Portugal
Olhão Municipality

Friedhof und Kirche

November 8, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 22 °C

Leider war Beerdigung. Daher konnte ich nicht in die Kirche rein.

Die Mausoleen sind beeindruckend. Dass man teilweise die Särge sieht und Fotos der Verstorbenen aufgestellt sind kannte ich schon. Daher fand ich es heute nicht mehr so gruselig wie vor Jahren.
      Das einfache Volk liegt dicht gedrängt.

Morgendliche Runde in Fuseta

November 8, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 19 °C

Ebbe am Morgen...Die Wolken hängen einwenig bedrohlich Richtung Faro. Aber obwohl gestern Regen vorher gesagt wurde zeigt die App heute keinen Niederschlag mehr an.

Ein Ruhetag wird es wohl trotzdem werden.
      Der Gang zum Mercado Municipal war nicht wirklich erfolgreich. 3 Obststände und 3 Fischstände.

Auf dem letzten Foto ist ein Nest zu sehen, dass vermutlich vom Baum über unserer Markise stammt. Bleibt zu hoffen, dass die Bewohner ausgeflogen waren und nicht von Freßfeinden heimgesucht wurden.

Leander Lost wohnt auch hier

November 4, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 23 °C

Heute stand ein Umzug an. Allerdings war die Fahrt nicht sehr lang.

Der Campingplatz macht einen guten Eindruck. Den Ort kennen wir ja schon etwas. Mal sehen wie lange wir hier bleiben. Es waren übrigens nur relativ wenige Plätze frei. Erstaunlich gut belegt. Es mag daran liegen, dass hier tatsächlich ein Sandstrand ist. Zum Baden vielleicht nicht mehr ganz geeignet. Aber das hat ja trotzdem immer was.

Der Sonnenuntergang war auch super schön, obwohl wir auf unserer Reise schon einige tolle Sonnenuntergänge gesehen haben...

Kerst in de Algarve

December 26, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 14 °C

Door alle dorpjes en stadjes waar we doorheen rijden, wordt uitgebreid aandacht besteed aan Kerst. Vooral heel veel lichtjes in de straten, Rijen lampjes van een grote paal naar beneden, en ook de huizen en winkels hebben hun eigen specifieke kerstdecoraties. Leuk om te zien.
      Het weer blijft hier mooi, we verkennen de dorpjes en stadjes aan de kust. Het is ook mooi weer in de bergen een beetje verder landinwaards, dus ook daar verkennen we de leuke stadjes zoals o.a.
      Loulé, Salir en Alte en wandelen in de bergen.
      Soms staan we op een camperplaats, soms aan de rand van een dorpje maar meestal gewoon ergens in de natuur .
      Aan de kust is het vlak, daar fietsen we mooie tochten. Vandaag 2-de Kerstdag zagen we in het waddengebied ten westen van Tavira heel veel vogels: ooievaars, kluten en andere steltlopers, zelfs flamingo's. Prachtig.
      Gisteren, eerste kerstdag, hebben we, samen met onze vrienden, de ferry genomen naar Armona een badplaatsje op een eilandje hier vlak voor de kust . Na een mooie strandwandeling hebben we heerlijk gegeten buiten in de zon op een terrasje.
      We blijven hier genieten!

Moncarapacho - Estoi - Olhão - Fuseta

November 7, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 20 °C

Heute haben wir 1500 Fahrrad Kilometer dieser Reise voll gemacht. Es ging zum frühstücken nach Moncarapacho. Weiter mit kleinem Umweg nach Estoi hinab nach Olhão (wir waren schon so lange nicht mehr dort) und zurück nach Fuseta.

Zwischen Estoi und Olhão liegt der kleine Ort Pesão. Dort steht neben der Dorfkirche eine kleine Kapelle, die im Freien gebaut und mit Knochen bedeckt ist, die vom örtlichen Friedhof stammten. Sie war auch mit Schädel auf gekreuzten Knochen verziert, aber die Schädel sind jetzt verschwunden.

Beim kleinen Abendspaziergang läßt der Vollmond die Farben der Fischerboote in Fuseta noch schöner aussehen.

Radtour leider wegen Regen abgebrochen

November 9, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

Ist das nicht ein herrlicher Weihnachtsstern? Auf der Radtour heute gefunden. In Santo Estevão sind wir umgekehrt. Komoot hat uns prophezeit, dass wir zu 100% im Regen enden werden. Also nach dem Frühstück im Café da Destilaria Medronho umgedreht und Retour.

Im Hafen von Fuseta sind am späteren Nachmittag außer uns noch 2 Esel😍 gewesen.
      Übrig geblieben ist ein toller Sonnenuntergang der uns die 10 Stunden Sonne für Morgen schon angekündigt hat.

Markt in Moncarapacho

November 6, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 20 °C

Heute war Markt in Moncarapacho. Und heute haben wir auch tatsächlich etwas gekauft: Orangenhonig.... immerhin etwas.

Die Schlange auf den Fotos stand an fürs Mittagessen. Eigentlich müssten alle schon satt sein, bis dass sie dran kommen. Am schlimmsten hat es aber den Koch getroffen. Auf dem Grill lag ein halber Hühnerstall. Mit Sicherheit mehrfach heute. Hoffentlich ist der Koch wenigstens Nichtraucher!

Der Mond ist fast voll...

Op bezoek bij Margot

January 3 in Portugal ⋅ ☁️ 16 °C

Vanmorgen stond ik buiten de camper in de deuropening wat te pakken en hoorde een heel bijzonder geluid, een soort gegrom en geknor. Ik zag niets toen ik opzij keek. Plotseling voelde ik iets tegen mijn kuit aan drukken en toen ik omkeek stond daar een klein zwart varkentje tegen mij aan te duwen. Dat is grappig wakker worden! Na het ontbijt even de spullen afspoelen in het super leuke afwasgedeelte met mozaïek.
      Eerst nog even naar Olhao naar de Aldi om de lekkere haringsalade voor de lunch te halen en toen door naar het mooie chalet van Margot.
      Het was bewolkt weer vandaag maar daar hadden we op de waranda van Margot niet echt last van, was heel lekker en gezellig!
      Nog even met Margot gekeken wat er aan mijn bed/bank gedaan kan worden want het matras is nu eigenlijk te hoog waardoor ik met mijn hoofd net tegen het plafond aan zit. Altijd fijn om met Margot ergens naar te kijken, die is zo praktisch in oplossen van problemen.
      Ik weet nu precies hoe ik het hebben wil.
      De bovenkant van het frame dat helemaal niet meeveert eraf, waardoor het ook lager wordt, en een lattenbodem erop.
      Aan Chantal van Route66 gevraagd of zij iemand weet met een zaag en een boormachine die ook nog handig is. Ze heeft me verzekerd dat ze iemand voor me gaat vinden als ik overmorgen weer terug ben op de camping.
      Morgen voor de checkup naar het ziekenhuis in Faro. Afspraak is pas om 17.00 uur dus ik blijf een nachtje in Faro slapen dan hoef ik niet in het donker terug te rijden. Ik ga dan ook gelijk een lattenbodem kopen in Faro 😃

Eind goed al goed 😃

January 6 in Portugal ⋅ ⛅ 10 °C

Geslapen in Margot haar camper, ging goed tot een uur of 6 vanmorgen, toen was het toch erg koud geworden in het campertje. Nog even gewacht en toen met dekbed omgeslagen zachtjes het chalet van Margot binnen om haar niet wakker te maken. Nou dat is goed gelukt toen zij uit de slaapkamer kwam schrok ze zich wezenloos. Kan het met voorstellen als je zo uit je slaap iemand met een dekbed omgeslagen op je bank ziet zitten 😂
      Na het ontbijt eerst naar het landje van Margot want er kwam een kijker en hopelijk ook een potentiële koper 🤞🤞🤞
      Toen naar de Intermarché om wat voor de lunch te halen.
      Op Route66 aangekomen eerst even lunchen tussen alle rotzooi in. Wat een leuke camping is dit toch dat dat hier allemaal kan en mag.
      En dan toch echt ons weer buigen over hoe we het gaan oplossen, vooral hoe we het voor elkaar krijgen om het geheel iets lager te maken zodat ik niet meer met mijn hoofd tegen het plafond kom als ik op mijn bed/bank zit.
      En ja hoor buurvrouw en buurvrouw hebben het voor elkaar gekregen, Ajeto buur!!!
      Nog wel een klein beetje hulp gekregen van Cor uit Vlaardingen met een lekker Rotterdams accent. Hij kon goed rechtzagen, wat mij niet lukte, zodat we rechte opvulstukjes hadden om eea op de juiste hoogte te krijgen.
      En ja dat is helemaal gelukt, ik zit nu op mijn bed dit te typen en heb boven mijn hoofd meer dan 5 cm over. En, niet onbelangrijk, de plastic boxen passen nog steeds onder bed.
      Heel erg bedankt voor de hulp Margot dat had ik in mijn eentje echt niet gered!!!
      Chantal wilde het hout gelukkig hebben voor in de bar, dus dat hoefden we niet af te voeren.
      Van Tina nog uitgebreide informatie gekregen voor de route naar Tarifa waar ik op 8 januari aanwezig moet zijn op de camping voor de reis naar Marokko. Morgenochtend vertrek ik dan kan ik het rustig aan doen.
      Vanavond slaap ik weer in mijn eigen vertrouwde Octobus op mijn verbeterde bed, waarvan ik het matras niet meer met spanbanden vast hoef te maken aan het frame om niet uit mijn bed te rollen 😃

Fassenacht in Moncharapaco

February 13 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

Heute war Karneval in Moncarapacho und wir machten uns mit den Rädern auf den Weg nach Quelfes zum frühstücken. Anschließend waren wir pünktlich zum Zuch in Moncarapacho. Die Strecke war komplett mit Lautsprechern bestückt aus denen mit einem Pegel von 90dB Partymusik schalte.
      Alle Wagen geschmückt mit Papierblumen und großen begleitenden Fußgruppen fahren stundenlang im Kreis durchs Dorf, bejubelt von tausenden Zuschauern.
      Was die Sicherheit angeht sind viele Fassenachter in Deutschland genervt von den unsäglichen Vorschriften. Aber hier wird sie sträflich vernachlässigt. Die Kinder stehen ohne Absperrung auf den schwankenden Anhängern. Nicht allen ist das (verständlicherweise) geheuer.
      Muss man mal sehen. Aber die Lautstärke ist kaum erträglich.
      So mühten wir uns nach ca 45 Minuten durch das Gewusel raus aus dem Hexenkessel.

Den Sundowner ohne Sonne im O Escalho in Cabanas war eine Erholung.

Olhão, Olhao, Olhão Municipality, اولاو دا رستوراساو, ოლანი, Oljaunas, Olhão da Restauração, Ольян, Ольяу, 奧良