Rondreis Denemarken

September 2023
Rondreis Denemarken via de Margietroute over Fyn, Sjaelland, Møn, Falster, Lolland, Langeland, en wederom Fyn. Prachtige reis geweest met stadswandelingen in Odense en Kopenhagen en natuurlijk de trappen af en op bij de krijtrotsen op Møn. Read more
  • 19sea miles
  • 22kilometers

Kronborg Helsingør

September 17, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 20 °C

In Helsingør aangekomen breng ik een uitgebreid bezoek aan Kasteel Kronborg. Het kasteel is gebouwd in de 15e eeuw, later door brand verwoest en weer heropgebouwd. Het diende als tolpunt voor boten die door de zeestraat tussen Denemarken en Zweden wilden varen, die is hier maar 4 kilometer breed. Het was ook het decor voor Shakespeare's Hamlet.

Ik vond vooral de route door de catacomben onder het kasteel geweldig! Echt stikkedonker en op van die ronde ongelijke steentjes, best een beetje eng. Wel jammer dat sommige mensen het licht van hun phone aanzetten, dat haalde de spanning er een beetje uit. Ook in de catacomben het standbeeld van Holger de Deen op zijn rotstroon. Volgens de legende zal hij ontwaken en van zijn troon opstaan om het land te verdedigen als Denemarken ooit in de problemen komt.

Ook de kapel was echt de moeite waard en ik had ook graag de toren beklommen, maar daarvoor was ik helaas te benauwd vandaag. In plaats daarvan een lekkere koffie gehaald en buiten over het water naar Zweden gekeken. Al met al een geslaagd bezoek!

Cabinn Hotel, Kopenhagen

September 17, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 22 °C

Vanaf Helsingør naar Kopenhagen ging het helemaal over een strandweg. Daar had ik wel een beetje tegenop gezien, een prachtige zondag, dat zou vast erg druk zijn. Maar wat viel dat mee! De weg loopt echt pal langs het strand, je kan bij wijze van spreken zien wat voor zonnebrandcrème iemand gebruikt, maar nergens files of gekte bij parkeerplaatsen! De weg was breed, de boulevards waren breed en parkeerplaatsen waren overvloedig aanwezig, soms gewoon langs de weg. En hoewel het druk was, was het vergeleken bij Nederlandse stranddagen een oase van rust! Ik ben een paar maal uitgestapt om even over de boulevard te flaneren en het viel me op dat alle kinderen gewoon vrolijk waren zonder te gillen. Wat een verademing, zo ga zelfs ik strand nog leuk vinden!

Eenmaal in Kopenhagen moest ik dwars de stad door voor mijn hotel, blij dat het zondag was 😉 Ik zit in een Cabin Hotel, dus helemaal in de buitenwijken, maar vlakbij de metro en een enorm winkelcentrum. Morgen dus een half uurtje met de metro en ik kan gaan stadswandelen!

Kopenhagen, Kongens Nytorv

September 18, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 19 °C

Vandaag staat in het teken van stadswandelen in Kopenhagen. Ik reis met de metro naar het centrum, een kaartje is snel gekocht en ik hoef maar 6 haltes mee. Grappig om te zien dat de perrons hier afgesloten zijn van het spoor. De metro stopt precies met zijn deuren voor de deuren van het scherm op het perron, waarna ze allebei tegelijk open gaan.

Mijn route begint op Kongens Nytorv, vandaar wandel ik via de Frederikskirke (waar helaas een grote vrachtwagen voor geparkeerd staat) naar het koninklijke verblijf paleis Amalienborg. Ook hier wordt wacht gelopen, hetzelfde stramien als gisteren bij Frederiksborg. Om 12 uur is de wisseling van de wacht, maar daar ga ik niet op wachten, het is net 9 uur geweest.

Ik wandel verder langs het water en kom bij de Gefion Fontein. Vandaar ga ik verder naar de Kleine Zeemeermin.

Kopenhagen, De Kleine Zeemeermin

September 18, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 19 °C

Daar is ze dan, de kleine zeemeermin, uitkijkend over het water. Ik ben er net op een rustig moment en kan gemakkelijk foto's maken, direct daarna komen er twee hop-hop-bussen en staan mensen in de rij voor een foto.

Ik wandel verder door de voormalige citadel Kastellet, waar ook een monument staat ter herinnering aan alle Deense militaire interventies over de hele wereld. En ook hier een wacht die echt "wacht loopt". Leuk om te zien dat voetgangers gewoon vrij en blij kunnen passeren, maar dat iedere automobilist streng wordt gecontroleerd.

Na Kastellet neem ik bij een koffiekarretje een lekkere latte met havermelk en wandel daarna via de Sankt Pauls kerk richting het Kunstmuseum.

Kopenhagen, Kunstmuseum

September 18, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 21 °C

Ik arriveer bij het Kunstmuseum, het Deense Rijksmuseum, zeg maar. Een bezoek zou veel te veel tijd gaan kosten, maar ook de buitenkant van het gebouw is de moeite waard.

De straat oversteken en je staat bij kasteel Rosenborg, leuk wel voor een ex-Rozenburgse! Ook hier ga ik niet naar binnen, maar wandel wel een rondje vlak om het kasteel langs. Daarna flaneer in door de koninklijke tuinen, vanuit daar kan je het kasteel veel mooier zien, zelfs met rozen op de voorgrond.

Dan gaat het verder naar het (voor mij) highlight van Kopenhagen: de Rundetarn! Gisteren heb ik verstek laten gaan bij de beklimming van een toren, maar deze wil ik persé op. Dus eerst maar even een rust met koffie, een pufje en een toilet. En daar is ie dan: Rundetarn!

Kopenhagen, Rundetarn

September 18, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 22 °C

Veertig jaar geleden was ik ook een midweekje in Kopenhagen, veel daarvan is in mijn geheugen weggezakt, maar niet de Rundetarn! Die heb ik toen zo leuk gevonden dat ik deze ook dit keer persé wou beklimmen! Waarom dan wel? Wat maakt deze toren anders dan alle anderen? Wel, het is de manier waarop je naar boven loopt, geen eindeloze smalle wenteltrappen maar een brede baan die in 7 en een halve spiraal naar boven voert. Voor mij vooral ideaal omdat ik stil kan gaan staan wanneer ik wil zonder dat ik een hele meute mensen op een wenteltrap ophoud.

Wat ik niet meer wist is dat de toren aan een kerk vastzit (na één wentel kan je in de kerk kijken) en dat er boven een sterrenkundig observatorium zit. Maar goed, ik heb een kaartje gekocht en ben op mijn gemak naar boven geklommen. Het is toch best een pittige beklimming, ook zonder trappen. Het verhaal gaat dat hier ooit een koningin in een koets getrokken door acht paarden naar boven is gereden. Wat een kabaal zal dat hebben gemaakt!

Onderweg kan je een tentoonstelling over wolven bekijken, een middeleeuws toilet, een planetarium in de stijl van Copernicus en je kan een blik werpen in het holle middelste van de toren. Afleiding genoeg dus.

Het laatste stuk gaat wel via een paar trappen en dan ben je boven op het plateau. Schitterend uitzicht op de stad natuurlijk en via nog een aparte trap kom je in het observatorium met een oude telescoop in een roodbonte koepel. Het was allemaal nog leuker dan ik me herinnerde en ik ben blij dat ik deze uitdaging wèl ben aangegaan!

Kopenhagen, Christiansborg

September 18, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 22 °C

Na de beklimming van de Rundetarn wandel ik verder naar Radhuspladsen, ik ga wederom met Hans Christian Andersen op de foto en ik kom langs het amusementspark Tivoli, waar ik naar enge attracties hoog boven de bomen kijk.

Helaas is het weer wat somberder geworden, waardoor de foto's een stuk minder vrolijk zijn. Kasteel Christiansborg vind ik er in dit licht niet echt mooi uitzien. Wat ik wel heel erg mooi vind is het interieur van de Holmens Kirke. Weer een prachtig orgel en een dito altaar.

Kopenhagen, Nyhavn

September 18, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 22 °C

Het laatste stukje van mijn rondwandeling voert langs Nyhavn, genieten van prachtige oude gebouwen in allerlei kleuren langs de haven. Ik heb er van een heerlijk ijsje zitten genieten en een paar souvenirs gekocht.

Tot mijn verrassing was er net als in Bratislava een restaurantje met de naam 17! Ik wilde er wel een kopje koffie gaan doen, maar door het op komst zijnde slechte weer woei je zowat van het terra af! Dus alleen maar een selfie gemaakt. Ben benieuwd of er nog meer steden zijn met een 17!

Iets verderop begon er een groepje Spaanse zangers spontaan een optreden te geven, dus ik kon ook een vrolijk filmpje maken. Ik dacht om nog even een stukje Strøget te lopen, maar eindelijk barstte de bui los, dus ik ben lekker met de metro terug naar m'n hotel gegaan. Het was een prachtige, maar behoorlijk vermoeiende dag!

Roskilde, Kathedraal en Paleis

September 19, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 15 °C

Eigenlijk had ik twee dagen gepland in Kopenhagen, maar die lange stadswandeling met die klim de Rundetarn op van gisteren hadden er toch wel ingehakt. Ik had er niet zoveel puf meer in om nog een dag in de stad rond te wandelen, alles wat ik echt wilde zien had ik gisteren al gehad.

En dus besloot ik een eindje verderop de Kathedraal van Roskilde te gaan bekijken. Volgens de boekjes is dit één van de belangrijkste plaatsen van het land, er liggen talrijke Deense koningen en koninginnen begraven (waaronder Harald Blauwtand, ja ja daar is Bluetooth naar vernoemd!). Roskilde was ook eens de hoofdstad van Denemarken.

Ik toets het adres van de kathedraal in de navigatie in, maar vergeet dat die nog op "vermijd snelwegen" staat. Resultaat is een weg van 40 kilometer met zoveel stoplichten dat het aantal stoplichten in Den Haag daarnaast verbleekt. En dat wil wat zeggen...... De dag begon zonnig, maar later werd het wisselvalliger. Toch heb ik in Roskilde nog mooie zonnige plaatjes kunnen maken voor ik de kathedraal in ging.

Roskilde, Kathedraal

September 19, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 15 °C

Nou, de boekjes hebben geen woord teveel gezegd, wat een schitterende kathedraal is dat zeg! De ene prachtige kapel na de andere, overal mooie ornamenten, pompeuze sarcofagen, maar ook modernere en overal prachtige plafonds. Als kers op de taart werd er na een tijdje ook nog op het orgel gespeeld.

Ik heb zoveel foto's gemaakt dat ik alleen van dit bezoek al een album zou kunnen maken, maar ik heb het toch bij 20 stuks kunnen houden, het maximum voor bij een footprint. Plus een klein filmpje van de orgelmuziek.

En zoals ik gisteren al opmerkte, heel veel Christiannen hier in de Koninklijke gelederen maar ook heel veel Frederiken!