Surinam
Surinam

Oppdag reisemålene til reisende som skriver reisejournal hos FindPenguins.
De 10 mest populære reisemålene Surinam
Vis alle
Reisende på dette stedet
    • Dag 6

De zondag markt

18. februar, Surinam ⋅ ☁️ 27 °C

700uur de wekker om naar de Zondag markt te gaan voor verse kip voor in de bruine bonen.
      We komen nog heel veel anders lekker tegen en Lukein moet ons tot de orde roepen voordat we te laat zijn voor de volgende afspraak 😅Les mer

Koersontwikkeling

20. februar, Surinam ⋅ ⛅ 30 °C

De koersontwikkeling is bizar...

Zaterdagochtend 17 feb kregen we voor €50 uit de pinautomaat SRD$2000
      Die middag maar SRD$1800
      En vandaag nog maar SRD$1650...

Pffff 😐

Maar dat laat de pret niet drukken en voor ontbijt halen we heerlijke broodjes bij Anthony's Corner🥖Les mer

Traditie in Santigron

20. februar, Surinam ⋅ ⛅ 34 °C

Mijn lieve oom Ottie had een speciale thee met blessing voor ons op het programma staan. Dit bleek ineens vandaag te zijn 😅

Aangekomen in Santigron bleek mijn oom Im bij de polikliniek te zijn. Hij had een slangenbeet opgelopen en de cardioloog moest controleren of het gif niet naar zijn hart was verspreid. Gelukkig was dit niet het geval. Eind goed al goed!

Meanwhile lopen wij door het dorp, naar de rivier en ontmoeten mijn nicht Wendy weer. We zitten bij de oudste van de clan Oom Michel en Oom Jacco in de schaduw met een koel briesje.

Er wordt verse suikerriet gekapt en Tijmen lust het wel. Alles met je tanden doen is wel even wennen.

Na zo'n 3 a 4 uurtjes wachten begint oom Im met de bereiding, maakt een pleng offer en geeft zijn blessing. Ottie wordt meteen beëdigd zodat hij het ook voor ons mag bereiden.

De instructies komen heel nauw maar rond 1800uur rijden we dan eindelijk terug naar Paramaribo. Korte stop voor wat boodschappen en vanavond eten we gewoon noodles met ei (omgerekend €3).

En om 2100uur is het welletjes en ploffen we op bed.

Credits voor de laatste 5 foto's gaan uiteraard naar Tijmen de fotograaf 🥰

• Dag 9

De palmentuin en een ijsje

21. februar, Surinam ⋅ ☀️ 31 °C

Tegenover Zus&Zo ligt natuurlijk de Palmentuin. Een bezoekje is een must. Het is piepklein en we zijn zo aan de andere kant bij WAKA PASI.

Nu nog tamelijk rustig met gezinnen en kleine kinderen in de naastgelegen speeltuin. We begrijpen dat hier een deel van het uitgaanscentrum/leven is by night.
      Ons oog valt op een kraampje met ijs en het is ontzettend lekker.

• Dag 10

Suriname Museum en dagje shoppen

22. februar, Surinam ⋅ ⛅ 31 °C

Tijdens het shoppen vinden we een prachtige lijst van Saramakaans houtsnijwerk voor de foto van Zoë.
      Ik heb het er erg zwaar mee, nadat de eerste commotie was gedaald met het plots verkassen kwam de rouw weer in volle kracht terug.
      Zo zag ik zelfs een jongeman die me zo aan hem deed denken dat ik op straat heb staan huilen 💔
      Rouw gaat niet op vakantie, het is er elke dag waar ik ook ben. Gelukkig doen we het samen en zijn Tijmen's troostende armen en woorden altijd dichtbij.

Het museum is erg klein en als je al het eea weet over de geschiedenis wordt er weinig nieuws verteld. Sterker nog ik vond de bewoording zwakjes tot mild wanneer men de gruweldaden beschreven. Toch is het heftig om op een plek te staan waar zoveel geweld is geweest.

We blijven niet lang en zoeken de winkelstraten weer op en een lunch café.
      Tijmen slaagt in zijn zoektocht naar een 'foute vakantie blouse' en ikke in 2 rokken, een broek en leuk paar sandaaltjes. De 20+ panjies die ik mee had blijven namelijk in de doos🙈

Ik heb alle was weg kunnen werken maar de nieuwe handdoeken hebben mijn joggingpak geruïneerd 😭😤 das flink balen maar ach ken beuren toch?!

• Dag 14

Waterplanten scheppen en brulapenconcert

26. februar, Surinam ⋅ ☀️ 33 °C

In de ochtend gaan we weer pinnen, het limiet per opname zorgt ervoor dat we meerdere keren moeten gaan en uit voorzorg dat we altijd cash hebben mochten de machines leeg zijn. Dit doen we bij Domburg waterkant. Hier zijn een paar restaurantjes onder een reeks prachtige bomen.

Dan terug naar het guesthouse voor een meditatieve taak: pluis van mijn joggingpak afhalen met een rol plakband 🤪

Na een heerlijke siësta is het tijd voor wat actie. Het bootje in en de kreek op! Een poging om het een beetje open te krijgen door de waterplanten los te wrikken en eruit te scheppen. Het verschil is minimaal maar we zijn wel trots op het resultaat.

Dan krijgen we voor een tweede keer een brulapen concert. Pfffoe dat is indrukwekkend! Als kers op de taart zien we ze later ook nog in een flits door de boomtoppen!

• Dag 15

Brotherly love

27. februar, Surinam ⋅ 🌙 27 °C

Deze reeks foto's (plus 2 van vorig jaar) is het dichtst dat ik bij mijn wens kan komen om met alle broers op de foto te staan💔

Dankbaar voor onze lieve grote broer die deze eerste ontmoeting met Ludovic heeft georganiseerd en waargemaakt en het enthousiasme van Ludovic om te komen🤗 Hierdoor heb ik hen wel nu allemaal in de levende lijven mogen leren kennen.

Toch blijft er bij mij ook een bittere nasmaak want er zal er voor altijd één missen, één er niet bij zijn, één die ze nooit hebben ontmoet... 😪 ik mis je verschrikkelijk lieve Zoë ❣️

• Dag 4

Brandende zon en eten bij de Waterkant

23. mai 2017, Surinam ⋅ ⛅ 31 °C

Gister zoveel regen, vandaag hele hete zon! Het was eindelijk niet zo regenachtig dus konden we lekker de stad in. We moesten eerst nog naar de vreemdelingenpolitie om een langer verblijf aan te vragen. Bij binnenkomst op het vliegveld krijg je namelijk maar 30 dagen. Wil je langer blijven? Moet je naar de vreemdelingenpolitie. Aangezien ik veel langer dan 30 dagen blijf, en Hanneke ook, moesten we daar nog even langs.

We namen de taxi naar de immigratiedienst toe. We hoopten dat het een kwestie van stempel vragen en gaan was, maar dat viel tegen. Het was heel druk en we moesten meer dan een uur wachten. Gelukkig hoefden we geen moeilijke vragen te beantwoorden en kregen we wel gewoon een langer verblijf.

Ondertussen was het al middag geworden en besloten we naar de Waterkant te gaan met de taxi. Bij de Waterkant hebben we gegeten. Ik had rijst met groentes (kousenband/nog meer dingen waarvan ik de naam niet weet) en het was echt heel lekker. De meneer die het had klaargemaakt was ook echt superlief en vertelde ons nog zijn recept voor de saus die erbij zat.

Daarna zijn we een stukje langs het water gelopen, richting het onafhankelijkheidsplein en fort Zeelandia. We waren helaas te laat om het museum binnen te gaan (alles is dicht na 14u) maar daar kom ik vast nog wel een keer. Het was echt heel erg heet om door te stad te wandelen maar we wilden zo graag nog wat zien, dus zijn we nog even (al zwetend) doorgelopen richting de Palmentuin. Dat is eigenlijk een soort parkje met allemaal palmbomen, heeeel mooi. We zagen toen ook nog het beruchte Zus&Zo vol Nederlandse toeristen.
      Een stukje verder hebben we nog het paleis gezien, een soort Amsterdamse gebouwen en een paar bijzondere kerken.

Toen we bijna smolten onder de brandende zon zijn we teruggelopen naar Fanna en hebben we nog even met de rest van de mensen daar gezeten op de binnenplaats. We hadden het eten van de lunch meegenomen omdat het heel erg veel was. 's Avonds hebben we dat opgewarmd en nog wat spinazie/ei/groentes bijgebakken. Was heel lekker!

Morgen gaan we alweer richting Mariënburg. Daar kunnen we verblijven bij kennissen van Hanneke. Superlief dat we daar morgen slapen en ik ben heel benieuwd hoe het daar is!

*op de foto's zie je het eten bij de Waterkant, de Waterkant zelf, een Leguaan, palmbomen in de palmentuin, Amsterdamse gebouwtjes & het beruchte I❤Su beeld*

• Dag 8

Zonnen, pannenkoeken en voetbal!

27. mai 2017, Surinam ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag waren we alleen met Don. Gaby en Reyes (zoontje) waren naar de stad, naar het ziekenhuis. Hanneke en ik hebben eerst lekker uitgeslapen en daarna een lekker ontbijtje gegeten.
      De zon was er weer vandaag (geen regen in de grote regentijd yesss) dus besloten we in de zon te gaan liggen. We spreidden een kleedje voor het huis (bijna op de weg) en gingen lekker liggen. We smolten bijna weg onder de zon, zo heet was het.

We lagen gewoon lekker te zonnen, toen ik ineens iets over mijn benen voelde lopen. Hanneke schrok ook op want het beest raakte haar ook. Bleek het een hagedis te zijn! Kan gewoon hier in Suriname.

De buurvrouw van Gaby en Don (de moeder van Gaby) heeft een hondje, Missy. Hanneke en ik speelden even met het beestje en hebben toen zn "hok"/waterbak enzo helemaal schoongemaakt omdat het best wel vies was.

Als lunch kregen we heeeeerlijke roti. Een plaat met pompoen en kerrie-eieren. Echt heel erg lekker! Dat kan ik elke dag wel eten.

's Middags heb ik niet zoveel gedaan maar tegen de avond hebben we lekker pannenkoeken gebakken (en gegeten). Daarna zijn we met Don meegegaan naar het voetbalveld waar hij ging voetballen met wat mannen uit de buurt. Het was best wel leuk om te zien en een keertje mee te maken. Op het veld waren allemaal padden die echt mega groot waren. Niemand (behalve wij) keek daar van op haha!

Nu zitten we na te kletsen op de veranda. Gaby en Reyes komen zo thuis dus dan kunnen we nog even horen hoe het met hun gaat. Daarna is de dag al wel weer om :)

*Op de foto's zie je de heerlijke roti, een langslopende koe (heel gewoon) en Hanneke die pannenkoeken aan het bakken is!*

• Dag 18

Brownsberg: hiken naar watervallen!!

6. juni 2017, Surinam ⋅ ⛅ 25 °C

Voor ik deze blog begin wil ik eerst even zeggen (schrijven) dat ik het heeeel leuk vind om de reacties te lezen. Thanks daarvoor! :)

Met moeie benen zit ik buiten voor mn huis op een plastic tuinstoel. Het is bijna 9 uur 's avonds hier en de temperatuur is nu echt heerlijk. Een paar huizen verderop hoor ik harde muziek en mensen die meezingen (en waarschijnlijk dansen). Het begint te regenen en ik heb een heerlijk vakantiegevoel.

Ik ben zo moe dat ik waarschijnlijk binnen 5 minuten slaap als ik in bed ga liggen. Dat ga ik zo dus ook doen haha, maar eerst nog even bloggen! We hebben vandaag namelijk iets heel leuks gedaan!

Om 10 uur (half 11 dan, het blijft Suriname) kwam een taxibusje ons ophalen. Samen met 2 andere Nederlanders (die op Curaçao wonen) gingen we in het busje de Brownsberg op. Dit is een berg vlakbij het Brokopondomeer en vlakbij Brownsweg. De weg zou een kilometer of 13 zijn, bergopwaarts.
      We begonnen vol enthousiasme aan de rit, maar na een minuut of 10 stopten we voor een enorme plas. De chauffeur twijfelde of de auto er überhaupt wel doorheen kon maar het alternatief was een 'bruggetje' van 3 boomstammen dus dat vond niemand een goed idee. Naast de chauffeur zat ook nog een collega/vriend/wat dan ook. Deze jongen (Mitchel) ging even kijken hoe diep het water was en gooide zn slippers aan de kant om er in te lopen. In het midden, waar de plas het diepst was, kwam het water tot halverwege zijn bovenbeen.
      Daniël (1 van de curaçao'ers) voorspelde dat de uitlaat vol zou lopen als we er doorheen reden. De chauffeur en mitchel besloten echter dat het wel kon en woesj, daar gingen we. Ze bleken gelijk te hebben: 30 seconden later stonden we aan de overkant.

De weg die volgde was extreem hobbelig. Er zaten heel veel gaten in de weg en omdat het regentijd is waren er dus heel veel plassen. Gelukkig kon de chauffeur heel goed sturen. We kwamen maar een paar keer vast te zitten. Één van die keren waren we op een helling en slipte de auto helemaal. Daarna zaten we vast en moest Mitchel duwen zodat we weer achteruit konden rijden. Dat lukte gelukkig en toen we ver genoeg naar achteren waren, nam de chauffeur een 'aanloopje' en reed vet hard de helling op. We slipten wel maar hij stuurde gauw bij en het lukte! We konden weer verder!

Na die enerverende weg kwamen we vrij snel op de top. Daar was een prachtig uitzicht! Er zijn in totaal 4 hikes naar verschillende watervallen. We kozen voor de 'pittige hike' naar de Leoval en de Ireneval. De chauffeur (ik weet zn naam niet) en Mitchel gingen ook mee dus met z'n zessen gingen we op pad. Omdat we al helemaal op de berg waren gereden, is de heenweg van de hike naar beneden (relaxed lopen) maar terug is bergopwaarts en dus een stuk pittiger.

De tocht was door het prachtige regenwoud dus dat was sowieso al heel leuk om te zien. We zouden eerst naar beneden gaan naar de Leoval, dan weer een stuk omhoog en dan echt ver naar beneden naar de Ireneval. De stukken naar beneden waren prima te doen maar omhoog was wel echt zwaar. We hadden natuurlijk geen haast dus namen we een rustig tempo aan. De twee Surinaamse jongens die met ons mee waren (Mitchel en die ander) waren enorm snel en werden volgens mij helemaal niet moe.

De Leoval was een relatief kleine waterval. De zon scheen er wel heel mooi op, dus dat gaf een heel mooi beeld. We wisten dat de Ireneval mooier moest zijn, daarom waren we eerst naar de Leoval gegaan.

Toen we bij de Ireneval waren bleek dat ook zo te zijn. De waterval was hoger en breder. Je kon een stukje door het water lopen en als je op een rots klom, kon je onder de straal staan. Die twee jongens waren superenthousiast (eentje was er nog nooit geweest) en sprongen gelijk onder die straal. Wij hadden geen zwemkleren mee maar zijn toch even op die rots geklommen.

De terugweg was dus best wel zwaar maar gelukkig waren er ook platte stukken. We waren allemaal wel blij om terug op de top te zijn haha. Onderweg zagen we trouwens nog een slang (later bleek de gevaarlijkste slang van Suriname??) en heeeeele mooie blauwe vlinders!

De weg terug met het busje ging beter dan op de heenweg, we slipten weer bij dezelfde stukjes maar overleefden ook dit keer de diepe plas.

Terug in Brownsweg heb ik lekker gedoucht en schone kleren aangetrokken. We kochten een soort toastbroodjes (witte puntjes waarvan een soort toast is gemaakt, hier heet het beschuit) en aten lekker simpel groente met ei op brood.

Nu zit ik dus nog even buiten om zo te gaan slapen. Morgen begint de school weer (zin in!) dus de wekker gaat weer vroeg. Ik wil natuurlijk niet de vlaggenparade missen om iets voor 8 uur ;)

* Op de foto's zie je ons clubje bovenop de berg, de Leoval, Hanneke en ik met de boys bij de Ireneval en nog een foto die gemaakt is bij de Ireneval en een mooi uitzichtje *

Det kan også være du kjenner dette stedet med følgende navn:

Republic of Suriname, Suriname, ሱሪናም, Surinam, سورينام, Surinamə, Сурынам, Суринам, Surinami, সুরিনাম, སུ་རི་ནཱམ།, Swrinam, Suriname nutome, Σουρινάμ, Surinamo, سورینام, Surinaam, Suranam, સુરીનામ, סורינם, सूरीनाम, Սուրինամ, Súrínam, スリナム共和国, სურინამი, Surinamu, សូរីណាម, ಸುರಿನಾಮ, 수리남, Surinamia, Surinaamu, Surinamɛ, ຊູລິນາມິ, Surinamas, Surinama, Sorinam, സുറിനാം, सुरिनाम, सुरिनेम, ସୁରିନାମ, Surinäm, Суринами, சூரினாம், సురినామ్, ซูรินาเม, Sulinami, Сурінам, Xu-ri-nam (Suriname), Surinän, סורינאם, Orílẹ́ède Surinami, 苏里南, i-Suriname

Bli med hos oss: