Philippines
Pasay City

Bohol - Manila - Istanbul - Zagreb

March 1 on the Philippines ⋅ ☀️ 27 °C

Dan, ko gremo domov. Zajtrk pojemo v hotelu na Panglau, ob 10.30 pa nas že čaka prevoz na letališče. Poletimo proti Manili, kjer nas čaka “malo” čakanja. Kak že gre, ni lahkega premika na Filipinih :) Do pristanka v Manili vse ok, na Boholu celo pripeljejo dva slepa, ki nam ob vkrcanju lepo igrata. Na letalu spet malo kviz in končno prispemo v Manilo. Potem pa nas pustijo čakati malo dalje na prtljago. Ko to le dočakamo, se skušamo iti kar prijaviti na let od Turkish airlines, vendar nam sporočijo, da bo to možno komaj ob 16.30. Sprehodimo se po trgovinah, nekaj pojemo in poskusimo na check-in. Lepo nas postavijo v vrsto, nas v vrsti pustijo čakati do 18.00 ure, ko se le prikažejo za naš let. Končno uspemo se prijaviti, oddati prtljago in potem še skozi varnostno kontrolo. Ob 19.20 le uspemo priti do lounga :)

Vstop v lounge sem si aktiviral tudi preko bančne kartice, za razliko od Dinersa, Lounge Key preko NKBM omogoča prost vstop za eno dodatno osebo. Štiri ure smo lahko tu, ampak ne tokrat, ker ob 20.50 že imamo boarding.

Čaka nas cca 12 ur let do Istanbula, potem pa še 2 uri do Zagreba. Jutri, bomo že doma. Lahko noč in lep pozdav Filipini, dobro jutro domek.

Endlich geht es los!

November 14, 2022 on the Philippines ⋅ ⛅ 32 °C

Nachdem wir uns rechtzeitig am Frankfurter Flughafen getroffen hatten, ging es für uns los auf den ersten Flug nach Kuwait. Mit viel Beinfreiheit und dem servierten Essen verging die Zeit wie im Flug 🙃 Bevor wir das Flugzeug verließen, checkte Til, ob er alles wichtige eingepackt hatte - Pass, Portmonee, Handy ✅
      In Kuwait angekommen ging es für uns zunächst zu Shake Shack Burger essen. Die restliche Wartezeit vertrieben wir uns mit Kniffeln. Nach fünf Stunden ging es dann auch schon weiter. Bevor wir Kuwait verließen, checkte Til, ob er alles wichtige eingepackt hatte - Pass, Portmonee, Handy ✅
      Auch der Flug nach Manila verlief reibungslos, es gab gefühlt jede Stunde etwas Neues zu essen oder zu trinken und alles schmeckte sehr lecker. Das einzige Manko war, dass wir ganz hinten saßen und die vielversprechende Menüauswahl immer wieder auf die letzte verbleibende Option reduziert wurde. Bevor wir das Flugzeug verließen, checkte Til, ob er alles wichtige eingepackt hatte - Pass, Portmonee, Handy ✅
      In Manila angekommen holten wir unser Gepäck ab, welches es glücklicherweise auch nach Manila geschafft hatte. Nachdem wir uns eine philippinische Simkarte besorgt hatten, riefen wir uns mittels Grab ein Taxi.
      Bevor wir den Flughafen verließen, checkte Til, ob er alles wichtige eingepackt hatte - Pass, Portmonee, Handy ✅
      Der Taxifahrer war super nett und gab uns auch ein paar Tipps für den Abend in Manila.
      Bevor wir das Taxi verließen, checkte Til, ob er alles wichtige eingepackt hatte - Pass, Portmonee, Handy ✅ Ich checkte es mal wieder nicht. ❌
      Eine Minute, nachdem wir uns vom Taxifahrer verabschiedet hatten, fiel mir auf, dass mit dem netten Taxifahrer auch mein Handy in den überfüllten Straßen von Manila verschwunden war.
      Trotz sofortigem Adrenalinrush blieben wir ruhig und starten das IPad um das IPhone zu orten. Während Til am Hotel bei den Taschen blieb, schnappte ich mir das iPad und den mobilen Router um meinem Handy hinterher zu rennen. Schließlich ploppte eine Nachricht auf, dass das Handy zwei Straßen weiter geordert worden war. Ich nahm beide Beine in die Hand und rannte los. An der georteten Stelle angekommen bemerkte ich, dass es sich um ein bewachtes Parkhaus handelte. Noch während ich dem verdutzten Polizisten an der Einfahrt versuchte die Situation zu erklären, bekam ich eine erneute Ortungsmutteilung. Das Handy war vor unserem Hotel geortet worden. Ich rannte also wieder in die entgegensetzte Richtung los. Als ich wieder auf der Hauptstraße angelangt war, erkannte ich ein Kennzeichen wieder. Unser Taxi fuhr direkt vor mir weg. Also hatte ich nun ein Ziel vor Augen und verfolgte das Taxi. Fast hatte ich es, doch dann schlug die Ampel auf grün um und es fuhr wieder los.
      Doch das Lauftraining sollte nicht umsonst sein, an der nächsten Ampel konnte ich, vollkommen außer Atem, an die Scheibe hämmern und den Fahrer auf mich aufmerksam machen. Dieser öffnete das Fenster und blickte mich - genau so wie der neue Fahrgast auf dem Rücksitz - völlig entgeistert an. Als er mich schließlich erkannte, grinste er mich an und rief mir nur zu „I already brought it back to your hotel“. Und so war es auch. Wieder am Hotel angekommen blickte ich einen lachendem Til entgegen, der mein Handy in der Hand hielt. Alles nochmal gut gegangen!

Inzwischen waren wir ziemlich hungrig geworden und machten uns dem Weg zum Essen. Nach leckerem Essen und Cocktails
      gingen wir noch zum Kickern und Billard spielen, bevor wir den Abend mit Milkshakes beendeten, die wahrscheinlich so viel Kalorien hatten, wir alles was wir an dem Tag insgesamt gegessen hatten.

Bevor wir das Taxi verließen, checkte Til und ich, ob wir alles wichtige eingepackt hatten - Pass, Portmonee, Handy ✅

Satt und glücklich fielen wir an unserem ersten Tag in Manila in unser Bett.

Philipppines

July 2, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 26 °C

🇨🇭: mini Update wo i gad bin….
      Ich bin nach 4 1/2h flüge in Manila ide Philippine acho🥳
      Neui Simkarte ✅
      Neui Währig ✅
      Han mich denn uf de Weg zu mim Hostel welle mache mitem Zug… jetzt chunts problem… det hesch au durch eh Security kontrolle mösse. Und i mim Backpack sind no mini zwei Messer wo ich in Japan kauft han. Heisst Zug fahre chani schomel ned😂
      Jaaaguut han den hostel wieder stoniert und bin dank mim lieblings uswander Onkel und sin Kontakt ide Philippine zrugg zum flughafe und han det günstig eh hotelzimmer gnoh und morn flüg ich uf die Insle Siargao. Dezue meh morn hehe da wird lustig da segi au!

🇺🇸: short update…
      After 4 1/2 h flight i finally arrived in Manila in the philippines🥳
      New simcard ✅
      New currency ✅
      My next goal was to get to my hostel, so i go to the train station and there you have to make a security check for your backpacks.
      End of story i can‘t use the trains because i have my two knives from japan in my backpack😂 so i canceled my hostel and get in touch with the contact i have here thanks my favorite emigrated oncle. So i went back to the airport get a hotel there and now i have another flight for tomorrow to Siargao. I don‘t tell you to much, but its gonna be very funny😝

Andere Länder, andere Früchte

April 4, 2022 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

Das hier heißt Longkong oder so und schmeckt nach einer eigenartigen Mischung aus Honigmelone und Stinkefuß. Dabei ist es aber eine Kreuzung aus Litschi und Traube. Und aus dem Inneren kommt eine Kastanie.

Geschmack 7/10

Manila

April 3, 2022 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

Ich war noch nie in Bangkok, aber bei dem, was ich davon gehört habe, würde ich das hier Mini-Bangkok nennen.
      Eine Menge Verkehr, etwas mehr Staub und Lärm, garniert von marodem Beton, Slumflickenwerk und allerlei Gerüchen. Und Plastik. Essen in Plastik, in Tüten verpackt. Plastikmüll oben, unten, überall.
      Pflanzen, Grün, eine Möglichkeit zum Ausruhen sucht man schwerlich. Hier wird nicht geplant, sondern man macht einfach Mal. Und zwar so, wie man denkt. So zumindest mein erster Eindruck.

Und so falsch ist er wahrscheinlich nicht.

Doch, wie in jeder Stadt, gibt es auch schöne Ecken. Das ist dort, wo man meistens stehen bleibt und Bilder macht. In diesem Fall der nördliche Teil der Stadt. Gepflegtere Gebäude, sauberer, schöner (ich glaube, dazu sagt man meistens "touristisch"). Optimaler Zeitpunkt, um hier zu sein, erwischt. Vor Sonnenuntergang durch den Park schlappen, ne Stunde im Gras schlafen, im Dunkeln vorbei an den Lichterbäumen Richtung heim.

Von 1°C nach 33°C

April 2, 2022 on the Philippines ⋅ 🌙 27 °C

Niemals habe ich das Aprilwetter so launisch erlebt, wie heute. Heute morgen noch eiskalte Pisse von oben, abends schwül und ne Affenhitze. Dabei habe ich doch nur ein Mal das Haus verlassen. Lol.
      Wie der alte Bilbo sagt: es ist eine gefährliche Sache, Frodo, aus deiner Tür zu hinauszugehen. Du betrittst die Straße und wenn du nicht auf deine Füße aufpasst, kann man nicht wissen, wohin sie dich tragen.

Dag 19 - Whiskey Libary

October 15, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

De dag begon vroeg (5:30 uur) want we werden opgehaald om naar de airport te gaan. Het gekke is dat het hier toch een stuk makkelijker opstaan is omdat rond 4 uur de zon opkomt en de hanen beginnen te kraaien.

Aangekomen op de airport was het nog even spannend of we al onze bagage mee mochten nemen. De maximale grens was 10 kg per koffer en door de vele souvenirs zaten we daar toch wel een aantal kilo boven. Gelukkig waren we al snel niet bang meer want voor ons was een stel met 2 koffers die de grote hadden van een koelkast (25+ kilo per koffer) en die kwamen er zelfs ook doorheen.

Na het inchecken stond je direct bij de gate. Een veel te kleine ruimte met veel te veel mensen.

De vlucht ging helemaal voorspoedig. 3 uurtjes vliegen en we kwamen aan in Manilla. We pakte direct een taxi en lieten ons rijden naar ons hotel.

Op de heenweg hadden we een beetje een crappy airport hotel en een gebroken nacht door het vele geluidsoverlast. Dat wilde we kosten wat het kost voorkomen, dus we hadden onszelf verwend met een luxe laatste nachtje in het Hilton.

We werden vriendelijk verwelkomt en we hadden geluk want mochten meteen inchecken (11:30 uur) terwijl de incheck eigenlijk pas om 15:00 uur was.

We besloten ons even op te frissen en daarna de mall te bezoeken aan de overkant van het Hilton. Na een kwartiertje struinen vonden we een lunchtentje om even te ontbijten.

De lieve ober vertelde dat hij trainee was en hij gaf ons een klein belletje en als we er uit waren dat we maar moesten ringelen met de bel. Het werd wentelteefjes en mango taart. Heerlijk. Maar kon niet tippen aan de Mango Float van Le Jardin.

Toen sprongen we in een taxi om ons opnieuw naar een andere mall te laten rijden. 30 minuutjes en toen waren we er. De taxirit duurde langer dan ons bezoek aan de mall want binnen 10 minuten stonden we allebei overprikkelt buiten. Vreselijk wat veel mensen.

Op de kaart zagen we dat het een paar minuten wandelen was naar de kust. In de hoop daar wat rust te vinden maakten we de wandeling in de bloedhitte. Aangekomen was het bittere ellende aan de kust. De kust werd in de stad vooral gebruikt als vuilnisbelt.

Na 10 minuten wandelen vonden we het allebei mooi geweest en gingen we op zoek naar een witte taxi. Dat zijn namelijk de taxi’s met een metertje en het meest goedkoop. Het ritje op de heenweg was 200 peso’s (3,50).

Rens spotte een witte taxi! En we stapten in. De meter ging niet aan, dus we vroegen “how much?” En we kregen een overduidelijk lul verhaal over dat hij geen standaard chauffeur is, maar voor een hotel werkt. Maar ons wel even wilde wegbrengen. Nogmaals vroegen we: “oké how much?” En de meneer zei: “350 peso’s”. We waren allebei de hitte en wandeling door de hectiek van de stad zat, dus we stemden in met de iets te dure taxi rit.

Aangekomen in het hotel deden we een klein dutje. Ik (Sharona) was behoorlijk moe. En daarna plonsde we nog even in het zwembad. Het was aan het einde van de dag wat bewolkt en rond de 28 graden en we besloten snel ons weer aan te kleden want we hadden het koud. Toen realiseerde we ons dat het flink wennen wordt komende week als we terug zijn in Nederland.

Na het kijken van nog een serie op de hotel kamer vertrokken we opnieuw naar de mall (aan de overkant van het hotel) met een missie:

1. Eten bij het Koreaanse BBQ restaurant.
      2. Een bezoekje aan de Whiskey Library.

En allebei waren een enorm succes. Lekkere stukjes vlees van de grill. Het werd aan tafel bereidt.

En vervolgens wandelde we door naar de Whiskey Library. Rens met een smile van oor tot oor aan het genieten. Hij had meteen al plannen om de Oase om te bouwen naar een soortgelijk concept.

Rens dronk 2 glaasjes. En belde nog even met z’n pa. En miste z’n broeders. Sharona (ik) dronk een cocktail “Whiskey Woman” en ik blijf in herhaling vallen deze vakantie maar dit was “De lekkerste cocktail die ik ooit heb gedronken”. Ik vond het oprecht jammer dat ik nog steeds last heb van m’n maag want anders had ik er nog eentje besteld. Of misschien zelfs nog meer.

Een mooie afsluiter van onze laatste vakantiedag. Morgen nog een dagje voor de boeg voordat we ‘s avonds beginnen aan de lange terugreis.

Heiweg. 🇨🇭

October 7, 2023 on the Philippines ⋅ ⛅ 31 °C

Usem hütige Tag hemmer nüt meh spektakulärs gmacht. Mal echli gesse, käffelet, wieder gesse und nomal käffelet und um die 14:00 Uhr isches den scho bald mal an Flughafe gange. Obwohl sEnergielevel nach dem viele Esse höch het sölle si het üs am Flughafe allne zemme de Power gfehlt. 🥱 Bim Check In Schalter sind üs den aber alli Sicherige durrebrennt wommer erfahre hend wie viel Kilo üsi Gepäckstück zuegno hend.😂 Bääääm, dNicole oder bessergseit ihres Gepäck het nur 3 kg zuegnoh, uf das abe het si grad no schnell en Moove am Check In Schalter heregleit.💃💃Chum meh hebe hemmer üs chöne wommer ghört hend dass dManu und ich insgesamt 19 Kilo meh im Gepäck hend. Frieeeends freuet eu uf üsi Souvenirs.🤦🏻‍♀️😂 Und au dasmal simmer bi de Sicherheitskontrolle hänge bliebe. Dasmal het nöd üses Sackmässer Alarm gschlage sondern de Nicole ihres übergrosse, superorganisierte Handgepäck mit ihrne 7 Necessairlis het pipelet.🚨😂 Zum eine het si no Aloe vera Créme wo si als Geschenk kauft het, müesse abghe und sNagelset mit Schärli und Nagelfile het si grad au chöne zrugglah.😆 Inere Stund, am 18:35 Uhr gats den uf üse fascht 10 Stündig Flug richtig Doha. Wer hätte das gedacht, mir hends no so guet mitenand dassmer sogar (naja gezwungenermasse😂) bim Heiflug no alli nebetenand i einere Reihe hocket. 😂✈️🥰🫰🏽Read more

Lekker vliegon

September 25, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 30 °C

Onder het rustgevende getik van een tropische tyfoon een eerste update van onze reis. De reis begon gister om 13:00. We werden door onze vaste chauffeur en zijn leidinggevende weggebracht naar Schiphol. Daar stond ons een eerste vlucht naar Istanboel te wachten. Istanboel was eerst Constantinopel. En hoe dat komt dat weten alleen de Turken. Bij het inchecken op Schiphol gevraagd om extra beenruimte. Die was er gelukkig wel voor etappe 2, de vlucht van Istanboel naar Manilla.
      Sharona heeft nog een mooie zonnebril gekocht op Schiphol. Die gaat zeker voorbij komen de komende dagen. En we regelden beiden een eSim. Zodat we goedkoop konden internetten op reis. Vlucht 1 verliep erg soepel. Het vliegveld in Istanboel is echt enorm! We hadden een tussenstuk van 3 uur. Dit hebben we voornamelijk gevuld met de serie 'This is us'. Ik heb nog wel spijt dat ik geen worstenbroodje van een halve meter heb genomen. Misschien op de terugreis! Vlucht twee vonden we allebei iets intimiderender, 12 uur was die. De extra beenruimte heeft ons er zeker doorheen geholpen. Beiden nog wel even geslapen ook.
      Er was veel onweer tijdens het landen op Manilla. Maar allemaal goed gegaan. Ik heb de kist netjes aan de grond gekregen. Op het vliegveld werden we nog even verleid om een taxi van 30 euro te nemen. Maar we zijn niet voor 1 gat te vangen en doorzagen de doortrapte methodes van deze corpulente toeristennaaier. Na 6 euro te hebben afgerekend bij de andere taxi kwamen we in de stort regen aan bij BbB Rain (oh de ironie). Nu even piele wassen, snel wat eten en dan in alle vroegte, 04:00, op naar Palawan!

Dag 20 - Weer thuis

October 16, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 30 °C

Zittend op de bank in Vaassen een laatste footprint. Onze check out gister was om 14:00. Dat was fijn, want Sharona had en heeft nog steeds flink last van haar spijsverteringsstelsel. Dus we konden nog goed uitrusten op de kamer. Na in de ochtend het groooootste en meest uitgebreide ontbijt buffet ooit te hebben gezien!

Dat liet Rens zich natuurlijk zeer goed smaken!

Nu hadden we nog wel een middag voor ons waar we ons moesten zien te vermaken. Dus hopla, op naar de mall dan maar weer! Er was een kleine arcade hal en daar hebben we lekker gek gedaan.

Aan het einde van de middag hebben we nog wat geprobeerd te eten in de sportbar van het Hilton. Dat was voor Sharona nog niet zo'n succes helaas, de buik werkt niet mee.

Uiteindelijk rond 18:30 met een busje naar de Starbridge gebracht. Dat is gewoon een loopbrug over de snelweg maar zo klinkt het sjieker toch?

De reis liep zeer soepel totdat we aan de beurt waren voor het inchecken van de bagage...

Het meisje achter de balie liep een paar keer naar andere collega's, tot ze uiteindelijk de vraag stelde: "Hebben jullie binnenlandse vluchten gehad...?"

Shit. Op de heenweg hadden we vlucht 3/3 geannuleerd, omdat we onze route hadden gewijzigd. En dat kwam ons nu weer achtervolgen.. Het meisje van de balie liet ons weten dat we nieuwe tickets moesten kopen. Maar we waren vastbesloten om dat niet te doen!

Na wat heen en weer emmeren werden we maar de krochten van het vliegveld gestuurd en daar troffen we een deurtje met een bordje van Turkish Airlines. Onze komst was al aangekondigd en een mevrouw liet ons weten dat ze nieuwe tickets ging printen. Met een oog op de klok werd het ons toch een beetje heet onder de voeten; zouden we de vlucht en de aansluiting wel halen?

Na 15 minuten kwam ze weer buiten, met een pin apparaat... We hebben wat bij moeten betalen en we weten nog steeds niet precies waarom maar besloten toch eieren voor ons geld te kiezen.

Een spannende race over het vliegveld later zaten we uit te puffen bij de gate. Op naar huis.

De eerste vlucht hadden we extra beenruimte. Dat was erg prettig. Helaas speelde de darmen weer op en was het voor Roon aardig afzien onder haar rode Turkish Airlines dekentje.

De aansluiting ging daarna soepel en de tweede vlucht vloog met weer wat films op het entertainment systeem voorbij.

Met de trein terug en in Apeldoorn stond onze trouwe chauffeur ons al weer op te wachten.

Wat hebben we een prachtige reis mogen maken de afgelopen weken. Samen een geweldige avontuur beleefd met veel magische momenten. Een heerlijk land met lieve mensen, prachtige natuur en mooie dieren.

Op naar het volgende avontuur..!

Pasay City, Lungsód ng Pasay