Zuid-Oost Azië

October 2018 - March 2019
October 2018 - July 2019 Read more

Hoi An - dag 2

November 5, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag was onze tweede dag in Hoi An. Deze voormiddag hebben we een cooking class gedaan. Het was eigenlijk een combinatie van kijken, proeven en proberen. Het was heel leuk! We waren in totaal met 6 dus het was heel kleinschalig. We bevonden ons in een soort binnenmarkt met allemaal verschillende standen. Als eerste hebben we ons eigen broodje gemaakt (het deeg was wel al gemaakt, wij moesten gewoon een 2e keer kneden en vorm geven). Daarna mochten we "white rose" maken. Dit is een zeer bekend gerecht van hier. Het is eigenlijk een soort dumpling met garnaalvulling. We mochten ook een vegetarische dumpling maken.
    Bijna alles wordt hier gemaakt van rijst en rijstdeeg. Zo ook rijstcrackers. Dit is eigenlijk rijstpapier dat boven een warm vuur wordt gehouden en dan eigenlijk "popt". Het lijkt een beetje op grote kroepoeks, maar smaakt anders.
    Daarna hebben we gezien hoe noodles gemaakt worden en mochten we het zelf ook eens proberen. Bij het volgende gerecht mochten we een ander soort noodles snijden met een groot mes, dat ging niet zo vlot. Maar het gerechtje er mee smaakte wel.
    Nog een typisch gerecht van hier is dumpling in een bananblad. Hiervoor kregen we dus een bananenblad en rijstdeeg om erop te smeren. Daarna volgde de vulling van garnalen en varkensvlees. Als afsluiter wat lentenuitjes er bovenop en dan mocht het bananenblad toegevouwen worden. Dit ging dan een tijdje op een vuurtje.
    Een volgend gerecht was Vietnamese pannenkoek en krokante Vietnamese pannenkoek met garnaal en varken. Dat was heel leuk om te maken en was wederom heel lekker.
    Daarna gingen we terug naar onze broodjes die ondertussen gebakken waren. Deze vulden we met een speciale saus, verse kruiden, komkommer, kip, een soort varkenspate, crispy onions, chilisaus en gepikkelde wortels en radijzen. Dat is pas een broodje! Na ons broodje, kregen we een toer langs het eten dat de lokale mensen eten en rare gerechten. Bij deze gerechten voor de lokale mensen proefden we zijderups, varkensoor en kwal. Maar we lieten gevulde slakken, varkenshersenen en eendenembryo aan ons voorbij gaan.
    Uiteindelijk hebben we nog springrolls gemaakt en een bolletje huisgemaakt ijs kunnen eten.
    Zoals jullie ondertussen zullen gemerkt hebben zat er nogal veel vlees bij de gerechten. Tatjana heeft dus haar "geen vlees" dieet op pauze gezet ;)

Gisteren zijn we een klerenmaker binnengegaan om wat kleding te laten maken. Vandaag was onze eerste pasbeurt. We waren alle twee heel tevreden. Er moeten wel nog wat aanpassingen gemaakt worden, onder meer omdat Tatjana een "big bum" heeft. Normaal kunnen we deze avond nog eens teruggaan voor een 2e pasbeurt.

My Son

November 6, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Om onze laatste dag in Hoi An door te brengen, besloten we om met een tour naar My Son sanctuary te gaan. Deze plek ligt op zo’n 25 km van Hoi An. Het gaat om restanten van oude tempels van het hindoeïsme en boeddhisme. Deze werden door de Amerikanen zwaar gebombardeerd en beschadigd. Dit omdat er zich strijders van de vietcong verscholen hielden.
    Het is tegen onze gewoonte om met een grote tour mee te gaan maar omdat het onze laatste dag hier is, leek dit de beste manier. Ondanks dat we dit niet graag doen, viel het best mee. We hadden graag wat extra vrije tijd gehad om zelf wat de tempels te verkennen. Ook de uitleg duurde soms wat lang. Maar we zagen leuke dingen en de uitleg was soms ook interessant. We kwamen met de boot terug en kregen hier een lunch op. We konden hier wat uitrusten en van het zicht op de oevers genieten.

Nu genieten we op een terrasje van een lokaal biertje en vanavond kookt onze gastvrouw een diner voor ons om samen te eten en te babbelen.

Ho Chi Min City

November 7, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag lekker vroeg opgestaan om 4u om de vlucht naar Saigon ofwel Ho Chi Min City te nemen. HCMC is een heuse grootstad waar je je klein voelt. Veel verkeer en fijn stof, we begrijpen ineens waarom de mensen hier mondmaskers dragen. Er zijn hier wel meer voetpaden dan in Hanoi, maar ze rijden hier nog altijd crazy!

Soms vind je een oase van rust in een zee van drukte. Dat kan gaan van een wandelplein tot een roofgarden. ‘S middags aten we een zeer lekkere vis en zeevruchten gerecht. Maar ‘s avonds gingen we op aanraden van een vriendin (Laura) een pizza eten. Die was heerlijk en een leuke welgekomen afwisseling na al die rijst en noodles.

Morgen trekken we naar de Mekong Delta om er een nacht bij de locals door te brengen.

Mekong delta

November 9, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag en gisteren hebben we de mekong delta verkend met een tour. Al bij al was het wel een leuke uitstap.

Dag 1 zijn we eerst met de bus naar het stadje My tho gereden. De eerste activiteit was lokale honing proeven. We konden ook de bijenkorf bekijken. Daarna kregen we wat cultuur voorgeschoteld in de vorm van lokale muziek.
    Vervolgens hebben we een kort boottochtje gedaan op een van de kleinere waterwegen. Dat was heel gezellig en had best wat langer mogen duren. Op het einde kwamen we uit aan een soort shopje waar ze kokossnoepjes maakten. In de mekong delta groeien heel veel kokosnoten, daarom dat deze heel veel gebruikt worden. Vers kokossap is btw heel lekker! De snoepjes waren ook heel lekker en bevatten enkel de natuurlijke suikers van de kokosnoot.
    Onze volgende boottocht was op een grotere boot en bracht ons naar een eilandje op de mekong. De lunch was eenvoudig maar lekker. Na de lunch hebben we nog wat rondgevaren. Later bezochten we een prachtige tempel met drie enorme boeddha beelden in . Zeer indrukwekkend!
    Vervolgens mochten we nog 3 uur op de bus zitten om onze eindbestemming, can tho, te bereiken. Maar voor ons zat de rit er nog niet op na 3 uur. We hadden namelijk voor een verblijf in een homestay gekozen ipv een hotel, voor een meer authentieke belevenis. We werden in een minibusje gezet met nog 3 andere toeristen en reden naar onze homestay. De weg er naartoe was vrij hobbelig en letterlijk in the middle of nowhere. We voelden ons toch even in het begin van een horrorfilm. Maar gelukkig kwamen we aan bij onze homestay en bleek deze heel gezellig net naast het water te liggen. Onze kamers waren houten hutjes, met een klein badkamertje en een deftig bed. Meer hadden we niet nodig. We waren niet de enige groep die daar verbleef en er was een gezellig atmosfeer. Na zo'n lange dag hadden we toch wel honger gekregen en gelukkig werd er avondeten voorzien. Aan onze tafel zat een Canadees joods koppel dat de leeftijd van onze ouders had. Zij waren heel praatgraag en hadden al veel gereisd. Er zat ook nog een Brits meisje bij van onze leeftijd. De gesprekken waren dus dik in orde, zeker toen het happy water erbij kwam! Dit is Vietnamese rijstwijn, een beetje zoals jenever :)
    Uiteindelijk was het tijd om in ons bedje te kruipen. En toen was er het mysterie met de banaan. We hadden namelijk twee bananen in onze kamer liggen en toen we terug waren was er nog maar 1.
    Wat was er gebeurd?
    A) Steven had de banaan al opgegeten
    B) er was een aapje in onze kamer geweest
    C) er had een rat onze banaan opgegeten
    Het antwoord vinden jullie onderaan!

Dag 2 begon met ontbijt in de homestay gevolgd door een boottochtje naar de cai rang floating market. Hierbij worden de producten verkocht vanop een bootje aan andere bootjes. Het was echt een hele leuke en chaotische ervaring.
    Na de markt stopten we aan een eilandje en konden we fietsen huren om naar een schuilplek van de vietcong te gaan kijken. Dit was eigenlijk een soort bos van ficus bomen die al 4000 jaar oud waren en die practisch horizontaal groeiden.
    Een volgende stop was aan een noodlemakerij, we mochten hier ook proeven.
    En dat was al weer het einde van de trip. Na een eenvoudige lunch in can tho, was het weer de bus op voor 4 uur.

Het antwoord op het mysterie met de banaan is c. Spijtig genoeg was de locatie rond het water perfect voor ratten en deze konden ook door spleten van ons hutje naar binnen. We hebben nauwelijks een oog dichtgedaan omdat we ze altijd over ons plafond en muren hoorden lopen. We hadden nog maar net het licht uitgedaan en er schreeuwde een rat vlak naast ons bed. We verschoten en sprongen recht in ons bed. Maar toen het licht aanging was ze al weg. Het licht is voor de rest van de nacht niet meer uitgegaan.
    Op een gegeven moment kwam er een rat door het dak piepen met zijn kop en voorste poten en keek ons recht aan. Toen Steven zei "allee kom, vooruit" kwam ze binnen en liep ze via een balk naar de volgende kamer. Niet zo'n leuke ervaring! Maar zal ons wel lang bij blijven. 😝

Ho Chi Min City - dag 2

November 10, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Deze ochtend hebben we lekker “uitgeslapen” na onze korte nacht. Of toch tot Steven niet meer kon slapen om 7u20. Hij is hier een gans andere mens, uitslapen zit er niet meer in. Voor onze reis was om 9 uur opstaan nog veel te vroeg voor meneer, nu kan hij niet langer slapen dan 8 uur 's ochtends. Zo zie je maar hoe mensen iemand totaal anders kunnen zijn op reis.

Onze voormiddag hebben doorgebracht in het War remnants museum. Het was een interessante trip maar zeer heavy. Vooral emotioneel gezien. Onze magen hebben een paar keer rondgedraaid. Buiten staan de grote helikopters en artillerie die gebruikt werden door de Amerikanen. Impressionant hoe groot deze dingen zijn en wat ze allemaal kunnen. Binnen in het gebouw komen de geschiedenis van de Vietnam oorlog en vele oorlogsmisdaden van de Amerikanen aan bod. Ook de verhalen en foto’s van oorlogsfotografen zijn te bewonderen. Alsook de zware erfenis van de oorlog en meer specifiek van het gebruik van agent orange (hoofdingrediënt: dioxine) en napalm wordt zeer grafisch weergeven. We besparen jullie de foto's..
    Buiten kon je ook de martelmethoden en gevangeniscellen bekijken. Je wordt er even stil van en denkt na over de recente actualiteit (IS schiet onmiddellijk te binnen).

Hierna, hebben we het rustig aangedaan en heeft Tat een gelato gegeten. Hierbij dronken we een Vietnamese koffie. ‘S avonds hebben we nog eens echt Vietnamees gegeten met wat street food en een lekkere gintonic in de rooftop bar tegenover ons hotel. Een lekkere afsluiter van Vietnam!

Morgenvroeg vertrekken we naar Cambodja. 6 uur met de bus naar Phnom Penh.

Phnom Penh

November 11, 2018 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

Onze busrit naar Phnom Penh, Cambodja is vlot verlopen ook al vertrokken we met een kleine vertraging. Steven was tijdens de grenscontroles weer even niet aan het opletten en sloeg bijna een controle over. Gelukkig herinnerde Tatjana en de agent hem er wel aan. Toen we wat honger kregen en onze door het hotel meegegeven broodjes wilden opeten merkten we dat iemand anders al een goestingske had gehad in een van onze broodjes. Er was dus eentje verdwenen!

Na inchecken in ons hotel, hadden we een late lunch rond 15u. Toen het buikje goed gevuld was, zijn we de stad wat gaan verkennen. Zo bezochten we de Central market, Wat Phnom en de avondmarkt. De Central market was groot en je kon er veel kopen. Ook veel voedsel zoals nog levende vis bijvoorbeeld. Iets wat we in Vietnam minder tegenkwamen. Wat Phnom, een boeddhistische tempel met een mooi parkje rond was aangenaam om te kuieren. Dan de avondmarkt was ook wel leuk. Veel kraampjes om te eten en er was de gelegenheid om op tapijtjes te zitten om te dineren. Het zag er zeer gezellig uit, maar het was voor ons nog te vroeg na de late lunch.

Om de avond af te sluiten dineerden we bij Friends. Een restaurant met als goed doel kansarme jongeren uit de buurt opleiden en hun een job bezorgen. Het eten was zeer lekker! 😊

Phnom Penh - dag 2

November 12, 2018 in Cambodia ⋅ 🌙 29 °C

To tuktuk or not to tuktuk? Dat is een zeer goede vraag!

Na lekker uitslapen en een ontbijtje binnengespeeld te hebben, zijn we naar het koninklijk paleis gewandeld. Maar bleek dat het al gesloten was om 11u voor de middag pauze. Pech! Dan maar verder wandelen naar het Independence Monument. Dat was nog mooi maar aan een zeer druk rondpunt. We besloten dan maar om een tuktuk te nemen naar de Russian Market om er te eten. Die bleek beneden onze verwachtingen. Qua verkoop van spullen was deze te vergelijken met de Central market van gisteren. Maar qua voedsel was de hygiëne en geur echt walgelijk en was onze honger vergaan. We zijn dan maar iets verder een vers sapje gaan drinken.

Na de middag stond het Tuon Sleng Genocide Museum op het programma. Hier namen we een audioguide voor enkele dollars extra, maar de extra uitleg die we hierdoor kregen was echt de moeite. De uitleg was trouwens in het Nederlands. Het was een zeer leuk maar alweer emotioneel bezoek. Het museum is een oude gevangenis (ervoor een school) van de Rode Khmer van Pol Pot waar mensen werden gefolterd om (valse) getuigenissen af te leggen. Nadat ze hun getuigenis hadden ondertekend werden ze naar de killing fields gebracht om geëxecuteerd te worden. Vaak werden ze hier gedood door knuppels ipv van geweren, omdat kogels te kostbaar waren.. Gedurende de jaren 75 tot 79 is ongeveer 20 à 25% van de totale bevolking van Cambodja gestorven/vermoord. Toch wel een absurd hoog getal voor maar 4 jaar van macht. Alle mensen die gestudeerd hadden of die maar een greintje verstand hadden, moesten eraan geloven. Maar ook veel mensen op het platteland stierven door het harde werk en hongersnood. Het absurde was dat dit lang door het westen ontkend is geweest. De Rode Khmer mocht zelfs jarenlang in de VN blijven zetelen. De Zweden hebben zelfs actief Pol Pot blijven steunen tot begin de jaren 90. Voor ons was dit een hele interessante geschiedenis les.

Na ons bezoek aan het museum namen we een tuktuk naar de avondmarkt. Dit verliep niet van een leie dakje. Onze chauffeur reed eerst in de juiste richting maar besloot toen om rechtsomkeer te maken. We begrepen er niet veel van en vroegen na vijf minuten wat hij deed. Maar ons Cambodjaans bleek zo goed als zijn Engels helaas. Toen zag Steven dat de man de Russian Market had aangeduid op zijn Google maps. We hebben het hem drie maal getoond op de kaart waar we moesten zijn en uiteindelijk hebben we het zelf maar ingegeven op zijn gsm. De weg zelf moeten uitleg aan je taxichauffeur ... we vinden dat straf! Maar toen we uiteindelijk waren aangekomen met een vertraging van een halfuur, konden we er toch om lachen.

Na uiteindelijk aangekomen te zijn, genoten we nog van wat streetfood op de avondmarkt. We dineerden op een van de tapijtjes. Lekker eten en lekker gezellig! 😊

Killing Fields

November 13, 2018 in Cambodia ⋅ ⛅ 32 °C

Vroeg opstaan om de massa te mijden in Choeung Ek, beter gekend als de Killing Fields. We waren bij de eerste bezoekers en rust heerste over het domein. Beginnend met de audio voelden we dat rust hier op zijn plaats was. Het droeg bij tot de beleving van de vreselijke taferelen die zich hier hebben afgespeeld. Minstens 20 000 mensen zijn hier vermoord en begraven in 130 massagraven. Toen je over het domein liep waren het precies allemaal bomkraters, maar de waarheid was nog minder prettig.
    Lopen tussen de verschillende massagraven geeft een vreemd gevoel, net als het zien van al de schedels en beenderen van de slachtoffers. Of het zien van de Killing Tree waar kinderen werden vermoord door ze bij hun voeten te grijpen en hun hoofd tegen de boom te slaan. Absurd, te gek voor woorden en onmenselijk ... hun motto was " je moet het onkruid met de wortels verwijderen." Dit betekende dat hele families werden uitgemoord, ook alle kinderen, zodat deze later geen wraak konden nemen.

We hebben al veel gehoord dat Cambodja al veel heeft afgezien. Ook merken we dat het land nog niet helemaal hersteld is. Er heerst veel armoeden, we hebben alvele daklozen & bedelaars gezien op straat die onder andere uit de vuilzakken op straat eten. We hebben ook al verschillende mensen gezien die een been of arm kwijt zijn. Maar er zijn hier ook vele goede doelen die zich ontfermen over deze mensen, zoals resto’s die mensen helpen met opleidingen en winkels die lokale ambachten helpen.

Na de Killing Fields was het tijd om terug te keren naar Phnom Penh met een tuktuk. Met een chauffeur die de weg wist deze keer, zeer vriendelijke kerel trouwens. We stopten bij een ander restootje dat de lokale jeugd helpt, Remdong. Naast onze zeevruchten curry ‘waagden’ we ons aan de Khmer snack bij onze lunch. De snack waren vier dingen; gedroogde biefstuk, een groente (de naam vergeten, Oeps), gefrituurde kikkertjes en krekels. We hebben het met veel smaak en een beetje schuldgevoel voor de kikkers opgegeten.

De namiddag was een luie namiddag. We hadden niet veel zin meer in drukte van de stad en de hitte stak ons tegen. Dus hebben we de namiddag doorgebracht op het dakterras van ons hotel. Nu wat eten voor de avond en dan ons rond 22u klaarmaken om de nachtbus te nemen richting Angkor Wat, Siem Reap. Hopelijk valt dat mee. 😴

Angkor Wat

November 14, 2018 in Cambodia ⋅ ⛅ 27 °C

Na een korte nacht, maar goed geslapen te hebben op de nachtbus, kwamen we aan in Siem Reap rond 6u. We checkten in in ons hotel en vlogen er direct in. Met de fiets, de een al wat meer brikkabrak dan de ander, trokken we richting het Angkor Wat complex. Een omtoer langs de ticketverkoop en we konden starten aan de grote toer met de verdere gelegen tempels. In totaal bezochten we vier tempels. De eerste was East Mebon, deze deed ons wat denken aan My Son. Easy Mebon samen met de tweede Ta Som waren de kleinere en 'jongere' van de tempels. Ta Som deed ons versteld staan met een prachtige toegangspoort. Als derde bezochten we Neak Pean. De was voornamelijk een tempeltoren omringt door water. Maar de tempel zelf was ook omringt door een prachtig landschap van water. Hier zwommen de buffels in het water om van de waterplanten te smullen. Voor we aan de laatste tempel van de dag begonnen, besloten we te lunchen. Met een verse kokosnoot in de hand lag Tatjana te snurken in een hangmat.

Preah Khan, de laatste tempel van de dag, vonden we groot en na wat rondlopen waren we voor een seconde even de weg kwijt, even misgeoriënteerd. Ook deze tempel was prachtig maar de hitte had ons afgemat. Tijd om weer naar het hotel te gaan.

We dachten dat Preah Khan al groot was maar morgen staan Angkor Wat en het immense Angkor Thom op het programma.

Angkor Wat - dag 2

November 15, 2018 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Deze ochtend om kwart voor 4 opgestaan, say whaaaat? We wouden de zonsopgang bij Angkor Wat meemaken, iets wat iedereen ons had aangeraden. Dus wij om 4u15 met ons fietsje in de pikkedonker naar daar. Maar toen we aankwamen, bleek dat iedereen precies dezelfde tip had gekregen. Om 5 uur mochten we naar binnen en volgende we mooi de mensenmassa in het donker. Na eventjes gestapt te hebben stopte iedereen voor een meertje. Het was nog steeds donker dus we wisten niet juist waar we stonden en wat te verwachten. Na wat wachten kwam er nog volk toe dat achter ons kwam staan. We waren blij dat we vroeger waren gekomen en op de "eerste rij" stonden. Stilletjes aan begonnen er vormen zichtbaar te worden in de verte. Ondertussen kwam er nog steeds volk bij. Uiteindelijk begonnen we echt de hoofdtempel te zien in de verte. De locatie was echt goed, want we zagen de tempel gereflecteerd in het water, echt heel mooi. We hadden wel verwacht dat de zonsopgang wat spectaculairder ging zijn met wat meer kleuren, maar het was nog steeds de moeite.

Na de zonsopgang bezochten we de tempel zelf. Deze was vrij groot en mooi onderhouden. We begrepen wel waarom dit de topattractie is. Nadat we het gevoel hadden dat we ongeveer alles van de tempel hadden gezien (ook voldoende instagrammodellen...) gingen we verder om toch al eens een kijkje te nemen in Angkor Thom. Dit tempelcomplex bestaat uit verschillende tempels en is ook volledig ommuurd. De ommuring was enorm! We zijn direct doorgegaan naar de bekendste tempel, namelijk Bayon. Dit was echt een leuke tempel. Het bestond uit allemaal torentjes waarop langs elke zijde een gezicht van een God was afgebeeld. Maar de er is ook een gelijkenis met de koning die deze tempel heeft laten bouwen. Het wordt ook wel de tempel van de duizende gezichten genoemd. Spijtig genoeg was het er vrij druk. Maar ondertussen hadden we ook wel honger gekregen en dus reden we terug naar het hotel voor ons ontbijt. Na het ontbijt was het tijd om wat slaap in te halen ;)

In de namiddag besloten we om de rest van Angkor Thom te bezoeken. Op weg er naartoe zijn we gestopt om wat aapjes te bewonderen. Deze liepen gewoon rond in het park. Waarschijnlijk zitten deze hier niet volledig natuurlijk, want we zagen toeristen ze eten geven. Maar toch het was leuk om ze eens van kortbij te bekijken.

De volgende tempel was de Baphuon. Via ons kaartje dachten we dat deze vrij klein was, maar hij was toch ook indrukwekkend. We moesten hier wel vrij veel trappen beklimmen, maar het uitzicht was de moeite. Vervolgens zagen we nog Elephant terrace en Leper king terrace.

Deze avond zijn we bij een lokaal restaurantje tegenover ons hotel gaan eten. We waren welkom, maar onverwachte klanten. De baas keek ons wat verbaasd aan en zei "no menu" en wees toen al lachend naar foto's die zich aan de voorkant bevonden. Een andere klant gaf ons wat beperkte info in het Engels en we bestelden maar iets. Ondertussen werd het tv-programma verandert naar Animal Planet zodat we er ook van konden genieten. Het eten was zeer lekker en spotgoedkoop. De uitbaters waren zeer vriendelijk en blij dat we gekomen waren.

Morgen wordt een rustdag en Siem Reap zelf wat verkennen.