Zuid-Oost Azië

• 40,6kkilometriä
  • Päivä 23

Siem Reap

16. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ⛅ 30 °C

Een rustig dagje. Uitslapen, ontbijten en ons op het gemakje klaarmaken om naar Siem Reap te gaan. We hadden enkele shopjes aangeduid om te bezoeken.

Na twee dagen vele kilometers gedaan te hebben op zeer oude fietsen had onze poep wel wat rust verdient. We besloten het dus rustig aan te doen vandaag. We fietsen naar Siem Ream op 2,4 km van onze guesthouse en bezochten wat shopjes. We lunchten er en namen hiervoor alle tijd want het was weer lekker warm (een gevoelstemperatuur van 40 graden).

Na de lunch keerden we terug naar onze kamer met airco. Terug wat afkoeling! We planden wat voor de volgende dagen. Dat moet ook gebeuren, niet waar?

Het was dus een kalme dag met veel rust. Zo kunnen we morgen vol energie het Angkor complex voor een laatste maal bezoeken.

• Päivä 24

Angkor Wat - dag 3

17. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ⛅ 33 °C

Laatste dag Angkor Wat. We zijn heel blij dat we het gedaan hebben. Maar ook dat het gedaan is. Morgen zoeken we wat meer rust en natuur op, weg van de massa toeristen.

Nog een laatste keer op onze trouwe knol van ijzer kruipen, de benen en poep pijnigen om nog wat prachtige tempels te bewonderen.

We deden vandaag de kleine toer. Eerste stop Prasat Kravan, een kleinere tempel maar mooie beeltenissen op de wanden en er lag ook een hond die wat schaduw opzocht. Een voorbode van wat ons te wachten stond. De temperatuur lag nog wat hoger dan de afgelopen dagen en de vermoeidheid eiste zijn tol. Na een bezoekje aan Banteay Kdei en een ‘terras’ met zicht op een meer, Srah Srang stonden we al weer te zweten en te puffen. In de schaduw, een lekkere verse kokosnoot drinken, kan zo deugd doen! En er zit vrij veel in. Met herwonnen energie terug op de fiets gekropen en de volgende tempel bezocht. Ta Prohm staat erom gekend dat het heroverd is door de jungle. Het is dan ook de tempel die voorkomt in een Indiana Jones film. Er zijn inderdaad veel bomen die door en op de muren van de tempel zijn gegroeid. Maar de tempel is voor het toerisme zeer jungle-vrije gemaakt. Spijtig ...
    Tijd om snel te eten en de volgende tempel te bezoeken. Ta Keo is niet heel groot maar we hebben er wel onze hoogtemeters op gemaakt. Steile en kleine trappen leiden ons naar de top. Terwijl de zon nog steeds op ons brandt, zoeken we schaduw op om even uit te rusten. Met nog twee kleine tempels, Thommamom en Chau Say Thevoda, op de terugweg zijn we voor even verlost van tempels.

We springen nog binnen bij Apopo (op aanraden van Annelies ;)), een ontmijningsdienst dat gebruikt maakt van ratten. Deze ratten worden getraind in Morogoro, Tanzania waar Tat zat voor haar thesis. We kregen een rondleiding en een demonstratie hoe de ratten de springstoffen opsporen. Zeer interssant!

Nog een laatste maal eten in Stevens favoriet lokaal restootje en smullen van een heerlijke pad thai.

• Päivä 25

Sen monorom

18. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ 🌧 20 °C

Niet veel te melden vandaag. We hebben een zeer lange busrit achter de rug. Die was niet al te luxueus. Weinig beenruimte, echt wel krap ook voor mensen met korte beentjes. Er waren ook niet zoveel pauzes en als er een was, was deze heel kort. Er werd wel veel verkocht om te snacken langs de weg met de pauzes. Tijdens een pauze hebben we bananenchips gekocht. Heel lekker! Veel beter dan die thuis in de winkel.
    De chauffeur reed aan de wilde kant maar we zijn er heelhuids geraakt. Nu iets zoeken voor avondeten, slapen en we kunnen naar de olifantjes! 🐘

• Päivä 26

Elephant Valley Project

19. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ⛅ 28 °C

Geweldige dag vandaag!!

Deze ochtend werden we opgepikt door de mensen van Elephant Valley Project en naar de ingang van het park gebracht. Hier kregen we een uitleg over wat er allemaal met ons geld gebeurt. Zo helpen zij olifanten die hard werken bij de lokale bevolking. Dit doen ze door een contract aan te gaan met deze mensen waarop de olifant een bepaalde periode in het park komt om te rusten. De eigenaars worden vergoed tijdens deze periode. Ook dient deze ngo als ambulance en eerste hulp voor lokale mensen. De trainers of hier "mahouts" genoemd mogen ook mee naar het park. De verschillende gidsen en andere mensen die meehelpen zijn allemaal van de lokale bevolking. Dus ze zorgen ook voor werkgelegenheid.

In de voormiddag mochten we onmiddellijk met olifanten wandelen. Eerst zagen we een mannetjes olifant, Hen en later nog twee vrouwtjes Dho en Darling. We zagen ze eerst gewassen worden in de rivier. Daarna namen ze een modderbad en schuurde Dho tegen een boom om van de jeuk verlost te geraken. Hierna trokken de twee vrouwtjes de jungle in en wij volgden ze op de voet. Een fantastisch gevoel!

Op de weg naar het basiskamp voor lunch kwamen we onverwacht nog een ‘jonge’ olifant, Ruby tegen. Deze mochten we een aai op de slurf geven. Even verder zagen we eentje, Sambo in de ziekenboeg. Toen kwamen we aan en hadden een zeer lekkere lunch. Veel groentjes en veel fruit.

In de namiddag maakten we een stuk bos vrij om het kamp uit te breiden. Dit was voor ons voor vandaag het vrijwilligers werk. Tatjana had een ontmoeting met een grote spin van dichtbij. Gelukkig wist ze het zelf niet dat deze op haar rug zat! 😄 Iedere keer dat we een nieuwe spin tegenkwamen, zei Steven steeds, die op u rug was nog groter! ( onderaan staat er een spin met een hand ter referentie, deze was nog steeds kleiner dan degene op Tat haar rug .. ) Steven had ook een vriendje, maar wel een iets leukere. Er was namelijk een lokaal jongetje dat absoluut Steven wou meehelpen met emmers dragen. Heel schattig en deed ons heel erg denken aan een ander patatje dat ook graag emmers naar de wei brengt.

We hebben ook veel leuke mensen ontmoet. Zoals een vader en zoon die meedoen aan een Brits tv-programma waar ze zonder vliegen de wereld doorreizen op een beperkt budget. Zeer interessant! Een soort van Peking express. We zullen dus misschien ook op tv verschijnen! Of toch misschien ergens in de achtergrond ;)

• Päivä 27

Elephant Valley Project - dag 2

20. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ⛅ 28 °C

Tweede dag op het Elephant Valley Project basiskamp. Tijdens de nacht werd Tatjana gewekt rond drie uur in de ochtend en riep ze Steven om licht te maken. Er was iets op haar bed gevallen. Maar wat was het?
    Was het
    a: een rat
    b: een kat
    c: een gekko
    d: een grote spin

In de toiletten van het kamp zaten grote spinnen en er zat ook één in onze kamer. Maar die had Tat niet gewekt in het midden van de nacht. Het antwoord volgt later.

In de voormiddag waren we van dienst voor het vrijwilligers werk. Het werk was compost brengen naar een veldje dat gebruikt wordt in het natte seizoen om bomen te kweken. Het was een stevige wandeling naar het veldje dat beneden de heuvel lag terwijl de composthoop bovenaan was. Hierna, mochten we wat gras maaien in de bananenplantage met slecht materiaal. Dus dit ging echt niet goed. Vandaag was het een grote groep met onder andere een leuk Brits koppel, Andrew en Carolyn (Rain for short), met wie we de hele dag gebabbeld hebben. Ook Rory, een Amerikaan die hier in Cambodja zijn tweede jaar les geeft en toevallig vanavond in de tent naast ons ligt. Een tent? Inderdaad, een tent. Doordat Steven zich had vergist van datum, een maand later dan nodig, met de boeking was er enkel nog plek in een tentje voor de komende twee dagen.

Na eerst een pintje om de dorst te lessen gevolgd door een stevige en lekkere lunch, was het weer tijd voor olifanten. Vandaag spendeerden we veel tijd met Sambo en Ruby. Ruby is de kleinste en jongste olifant in het park. Ondanks haar grootte moest ze zwaar werk leveren. Ze moest samen met mannetjes olifanten bomen uit het bos sleuren. Waarschijnlijk is er op een dag zo'n boomstam blijven steken in de modder en daarna tegen haar staart gevolgen waardoor deze gebroken was. Doordat ze zoveel tijd met mannetjes heeft doorgebracht, gedraagt ze zich ook als een mannetje, wat soms wat problemen opleverde met de rest van de groep.
    Sambo heeft ook een groot verhaal. Zo werd ze in beslag genomen door de Rode Khmer en mishandeld, ze sneden namelijk haar achillespees door zodat ze niet kon weglopen . Na de oorlog vonden de eigenaars haar terug en ze was de laatste olifant die in Phnom Penh werkte. Maar door altijd op asfalt te lopen waren haar poten in zeer slechte toestand. Ze stapte op een gegeven moment op een nagel en kreeg een zeer groot abces. Nu geniet ze van een welverdiend pensioen in het park. Sambo had wel nog nooit andere olifanten ontmoet. Dus had ze ook geen natuurlijk gedrag en vonden de andere olifanten haar maar raar. Gelukkig is Ruby een geduldige leermeester.
    Wij genoten van de tijd die we hadden om deze lieve, intelligente dieren te bestuderen en dat we deze tijd met ze mochten doorbrengen. Zo genoten we van de interactie tussen Sambo en Ruby toen ze al knuffelden met hun slurfen elkaar omhelsden. Ook om te zien hoe handig ze zijn met hun slurf. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe hard we hebben genoten van onze tijd met deze grote vriendelijke reuzen!

Oh ja, het antwoord bijna vergeten te vermelden. Geen zorgen! Het was enkel maar de kat die Tat had wakker gemaakt toen ze een knusse plek zocht om te slapen. 😄

• Päivä 29

Banlung

22. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ⛅ 24 °C

Na twee nachten slapen in een tent hebben we nu weer een eigen bed, zo fijn! Vandaag zijn we met de bus noordwaarts getrokken, naar de provincie Ratanakiri. Net zoals onze vorige locatie, is het hier rustiger. De vorige en vooral deze locatie zijn niet zo'n bekende toeristische locaties. Maar daar trekken we ons niets van aan, integendeel.
    Onze "bungalow" op stelten is zalig. Lekker veel plaats en een mooi balkon dat uitzicht geeft op het omringende woud. We hebben ook weer wat huisdiertjes, namelijk de grootste gecko's die we ooit gezien hebben. We hopen dat deze de mogelijke grote spinnen wat verjagen en de muggen opeten.
    Morgen trekken we de jungle in voor 3 dagen, dus dan zal er radiostilte volgen.

• Päivä 30

Jungle trek

23. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ☁️ 33 °C

De trip naar de jungle is ook al memorabel! We vertrekken aan ons verblijf achter op de moto op onverharde wegen. Zeer stoffig! Planten langs de kant van de weg zagen oranjerood van het stof. Even stoppen voor wat vlees te kopen en terug vertrekken. De rit duurde in totaal een uurtje. Toen we toekwamen aan de rivier waar we overstapten op een bootje, zagen we van kop tot teen oranjerood van het stof 😄
    Even armen en gezicht afspoelen in de rivier. Na een tripje op de boot van een klein uur kwamen we aan op de startplek van onze trek. Eerst nog even bij een van de twee gidsen zijn boerderij stoppen om wat spullen af te zetten en op te pikken en we vertrokken.

Eerst stapten we langs de lokale boerderijen en dan het bos in. De temperatuur daalde onmiddellijk. We stapten goed door en al snel was het tijd om langs een riviertje te lunchen. Na de lunch stapten we verder. Een heuvel op, effe pittig in de benen, toen we weer naar beneden gingen liepen we over lavagesteente en veranderde het type bos. Later liepen we door een bamboebos en hier spotte de gids een slang. Zeer mooie slang, maar we moesten onze afstand houden van de gids. We kwamen twee lokale ouderen tegen en de gids gaf ze wat te eten mee omdat ze niets hadden. Een goede kerel onze gids. Wat verder in het bamboebos hakte onze gids wat bamboe van een diameter van 3-4 cm. Hier maakte hij bekers uit om thee uit te drinken. Ook maakte hij uit kleiner bamboe bekertje om rijstwijn uit te drinken. Kletterend water, we wisten dat we aan onze eindbestemming voor vandaag waren toegekomen. We overnachten aan een waterval. We namen een verfrissende duik in het water bij de waterval. Heerlijk na een dag zweten! Nu is het wat ontspannen, eten en slapen.

Voor het avondeten hakte onze gids grote bamboe. Deze zijn ook hol vanbinnen. Er werd thee gemaakt in deze grote bamboestok dat op een vuur werd gelegd. In bamboestokken werd er ook gekookt. Bij het avondeten vloeide er heel wat rijstwijn. Niet perse bij ons, maar eerder bij onze gidsen. De ene werd een ware spraakwaterval! Zeer grappig! Om 20u kropen we al in onze hangmat.

• Päivä 31

Jungle trek - dag 2

24. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ☁️ 30 °C

Na een frisse (zeg maar vrij koud voor Tat) nacht met lichte slaap, werden we wakker omdat we moesten plassen. Maar toen we net terug in onze hangmat lagen, zei de gids: “Hoor je dat? Dat zijn gibbons die hun ochtendroep doen.”. Zalig wakker worden noemen we dat. We genoten nog van de gibbonroepen en besloten dan om op te staan. Een koffie en een theetje, gevolgd door lekkere noedels. Stevig ontbijt voor wat nog kwam. We vertrokken vol goede moed, maar na een steile berg besloten we een andere plek op te zoeken voor een overnachting. Deze was dichterbij en met minder steile bergen. Aangezien we al stierven op de ‘kleine’ berg, was het logisch om voor een simpelere weg te gaan. Zo konden we ook nog steeds genieten van alles ipv alleen maar dood te gaan op de bergen. Onderweg kregen we te maken met veel bloedzuigers op de weg en enkele op ons. We moesten ook enkele riviertjes oversteken. Natuurlijk is Tat een keer uitgegleden en met haar poep in de beek beland.. Na een uurtje kwamen we al aan op onze overnachtplek. Deze was veel dichter dan we dachten. Jammer! Maar de locatie was wel prachtig. We luierden wat tot de lunch. De gids stelde voor om na de lunch nog een wandeling te maken door de jungle.

Dus dat deden we ook. Na de lunch wandelden we nog twee uur. Hier zagen we een kleine kikker. Ook was er een aap in de buurt. We hoorden hem en zagen het bamboe bewegen in het bos op zo’n 10 m van ons, maar de aap zelf zagen we jammer genoeg niet. Een negatief te melden ding zijn toch wel de vele bloedzuiger die hier rondzwerven. Tat was er het ergst aan toe met enkele dikke op haar enkels. Na het avond eten en nadat de zon was onder gegaan, ving een van onze gidsen een dikke kikker. We vrezen dat deze ons ontbijt of lunch zal worden.

• Päivä 32

Jungle trek - dag 3

25. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ ☁️ 31 °C

‘S avonds nog eens plassen en een kleine tarantula spotten. Altijd leuk om wilde beesten te zien!

Opstaan, uit de hangmat klauteren, plassen en luisteren. Maar geen gibbons, toch niet onmiddellijk. Na een halfuurtje zei Tat dat ze ze terug hoorde. En inderdaad terug die ochtendroep waar je blij van wordt. De nacht was weer koud, de gidsen hadden zelfs een vuurtje gemaakt. Die arme kikker van gisteren belandde dus deze ochtend op ons borden en maagjes. Eerlijk toegeven, hij smaakte wel tussen alle rijst door. Ook schafte de pot enkele vissen die de gidsen met een net gevangen hadden tijdens de nacht.

We trokken vroeg op pad om de hitte te mijden. De route terug naar de boerderij ging goed op en neer. En geen enkele weg lag er degelijk bij, over boomstammen kruipen, enkels omslaan door losse stenen en struikelen over al die uitstekende wortels. Onderweg toonde de gids ons nog wat kruiden en bomen die nuttig waren. Zo waren er planten om de bevalling te bevorderen of boomsap om boten waterproof te maken. Uit de jungle kwamen we na 3 uur weer tussen de boerderijtjes en velden. Hier liet onze gids ons nog wat bonen proeven. Een welgekomen snack!

Eens terug op de boerderij van onze gids hielden we halt om te lunchen in zijn huis en rijst van eigen kweek te proeven. Deze rijst smaakte toch beter dan andere die we al gegeten hadden. Hierna gingen we met de boot naar een lokaal dorp. Dit was bijna een spookstad. De meeste inwoners waren naar het platteland getrokken om te oogsten. We liepen hier rond en kregen uitleg van de gids. Hierna gingen we naar het kerkhof en legde de gids ons de rituelen uit. De volgorde eerst dorp dan kerkhof was van groot belang! Indien we het omgekeerde zouden doen en iemand uit het dorp wordt ziek, zou dat komen omdat we een slechte geest hadden meegenomen van het kerkhof. Na deze interessante tussenstop gingen we met de boot verder. Overstappen op de brommer, deze keer beter voorbereid dan de vorige keer. We deden onze sjaal en zonnebril aan om ons tegen het stof te beschermen. Het hielp maar alles wat nog bloot was, zag terug oranjerood van het stof 😄

• Päivä 33

Banlung - dag 2

26. marraskuuta 2018, Kambodza ⋅ 🌧 21 °C

Vandaag was een beetje recuperen van onze jungle trek. We probeerden wat uit te slapen, maar helaas het zat er niet in. Wat verder in het dorp was er een trouwfeest en blijkbaar beginnen ze hier al te feesten om 4u 's ochtends.. Na ons ontbijt zijn we met de tuk tuk naar een kratermeer, Lake Yeak Laom gereden. In het begin leek het vrij toeristisch met veel kraampjes, maar nadat we voorbij de ingang waren bleek het juist heel rustig te zijn. Er was een wandelpad langs het meer dat we konden volgen. Af en toe waren er ook platformen die uitgaven op het meer. Daar hebben we een tijdje gezeten en gewoon genoten van de rust en het uitzicht. Het meer was omringd door bos en soms kregen we flashbacks van onze jungle trekking. Zo hebben we ook weer een slang zien weg kronkelen. Maar ook weer zeer veel hagedissen en vele prachtige vlinders. Steven heeft ook weer wat vogels kunnen spotten, dus zijn dag was geslaagd!

Deze avond hadden we een minder leuke verrassing in onze bungalow. Een dikke kakkerlak die alleen tevoorschijn kwam als Tat alleen in de kamer was. Uiteindelijk heeft Steven ze toch kunnen pletten met zijn schoen. Het was niet de eerste die we zijn tegengekomen en het zal ook niet de laatste zijn, maar het was toch maar een dikke bah!
    Morgen nemen we de bus naar Laos, dus ons avontuur in Cambodja is voorbij.