Thailand

December 2022 - January 2023
A 16-day adventure by Michelle & Thomas Read more

Dag 1 Bangkok

December 22, 2022 in Thailand ⋅ ⛅ 31 °C

Aangekomen in Bangkok na een lange, maar goede vlucht. In het hotel hebben we even aan het zwembad gezeten om vervolgens de drukte van de stad in te gaan. We gingen naar Khao san road waar een hoop toeristen, de vele lampjes en harde muziek voor veel chaos zorgden. Een must see en leuk om even door heen te lopen. Marktverkopers proberen etenswaren als gegrilde schorpioenen te verkopen en aan het spit draait een gevilde krokodil voor de liefhebber.
    De tip om naar een straat verderop, Rambuttri, te gaan was een verademing. Als klap op de vuurpijl nog een heerlijke massage! We kiezen voor een oliemassage, waar we nog niet toe zijn aan een typische, maar vrij heftige, Thaise massage. Voor een uur betaal je 400 baht, omgerekend €10,84.

Fietstochtje Co van Kessel

December 23, 2022 in Thailand ⋅ ⛅ 32 °C

De eerste nacht in ons hotel verliep redelijk. Een jetlag zorgde ervoor dat we om 2.00 uur plaatselijke tijd (20.00 uur in Nederland) klaarwakker waren. Geen tijd te verliezen, tijd om Bangkok te verkennen!
    Naast de chaos en de drukte is Bangkok een stad met een rijke historie. Allereerst dus even een tempel meepakken: de Grand Palace. Het kostte een paar centen (omgerekend zo'n €13,-), maar dan heb je ook wat!

Hierna volgde de bekende Co van Kessel fietstocht. We fietsten door smalle steegjes en
    namen een satétje op een traditionele markt. Vervolgens werden de fietsen op een Tawainese stadsbootje gezet dat vooruit werd gedreven door een bewonderingswaardig motorblok dat in een vrachtwagen niet zou misstaan. Onderweg eten we in het oude Bangkok op een rustige plek nabij een cocosnotenplantage. We richtten ons nogmaals tot Boedha in een van de prachtige tempels en sluiten de dag af met wederom een massage.

Wat Pho, Wat Arun en de nachttrein

December 24, 2022 in Thailand ⋅ ⛅ 31 °C

De laatste dag Bangkok, voordat we naar Khao Sok gaan. Wat Pho is de eerste tempel die we vandaag bezoeken.
    We nemen de taxi van het hotel naar deze plek, maar merken dat we stiekem steeds meer voor een taxirit betalen. Op het dak van de meeste taxi's staat Taximeter, wat zou betekenen dat je op de meter kan rijden. In praktijk zijn veel taxichauffeurs hier geen fan van. Standaard noemen ze een prijs die te hoog is. De eerste rit betaalden we 105 baht (€2,84), de rest van de ritten 150 tot 200 baht (€4,06 tot €5,42).
    Enfin, Wat Pho is de oudste tempel in Bangkok. Hier is de liggende boeddha te vinden, een beeld van 46 met lang en 15 meter hoog. In dezelfde ruimte staan schalen waar je een muntje in kunt gooien.
    Na deze tempel namen we de boot naar de andere kant van het water naar Wat Arun. Een 300 jaar oude tempel met Cambodjaanse invloeden. Het is supermooi, maar heel toeristisch. Je kunt jezelf in traditionele kleding hullen en met een Thaise gids door het complex wandelen waarbij instagramwaardige foto's gemaakt worden. Het leek eerst leuk, maar bleek al snel bloedirritant. Degenen die voor deze optie kozen letten niet op de schoonheid om zich heen, waren enkel bezig met poseren! Dit probeerden we te negeren en zorgde ervoor dat we konden genieten van alle mooie gebouwen die te zien waren. Er was ook een school voor monniken, die trouwens bijna altijd op blote voeten lopen.
    Omdat we echt op tijd wilden zijn bij het treinstation, vertrokken we op tijd. De nachttrein was een hele belevenis. De rit duurde 13 uur en was hobbelig. Slapen zat er niet tot nauwelijks in.

Khao Sok

December 25, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 31 °C

De nachttrein... klonk aanvankelijk avontuurlijk en romantisch, maar voor goede nachtrust is het niet aan te raden! De reis duurde 13 uur, kostte omgerekend zo'n €7,-... dat dan weer wel.
    We kwamen total loss aan in Surat Thani en hadden een 'vintage' busje dat met een slakkengang naar de taxibus bracht. Hier leerden we twee Fransen kennen die ook naar Khao Sok gingen.
    Op naar het volgende resort waar we in een echte boomhut overnachtten. We werden begroet door een aap die op ons balkon zijn welkomsdans deed. Dat we een open gat in onze badkamer hadden was een extra uitdaging. We sloten de hut goed af, want de apen zijn altijd opzoek naar mooie spulletjes en dat mogen ze mooi zelf betalen.
    Om het dagritme toch vast te houden, gingen we kanoën met onze Franse vrinden (Simon & Camille). Een supermooie tocht door de natuur! Het was ook vrij decadent, want we hadden een Thai die al het roeiwerk op zich nam!
    In de avond aten we bij een lokaal tentje, dat volgens de Google reviews voortreffelijk was. Het eten was goed, de sanitaire voorzieningen ondermaats. Al bij al een ander soort, maar prima eerste kerstdag!

Khao Sok National Park

December 26, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Khao Sok National Park voor ons een bewuste tussenstop want deze stond op de bucketlist.
    Het park is een 160 miljoen jaar oude jungle met exotische flora en fauna. Zo vind je er onder ander pythons, slangen en tijgers. Deze hebben wij helaas niet gezien, of gelukkig, maar de tour door het park is wonderschoon. Het park kenmerkt zich door kalksteenrotsen, wat een aardrijkskundedocent karstverschijnselen noemt. Hoge stalagmieten steken uit het onderwater gezette stuwmeer en vormen een waar kunstwerk. We maakten een boottocht over het meer, bezochte een kalksteengrot en deden een korte hyke opzoek naar wildlife! Onder leiding van onze zeer gedisciplineerde, maar vooral hilarische gids, gingen we opzoek naar tigés (tijgers) maar zonder succes. We hadden lunch op een vlot en namen een heerlijke duik in een betoverend landschap. Een dag om niet snel te vergeten.Read more

Aankomst Krabi Beach

December 27, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Toen we de luiken van onze boomhut opende hing er een prachtig wolkendek boven het park.
    Dát in combinatie met het geluid van krijsende apen maakte het 'opstaan' een alles behalve vervelende aangelegenheid.
    Vroeg ontbijten om op tijd te zijn voor de transfer naar onze volgende bestemming: Krabi beach.

De rit zou aanvankelijk twee uurtjes duren, maar we hebben er in totaal vijf uur over gedaan. De chauffeur, zeer chagrijnig, zag kans snel geld te verdienen en haalde naast ons nog veel hippe westerlingen op met een gevulde portemonnee. Het resultaat was dat we zigzaggend mensen ophaalden allemaal totaal uit de richting van onze route. De bus was overvol en de chauffeur reed als een kamikaas. Gelukkig zei een Duitse backpacker hier iets van, waardoor we gelukkig wat gas terugnamen en geen rare inhaalacties meer werden gedaan. Bijna aangekomen was de auto oververhit geraakt waardoor we een halfuur langs de kant van de weg stonden.

Gelukkig maakte ons resort op Krabi beach een hoop goed. Het Cha Cha Villaresort bekt niet alleen lekker weg, maar ziet er ook piekfijn uit. Wij kregen (nouja niet helemaal natuurlijk) de mooiste suite van het hotel, waarbij de vraag gesteld werd of het onze huwelijksreis was. Pijnlijke vraag, waardoor er een pijnlijke stilte viel. 'Nice wheater hier hé', en we konden weer verder.

We zitten zuidelijker en we hebben het landschap en het land wat zien veranderen. Er zijn hier veel meer toeristen, de prijzen liggen hoger, de mensen zien er wat anders dan in het noorden uit en zouden op een Indonesisch eiland niet misstaan en naast tempels zien we ook veel moskeeën.

In de avond gingen we eten met onze Franse reismaatjes Camille en Simon. Zij vertrekken morgen naar Ko Lipe, een klein onondekt eiland vlakbij de grens met Maleisië. Wij blijven in de wat meer toeristische regio van Krabi. Het eten was lekker, de locatie aan het strand nog beter. De hippie-achtige vibe beviel ons goed en morgen zijn we uitgenodigd voor een feestavond. Zo snel gaat dat hier, nu eerst maar even de batterij opladen voor morgen!

Ko Pak Ka,Koh Lao Lading & Hong Island

December 28, 2022 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag zijn we begonnen met eilandhoppen. Vanaf Ao Nang namen we een privétour richting Hong Island. De groepsreizen zijn aanzienlijk goedkoper, maar wij kiezen voor comfort én romantiek! Er is een reden waarom ze geld niet vierkant hebben gemaakt, laat maar lekker rollen dus.

De eerste stop van onze longtail boat was het eilandje Ko Pak Ka. Hier hebben we gesnorkeld en een selfie gemaakt met wat vissen. Snorkelen is een sessie mindfulness, het omgevingsgeluid verdwijnt en het enige wat je hoort is je eigen ademhaling. Volledig gefocust op de onderwater wereld, heerlijk!

Vervolgens vertrokken we naar het nabij gelegen Koh Lao Lading. Een paradijselijk eiland, geweldig mooi. Na een minder paradijselijk toiletbezoek vertrokken we naar Hong Island.

Hong Island heeft een paar higlights en dat trekt toeristen, maar het was qua drukte nog prima te doen.
    Allereerst vertrokken we naar een lagune, waar wat mangroven te zien waren. Het interessante is dat deze lagune niet werd omringt door zandbanken, maar door kalksteenrotsen. De kalksteenwitte rotsen reflecteerden in het kraakheldere water en dit gaf een mooi contrast.
    Daarnaast was er een uitkijkpunt waarbij je een wijdseblik kon werpen op het gebied.
    Wij hebben dit overgeslagen en hebben iets gegeten tussen de angstaanjagende varanen.

Naast de pracht en praal word je op Hong Island ook herrinderd aan de tsunami van 2004. Op de tweede kerstdag lieten velen avonturiers, levensgenieters, mensen zoals wij, het leven. Dezelfde periode als wij nu inzitten. Op dit eiland vind je een gedenksteen voor de slachtoffers. Daarnaast zijn er allerlei maatregelen getroffen om een dergelijke ramp te voorkomen. Zo vind je in het gebied meerdere waarschuwingssystemen om de mensen tijdig in veiligheid te brengen.

Wij verlaten Hong Island en meren aan bij ons startpunt Ao Nang om de taxi te pakken naar ons hotel.

Wij sloten de dag af bij ons stamcafé, de strandtent net naast onze hotel. Heerlijke live muziek en een Changbier om de dag rustig af te blussen!

Ko Phi Phi Lay, Phi Phi Don & Bamboo

December 29, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 27 °C

Gisteren hadden we de luxe van een privétour met longtail boat en eigen kapitein, vandaag waren we 'gewone toeristen' en dat hebben we geweten..

Het begon allemaal al bij ons eigen hotel, want we stapten in een verkeerd taxibusje in en daar kwamen we pas bij aankomst achter. Op een plek met duizenden toeristen moesten we opzoek naar de juiste groep. Gelukkig werden we goed geholpen en was dit snel gedaan.

Met 50 mensen werden we in een speedboot geduwd en was de lol er al snel van af. Met 750 PK knalden we over het azuurblauwe water en flitsen we langs allerlei eilandjes om uiteindelijk bij het eiland Phi Phi Lay uit te komen.
    Wat zich daar afspeelden was met geen pen te beschrijven. Blijkbaar heeft Leonardo di Caprio daar een scène gespeeld in de film 'The Beach', het was schandalig druk. Dit was de droomvlucht maal honderd. Over houten vlonders werd vee naar voren geduwd om een strand vol idiote toeristen te zien. Hier waren wij helemaal klaar mee.

Gelukkig hadden we de speedboot gehaald, want er werden door alle drukte hele families uit elkaar gerukt. Mensen sprongen nog net niet van boord uit paniek, niet wetende wat te doen met de situatie. In Nederland had het eiland hoogstwaarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk afgesloten geworden, maar hier bleven toeristen de wei ingeduwd worden, de een nog dommer dan de ander.

Gelukkig mochten we niet veel later met een legitieme reden van boord springen om te zwemmen. Vervolgens gingen we snorkelen en dat was verassend leuk. Er waren veel vissen te zien!
    Na het snorkelen gingen we lunchen op Phi Phi Dan, het grootste eiland van Ko Phi Phi. Een leuk eiland, dat uiteraard veel te druk was. De luch was goed, vooral de kippenpootjes.

Via Monkeybay zijn we naar Bamboo Island gegaan voor een stranduurtje. Een heerlijk eiland én gedurende de middag werd het hier steeds minder druk.
    Leonardo Di Caprio heeft vast een leuke tijd gehad op Ko Phi Phi, maar Leo was alleen, wij niet..
    Morgen lassen we een relaxtdagje in om even van alle prikkels bij te komen.

Zonnen, eten en slapen

December 30, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 25 °C

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan. Zo hebben we lekker uitgeslapen, laat ontbeten en zijn we aan het zwembad gaan liggen.

Tussendoor hebben we nog een wandeling over het strand gemaakt en zijn de nabij gelegen pier op gelopen. Hier werd op kleine schaal lading overgeslagen van tuk tuks op longtail boten. Een groot deel met bestemming Railay Beach, een baai die zo'n 15 minuten varen is vanaf de pier.

We hadden het idee om morgen naar Tiger Cave te gaan, een indrukwekkende tempel op een bergtop. Een scooter huren was aanvankelijk het idee dus deden we een testrit . We besloten toch maar een privéchaffeur in te huren. Dat kost ons 1200 bath, omgerekend zo'n €32.

De vriendelijke vrouw die ons hielp was een ladyboy, een van de velen die we deze reis zijn tegengekomen. Wij hebben het idee dat dit redelijk breed wordt geaccepteerd in Thailand, wat mooi is. Echter stellen we ook de vraag hoe hier in het Islamitische zuiden van Thailand naar gekeken wordt.

Morgen is het oud en nieuw, zes uur eerder dan in Nederland. Wij kiezen ervoor om dit te vieren in een strandtent naast het hotel en niet tussen de vele dronken toeristen in de nabijgelegen plaats Ao Nang. Wij willen dit feest graag met de lokale bevolking vieren, zodat het een bijzondere ervaring wordt.

Maar voordat de champagne ontkurkt kan worden sluiten wij het jaar af met 1260 treden om daar een prachtig uitzicht te hebben bij de tempel Tiger Cave.

Via deze weg wensen we iedereen alvast een fantastisch 2023. Dat al jullie dromen mogen uitkomen!!

Oudjaarsdag en Tiger Cave

December 31, 2022 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag gingen we allereerst naar Tiger Cave. Hier is een uitkijkpunt waar je prachtig zicht hebt op de regio Krabi en dat zag vooral Thomas zitten.

Klimavontuur Thomas:

Boven aan de top schitterde Boedha. Ik vond dat ik het jaar moest afsluiten met een goede workout, een workshop zelfkastijding voor beginners. Het was 33 graden en de traptreden waren zeer hoog, allesbehalve de trap van de koopgoot dus.
    Daar ging ik, blind als een paard en in een goed tempo schoot ik omhoog. Rond de 500e trede werd ik onaangenaam verrast door een kudde onbetrouwbare apen die langs me heen scheerden en opzoek waren naar vooral heel veel spullen. Omdat het de 500e traptrede was en ik half hallucineerde, waande ik mij in de Jungle Book en was het wachten op Koning Louis die mij een welverdiende banaan zou toespelen. Omdat ik wist dat Mogli daadwerkelijk werd ontvoerd en ik daar alles behalve zin in had tijdens mijn vakantie, schroefde ik het tempo op. Het resultaat was dat ik doodop boven kwam, daar was het uitzicht adembenemend!
    Op de terugweg sloot ik aan bij twee Zweedse gasten, omdat ik niet alleen langs de apen wilde.
    Deze hadden het tempo er lekker in, helemaal mooi. Na 2000 treden merkte ik dat mn kuiten aan het trillen waren en ik een beetje moe werd. Toen de Zweden mij vertelde dat ze in het leger zaten vielen enkele puzzelstukjes samen. Enfin, ik had het gehaald! Michelle stond mij beneden vol trots op te wachten en ik werd getrakteerd op een drankje!

We hebben 2022 afgesloten op het strand bij ons hotel. Dat was lekker kleinschalig en gezellig. Beste wensen iedereen!