så kørt videre op mod grænsen til Spanien, hvor vi holder nogle kilometre fra passet Col de Poutalet. Dejligt at være tilbage i tør og klar luft og lyden af kobjælder! Vejret ser fint ud for de næste dage, så vi skal ud og vandre lidt igen!

Efterårsvandring ved Pic du Midi

October 15, 2021 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Efteråret er kommet til Pyrenæerne. Får, køer og heste er blevet drevet ned fra sæterne. De små hytter til hyrderne, hvorfra de sælger ost om sommeren (det er der i hvert fald skilte med), er lukket. Bøgetræerne, som vi gik igennem på vej op i dag, er ved at få efterårsfarver. Græsset er gult, og blåbærkrat og lyng giver den røde farve til skråningerne. Det hele er meget flot, når solen så også skinner, og vi er forskånet for den kolde vind, som vi havde de sidste dage i Mercantour.

Vi gik fra vores parkering ved Caillou de Soques op til Refuge de Pombie, der ligger lige ved foden af Pic du Midi. Herfra videre gennem passet Col de Suzon og lidt på tværs over til et andet pas; Col de Magnabaigt, inden vi kom op på den lille top Pic de Cherue. Der var sti næsten hele vejen, som så ofte, selvom den ikke er indtegnet på kortet. Vi troede ikke, vi skulle se lige så mange vilde dyr, som vi har gjort i Alperne, men faktisk så vi først 2 chamois, som vi så har lært hedder “isard” her i Pyrenæerne, og senere flere grupper af dem som græssede. Måske nyder de at husdyr og turister er forsvundet fra græsgangene, så de nu har det hele for sig selv!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/soques-ref…

Vi er blevet på vores lille holdeplads for en nat mere, da her er ret fint, og vi gerne vil gå en tur mere i morgen, over på den anden side af dalen.