traveled in 2 countries Read more

Someren

August 24, 2023 in England ⋅ 🌧 21 °C

Weer terug naar huis.
    Helaas een uur verloren aan de Franse grenscontrole (in Dover). Lange wachtrijen. Bij ons controleerde een chagrijnige Franse douane beamte alleen het paspoort wat alleen al enkele minuten in beslag nam. Je voelt je weer helemaal welkom in Frankrijk 🫤

De ferry was een nieuw schip: MV P&O Pioneer, die sinds juni 2023 in gebruik genomen is.
    Erg mooi van binnen en heel erg stil. Het is een hybride schip met:
    4 x diesel motor 9.8 MW
    4 x 8 MWh accu
    4 x trusters/azipods 7.5 MW
    Dankzij de accus kan het schip zonder uitstoot vertrekken/aanmeren en wordt er 40% brandstof bespaard dankzij de hybride motoren.

Ondanks het mooie schip is de zeevaart ook wel een bijzonder wereldje. Schip staat geregistreerd in Liberië, terwijl het alleen tussen Dover en Calais op en neer vaart. En het viel op dat het meeste personeel Aziatisch is. Dat deed mij herinneren aan een nieuwsbericht van vorig jaar. Destijds zijn bijna alle bemanningsleden door P&O ferries buitengegooid en vervangen door goedkoop personeel van over heel de wereld. Het toenmalige personeel werd op een zeer brute manier ontslagen door dit te verkondigen via een videoboodschap die totaal onverwachts kwam en vervolgens werd al het ontslagen bemanningsleden door beveiligers van boord begeleid. Voor de volgende overtocht zullen we maar eens kijken naar een andere maatschappij...

22 dagen vakantie:
    - 2733 km gereden
    - 13 kampeerovernachtingen (3 minder dan verwacht door de storm)
    - 8 hotelovernachtingen (2 Portsmouth, 5 Exeter, 1 Folkestone, 3 meer dan verwacht door de storm)

Avebury Henge and Stone Circles

August 23, 2023 in England ⋅ ☁️ 24 °C

Vandaag lange rit voor de boeg naar richting de ferry.
    Onderweg hebben we een stukje omgereden naar Averbury Henge and Stone circles, ze staan ook op de UNESCO wereld erfgoedijst. Het ligt hemelsbreed 27 km van Stonehenge af.

Rond het kleine plaatsje Averbury liggen 3 stenen cirkels van 4500 jaar oud. De grootste stenen cirkel van de wereld,
    Het is een toeristische, archeologische en religieuze plek. Het trok inderdaad ook een hoop mensen met bijzondere kleding en er hing een beetje een hippie sfeer.

Vermoedelijk is de plaats gebruikt voor ceremonies en/of rituelen.

Hooken Cliffs

August 22, 2023 in England ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag een dagje strand bij de Hooken Cliffs aan de Jurassic Coast. We hadden de hoop om fossielen te vinden maar helaas geen gevonden (behalve een klein versteend stuk schelp, door Veerle gevonden, wel prachtige stenen).

Het was heerlijk rustig en hadden het strand zo goed als voor ons alleen. Prachtige kliffen met wit/geel/grijs gesteente. In de kliffen kun je heel mooi verschillende lagen herkennen, zwart vuursteen achtig gesteente, bruin vuursteen achtig gesteente, lagen met schelpen.
    Het zeewater was schoon en de temperatuur van het zeewater was ook goed vol te houden.

Lekker de hele dag gezwommen en mooie stenen gezocht.

's-Avonds eerst gedouched in het hotel en daarna bij een pizzaria gegeten in Topshire, een knus en oud dorpje aan de Exe rivier met veel oude gebouwen en pakhuizen.

Dunster kasteel en watermolen

August 21, 2023 in England ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag was de laatste dag dat onze National Trust Touring Pass geldig was, dus zijn we naar een kasteel gereden wat aan het kanaal van Bristol ligt
    Een uurtje rijden maar een erg mooie route, langs de Exe rivier over smalle weggetjes met muurtjes of heggen aan beide kanten van de weg. Grotendeels is er op deze weggetjes maar plaats voor 1 auto dus bij een tegenkomen van een tegenligger zal een van de twee een stuk terug moeten.

Dunster kasteel is een 17e eeuws kasteel van de Lutrell familie. Een erg mooie kasteel en in zeer goede staat. Ook veel informatie over het kasteel van het National Trust. Ook de kinderen vonden het erg leuk.
    Naast het kasteel lag de Dunster watermolen (18e eeuw) die nog in werking was, de meel werd in een winkeltje verkocht. Tot 1962 was de molen nog echt functioneel en in 1979 gerestaureerd.

A la ronde - Clyston Mill

August 20, 2023 in England ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag onze National Trust kaarten nog een keer kunnen gebruiken. We zijn naar A la ronde geweest. Dit is een huis met 16 zijdes. Het is gebouwd in de jaren 1790 door 2 ongehuwde nichtjes. Zij reisden veel rond en verzamelden van alles uit het buitenland. Deze verzameling aan schelpen, stenen, botten, schilderingen zijn te zien in het huis.
    Later is er van alles veranderd aan het huis, met name praktischer. Dit werd gedaan door een man.
    Rondom het huis ligt ook nog een mooie tuin met uitzicht op een rivier. Gelukkig dus ook mooie uitzichten hier!
    Na A la ronde zijn we doorgereden naar Clynton Mill. Dit is een oude watermolen uit het begin van de 19e eeuw. Tot aan coronatijd heeft deze nog wekelijks voor bloem gezorgd, maar doordat de molen in die tijd lang stil heeft gestaan, moet er kennelijk eerst onkruid tussen het rad gehaald worden. Ook dit was een aardig uitje. De wandeling er naartoe was ook leuk, met een wandeling over het kerkhof naast de kerk.

In de avond zijn we heerlijk gaan eten in het centrum Exeter. Wat schept onze verbazing, Exeter is een hele leuke stad! Dit hadden we helemaal niet verwacht, aangezien ons hotel op een helemaal niet gezellige locatie ligt (industrieterrein).
    Kortom, waarschijnlijk nog een keer vaker naar het centrum.

Exeter

August 19, 2023 in England ⋅ 🌙 18 °C

The day after...
    Vanochtend wakker geworden met een katerig gevoel. Ten eerste natuurlijk omdat we niet meer op de plek zitten waar we willen, maar ook omdat we nu dingen bedenken die we nu anders zouden hebben kunnen doen. Want moeten we nu echt 5 nachten in dit hotel blijven? Hadden we niet toch iets dichterbij iets kunnen vinden? De hele afwasteil staat nog op de camping, met koffiepercolator erin.
    Maar goed, gisteren gedaan wat we dachten dat het beste was.
    Gelukkig was er in het hotel een conferentiezaal vrij vandaag, hier hebben we de luchtbedden uitgelegd en de slaapzakken uitgehangen.
    Ook zijn we naar een laundrette gegaan om de hele natte was uit te wassen en te drogen.
    Dus aan het eind van de dag is gelukkig alles droog en eventueel zelfs uitgewassen.
    Wat wel grappig is, wij hebben meerdere keren gezegd dat het jammer is dat we vandaag een saaie dag hebben. Wat blijkt? Veerle en Jelte vinden het heerlijk, een hele dag niets doen en gewoon een beetje rondhangen en spelen in de hotelkamer haha.

We zijn nog lekker gaan uiteten bij een soort pub, weer heerlijk gegeten. Helaas de dag wel in stijl afgesloten door eerst nog met de bumper over de stoeprand te schaven, waardoor de binnenkant van de wielkast eraf is gevallen.
    Vanaf morgen hebben we wel weer leuke plannen, dus hopelijk is dan ook de pech weer voorbij!

Storm Betty

August 18, 2023 in England ⋅ 🌬 18 °C

Vandaag was er regen voorspeld dus zijn we wat gaan winkelen.
    Op de weerapp zagen we al wel code geel i..v.m. storm Betty.

Het regende hard en waaide aardig. Toen we rond half 6 terug kwamen bij de camping bleek deze gesloten te zijn en stond er bijna geen tent meer, of waren ze door de storm kapot gewaaid.

Helaas lag onze tent ook half om, tentzeil gescheurd en stokken geknakt en gebroken.

Achteraf hadden we misschien de tent in moeten pakken, maar we hadden niet verwacht dat de storm zo zwaar zou zijn. Tent stond op alle punten goed vast inclusief alle scheerlijnen maar er zijn blijkbaar maar weinig tenten die een windvlaag van 100km/u kunnen weerstaan.

Veerle en Jelte waren toch wel aardig geschrokken en hadden verdriet, zeker toen Jelte zn knuffel nog ff kwijt was.
    Uiteindelijk hebben ze in de auto filmpjes gekeken in de tijd dat we de spullen ingepakt hebben.

In de storm hebben wij onze spullen provisorisch ingepakt en de tent in de afvalcontainer gegooid.
    De auto konden we in een stal binnen zetten zodat we toch onze dakkoffer konden openen (buiten hadden we dat niet gedurft met die wind).

Helaas was er in de omgeving geen accomodatie te vinden dus hebben we besloten om vanavond nog door te rijden tot Exeter waar we ook van maandag t/m woensdag hadden geboekt.

Jammer dat het zo abrupt eindigt, we hadden graag nog e.e.a bekeken in deze regio.
    Zonde van de tent maar die is al 10 jaar oud en begon al verschillende gebreken te vertonen.

Levant en Botollac mijn

August 17, 2023 in England ⋅ ☁️ 19 °C

Waarschuwing: lang verhaal. Hopelijk klopt het een beetje, het was vandaag erg interessant en dit is nog maar een klein gedeelte van alle informatie die we hebben gekregen.

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan.
    De schoenen die gisteren nat geworden waren weer droog gemaakt en de was gedaan.

Vanmiddag hadden we om 13:40 een excursie voor de Levant mijn en de balans stoom machine die daar nog operationeel was. Ook dit was National Trust en konden we met onze 2 weekse National Tourist Pass (£99) kostenloos bezoeken. Voor een ander jaar overwegen we misschien nog wel de jaarlidmaatschap (£145) omdat dan ook enkele English Heritage lokaties bezocht kunnen worden (bijvoorbeeld Stonehenge). Dit soort passen maakt het heel toegankelijk omdat de toegang anders tientallen ponden per lokatie kost. Wij zouden dan al snel twijfelen of het wel de moeite is omdat de kinderen het na een paar uurtjes het wel gezien hebben.

Gelukkig was een van ons zo oplettend om de excursie al dagen van te voren te plannen, vandaag was namelijk nog maar het enige beschikbare tijdstip van deze week (net als St. Michaels Mount).

Vandaag dus de Levant mijn, Leon keek daar enorm naar uit. De mijn ligt aan en klif bij een inham, blijkbaar zit het koper en tin bij de inhammen omdat het gesteente daar zachter is en in loop van de tijd weggespoeld is door golven en waterstromen vanuit binnenland.

Het is echt indrukwekkend om al die motor huizen en schoorstenen langs de kust te zien, het zijn er tientallen.

De Levant mijn heeft een nog werkende stoom balans motor (juiste vertaling van beam engine?) uit 1840. De mijn is in 1820 gestart en gesloten in 1930. De mijn is gesloten omdat de prijs destijds zo gedaald was door de economische crisis, maar er zit nog steeds tin en koper. Echter, de schachten staan onder water doordat de pompen uit staan.
    De mijn is verticaal 600 meter diep en verticaal zijn de schachten tot 2.5km onder de zee (maar ook landsinwaards) uitgegraven. Verticaal zijn alle schachten van deze mij wel 100 km lang.

Op zo'n mijn lokatie stonden meerdere stoommachines in aparte gebouwen: voor water weg te pompem, erts omhoog te halen, manschappen naar beneden en boven te brengen (er waren wel 150 mijnwerkers in de mijn aan het werk) en erts te verpulveren.

Wij stonden vandaag bij de stoommachine die het erts uit mijn haalde.
    Het was echt heel indrukwekkend om deze te zien werken! Een enorme installatie die voor die tijd state-of-the-art technologie was. Ondanks dat het een grote indrukwekkende installatie voor ons was, was dit nog maar een kleine stoommachine (had een 45" stoom cilinder t.o.v. de 90" cilinder die we in East Pool mijn hebben gezien).

Ook de schacht was indrukwekkend diep we mochten in een lift cabine staan waar je door een roostervloer de schacht in kon kijken. Enkele tientallen meters diep zag je het water.

Daarna mochten we tot grote blijdschap van Jelte een stuk de mijnschacht waar de mijnwerkers naar beneden en boven gingen (die schacht die we eerder hadden gezien bij de stoommachine was voor erts).
    In de eerste jaren gingen de mijnwerkers met ladders de diepte in, maar later deze is later vervangen door liften met etoommachines. De schacht was maar heel smal en een enkele liftcabine die de volledige diepte in ging was geen werkzame optie aangezien er wel 150 mijnwerkers in de mijn aan het werk waren. Dus hadden ze een systeem waarbij de lift slechts 4 meter op en neer ging, maar waren er over de gehele diepte steeds 2 cabines naast elkaar waarbij de cabines in tegengestelde richting van elkaar gingen, de mijnwerkers sprongen dus steeds van de eene naar de andere cabine om omhoog of omlaag te gaan. Ooit is er wel een ernstig ongeluk gebeurd in deze schacht waarbij 31 medewerkers om het leven zijn gekomen doordat de lift en schacht gedeeltelijk ingestort waren.

Het was zwaar in de mijnen. 12 uur per dag, 6 dagen per week. Kinderen vanaf 6 jaar werken al mee, vanaf 12 jaar mochten ze de mijn in. De vrouwen en kleine kinderen werkten niet in de mijn, maar verpulveren wel de stenen boven de mijn. Het was een gevaarlijke werkomgeving waar het ook warm, vochtig en stoffig was. Toch verdiende het in de mijnen 5 keer zoveel als arbeider op het land of in een fabriek.

Behalve de mijnwerkers waren er ook 2 ponies in de mijn, die bleven 18 maanden in de om om de lift karretjes in de horizontale schachten voort te trekken. Na hun dienst van 18 maanden mochten ze met pensioen op een boerderij, was het verhaal (dat stelde Veerle en Jelte weer een beetje gerust).

Het kopererts had 50% koper en werd in de Wales verwerkt aangezien die regio kolen had. Het erts werd met schepen verscheept naar Wales en de schepen gingen met kolen terug Cornwall waarmee de stoommachines aangedreven werden. De tin-erts bavatte slechts 2 a 3 procent tin en was te duur om naar Wales te verschepen en werd daarom in Cornwall zelf verwerkt.

Daarna zijn we naar de Botallac mijn gegaan, deze ligt nog dichter aan zee op een hele mooie plek. Leon te voet (30 minuten), Sandy, Veerle en Jelte met de auto (15 min). Veerle had het wel een beetje had met dat lopen en al die mijnen... Maar het gebakje bij een cafeetje van National Trust maakte gelukkig weer veel goed. Ze hadden het ook verdiend na een 1,5 durende Engelse excursie en een stuk wandelen langs de kliffen.

Veerle en Jelte zijn nu om 21:30 nog aan het spelen. Ze hebben vriendjes gemaakt 3 kinderen van een gezin uit Medemblik. Helaas vertrekken ze morgen weer.

Het weer betrekt... En voor morgen ziet het er regenachtig uit. Ook horen we nu de misthoorn van de vuurtoren elke 10 seconde. Die hebben we eerder ook gehoord met zwaar bewolkt of mistig weer.

St Michael's Mount

August 16, 2023 in England ⋅ ☁️ 18 °C

Vandaag stond het mogelijke hoogtepunt van de vakantie gepland, tenminste dat vond Jelte. Naar het eiland St Michael's Mount. Dit is een kasteel op een eilandje bij Marazion. Afhankelijk van de getijden is het lopend of per boot bereikbaar. Bij eb is er een pad naar het eiland, bij vloed loopt dit pad onder water.

We hadden tickets zodat we om 11.30 uur op het eiland mochten. Om 11.00 uur liepen we, dus tijdens eb, over pad naar het eiland toe. Heel bijzonder, aan beide kanten van het pad de zee en je uitzicht is een eiland. Van veraf is het kasteel al prachtig, maar ook van dichtbij zie je dat het nog keurig onderhouden wordt. Volgens mij is het nog steeds eigendom van een nazaat van de oorspronkelijke eigenaars. Daarnaast hoort het ook bij National Trust.
    De kinderen kregen een soort speurtocht wat we moesten zien onderweg en dit maakte het nóg leuker.
    We startten met het keienpad omhoog. Hier is een "reuzenput" langs, dit heeft te maken met een legende over een boze reus. Leuk om over te lezen. Iets verderop lag ook een klein "reuzenhart" in het pad.

In het kasteel was van alles te zien wat er door de jaren heen bij elkaar gespaard is. Meubilair, wapens, kleding. En in vrijwel iedere kamer stond een gids om vragen te beantwoorden. Zo blijkt dat een Lord van dit kasteel ook eigenaar was van de grond waar de Levant Mine waar we morgen heen gaan.
    Na de bezichtiging in het kasteel nog door de mooie tuin gelopen (lees: in een rij met alle andere toeristen 😁).

Nadat we alles hadden bekeken, liepen we weer terug over het pad. Want het leek dat dit nog precies zou kunnen. Het water kwam al hoger namelijk, we zagen al een beetje natte schoenen bij de tegemoet komende mensen.
    Helaas, toen wij op het pad liepen, leek het stijgen van het water veel sneller te gaan. En dus klotste het water bij ons over de schoenranden. Leon was slim, die had zijn schoenen uit gedaan. Ik heb de hele dag met een rugzak met slippers en sandalen rond gelopen, maar er niet aan gedacht dat wij doen ook konden aantrekken. Dus nu staan mijn wandelschoenen en de schoenen van Veerle en Jelte te drogen in de zon haha.
    Maar wel kunnen we terug kijken op een prachtige dag ❤️.

Land's End coaster

August 15, 2023 in England ⋅ ⛅ 15 °C

Langs de camping komt ongeveer 2x per uur een dubbeldekker voorbij gereden, sommige met open dak en sommigen dicht. De Land's end coaster. Volgens een van de werknemers van de camping een prima manier om hier de omgeving te verkennen. Dus we hebben vandaag een rondreis met de dubbeldekker gemaakt.
    De start was om de hoek en vanuit de open bovenverdieping hadden we prachtige uitzichten op de stranden, zee en rotsen. Vanwege de smalle weggetjes hier, krasten de takken regelmatig tegen de bus.
    In St Just was het zo smal en er stond ook nog een vrachtwagen aan de kant van de weg stil, waardoor we de kozijnen van de huizen aan zouden kunnen raken. We hoorden de bus de muur raken, het zou dus maar je huis zijn 😱.

Bij de Geever Tin Mine zijn we uitgestapt en rond gelopen. We zijn niet naar binnen gegaan, want donderdag hebben we al tickets voor een andere mijn.
    Na ongeveer een uur kwam de volgende bus weer en we moesten ons nog wat haasten om deze te halen.

In St Ives zijn we weer uitgestapt. Dit is een oud vissersdorpje waar veel kunstenaars de oude vissershuisjes en mooie stranduitzichten komen schilderen. Ondanks dat het heel mooi was, vonden wij het vooral heel toeristisch. Enorm druk, zo druk hebben we het de afgelopen weken niet gezien.
    In St Ives wilden we op de bus verder naar Penzance en zo door terug naar Land's End. Maar de bus kwam niet, dus hebben we maar een andere bus gepakt naar Penzance om daar over te stappen op de bus naar Land's End.
    Na weer een mooie route, wel minder spectaculair dan het begin van de route, kwamen bij de haven van Penzance en daar bleek... De laatste bus naar Land's End reed net weg!
    Na improviseren de bus naar St Just, van daar gelukkig naar Sennen en vandaar nog 20 minuten gelopen, toch terug op de camping gekomen.
    Veerle heeft wel de hele dag haar ogen uitgekeken in de toeristische plaatsen naar de vrouwelijke mode, uithangende billen en borsten komen hier veel voorbij. Maar, ze heeft ons op het hart gedrukt dat we ons geen zorgen hoeven te maken, ze vindt het niet mooi 🤭.
    Vanavond om 22.00 uur nog kijken naar het vuurwerk boven Land's End, dat is hier iedere dinsdag en donderdag bij redelijk weer.