traveled in 16 countries Read more

Dag 10-13: Diani beach, part 2

November 13, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 28 °C

Dag 10-13: Diani Beach

November 12, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 30 °C

Na de drukke en vermoeiende safari, hebben we wat rust ingepland aan Diani Beach. Dit is een typische resortbestemming in de buurt van de zuidelijke havenstad van Kenia, Mombassa.

Na een lange rit rechstreeks vanuit de Maasai Mara en door de riftvallei (waar de moderne mens is ontstaan/geëvolueerd), komen we opnieuw aan in de luchthaven van Nairobi voor onze vlucht naar Mombassa.

Dit doen we met de lokale luchtvaartmaatschappij Jambojet. Ik moet toegeven dat de naam me bij het bevestigen van de reis geen vertrouwen inboezemde, maar alles verloopt vlot en netjes. Het vliegtuig zit er ook pico bello uit met een mooi purper-roze thema.

Bij aankomst staat er iemand ons op de wachten aan de luchthaven, waarna een korte rit tot het Papillon Lagoon Reef Hotel volgt.

Intussen zijn we de serene rust van de Maasai Mara gewoon. Het is dus even wennen aan de drukte van een groot all-in hotel, maar uiteindelijk lukt dit ons wel. Ook de gemiddelde vakantieganger is hier wat anders dan tijdens de rest van onze reis: oud, verbrand, te dik en soms zat.

Maar we kunnen dit wel relativeren. We hebben er persoonlijk uiteraard geen last van!

Bij onze strandwandelingen waan ik me bij momenten op een onbewoond tropisch eiland: spierwit zand, lichtblauw water en een rij palmbomen zo ver het oog kan zien. De waan wordt enkel gebroken door de troep lokale Kenianen die je achtervolgen tijdens de wandeling voor het verkopen van souvenirs, ritjes op hun kameel of excursies in hun bootjes.

Katrien en Hilde hebben eveneens een nieuwe hobby gevonden: aquagym om 11u in het zwembad met het animatieteam.

Vandaag voegden we nog een leuke extra herinnering toe aan deze avontuurlijke reis: we gingen snorkelen. De koraalriffen voor de kust staan hiervoor bekend, maar we hadden geen van beiden al te hoge verwachtingen na het huren van onze snorkel en zwemvliezen, er waren namelijk geen andere snorkelaars te zien.

Het is even zoeken, maar na een tijdje botsen we toch op de koraalriffen die voor de kust verspreid zijn. Waarschijnlijk was onze ervaring niet te vergelijken met een volwaardige snorkelexcursie naar een groot koraalrif, maar het was wat ons betreft volledig de moeite waard. We zien tientallen verschillende vissensoorten, zeesterren, zee-egels, anemonen en verschillende koralen verspreid doorheen de riffen.

Morgen staat er nog een laatste rust- en leesdag voor de boeg, waarna we rond 16u morgenmiddag finaal onze zakken moeten maken om aan de terugreis te beginnen.

Kwaheri Kenya! 🇰🇪 👋

Dag 9: Maasai Mara

November 9, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag kunnen we uitrusten. We worden pas om 8u ‘s ochtends verwacht door onze gids, waardoor we onze wekkers wat later dan gewoonlijk kunnen zetten.

Op ons programma van de dag staat een ganse dag Maasai Mara. We komen deze middag niet terug naar de lodge voor een lunch, maar nemen een lunchbox mee zodat we kunnen picknicken in het park.

Het weer is ons vandaag ook beter gezind. Na een goed vullend ontbijt trekken we erop uit met een blauwe lucht en stralende zon als achtergrond.

De Maasai Mara is befaamder en bijgevolg ook drukker dan de andere stops tijdens onze doorreis. Bij momenten iets minder gezellig. Op andere momenten is dit juist handig voor het spotten van bijzondere dieren. Wanneer er meer dan één wagen ergens stil staat, weet je dat er iets te zien is.

Zo komen we op deze mooie ochtend op enkele hotspots terecht. Eerst komen we langs een familie leeuwen die zich doorheen de struiken verspreid hebben. Het lijkt een hele grote groep te zijn, bestaande uit zo’n 15 individuen. Bij deze groep kunnen we tot op enkele meters komen zonder ze te verstoren.

Wat later is het weer tweemaal na elkaar prijs. Eerst zien we een cheeta die ligt te chillen in de schaduw van een boom. Wat verder een tweede die voor een struik ligt.

Een beetje later kunnen we eindelijk de laatste ✅ zetten achter de laatste van de Big Five. Naïef genoeg dachten we dat we ze alle vijf al vrij snel hadden kunnen afvinken. Toen deelde onze gids ons mee dat het jachtluipaard (of cheeta) geen onderdeel is van deze lijst. Het échte Afrikaanse Luipaard vervolmaakt de lijst samen met de leeuw, olifant, waterbuffel en neushoorn.

Vandaag is onze ‘lucky day’ want deze schuchtere dieren zijn niet gemakkelijk te spotten. We zien er toch eentje liggen in het struikgewas, wat verder halverwege een boom vinden we de prooi van het luipaard terug: een gazelle die het dier naar boven heeft gesleurd.

Na enkele uren rijden komen we aan bij de rivier Mara. Deze tijd van het jaar, steken de gnoe’s deze rivier niet meer over. Momenteel zijn deze voornamelijk terug te vinden in het zuiden van de Serengeti. We kunnen dus gerust een wandelingetje langs de rivier doen. Vergezeld door een lokale ranger, spotten we tijdens deze korte maar krachtige wandeling verschillende groepen nijlpaarden en ook enkele grote krokodillen.

Na een rijkelijk gevulde ochtend is het tijd voor onze picknick. We zoeken een goede plek uit onder een boom en onze gids zet er, middenin de Maasai Mara, onze picknick klaar. We krijgen al snel het gezelschap van een niet-zo-schuchtere Maribou Stork, die met veel plezier onze restjes opeet.

De rest van onze dag is eveneens rijkelijk gevuld met veel dierlijk en natuurlijk moois.

Rond 16u zit onze dag in Maasai Mara erop en keren we terug richting onze Zebra Lodge. Zo hebben we nog voldoende tijd om te bekomen van de lange dag, onze foto’s te herbekijken en ons op te frissen voor de laatste avond in de Maasai Mara. Morgen trekken we terug naar Nairobi, voor onze vlucht richting Mombasa!

Dag 9: Maasai Mara, part 2

November 9, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 25 °C

Dag 8: (Road to) Maasai Mara, part 2

November 8, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 25 °C

Dag 8: (Road to) Maasai Mara

November 8, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 25 °C

Vandaag zijn we (intussen naar goede gewoonte) vroeg uit de veren voor de verderzetting van onze tocht naar het Nationale Park Maasai Mara. De Maasai Mara is gelegen tegen de grens met buurland Tanzania. Over de grens loopt het Nationale Park verder onder de bekende naam Serengeti. De naam Maasai is afkomstig van de lokale Maasai-stam die hier sterk vertegenwoordigd is, samen met de naam van de rivier (Mara) die doorheen het park loopt.

We zijn er natuurlijk nog niet. Eerst staat er nog een lange autorit voor de boeg vanuit Lake Naivasha. Na het ontbijt en het uitchecken uit onze Sopa Lodge met de vele diertjes, vertrekken we stipt om 7u. Onderweg maken we de gebruikelijke tussenstop in een souvenirshop met toiletten. Intussen zijn we al een aantal Franse wc’s tegen het lijf gelopen: deze gelukkig niet 😅

Omstreeks 11u30 komen we aan bij de gate van Maasai Mara. We zijn eigenlijk gewoon nog onderweg naar onze lodge, het Zebra Plains Mara Camp, maar kunnen intussen alvast van een grote diversiteit aan diertjes genieten. Topi’s, Grant Gazelles, Thompson Gazelles, Zebra’s, Gnoes, Waterbucks, Wrattenzwijnen, Impala’s. Het zijn slechts enkele van de dieren die alomtegenwoordig zijn in de Maasai Mara.

Om 13u komen we aan bij onze lodge, waar we meteen een flinke lunch voorgeschoteld krijgen. Wat betreft het eten, zaten onze verwachtingen voor Kenia er in ieder geval volledig naast. We hebben allemaal na ieder maaltijd het gevoel dat we nog nooit zo veel gegeten hebben.

In de namiddag staat er opnieuw een game drive op het programma, maar ditmaal de eerste in de Maasai Mara. Het weer zit helaas niet mee, met enkele regenbuien. De dieren lijken de regen en verfrissing wel te appreciëren, velen leggen zich open en bloot op de savanne, om te genieten van de frisse buien.

Al snel komen we een leeuwenpaar tegen dat langs de weg ligt te chillen. Na enkele minuten begeven ze zich, zij het door de regen, zij het door de vele wagens, toch richting het struikgewas. Wat verder komen we ook nog een koppel hyena’s in het slijk tegen. Hoewel een hyena niet meteen moeders mooiste is, vinden we de twee kleine babies die ze in hun hol verschuilen toch best schattig!

Verder komen we een mannetjesleeuw tegen die zelfzeker de savanne in het volle zicht van alle dieren aan het oversteken is. Onze gids Thomas heeft het al snel door: “He is not alone.” Door de richting van de leeuw te volgen, botsen we na enkele minuten op een leeuwin die al het zware werk reeds heeft volbracht. Ze heeft een verse (jonge) zebra gevangen. Best erg om te zien, maar dat is de natuur natuurlijk. De mannetjesleeuw eist de dode prooi natuurlijk meteen op. De leeuwin houdt de wacht terwijl het mannetje eet.

Na deze taferelen, loopt onze game drive ten einde. We keren terug richting onze Zebra Lodge, waar we opnieuw kunnen genieten van een lekker avondmaal. Hierna kunnen we gerust in ons bed. We slapen vandaag uit, want vertrekken morgen pas om 8u op safari!

Dag 7: Mount Longonot

November 7, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 23 °C

Vandaag trekken we ‘s ochtends vroeg onze wandelschoenen aan. We beklimmen vandaag Mount Longonot, een semi-inactieve vulkaan met een grote krater die we gisteren al konden spotten vanuit de boot op Lake Naivasha.

We worden afgezet aan de gate, gelegen zo’n 2.150 meter boven zeeniveau. Het hoogste punt van de kraterrand is gelegen op zo’n 2.776 meter boven zeeniveau.

Aan de gate van het park worden we vergezeld door onze gids Moses, die ons tot aan de top van de vulkaan zal begeleiden. Niet ver na de start worden we ook vergezeld door een lokale hond, die ons uiteindelijk de hele heen- en terugweg van onze toch zal vergezellen. Onze gids weet ons te vertellen dat ze deze hond kennen en hij met regelmaat toeristen de berg op en af vergezeld. Wij klagen alvast niet, want hij is heel schattig.

De klim is best intens en steil. We doen er uiteindelijk zo’n 5 uur over van het begin tot het einde van de wandeling. De uitzichten zijn absoluut de moeite waard.

Vandaag een iets kortere blog, we hebben ‘enkel’ Mount Longonot beklommen zonder secondaire activiteit. Het woord enkel is echter geen passende omschrijving voor de geleverde inspanningen. Onze gids Moses vertelt ons op het einde dat we best trots mogen zijn op onze prestatie, de meeste toeristen draaien vroegtijdig terug vóór het bereiken van de top.

Morgen trekken wij richting de Maasai Mara en het Zebra Plains Mara Camp!

Dag 7: Mount Longonot, part 2

November 7, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 19 °C

Dag 6: Lake Naivasha

November 6, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 24 °C

Vandaag staan we naar goede traditie opnieuw vroeg op. We wuiven onze fleurige Rhino Lodge vaarwel en zetten onze tocht verder richting Lake Naivasha. De rit zou zo’n 4,5 uur in beslag nemen, met de nodige pitstops.

Na een goede 2 uur rijden komen we aan bij een intussen alom bekende ‘toeristenstopplek’. Hier wordt je meestal achtervolgd doorheen een gigantische souvenirwinkel. Mocht je hier ooit iets willen kopen, vergeet dan zeker niet je beste onderhandelingshoed op te zetten. Zo was de ‘oorspronkelijke vraagprijs’ voor een bladwijzer tijdens onze eerste stop 20 dollar… Later zagen we dezelfde bladwijzer in de gift shop van het hotel liggen voor 3 dollar.

Speciaal aan deze stopplek is dat ze exact gelegen is op de evenaar. We krijgen dan ook een experiment te zien met ronddraaiend water dat het ‘Coriolis-effect’ aan beide kanten van en op de evenaar bewijst. Dat verdient wat ons betreft wel een fooi. Het bijhorende blad met stempel dat we de evenaar overstaken, laten we voor wat het is. Inmiddels is het al de vierde keer dat we deze oversteken deze reis.

Na een vermoeiende rit komen we aan in onze Sopa Lodge aan Lake Naivasha. Bij het binnenrijden van het complex, zijn we geschokt van het aantal wilde dieren rond het hotel. Al snel na het inchecken, beseffen we dat dit niet enkel rond het hotel is, maar ook erin. (Intussen hebben we al 2 zebra’s moeten verjagen van het terras van onze kamer en 1 giraf aan de voordeur)

Na het bekijken van de faciliteiten en dieren in het hotel, begeven we ons richting de locatie van de activiteit van de dag, gelukkig slechts enkele minuten rijden. Onderweg krijgen we nog een krachtige tropische bui te verduren, maar die stopt gelukkig net voor we klaar zijn om te starten.

Vandaag staat er een wandel- en bootsafari op de planning op Crescent Island & Lake Naivasha. We verplaatsen ons in een motorbootje naar Crescent Island, waar (schattige) gids Walter ons uitleg geeft over de dieren en het resterende geheugen van mijn telefoon opgebruikt met het nemen van foto’s van onze wandeling 😅. We zien er onder andere Struisvogels, Impala’s, Gnoes, Zebra’s, Waterbucks en verscheidene vogels van zeer nabij.

Na een kort maar krachtig bezoek aan Crescent Island, begeven we ons opnieuw aan boord van onze bootje met gids Jeffrey. Hij brengt ons nabij enkele Afrikaanse Visarenden, en toont ons dan hoe ze in duikvlucht een prooi vangen door een vis op het water te gooien. Jammer genoeg hebben de arenden geen haviksogen, ze zien de vis niet liggen en vliegen gewoon over. Nog steeds mooi om deze imposante vogels zo nabij te zien voorbijvliegen.

Daarna brengt hij ons ook zo dicht als mogelijk bij de Nijlpaarden die in Lake Naivasha vertoeven. We passeren enkele groepjes van deze ‘gevaarlijkste dieren’ in Afrika (althans als je naar het aantal menselijke slachtoffers kijkt).

Daarna worden we op tijd terug naar ons hotel gebracht, zodat we morgen goed uitgerust kunnen starten aan onze beklimming van de lokale vulkaan en krater: Mount Longonot.