Kiara op reis

November - December 2022
A 22-day adventure by Kiara Read more

Op naar Aberdeen

November 27, 2022 in Scotland ⋅ ⛅ 9 °C

Deze nacht heeft me heel goed gedaan. Waar ik nog steeds een beetje moe ben, voel ik me weer de vrolijke Kiaar ☺️

Lekker ontbeten in het hotel en op naar het station. Op het moment zijn er veel stakingen bij het trein personeel in zowel Engeland als in Schotland. Op het station zijn ze erg lief en leggen ze me rustig uit hoe ik moet reizen. Om 10.22 uur met de trein naar Perth, daar overstappen op de bus naar Dundee en vervolgens met de trein naar Aberdeen. Geluk bij een ongeluk want het stuk tussen Perth en Dundee was erg mooi!!

Onderweg echt de allermooiste plaatjes gezien en de zee😍 Zoals veel van jullie weten word ik heel erg blij van de zee, dus had ik ook heel veel zin om naar Aberdeen te gaan. Onderweg kreeg ik weer dezelfde blijheid als de dagen ervoor.

Van het station liep ik zo het hotel in en op naar het strand. Helaas is het geen zandstrand en heb ik over de boulevard gelopen, mag de pret niet drukken. Op het strand oma proberen te bellen, maar helaas was de verbinding niet goed. Dus werden het wat filmpjes en foto’s. Uiteindelijk zo ver gelopen dat ik 40 min terug moest lopen 😅

Wat ik erg bijzonder vind is dat elk landschap zo anders is. Aberdeen is weer zo anders dan de highlands en dat maakt deze reis nog weer afwisselender😍

Tegenover het hotel zit een winkelcentrum dus daar heb ik vanavond gegeten en gezellig gebeld met de fam. Inclusief loen en haar vriendin. Op naar morgen 😍

‘Rustdag’ in Aberdeen

November 28, 2022 in Scotland ⋅ ☀️ 8 °C

Ha ik loop iets achter met bloggen. Mag de pret niet drukken, doen we er gewoon meteen twee.

Als ik in de ochtend wakker word heb ik totaal geen zin om het bed uit te gaan dus blijf ik nog lekker even liggen. Op het moment dat ik het bed uitstap merk ik meteen dat mijn benen zeer doen bij elke stap, het voelt alsof ik met mijn scheenbenen tegen een tafeltje aan heb gelopen. Helemaal niet erg, want ik had gedacht dat mijn lichaam al veel eerder zou protesteren. Dus besluit ik vandaag lekker rustig aan te doen, eerst even wat dingetjes met de hand wassen en dan de stad in opzoek naar een plek waar ik wat kan eten.

Hier in Schotland vind ik de winkels zo ontzettend leuk. Dat ik in een bepaalde winkel mijn hele interieur al heb uitgekozen (dat huis komt later wel😂). Uiteindelijk vind ik een plekje om wat te eten, is al 12.30 dus is ontbijt en lunch in één. Na de lunch een kijkje genomen in Aberdeen Art Gallery, mooi museum meet veel schilderijen.
    Aan het eind van de middag ben ik naar de film gegaan, de Mathilde film draaide!! In de avond lekker eten op m’n kamer en verder niks🫣

Met mijn dagje rustig aan doen heb ik alsnog meer dan 6 km gelopen…

De Vuurtoren in Aberdeen

November 29, 2022 in Scotland ⋅ ☀️ 6 °C

Ik weet niet wat het is maar de laatste tijd, als ik iets in m’n hoofd heb dan wil ik het ook gewoon doen. Dus voordat ik naar Aberdeen kwam had ik bedacht om naar de Vuurtoren te wandelen.

Zo gezegd zo gedaan, Kiaar opweg naar de vuurtoren. Ongeveer 50 minuten heen, 50 minuten terug het ding was alleen dat ik om 14.00uur terug moest zijn voor een online afspraak (hopelijk kan ik jullie hier snel meer over vertellen🤭). Vanmorgen was het koud, 3 graden met blauwe lucht 🧊

Onderweg naar de vuurtoren kwam ik op een afgelegen bedrijventerrein naast de haven en wat een ontzettende visgeur hing daar, gatverdamme🐟 Maar hoe verder ik kwam hoe mooier het werd en de visgeur verdween. Ik heb nog een stuk over het strand gelopen en uiteindelijk kwam ik aan bij de vuurtoren. Daar stond een man foto’s te maken van de zee en vogels, dat ik vroeg of het inderdaad klopte dat je er dolfijnen kon spotten beaamde hij dit. Hij zei dat de kans groot was dat ze er vandaag zouden zijn, dat ik dezelfde weg terug moest gaan en hoe langer ik zou blijven hoe groter de kans was dat ik ze zou zien🐬. Daar had ik helaas niet de tijd voor en als het aan mij had gelegen had ik daar nog een paar uur gezeten met een boek. Zowel op de heen als terugweg ben ik enkele auto’s en enkele voetgangers tegen gekomen maar over het algemeen was ik alleen, wat best een bijzondere ervaring was. Helaas geen dolfijnen gespot 😢

Na mijn online meeting ben ik natuurlijk voetbal gaan kijken dus opzoek naar een pub waar ze het uitzenden. Nou zoeken naar een speld in een hooiberg, maar uiteindelijk vind ik er eentje met welgeteld 5 Schotten. Daar voetbal gekeken een praatje gemaakt en een biertje gedronken (hele goeie). Kreeg nog een compliment over m’n Engels, hij dacht dat ik Amerikaan was omdat hij vond dat mijn Engels te goed was voor een Europeaan😂 Steek ik wel mooi in m’n zak🎒

Toen was mijn dag alweer bijna voorbij, ik had nog geen verblijf voor morgen dus heb ik een hotel geboekt in Nairn. Schijnt mooi te zijn, dus daar gaan we morgen maar naar toe 🤓

Nairn

November 30, 2022 in Scotland ⋅ ☁️ 6 °C

Vanmorgen ontbijt gehaald in de supermarkt en om 10.10uur in de trein gestapt naar Nairn. Het blijft me verbazen hoe snel de landschappen veranderen, want in de trein werd het al snel weer heuvelachtig met allemaal herfstkleuren. Het is vandaag echt goed koud en op sommige stukjes was nog wit te zien van de nacht.

Aangekomen in Nairn ben ik naar het hotel gelopen om mijn spullen weg te brengen, helaas was er niemand en kreeg ik een beetje mijn twijfels want wat als ik hier alleen zou slapen vannacht zonder dat er iemand aanwezig is? Well, eerst maar even het strand gaan bekijken en wauw 😍 Ik denk dat ik nog nooit zo’n sprookjes achtig strand heb gezien! Natuurlijk even een foto met mijn rugtas opgemaakt en toen maar terug om te kijken of ik iemand kon bellen. En ja hoor ik kreeg iemand te pakken, de eigenaresse was niet aanwezig maar vertelde dat ze zelf in het hotel sliep dus kwam haar man de sleutel overhandigen. Toch een fijn idee dat iemand aanwezig is. Hij gaf als tip om een wandeling te maken over het strand en dan te kijken of ik dolfijnen zou zien.

Tas gedumpt in mijn tweepersoonskamer met zeezicht😏 en op naar het strand om een lange wandeling te maken en nogmaals wauw😍 Omringd door de heuvels en een prachtige lucht heb ik een hele lange wandeling gemaakt. Onderweg dacht ik ‘wat zal het lekker zijn om een duik te nemen’ en ongeveer 10 min daarna kwamen er 3 stoere vrouwen aangelopen die zo het water in gingen (ze vertelde er wel bij dat ze er een beetje tegenop zag😂) Eenmaal bij de haven aangekomen dacht ik een dolfijn te zien, dus mijn hoofd was helemaal vrolijk, bleek het een vogel te zijn🤣🥺 Beetje teleurgesteld….

Terug gelopen via het dorp naar het hotel en onderweg de lekkerste Carrot cake ooit gegeten, bij een restaurantje met de liefste eigenaren. Met gekregen koekjes naar de hotelkamer, in de avond snel wat ergens gegeten en in het donker naar het strand want het schijnt dat er afgelopen 4 dagen het noorderlicht te zien was. Echt mijn nachtmerrie om in het donker ergens te zijn, het viel me uiteindelijk mee. Na een uur op het strand gezeten te hebben helaas niet het noorderlicht kunnen zien. Baal flink, maar heb een heerlijke dag gehad 😍

Naar Inverness

December 1, 2022 in Scotland ⋅ ☁️ 9 °C

Mijn plan was om ‘s morgens nog een wandeling over het strand te maken en om dan naar Inverness te gaan. Helaas zit het weer niet mee en regent het dus besluit ik de eerst volgende trein te nemen. Moet nog haasten ook of ik moet 2 uur wachten op de volgende dus snel inpakken en doorstappen naar het station.

Het fijne van hostels is dat je vaak je spullen eerder weg kan brengen. Ik wil morgen een nieuwe tour doen, dus schakel ik het thuisfront in om me te helpen kiezen. Want alleen reizen is ontzettend leuk, maar al die keuzes die gemaakt moeten worden is voor iemand die absoluut niet kan kiezen verschrikkelijk😅 De grote keuzes gaan goed ‘ik wil een trip maken’ of ‘ik wil naar die plek’, maar dan begint de ellende en moet je een hostel/hotel uitzoeken en ja welke van de 10 trips ga je dan maken🤔

Ik besluit om een wandeling te maken, eerst naar de Ness Islands, wat ontzettend schattig is om te zien. Dan naar een park maar dat blijkt al snel uitgestorven dus draai ik om vervolg ik mijn weg langs de Ness river. Onderweg kom ik langs een bord die wandelpaden uitgestippeld heeft dus loop ik naar het puntje van Inverness. Onderweg spot ik Nessie op een bordje, maar ik heb haar nog niet in het echt gezien🤣
    Ik kom door een nogal ghetto wijk, waar de (gebruikte) condooms op de grond liggen. Op de een of andere manier kom ik steeds op dit soort plekken uit, maar ik wil toch echt het uitzichtpunt bereiken dus loop ik gewoon door. En bizar hoe iets zo snel zo mooi kan worden, het uitzicht is weer super mooi en dat in de stad. Het pad vervolgt langs het niemands land en moet ik een treinspoor over, ik heb in totaal 17 km gewandeld🤩

In het hostel ontmoet ik mijn nieuwe kamergenoten waarvan een vrouw, rond de 70 gok ik, in het bed boven mij ligt. Zij verteld dat het andere meisje de tour die ik misschien wil doen vandaag doet en dat ze om 8 uur terug is dus dat ik dan even kan vragen hoe of wat.

Dit hostel heeft een fijne keuken dus besluit ik eten te halen in de super, maar de keuzes maken gaat vandaag echt verschrikkelijk dus eindig ik met soep en brood. In de keuken raak ik aan de praat met mijn kamer genootje Barbara en kom ik er achter dat ze in Littlehampton woont ongeveer 30 min van Chichester vandaan waar ik 5 jaar geleden stage heb gelopen. De meiden die de tour hebben gedaan komen terug en zo hebben we nog met een groepje een tijd zitten praten. Morgen ga ik de tour doen naar the Isle of Sky en een Australische jongen gaat heel toevallig ook.

Isle of Sky en Eilean Donan Castle tour

December 2, 2022 in Scotland ⋅ ☁️ 8 °C

Vandaag een tour gedaan naar de Isle of Skye en Eilean Donan Castle. Ik zal weer losse footprints maken met foto’s maar zal er dit keer geen tekst bij zetten, want wat ik nou precies heb gezien is nog een beetje een raadsel😅 De temperaturen bij deze footprints kloppen ook niet helemaal want het was iets kouder ❄️

Dood op beginnen aan de dag want ik heb maximaal 2 uur geslapen, want een van de kamergenootjes was aan het snurken alsof haar leven ervan af hing….
    Het leuke is wel dat Barbara of wel Barbs vanaf nu, want zo noemen we haar als ze niet in de buurt is. Maar Barbs vertelde dat ze het zo jammer voor me vond dat ik niet naar Chichester kon dat ze haar huisbaas heeft opgebeld en of ik in het gasten verblijf mag slapen voor 2 nachten.

Maar eerst ontbijten en samen met Brannon (de Australische jongen) naar het busstation gelopen. Daar in de bus gestapt en al snel was één ding duidelijk deze reisleidster was van plan om heel heel veel te praten. De eerste stop was bij het Lochness meer en ik heb Nessie niet gespot, maar het schijnt dus dat je daarvoor ‘s morgens heel veel wiskey moet drinken😝 Ook vertelde ze dat in the United Kingdom een stad pas een stad mag heten als er een Kathedraal staat en dat het dus niks met inwoners aantallen te maken heeft.

De tweede stop was bij het Eilean Donan Castle, wat echt op een magisch mooie plek ligt. We hebben eerst rond het kasteel gelopen, we kozen ervoor om er niet in te gaan want het zag er niet uit alsof we iets zouden missen. Hierna een kop koffie gehaald en nog een stuk langs de oever gelopen en ergens gaan zitten met het uitzicht op het kasteel en het meer. Hier hebben we zitten fantaseren over dat ik in dat ellendige kasteel zou wonen als een soort rapunzel🤓

De volgende stop was bij de Schotse Hooglanders en die had ik natuurlijk al gezien maar hier waren kleine Schotse hooglanders die echt voor de meest schattige foto’s hebben gezorgd. Bewijs is bijgevoegd🥰

Hierna zijn we gestopt bij een rivier waar schijnt dat als je het water over je gezicht wrijft, voor 6 seconden, je jong blijft. Het water van de rivier kwam uit de bergen en kon je drinken dus dat heb ik zeker geprobeerd. Erg gelachen want er waren 3 jongens mee die overal Instagram foto’s gingen maken en dat vond ik hilarisch om te aanschouwen. Tijdens de tour vertelde de reisleidster heel veel mythes, was de ene nog niet voorbij begon het volgende verhaal en iedereen is volgens deze mythes in een berg veranderd. De plaats heet trouwens Sligachan.

Onze volgende stop was de grootste plaats van Skye aan de beurt namelijk Portree, hier hebben we geluncht, even rondgelopen en wat winkeltjes gekeken. De haven heeft allemaal kleine gekleurde huisjes, maar verder was de stad redelijk uitgestorven op ons reisgezelschap na.

De volgende stop was The Old Man of Storr. Dat de attractie ging over de stenen op de berg had ik even gemist, want ik was druk foto’s aan het maken van Loch Leathan met een super mooie lucht. Ik kreeg pas door dat het meer niet de attractie was op het moment dat ik iedereen foto’s zag maken van de berg, dus toen heb ik dat ook maar gedaan alleen vond ik dat meer veel mooier 😅

Onze één na laatste stop was in het hoogste gedeelte waar we in Skye zijn geweest met echt het meest mooie uitzicht, waar we getrakteerd werden op een hele mooie sunset. Er waren watervallen en een strand beneden, liepen ook gezellige schaapjes langs.

Onze laatste stop was echt de meest leuke stop van de hele dag!! Tegen de tijd dat we hier waren had ik helaas ontzettende hoofdpijn😕 Maar nou komt het, want het was een parkeerterrein met welgeteld 2 winkels, een benzine station en een openbaar toilet. Kregen er 30 minuten waarvan we de helft in de bus hebben gespendeerd.

Tussen de hoofdstops zijn we nog een paar keer gestopt bij mooie uitkijk punten. We hebben ook heel veel wilde Schotse hooglanders gezien en herten! 🦌 Ook zag onze reisleidster een hert boven op de berg bij een van de eerste stopt, zoeken en zoeken maar nergens dat ik het zag. Gelukkig had Brannon hetzelfde probleem en konden we meer dan een steen niet vinden🦅

Terug in het hostel wat gegeten en nog even met Barbara en Brannon zitten kletsen en Barbs vertelde dat ik zeker in het appartement mag☺️ Dus mijn laatste reisdagen zullen in Zuid Engeland zijn 🤭