Resa till Indokina

January - February 2024
2020 hade Katarina och jag bokat en resa till Vietnam och Kambodja. Vi ställde dock in resan när Corona pandemin började bredda ut sig.
Nu är det dags för ett nytt försök till länderna som jag hört så mycket om som liten. Nu nybliven pensionär.

Mekong båttur

February 1 in Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

100 miljoner människor får sin mat dagligen med hjälp av Mekong flodens vatten. Vietnam exportera dessutom 10-20 miljoner ton ris varje år. Floden är 4800 km lång plus ett delta som består av ytterligare 4000 km kanaler. Den startar i Tibet på 5000 meters höjd.

I floden finns färskvatten delfiner, enorma kattfiskar och stingrockor. Vi åt den populära elefantöra fisken.

Vi besökte två öar i Mekong deltat. Den större av dem, har en befolkning på ca 1 miljon. De odlar främst frukter, som kokosnötter, papaya, mango, banan, jack fruit, och mycket mera. De äter ca 1 kg frukt om dagen per person, vilket håller dem friska. Från honung och örter gör de bl.a. egna mediciner .

Det som oror befolkningen här är de vattendammar som byggs längre upp i floden av andra länder. (12 stycken dammar på senare år) Detta innebär ibland ett lägre flöde av vatten längre ner i floden. På så sätt tränger mer saltvatten upp i deltat vilket negativt påverkar odlingsbarheten, Vi såg att de nu spara regnvatten i stora tunnor.

Annars verkar livet här i södern vara ganska rofyllt och lugnt . Det är förhållandevis enkelt att skapa ett uppehälle och jag såg många personer ligga i hängmattor mitt på dagen.

• Day 13–15

Phnom Penh

February 2 in Cambodia ⋅ ☀️ 33 °C

Phnom Penh förbluffande mig. Jag trodde det skulle vara en smutsig gammal stad med små hus, eftersom Kambodja är det fattigaste landet i sydost Asien. Till viss del är det så men infarten till staden består av höga moderna hus och bredda boulevarder. Kina investera här för att på sikt skaffa sig dominans.

Phnom Penh ligger där floderna Mekong och Tonle Sapa möts. Ett sinnrikt naturfenomen reglera vattennivåerna. Under regnperioden maj till oktober, så rinner de stora vattenmängderna från Mekong baklänges in i Tonle Sapa och bilda sydost Asien största sjö vid Ankor Wat, Annars hade översvämningarna i södra Vietnam varit betydligt oftare och värre.

I Phnom Penh åkte vi cykel rickshaw genom staden. Vi gjorde en flodkryssning på kvällen. Jag inspekterade även det kungliga palatset som hade intressanta väggmålningar.

Kambodja är en konstitutionell monarki och har ett flerpartisystem men i praktiken finns bara ett parti, folkpartiet, eftersom oppositionspartiet har bannlysts sedan år 2018.

Killing fields och omskolning

February 3 in Cambodia ⋅ 🌙 27 °C

På bussresan till Kambodja titta jag på filmen ”First they killed my farther ”, för att förbereda mig på vad jag skulle komma att se. Denna film visar hur Khemer Rough tog över landet och skapade en ”ren” stat, utifrån en ung flickas ögon. Pol Pot (= Political Potential) ville skapa ett renrasigt land och förintande alla med avvikande hud, försäljare/utsugare, intellektuella och alla deras barn (som skulle kunna utmana honom med revolt) och munkar. Han drev detta till sin spets och dödade ca 3 av 7 miljoner invånare. 1,7 miljoner människor mördades i killing fields. Han drev ut all befolkning ur städerna och lät dem arbeta på fälten utan tillräckligt med mat. Jag besökte Choeung Ek , där vi såg kläder, ben och tänder fortfarande liggande i jorden där massgravarna varit. Vår guide hade själv upplevt detta som barn och berättade ingående om hur de försökte fånga insekter att äta på risfälten utan att pojk soldaterna upptäckte detta, mm.

Intellektuella sattes först i omskolnings läger där de genom tortyr skulle först ange andra intellektuella och släktingar innan de dödades. Jag besökte Tuol Sleng museet (S-21 fängelset) där endast sju personer överlevde av ca 20 000 personer. En av dem träffade jag och skakade hand med, Chum Mey, 91 år. Han berättade fasansfulla historier om hur han behandlades i fängelset, där de bodde i små celler och måste be om
    lov innan de ändrade sittställning. Jag köpte hans bok som han signerade och han bad mig berätta för omvärlden vad Kambodja genomgått. Jag har svårt att ta in vad som hände under 1975-1979, de år som jag festade runt i Hässleholm och Lund. Varför visste ingen och varför stoppades inte Pol Pot?

Khemer Rough anföll Vietnam 1997 med support från Kina, som ville hämnas och själv hade anfallit Vietnams norra gräns. De dödande 50 000 vietnameser. Målet var att utvidga Kambodja till omfatta allt område där socker palmen växte. Vietnameserna som var krigsvana och hade många sofistikerade amerikanska vapen vann kriget efter 2 veckor och stannade kvar i Kambodja till 1989.

1992 röstade man in en ny regering. Idag är befolkning 17 miljoner varav 50% under 18 år och mycket få över 65 år. Phnom Penh kan komma att ta över Bangkok ställning om 10-20 spår en del författare.

• Day 15–18

Siem Reap

February 4 in Cambodia ⋅ ☀️ 35 °C

Resan från Phnom Penh till Siem Reap i nord östra Kambodja tog ca 7 timmar inklusive en trevlig lunch vid en sjö. Landet är mycket platt. 80% av ytan ligger 1 meter över havet eller därunder. Husen byggs på pålar för att hindra att man får in ormar i huset. Ris är huvud näringen men man ser ofta också kor och höns som går fritt på fält och vägar.

Vi gjorde ett stop på vägen, där det serverades kokta insekter. Tjejerna i teamet var modiga och åt flera spindlar och kackerlackor. Själv nöjde jag med några mindre skalbaggar och larver. Det är lika bra att börja vänja sig då kött troligen kommer bli en brist vara i framtiden. De smakar ok om kryddorna är bra.

Efter Khemer Rough kriget och Vietnams beläggning av landet har Angkor åter blivit intressant för turister och staden Siem Reap (6 km därifrån) blivit en turiststad. Första kvällen besökte vi en middags show som visade gamla dans traditioner. När de dansar graciöst med händer och fingrar pekande åt alla håll, så uttrycker de en historia. Handuttrycken och dansstegen har betydelse i form av ord och känslor.

Angkor Vat

February 5 in Cambodia ⋅ ⛅ 34 °C

Angkor var huvudstaden mellan år 802 och 1432 i det mäktiga Khmerriket. Khemer kom från Indien och Java. I början fram till ca 1150 var riket hinduiskt men svängde sedan om till buddhism. Enligt vår guide så är hinduismen mer tilltalande för eliten då de via kastsystemet kan hålla koll på folket. I Buddismen är alla lika men man skall älska sin kung.

Vi gick upp tidigt (kl 4:30) för att få se Angkor Vat i morgon ljuset då solen går upp bakom templet. Det var stämningsfullt och vackert. Angkor Vat betyder ”staden som ett tempel” och byggdes 1113-1150. Det är tillägnat Vishnu, skapelsens bevarare. Det är väl bevarat. Många reliefer i gallerierna. Många visar apsaraser, halvgudar med mystiska leenden.

Templet är byggd med fem torn och skall påminna om det heliga berget Meru där hinduiska gudarna bor. Runt tempel området finns det stora vattenfyllda dammar, som blöter ned sandjorden under templet. Utan denna metod skulle tempel tornen tippa.

Flytande byn vid sjön Tonle Sap

February 5 in Cambodia ⋅ ⛅ 34 °C

Vattennivån skiftar 8-10 meter mellan regnperioden maj-oktober och torrperioden. Mekong floden flyter då uppströms från Phnom Penh mot sjön Tonle Sap.

Husen vid stranden står på höga pålar. Under regnperioden tar man sig fram med båtar. Längre ut i sjön bor folk på husbåtar, även skolor , affärer och restauranger är flytande.

Huvudnäringen var givetvis fiske. De fångade små fiskar (såg ut som mört men var troligen något annat) som de torkade i 3 dygn och sedan röktes.

Angkor Thom

February 6 in Cambodia ⋅ ⛅ 33 °C

Angkor Thom byggdes 37 år efter Angkor Vat och är betydligt större. Den omges av en 13 km lång mur som är 8 meter hög. 4 portar ledder in i staden från varsitt väderstreck. Innan porten, går man över en bro som vaktas av stensoldater och en sjuhuvad orm.

Inom Angkor Thom besökte vi två tempel; Bayon som ligger i mitten och Ta Prohm som är ett tempel där träden vuxit in och på under de sista 400 åren. De sista templet är känt från film inspelningen Tomb Raider , 2001. Templet var en gång i tiden guldbelagt samt hade 40 000 pärlor och 35 diamanter. En del av dessa finns på Kungliga templet i Bangkok.

Bayon templet som är det största, är byggd som en pyramid. Här finns mycket reliefer som berättar om vardags livet och otaliga krig. Många statyer med leende ansikten i alla väderstreck.

Phare cirkus

February 6 in Thailand ⋅ ⛅ 36 °C

Phare cirkus är en blandning av cirkus och teater. En historia berättas och samtidigt uppvisas gymnastiska konster, jonglörer och elddanser m.m. Den föreställningen vi såg i Siem Reap handlade om utanförskap. Musiken har stor betydelse för bygga upp stämningen, framförallt trummor och xylofon. Efter varje uppvisning, så efterfrågas applåder, precis som vid gatuuppträdanden.

Gruppen består av ungdomar som kommer från marginaliserade familjer och skulle utan cirkusen haft svårt att försörja sig. Cirkusen har därför även ett socialt mål förutom att roa oss. En av de bästa föreställningar, som jag sett hittills. Allra bäst att se var att cirkus ungdomarna hade det kul och var stolta.

Hemma igen

February 9 in Sweden ⋅ 🌬 1 °C

Jag är så tacksam att jag fått göra denna resa till Indokina. Resan har givit mig så många fina upplevelser och jag har lärt mig mycket inom kultur, geografi och historia. Alla dessa nya relationer som har skapats med människor från andra länder har varit berikande. Jag tycker mycket om mina reskamrater.

En del av det jag lärt mig är skrämmande. Tänk vad mycket hemskt vi människor kan göra mot varandra.

Det är också fint att se att vi människor på relativt kort tid ( ca 30 år) kan återskapa och bygga ett nytt fint samhälle.

Resan på knappt tre veckor har varit intensiv. Det är bra att jag nu tillsammans med min valp Scotty, har tid att reflektera mera om vad jag upplevt och lärt mig. Kanske kommer jag kunna dra några väsentliga slutsatser från detta.

Tack till Er alla som följt min resa.