Helgeland, Norway

• 4,1kkilometer
  • Dag 1

Sommertur 2020

16. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 28 °C

I dag starter på vår tur 2020. Første etappe, en ren transportetappe, gikk til Leka som blir utgangspunktet for årets turne 😃

Vi parkerte nedenfor Støypet. Vi tok turen opp via ørnerovet. Her vandrer vi på fargerike bergarter fra havbunnskorpas dypeste del. Tynne svarte striper i det gule berget inneholder bl.a. både gull og platina. Løypa følger den gamle kulturminneløypa mellom Kvaløya og Stein. Rullesteinene på Støypet (90 moh) har fascinerende mange farger og former. Her stod stod strandlinja for 10.000 år siden.

De neste dagene skal vi bruke til å gjøre oss bedre kjent på Norges geologiske nasjonalmonument.

• Dag 2

Vattind

17. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 22 °C

Våknet 06.30 i dag til sommervær ☀️

Etter en liten tisserunde og frokost, gikk turen til Briktdalen. Herfra går en av flere alternative ruter til Lekas høyeste topp Vattind (418 moh). Ruten vi har valgt, er kanskje den enkleste, men litt lenger enn de andre. Vi startet allerede kl. 07.50, da jeg ville unngå den varmeste perioden på dagen. Men, +22 °C i denne høyden er nok det 😅

Etter nedkomsten gikk turen til Else og Sturlas land-/feriested Elvheim lengre nord på øya. Ble oppringt av dem etter å ha sendt dem bilde med bobilen i gården og fikk tillatelse til å overnatte der 🥰 Så nå blir det bare avslapping resten av dagen og avslutter med en liten kveldstur.

• Dag 2

Kveldsturer

17. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 19 °C

Etter en middag bestående av Bacalao, ble det en ettermiddagstur ned til havna. Her lå «Haakon VII», ei av de gamle redningsskøytene som var i tjeneste fra 1958 til 2004, men som nå er i privat eie.

23.00 tar vi turen opp til Lauvhatten, som er et utsiktspunkt mot skipsleia i retning nordover. Vi må prøve å få med oss én solnedgang når været er så fint som nå ☀️

• Dag 3

Skeisnesset

18. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 15 °C

I dag hadde vi planlagt en tur til Lekas nordligste punkt - Nessodden. Turen går utover Skeisnesset, som er et kulturlandskap og fuglefredningsområde. Området har tilrettelagte ruter for funksjonshemmede og går i variert terreng, med mange informasjonspunkter. Hvis en går turen helt ut til Nessodden, så er den på ca. 11 km t/r - 4 timer inkl. rastepause.

Vi fulgte geologiløype på veien utover. På tilbaketuren kom vi inn på de tilrettelagte stiene og tok en avstikker til Ivarshallaren. Dette er et utsiktspunkt med en moderne utgave av en gapahuk. Her tok vi rastepausen og kosa oss i solveggen.

Det har vært en behagelig turtemperatur på 15-17 °C og sol med en liten bris fra nord i dag.

Etter turen, var vi innom Coop´en og provianterte, før vi igjen tok oss den frihet og parkere på «Elvheim» for en siste natt på Leka.

• Dag 4

Heilhornet (1058 moh)

19. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 25 °C

Etter en god natts søvn, forlot vi vakre Leka med ferga kl. 09.35 i dag. Vi hadde Heilhornet - det nest høyeste fjellet i Bindal kommune - som mål for dagen. Tanken var å slappe av gjennom helga for å være uthvilt og motivert på mandag. Men, værmeldingene fremover tilsa at det måtte bli i dag. Fjellene langs kysten her har lett for å havne i tåka når været skifter, og da har vi ingenting i høyden å gjøre, da vi er der for utsikten som toppene kan by på 🏔

Turen er av DNT klassifisert som krevende (rød), og det stemmer bra 😅 I det været vi har hatt i dag med opp mot 25 °C, så ble det en av de mest strabasiøse turene vi har vært på. Den er ikke lenger enn 11,6 km t/r, men med krappe stigninger i fjell med mye stein og fortsatt mye snø og is i stigningene, så kjennes det godt på to aldrende kropper det 🐕🚶

Fjellvettregel nr. 8 sier: «Vend i tide, det er ingen skam å snu.» Vi gjorde det i dag. Vi hadde ca. 40 høydemeter og 200 meter igjen til hornet, men valgte å avstå pga. snø og is. Jeg tok rett og slett ikke sjansen på å ta turen opp gjennom steinura med Zorro. Så etter en velfortjent rastepause, returnerte vi samme veien som vi kom 😅 Vi var ganske så slitne når vi endelig var nede på parkeringsplassen igjen.

Vi har nå tatt kvelden på en liten men trivelig camping - Bjørnvika Natursenter - like sør for Brønnøysund. Regner med å bli her til søndag for å hente oss inn igjen 😛

• Dag 5

Bjørnvika Natursenter, Sømna

20. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 27 °C

Helga benytter vi til avslapping og hvile. Det er rett og slett for varmt til å gjøre noe annet enn å oppholde seg i nærheten av vann/sjø 😅

Vi har gått en tur langs sjøen fra Bjørnvika Natursenter. Det var greit for oss begge, for da hadde vi mulighet til å avkjøle oss 🏊🏽‍♂️

Temperaturen i skyggen inne i bilen viser 31 °C, men føles svalt i ft. å sitte i skyggen ute. Men, sommeren har vi jo ventet på sååå lenge, så da kan vi vel ikke klage når den endelig kommer 😜

• Dag 6

Brønnøysund

21. juni 2020, Norge ⋅ ⛅ 22 °C

Etter en liten topptur i nærområdet, tømming og fylling tanker, så har vi forflyttet oss til Brønnøysund gjestehavn. Temperaturen var vanvittige 35 °C når vi kjørte inn i byen her 😓
    nå har vi funnet oss et vannhull i skyggen 🍺 Det er for varmt både for Zorro og meg, så vi håper tempen synker til et mer normalt nivå til kvelds. Men, helt utrolig hva en pils og en pizza - pluss ei bøtte vann til Zorro - i skyggen på en uterestaurant kan bidra til når det gjelder følelsen av velvære 😅🥰
    Heldigvis ser det ut som det skal bli litt mer levelige forhold utover i uken som kommer 👍

• Dag 7

Klubben rundt

22. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 27 °C

Vi våknet tunge i kroppen etter ei tropenatt - laveste temp. 21,7 °C 😅

Etter frokost tok vi turen Klubben rundt.

Brønnøysund friluftsområde er en idyllisk strandflate med små øyer og fjorder. Området preges av strandlinjer og jordbrukslandskap. Friluftsområdet er Sør-Helgelands mest populære. Området har mange startsteder og ligger nært flere boligområder, skoler, barnehager og idrettsanlegg. Klubben rundt er en opparbeidet turvei og natursti. Vi går på langstrakte øyer med moloer som binder dem sammen. Mellom øyene er det små trange fjordarmer. Du kan godt møte på en nysgjerrig villsau- eller hundre!

Temperaturen er nå på vei ned mot normalen for årstiden, og det blir mer levelig for oss som ikke er så glad i varme igjen 🐕😎👍

• Dag 7

Torghatten

22. juni 2020, Norge ⋅ ⛅ 25 °C

Etter Klubben rundt, kjørte vi ut til Torghatten Camping.

Hullet i Torghatten har jeg besøkt flere ganger, så det er ikke noe mål denne gangen. Derimot, så er toppen av hatten mer attraktiv ⛰ Den er ganske beskjeden med sin høyde på 258 moh., men krever litt klatring for å komme til toppen. Det var fortsatt tidlig på ettermiddagen når vi kom hit og vi er for eventyrlystne til å bare slappe av en hel ettermiddag, så Zorro ivret etter å legge ut på en ny tur 🐕 Jeg var litt usikker på om vi greide å komme oss opp de bratteste partiene, da det er klatring langs en kjetting. Men, Zorro har et klokt hode og takler utfordringene. Ser det umulig ut, så venter han på hjelp for å komme opp. Og jo mere vi samarbeider for å komme opp, jo morsommere blir turen. Han skjønner tydelig hva dette går ut på, nemlig å nå toppen sammen 🥰
    I stedet for å gå samme ruten ned igjen, fortsatte vi nordover og ned på nordsiden av fjellet. Det var bratte partier med skumle stup her også, men ingen klatring.

Det har vært en endring i været til det bedre i løpet av dagen. Etter en tropenatt, steg temperaturen til 27 °C midt på dagen. Utover ettermiddagen har temperaturen sunket jevnt og trutt ned til 15 °C nå kl. 20, og det har skyet til og havtåken har lagt seg rundt toppene. I morgen er det meldt klarvær og 25 °C igjen 😅

• Dag 8

Vega

23. juni 2020, Norge ⋅ ☀️ 24 °C

I dag har vi beveget oss et skritt lenger nordover og befinner oss på Vega, en øykommune som består av hele 6500 holmer og skjær 😲

Det merkes godt at ferien i Norge startet sist helg. Ferga var full av bobiler og jeg begynte å lure på hvor alle hadde tenkt seg 🤔Les mer