Japnam

• 25,7kkilometer
  • Dag 24

Hemma igen

6 mars 2023, Sverige ⋅ ☁️ -3 °C

Hoppsan! Vi glömde trycka på knappen. Här skulle vi ju ha velat kliva av.

Nu är vi tillbaka till Stockholm och snart hemma hos katterna igen. Det där vita krafset hade ni väl kunnat städa av innan vi kom…?Läs mer

• Dag 23

Slappa på resort

5 mars 2023, Vietnam ⋅ ☀️ 24 °C

Under tiden i Hoian bodde vi på en resort vid stranden utanför staden. Här är det så billigt, så vi kostade på oss ett riktigt fint boende. Det var ändå billigare än ett hotellrum i Sverige.

Här har vi tagit det lugnt och badat i poolen och i havet. Det är inte så hög beläggning, så det går alltid att få en solstol. Frukosten är fantastisk, med två kockar och en barista tillgängliga för specialbeställningar.

Stranden sträcker sig flera mil från Danang i norr och ner söder om Hoian. Stranden har oväntat få besökare och oftast är det inte en kotte som badar. Det är rätt så vågigt, så det kan vara en förklaring. Visserligen finns det hotell här, men ännu fler halvfärdiga byggen som verkar ha avstannat, så intrycket kan vara lite rufft och skräpigt. Med tanke på det samt den hetsiga trafiken så var det skönt att kunna komma till resorten, som en oas att koppla av i.

• Dag 22

Dagmarknad i Hoian

4 mars 2023, Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Även om det är flest besökare på marknaderna om kvällarna, så finns det även en jättestor marknad dagtid i Hoian. Här kan man äta och köpa souvenirer, frukt, grönsaker och kött.

Vi testade på ”gatumat”, härliga mangosmoothies och bananpannkaka. Filip köpte sig även instrument och provade grod-satay!Läs mer

• Dag 19

Hoian gamla stad

1 mars 2023, Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

Hoian har varit en blomstrande handelsstad med anor från 1000-talet. Här skedde handel med bland annat keramik, och handelsmän kom från bland annat Europa för att vara representerade i staden. Tillsammans med öarna utanför kunde staden erbjuda skyddade hamnar för segelskeppen.

Hoians betydelse minskade på 1800-talet när ångfartygen kom och andra hamnar tog över. Den gamla bebyggelsen blev dock kvar och är idag ett världsarv.

Idag är turismen viktig för orten. Om kvällarna väller busslasterna in och det är ett ordentligt folkliv med både vietnameser och utlänningar. Stadskärnan är då avstängd för motortrafik och blir som en enda marknad. Det är fascinerande hur den enda skillnaden mellan en skrämmande och kaotisk, kontra vänlig och charmig, vietnamesisk stad är förekomsten av motortrafik! Vi trivdes verkligen i gamla stan de timmar som motortrafik var förbjuden.

Hoians signum är kulörta lyktor av målat sidentyg som lyser upp i mörkret. Floden fylls av båtar som guppar fram med turister och en och annan lykta. Riktigt fint!

• Dag 19

Skräddarnas Hoian

1 mars 2023, Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

En specialitet i Hoian är skrädderi. Här kan man få en kostym eller klänning uppsydd på någon dag, rätt så billigt.

Under Halong Bay-kryssningen så berättade en medpassagerare från Nya Zeeland att skräddarna kan kopiera plagg man visar dem. Filips vandringsbyxor är slitna (han använder dem jämt), så han ville kolla om de gick att kopiera.

Problemet visade sig vara att hitta ett starkt tyg. Det bästa tyget var blankt och fanns i vissa färger. Filip gillar färgglada plagg. De gamla byxorna är exempelvis gula. Andreas väntar utanför färglagret och blir smått chockad när Filip kommer ut med två tyger som skimrar i olika färger.

Hem åker nu alltså Filip med två par ”Fjällräven-byxor” som kunde platsa i en dragshow. Var passar de minst, på fjället eller på jobbet?

• Dag 18

Sung Sot-grottan

28 februari 2023, Vietnam ⋅ 🌙 17 °C

Ett av strandhuggen i Halong Bay var ett besök i Sung Sot-grottan, buktens största. Det var en lång kö av kryssningsresenärer från olika skepp in i en grotta där vi stod som packade sillar. Som tur var så var den delen bara ett förmak, för genom en trång passage kom vi vidare in i en katedrallik grottsal som bredde ut sig i alla dimensioner, minst 10000 kvadratmeter stor. Det tog åtskilliga minuter att gå den slingrande (enkelriktade) gången och det fanns gott om plats för alla. Vi hade ingen gruppguide men vi kunde höra andra guider prata om de figurer som stalaktiter och stalagmiter bildade.Läs mer

Kajakpaddling

27 februari 2023, Vietnam

Vår kryssningsvärd kastade om schemat för att han hade hört att det var rusning till kajakpaddlingen. När det senare blev vår tur så var vår grupp den enda som var där. Vi fick paddla genom en grotta in i en liten insjö omgiven att de grönskande bergen. Vilket lugn! Den fullständiga inramningen med djungel gjorde att det var påtagligt mycket tystare och fridfullare här inne än utanför.Läs mer

Kiss- och månglarstopp

27 februari 2023, Vietnam ⋅ ☀️ 21 °C

Alla som åkt på bussutflykter känner igen konceptet med glorifierade toaletter där resenärerna får en kisspaus medan de blir påprackade krimskrams. På våra Hanoi-utflykter hade vi två ganska trevliga. En där vi fick se de förbluffande vackra broderade tavlorna tillverkas, och en där pärlodling åskådliggjordes enligt en löpande-band-princip där mångspråkiga guider förklarade processen med inplantering och skörd vid de kvinnor som flyhänt utförde ingreppen.Läs mer

Kryssning i Halong Bay

27 februari 2023, Vietnam ⋅ ☀️ 19 °C

En utflykt som alla rekommenderar när man är i Hanoi-trakten är att ta sig till karstlandskapet i Halong Bay. Här kan man åka små kryssningsbåtar ut på bukten. Det är ett standardiserat koncept som mängder av bolag använder. På natten ligger det några tiotal fartyg för ankar i bukten och man får chans att se både solnedgång och soluppgång bakom de branta kalkstensöarna. Öarna är 1969 till antalet!

Vi var cirka 35 passagerare och 25 i besättningen på båten Amanda. Maten var väldigt bra och vi hade aktiviteter med jämna mellanrum. Utöver de som vi lägger upp som separata inlägg här på Find Penguin så besökte vi en ö där vi gick upp på toppen, hade vårrulleworkshop och testade på tai chi. En mycket givande kryssning!

• Dag 16

Mua cave

26 februari 2023, Vietnam

Mua cave är ett område som har två fina utkikspunkter som man kan komma upp till genom att traska uppför några hundra trappsteg. Här har man fin utsikt över Ninh Binh i solnedgången. Häftigt!