Thailand

• 9,6kkilometre
  • Gün 11

Nieuwjaarsduik Yawasam & Talau Island

1 Ocak 2023, Tayland ⋅ ☁️ 25 °C

Om 2023 goed te beginnen nemen we dit jaar deel aan de nieuwjaarsduik! Het moest er toch eens van komen. Helaas voelde Michelle zich niet zo lekker en bleef in het hotel. Ze stond erop dat ik wél ging, dus ben ik na wat bedenktijd toch gegaan.

Duikavontuur Thomas:

Om 12.00 uur werd ik opgehaald bij het hotel en al snel bestond het busje uit 7 waterratten. Vier uit Duitsland, twee uit Australië en I'm from Holland!!
    Tijdens de rit naar onze boot kreeg ik het een beetje benauwd want er werden onderweg grootse verhalen verteld over duikavonturen in de Rode Zee.
    Zelf heb ik lang geleden vier duiks gedaan op Curaçao, maar ben niet bevoegd. Ik had dus echt wel wat instructie nodig. Gelukkig zei een Duitse jongen naast mij ook niet bevoegd te zijn en omdat Duitsers over het algemeen geen grappen maken, stelde mij dit gerust. Ik was dus niet de enige die wat instructie nodig had.

Op het strand werd ik gekoppeld aan mijn instructeur Bee. Hij nam enkel mij onder zijn hoeden, wat een luxe! We vertrokken per boot naar Yawasam eiland, waar zich een prachtig koraalrif bevindt.
    Na enkele instructies ging ik achterover het water in. Het duiken ging eigenlijk super goed, want ik had weinig instructie nodig. Samen met Bee zwom ik langs het koraal rif van Yawasam. Supermooi en heel veel vissen!
    Bee was onder de indruk van mijn duikkunsten en als beloning mocht ik de tweede duik bij Talau eiland met de gecertificeerden mee. Uiteindelijk doken we tot 15 meter diepte!
    Onderweg heb ik drie zeepaardjes gezien en twee pijlstaartroggen die het benoemen waard zijn.

Het was een heerlijke dag onderwater waar ik enkel gefocust was op mijn ademhaling en de diertjes onder water. Een mooi begin van het nieuwe jaar!

• Gün 12

Koh Lanta

2 Ocak 2023, Tayland ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag namen we de veerpont naar Koh Lanta, een eiland zo'n twee uur varen van Ao Nang. Een beetje een impulsieve actie voor een nachtje, maar dat zijn vaak de beste. Onze bruidsuite in Krabi fungeert nu als opslagplaats en we hebben deze vanacht ingeruild voor een prima appartement in het noorden van Koh Lanta.

We zochten minder toeristen, maar de boot zat stampvol. Hij hing zelf een beetje te veel naar stuurboord (rechts mag ik niet schrijven, want dan wordt een vader boos). Het voelde niet lekker aan boord en we hadden geen zin in een zeemansgraf, nog niet. Gelukkig kwamen we iets later dan gepland heelhuids aan op Koh Lanta.

We huurden direct twee scooters want het eiland is het beste op deze manier te verkennen. Daarnaast is het veel minder druk dan op het vasteland en voelen we ons hier wel veilig bij.

We trokken zuidwaarts en kwamen langs een aantal mooie stranden, zoals Long Island en Klong Khong. De toeristen die er zijn komen voor een groot deel uit Zweden, voor hen is Koh Lanta een echte vakantiebestemming.
    We reisden af naar Old Town, een authentiek plaatsje met leuke winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Onderweg zagen we een aap oversteken, midden in de natuur. Een prachtige passage met veel groen, waar de weg van oost naar west dwars doorheen loopt.

We zitten zuidelijker en dat merk je aan de bevolking en de bijbehorende culturele gebruiken. Op Krabi zie je zowel tempels als moskeeën, maar hier is het eiland bijna volledig Islamitisch. De gastvrijheid blijft echter hetzelfde.
    's Avonds hebben we gegeten aan het strand en kwamen op de terugweg een doodgereden slang tegen. Niet groot, wij denken maximaal een meter lang. We sloten de dag af met een olie en voetmassage.
    Ondanks dat we hier veel tekort zijn hebben we het eilandgevoel maximaal te pakken. Op naar morgen!

• Gün 13

Koh Lanta

3 Ocak 2023, Tayland ⋅ ☁️ 28 °C

Na een korte nacht stapten we al vroeg weer op onze scooters en vertrokken richting het meest zuidelijke puntje van Koh Lanta, Mu Koh Lanta National Park. De tocht er naartoe was al prachtig. Onderweg stopten we bij een strandje en zagen we apen langs de kant van de weg.
    Het park was supermooi, we waanden ons in een soort Jungle book. De parkmedewerker gaf aan dat het eerste stuk ongeplaveid was... daar was geen woord over gelogen. Het was een wandeling waarbij we moesten klimmen, klauteren en beter schoeisel eigenlijk wel vereist was.
    Om 13.30 uur ging de boot weer terug naar Ao Nang, dus gingen we na de wandeling weer naar ons hotel en richting de boot. Gelukkig was de boot dit keer niet overvol!
    Terug op het vasteland viel er een plens regen naar beneden, maar dit was binnen no time weet over.
    Na een duik in het zwembad, gingen we naar ons favoriete strandtentje om wat te eten en afscheid te nemen.

• Gün 14

Terug in Bangkok

4 Ocak 2023, Tayland ⋅ ⛅ 31 °C

Vanochtend vertrokken we met een binnenlandse vlucht van Krabi terug naar Bangkok. Een vlucht van 90 minuten, wat prima verliep. Veel beter dan onze nachttrein op de heenweg. Vanaf het vliegveld namen we een taxi naar ons eerste hotel, want daar was Thomas z'n bril vergeten. De man die overal vakjes voor heeft, maar voor zijn bril klaarblijkelijk niet..
    De taxichauffeur was super aardig en na deze tussenstop kwamen we aan hij het Watergate Amari hotel, een super chique hotel midden in het centrum van de stad. In het mega winkelcentrum, dat tegenover het hotel zit, zijn we wat gaan eten. Twee volle bakjes sushi voor slechts 150 bath (€4,14). Dat was dus geen lastige keuze. Daarna zijn we op het dakterras van het hotel gaan liggen, waar zich een zwembad en bar bevinden. En daar was de happy hour net van start gegaan...

In de avond zijn we naar rooftop bar 'Above Eleven' gegaan. Een hippe en moderne bar met prachtig uitzicht op de stad. We maakten niet alleen kennis met de ouderwets Europese prijzen (daar kun je maar alvast aan wennen), maar ook met oude blanke mannen met jonge Thaise meisjes. Wij vonden het vrij sneu om te zien.

• Gün 15

Laatste dag in Thailand: Bangkok

5 Ocak 2023, Tayland ⋅ ⛅ 26 °C

Het was vandaag de laatste dag in Thailand en de laatste dag in Bangkok. Om 00.40 zullen we weer vertrekken richting Amsterdam en dan zit onze droomreis erop. Het was een geweldige, maar ook intensieve reis. Wat hebben we veel gezien!

Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen en zijn om 9.00 uur gaan ontbijten. Zo'n uitgebreid ontbijt hadden we nog nooit gezien, het is een en al luxe in dit hotel. Het ontbijtbuffet bestond uit van alles en nog wat... van stoofvlees, gebakken aardappelen, salades en eieren in allerlei vormen tot donuts en suikerspinnen. Dit voelt soms wat ongemakkelijk, want wij zitten meestal in een bescheiden airbnb. Wat we ook helemaal prima vinden.

Na het ontbijt vertrokken we naar Golden Mount en Wat Saket vervolgens namen we een Grab naar het Jim Thompson House, waar we lekker in de tuin hebben gewandeld.
    Halverwege de dag namen we nog een massage. Mies nam een voet- en scrubmassage en ik (Thomas) ging all in en nam een Thaise massage. Deze Thaise massage werd gegeven door een vrouw met een erg lage stem en behoorlijke grove knuitsen, het bleek een lady boy. Een hele ervaring, dat begrijpt u wel.

We gingen lunchen in een Amerikaanse biertent waar we fastfood tot ons namen en een lekkere IPA bier.
    Na de lunch vertrokken we naar het Bangkok Art en Culture Centre, waar wat moderne kunst tentoon werd gesteld. Het was gratis entree en een prima ervaring.

Vervolgens zijn we naar het hotel gelopen en hebben we het rustig aan gedaan.
    We namen als avondeten wederom sushi in het winkelcentrum, voor €6 zaten we bommetje vol om vervolgens een crêpe met Nutella te eten bij de buren.

Omdat we opzoek waren naar een klein boedha beeldje (dat je moet weggeven) en deze nergens konden vinden in het winkelcentrum, kwamen we onverwachts maar weer eens in aanraking met de Thaise gastvrijheid.

De verkoopster liep even heen en weer naar haar auto, want daar had ze zelf nog een klein beeldje liggen. Ze vertelde er een mooi verhaal bij en sprak over de tempel waar ze vroeger vaak naartoe ging. Het ontroerde ons, want ze deed zoveel moeite voor ons. In Nederland hadden we misschien wel aangezien voor lastige klanten met lastige vragen, maar deze vrouw deed echt haar best voor ons. We mochten het boedha beeldje houden (we hadden het immers gekregen).
    We vertrokken om 20.30 uur naar het vliegveld om terug te vliegen naar ons koude Kikkerlandje, maar dat vinden we prima. Het is mooi zo, we missen Louis!

We hebben genoten van onze bijzondere ontmoetingen, het landschap, het eten, het onthaasten en vooral heel veel van elkaar!

Thank you Thailand!