United States
Weehawken

Bien arrivé.e.s outre-Atlantique !

September 17, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 22 °C

8h de vol et 2h de métro seulement : nous voilà à New-York city ! Après une ballade le long de l'Hudson face à la Skyline de Manhattan (quelle vue !) , on se pose pour manger avec deux ami.e.s de Jeanne. Fatigué.e.s mais excité.e.s, on a hâte de notre première journée new-yorkaise demain !Read more

Hotel or film set?

September 7, 2022 in the United States ⋅ ☁️ 20 °C

We got to our next hotel earlier than we could check in (as we had to check our of our last one already)
      Once we rocked up, there seemed to be a film studio set up in the reception/lobby.

Anyway we can't check in, so bags dropped and off out we go.Read more

Violent Night? New Yoooork!

December 16, 2022 in the United States ⋅ 🌧 4 °C

Die Stadt, die niemals schläft! In der Weihnachtszeit! Ein kleiner Kindheitstraum geht in Erfüllung, 5/5☆ - schon mal vorweg!

Nach einem sehr zähen Flug sind wir am 15.
      12. mit reichlich Verspätung gelandet. Friedrich und Regenwetter haben uns in Empfang genommen. Uber hat uns zum Glück unkompliziert zum Airbnb gebracht, welches nicht in NY liegt sondern in NJ,dafür aber einen tollen Blick auf die Skyline bietet.

Der erste, richtige Tag begann mit eins zwei Herausforderungen (offenbar ist es für den ein oder anderen Use Case doch ganz ratsam Cash dabei zu haben). Der angesagte Dauerregen hielt sich leider auch den ganzen Tag. Aber tja, was soll ich sagen. Diese Stadt ist einfach unglaublich und hat uns mit so vielen Eindrücken überwältigt. Dank gutem Teamwork haben wir das Beste aus dem Tag rausgeholt:

Starter: Bus Tour, Downtown - wagemutig auf dem topless Deck, ca 40min, 3/5☆
      Canal Streetfood Market: unsere kleine Aufwärmoase mit "Kevin allein in NY" Stream, 5/5☆
      American Natural History Museum: passable Schlechtwetteralternative und T-Rex Eindrücke, aber lascher Big Bang und etwas angestaubt, Ross Geller eben, 2/5☆
      Upper Town Bus Tour: bei anhaltendem Regenwetter nur für die ganz harten Jungs wieder topless, aber hey, diese Fotos! 4/5☆
      Times Square: FLASH FLASH FLASH! 🤩 zwischen Reizüberflutung und Staunen auf jeden Fall ein Highlight, 4/5☆
      AMC Kino in Manhattan: pädagogisch sehr wertvoller Comedy Action Xmas Film mit dem anschaulichen Namen "Violent Night" und circa 1 Tonne Zucker in Form von übergroßen Colas und Orea/ SaltedCaramel Popcorn in sehr sehr bequemen Sesseln und am Ende ein glücklicher Teenager - wir erfüllen unsere Betreuungsaufgabe großartig 😅, 4/5☆ mit der Tendenz zur 5 laut dem Teenager

Wir lassen den Regen nun hinter uns und starten in den Tag zwei!

PS: Eichhörnchen Content?! Jaaa, vier auf einem Fleck im Central Park! Heute kommt bestimmt mehr dazu! Hihihihi.... Voooorfreude! 🥰

En händelserik dag i New York City

December 14, 2014 in the United States ⋅ ☁️ 6 °C

Vilken fantastisk dag vi har haft in the Big Apple!

Efter en välbehövd natts sömn gick Uffe och jag till ett café för en frukostdejt. Jag valde granola med yoghurt, banan och torkade frukter - mums! Uffe valde en varm macka med bacon, ägg och majonäs. Kaffe led de ingen brist på då de tog varje chans de fick att fylla på våra muggar. Vi sa nej tack upprepade gånger men de passade ändå på att fylla på när vi hade fullt med mat i munnen och inte kunde säga nej.

Vi mötte upp med resten av gänget och promenerade till Central Park. Så vacker kontrast med växtligheten och skyskraporna! Förutom massa pigga joggare mötte vi även söta ekorrar som hoppade från träd till träd.

Efter besöket i parken tog vi tunnelbanan till West Village - New Yorks gamla kvarter. Vi gjorde våra första shoppingfynd i en liten butik med indiskt tema. Grabbarna smet iväg till närmaste pub för att ta sig en öl. Vi bestämde oss för att promenera till Ground Zero (där World Trade Center en gång stod) och på vägen dit hittade vi en italiensk restaurang med riktigt bra mat. När vi var mätta och belåtna fortsatte vi in mot centrum och skyskraporna. Helt makalöst att se alla dessa vackra byggnader som sträcker sig mot himlen. Tappat räkningen på hur många "wow" som kommit från mina läppar. Ground Zero berörde oss verkligen och vi tog en stund och tänkte på dagen den 11/9 2001 då många miste sina liv och familjemedlemmar. Där de båda tornen stod är nu två stora gropar med symboliska vattenfall som rinner ner i avgrunden. Längs med står namnen på alla som dog.

Vi gick till the Financial District och Wall Street för att sedan fortsätta promenera längs vattnet mot Staten Island Ferry. Vi tog gratisbåten för att kika på Frihetsgudinnan - vilken tjusig dam! Kvällen spenderade vi sedan på julmarknaden i Central Park. Emmie hittade ett fint armband och julstämningen var på topp! Det kluriga var att hitta en taxi hem i vinterkylan. Efter ca en timme gav vi upp och tog tunnelbanan hem. Vi avslutade dagen med kinamat och somnade sedan trötta av intryck och upplevelser.

A truley spectacular New York Christmas!

December 15, 2014 in the United States ⋅ ☀️ 6 °C

Gårdagen var verkligen fullspäckad med äventyr och upplevelser man aldrig kommer glömma. Denna dagen skulle inte bli sämre på något vis, utan högt tempo morgon till kväll. Det blir så när det är första gången i New York och man bara har ett par dagar till förfogande. Finns så mycket man bara måste uppleva och bocka av från sin "Bucket list".

Så mycket man känner igen från alla dessa välkända filmer och tv-serier, och nu promenerar man mitt ibland det, häftig känsla!

Vi tar väl dagen från början då. Vi gav oss ut hela familjen från lägenheten för att äta frukost. Vi begav oss mot tunnelbanan för att ta något på vägen. Det blev en Crêpes restaurang där de verkligen hade alla sorter man kan tänka sig. Mätta, belåtna och med kaffe i magen gav vi oss ner i tunnelbanan för att bege oss Down town med den gröna linjen.

Vi åkte ner och hoppade av vid Grand Central Station. Därifrån hade vi planen på att gå mot Time Square och överblicka alla dessa välkända billboards. På vägen det snubblade vi på en annan underbar park mitt i centrala Midtown, Bryant Park. Där de bland annat hade en skridskobana. Vi stannade till en stund och njöt av den strålande solen och tittade på alla skridskoåkare omgivna av julstämning till max.

Vi får inte glömma att nämna vilket fantastiskt väder vi lyckats träffa in under vår visit. Stålande solsken och inte ett moln på himlen någon av dagarna.

Vi traskade vidare till Time Square och fotograferade lite och försökte ta in även denna mäktiga känsla. För de som aldrig varit i NYC så går det inte förklara kännslan att vara omgiven av alla dessa enorma skyskrapor och historiska byggnader som sträcker upp i skyn. Det är något som måste upplevas, helt klart! För er som har haft förmånen att besöka denna underbara stad tror jag förstår vad vi menar.

Vidare från Time Square begav vi oss till Rockefeller Center för att ta oss upp till Top of the Rock. För att njuta av utsikten av Manhattan uppifrån. Utsiktsplatsen är på 70:de våningen i Rockefeller Center och hissen tog 45 sekunder upp. Shit vilken utsikt! Efter att vi har varit upp i Petronas Tower i Kuala Lumpur så kan vi med gott samvete säga att detta var något alldeles extra. Att blicka ut över Empire State Building på ena hållet och Central Park breder ut sig som en gigantisk gräsmatta åt andra hållet. Vädret vi planerat in gjorde nog också att upplevelsen blev något alldeles extra.

Efter att njutit av julsånger framför den klassiska julgranen framför Rockafeller så gick vi och åt på en Irländsk restaurang vid namn Pig & Whistle innan kvällen stora höjdpunkt, Radio City Christmas Spectacular.

Det är en julshow av högsta klass med bland annat den kända dansgruppen The Rocketts. Alla tillställningar var slutsålda sedan långt tillbaka så det var tur att vi köpte biljetterna hemma i Sverige innan vi åkte. Alla tyckte att det var en mycket fräck show, 1h 25min bara flög förbi.
      Mer julstämning är svårt att begära :)

Efter detta så begav sig resterande familjen hem med tunnelbanan medan jag och Louise promenerade längs Fifth Avenue och tittade i lite butiker. När vi kollat klart inne på Abercrombie & Fitch så köpte vi en Kaffe-to-go och begav oss också hem till lägenheten på East 93rd street.

Väl hemma satte vi igång en julfilm, "Miracle on 34th street" som utspelar sig just i New York. Kul att se alla scener från Central Park osv. som vi har precis utanför fönstret.

Imorgon bär det av till varmare breddgrader, Fort Lauderdale, Florida, Sunshine State! :)

Från dunjacka till shorts

December 16, 2014 in the United States ⋅ ☁️ 6 °C

Hej hej bloggen!
      Idag var det dags för avresan från 2 gradig värme till solen och 27 grader celsius!
      Vår SuperShuttle som vi beställt var i tid och hämtade oss vid lägenheten på Upper East Side för att köra oss till flygplatsen New York La Guardia.

Framme checkade vi in väskorna och begav oss till gaten för att vara redo. De utropar ganska kort efter att vårt flyg till Fort Lauderdale är 2 timmar försenat...Suck!

Inte mycket att göra mer än att bita i det sura äpplet och vänta. Vi hade i alla fall en rolig utropare vid vår gate. Han började skämta om flygbolaget Spirit som vi skulle åka med eftersom de var sena och alla som skulle borda planet var smått irriterade. Några leenden lyckades han få fram genom sin "stand-up" i högtalarna :)

Väl framme i Florida gick det väldigt smidigt att hämta ut våra två hyrbilar. Första gången jag varit med om att vi fick välja hyrbil helt själva utan att bli tilldelade en. De pekade farsan till en linje med SUV bilar där han fick välja fritt och jag fick välja fritt bland de mindre bilmodellerna.
      Familjen valde en vit Jeep Compass och jag och Louise tog en Mazda 2.

Vidare körde vi ut till vårt Vacation Village Resort i Weston som stadsdelen heter där vi bor. Tog ca 15min från flygplatsen. Vi checkar in i vår trerumslägenhet med egen ingång till min och Louises avdelning med eget kök och badrum.

Snart efter in-checkning var det dags för mig och farsan att bege oss till BB&T Center för att kolla på hockey. Det var riktigt grym stämning, alla var extremt vänliga trots vi bar Washington Capitals "jerseys" med Backstrom på ryggen. Det blev helt klart en hel del bärs, de hade faktiskt riktig öl som de serverade (Guinness & Harp Lager) inte bara det vanliga Bud light. Dock blev vi halvt ruinerade 28usd för 2 öl... över hundra spänn per öl!

Matchen i sig var inte speciellt välspelad men gick ändå till NHL historien med flest antal straffar genom tiderna. 20 stycken lagda av varje lag. Så i det stora hela var vi mycket nöjda med kvällen trots att Florida Panthers drog det längsta stråt och vann med slutresultatet 2-1 efter straffar.

Vi får se vad morgondagen har att bjuda på. Mer än solsken! :)

Hudson River

March 27, 2023 in the United States ⋅ 🌙 6 °C

Pour aller du New Jersey, mon hotel, a Manhatan il y a le bus ou le ferry et ca fait de jolies photos

Nachmittag in Manhattan

December 26, 2022 in the United States ⋅ ☀️ -1 °C

Sind mit Hilfe von Google Maps mit öffentlichen Verkehrsmitteln nach Manhattan gefahren. Heute Abend tuen uns die Füße weh vom vielen laufen.

Weehawken, ویهاوکن، نیوجرسی, 07086, Вихокен, ویهاوکن، نیو جرسی