Denmark
Capital Region

Top 10 Travel Destinations Capital Region

Uni auf einer Insel -Bornholm (Dänemark)

October 18 in Denmark ⋅ ⛅ 4 °C

Der große Vorteil, wenn man sich aussucht im Ausland Geologie zu studieren, ist, dass man Steine anschauen muss. Und wenn man bereits alle Steine rund um Göteborg und in halb Schweden angeschaut hat, dann muss man eben auf eine dänische Insel fahren, um dort noch mehr Steine anschauen zu können. Dies war zumindest die Idee meines Professors, der einen fünf Tage langen, kostenlosen Trip auf die dänische Insel Bornholm für meinen Kurs organisierte.

So starteten wir am Montagmorgen mit einem Bus aus dem regnerischen Göteborg ganz in den Süden von Schweden nach Ystad. Unterwegs machten wir in der Region Skåne in Südschweden bereits unsere ersten Stopps, um Steine anzuschauen. Als ich dort sogar ein Blattfossil in einer Schieferplatte, bekam ich von meinem begeisterten Professor ein dänisches Bier geschenkt.

In Ystad erreichten wir am Abend die Fähre, die uns nach Bornholm brachte.
    Die nächsten Tage fuhren wir jeweils 10 Stunden lang über die Insel Bornholm und schauten uns Steine an, zeichneten sie, vermaßen sie und fotografierten sie. Das wäre wahrscheinlich nicht wirklich spannend gewesen, wenn wir dafür nicht an wunderschöne, weiße Sandstrände gefahren wären oder steile Abhänge hinaufgeklettert wären und dabei die schönsten Regionen von Bornholm entdeckten. Neben Steinen entdeckten wir sogar einen dreifachen Regenbogen, hatten ein bisschen Zeit die berühmten Kirchen in Bornholm anzuschauen und das schöne Städtchen Gudhjem zu erkunden.

Zudem wohnten wir in kleinen Hütten auf einem Campingplatz direkt am Strand. Dadurch, dass es mittlerweile Mitte Oktober und deshalb absolute Nebensaison war, hatten wir fast den ganzen Campingplatz für uns. So kochten wir abends zusammen, schauten den Sonnenuntergang an und machten einen Grillabend mit den 25 schwedischen und internationalen Kursteilnehmern mit anschließenden Lagerfeuer am Strand.

Auch wenn wir total Glück mit dem Wetter hatten und die Sonne die ersten Tage ununterbrochen schien, so kamen am Donnerstag zum ersten Mal meine Regensachen zum Einsatz. Am Freitag verschlechterte sich das Wetter nochmals, sodass wir eine sehr schaukelige Fährfahrt zurück nach Schweden erlebten, die der halben Kurs mit Kotztüten im Bad verbrachte. Dies hinderte meinen Professor allerdings nicht daran, anschließend nochmals Steine in Südschweden anzuschauen.

Insgesamt war es eine wunderschöne Woche in Dänemark, die sich weniger nach Uni, sondern viel mehr wie eine Touri-Busreise angefühlt hat. Steine hab ich jetzt aber trotzdem erstmal genug angeschaut!

10-8 Nivå

August 10 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Weet je wat het allerleukste is als er héél slecht weer wordt voorspeld?
    Als het dan niet uitkomt. Tenminste: niet op míjn hoofd.
    Ik was crisis vroeg wakker en aangezien het vanaf 9 uur zou gaan regenen en vanaf 11 uur onweer met hagel, dacht ik: ff opschieten, kan ik nog een uur droog fietsen en daarna zien we wel weer verder.
    Ik was ook wel benieuwd hoe lang ik er nou over zou doen naar Dronningmølle. Nou, dik 2 uur, maar dat had ook te maken met waarschijnlijk een bordje missen en braaf langs de kust blijven rijden. Hoe moeilijk kan het zijn? Mijn mooie pad wordt opeens "onderhouden" met een laag grind waar zelfs mijn dikke banden geen chocola van kunnen maken. Ik duwen. Wordt het daarna een ezelspoor en ik zie in de verte de struiken helemaal naar elkaar toe komen. Iemand zegt dat er rechts van me een weg is, het is niet ver. Nee, maar wel hoog. Het lukt uiteindelijk met alle tassen van mijn fiets. En terwijl ik omhoog duw, til en zweet zeg ik tegen mezelf: maar het is nog wél droog!
    En boven loopt een prachtig asfalt fietspad.
    In Dronningmølle is een beeldenpark. Alleen staat het nergens aan gegeven en ik heb geen zin om te gaan vragen. (Oh ja, ik had gisteren een citymapje meegenomen kom ik zojuist achter. Daar staat het op. Oen)
    Dus door naar het klooster van Esrum. Hartstikke mooi plekje. De uitleg is ook in het Engels gebaart de kaartjes verkoper. En ik geloof het niet. En ik wil fietsen nu de zon nog schijnt. Dus tot mijn schande bezienswaardig ik het klooster niet van binnen.
    Dan een prachtige rit langs Esrum Sø (meer van Esrum). Totaal niet fotogeniek maar leuk. Rij helaas weer verkeerd (volgens mij stond het bordje niet goed) en moet voor straf langer langs de drukke weg. Vlak voor Sorup wordt het wel heel erg donker en het begint te spatten. Een vrouw die bramen aan het plukken is spreekt me aan en we staan een tijd te kletsen,.... in de zon. Fiets ik daarna door: straat zeiknat!
    Ik maak een foto van Fredensborg slot, er staan wachters, dus de kroonprins is thuis. Dat weet ik van die vrouw. Wat draait die wacht raar om. Hij heeft er wel een speciale draaisteen voor.
    Route 36 wordt zo nauw en slecht dat ik denk dat ik weer verkeerd zit. Maar nee, dit hoorde zo. Omdat het weer ernstig gaat rommelen en ik ook geen zin meer heb, snij ik een stuk af. Ik kan de binnentent een beetje laten drogen voor het opzetten, maar terwijl ik onder de douche sta: bui.
    Daarna in de zon nog een poging gedaan tot vogelen bij een meertje. Kost al moeite om het meertje te vinden. Van de drie mogelijkheden pak ik precies de enige die niet klopt. Maar het komt goed, behalve met die vogels. Wel veel koolmezen gezien. Fish & chips gehaald en lekker voor de tent op gegeten. En om 7 een keiharde bui, zo een die klinkt als een hogedrukspuit. Maar ik voel de zon alweer.
    Wat een heerlijke dag!

9-8 Rageleje, de dag

August 9 in Denmark ⋅ 🌧 17 °C

Voor de zandsculpturen had ik al lol. Soms zit het mee, soms zit het tegen (eerste 2 foto's). Heeft die stomme Lommesteen me mooi een tientje gekost😄.
    Daarna de noordkust route. Onder langs de duinen, langs een versterking tegen de Engelsen, daarna prachtig door een bos. Na een bui kom ik duwend (13%) langs een picknickbank. Lunch, want het is weer droog. Gelukkig maar, want daarna blijft het eigenlijk continu miezeren. Ja, zó kan je inderdaad de hele middag plezier hebben van 2 mm. Het is zo warm dat ik zonder regenjack minder nat wordt dan met.
    Vanaf Tisvildeleje rij ik eigenlijk de hele tijd door bebouwing. Tenminste, dat denk ik, want de dunne dennenstammetjes waren denk ik in de aanbieding en overal staan 2 meter hoge schuttingen van die stammetjes. Ik vind er geen bal aan. Om kwart over 3 kom ik langs Heather Hill, daarnaast is de camping. Aan een drukke weg ja, maar de volgende, over 18 km (maar het is altijd verder dan je denkt) ook. Met de shelters wil het weer niet zo lukken.
    Ik vind het wel best. Het is even droog, kan ik nog even wandelen. En het zou na 5 uur droog blijven. Al zou het ook tot 1 uur droog blijven en dat was ook niet zo.
    Heather Hill heeft 6 bedreigde vlindersoorten. 1 keer raden hoeveel vlinders ik heb gezien. Inderdaad: 0. Ik ben net voor de bui terug in de tent. Bij gebrek aan pruimen heb ik 2 appels geplukt voor morgenochtend.
    En inderdaad wordt het pas om 6 uur droog. Ik maak lekker macaroni en kaas, maar dan met couscous. Heb ik me de hele dag al op verheugd. En salade.

Hans van den Berg

Ik ben wat laat aangehaakt. Maar we hebben zelf vakantie en ik heb gisteren rustig je hele trip tot nu toe bij kunnen lezen. Mooie combi van memory lane en en ,‘he, dat kende ik niet van Denemarken. En weer genieten van je avonturen en schrijfstijl. Zeeland zal minder saai zijn dan de duinen van Thy…. Maar wel meer door bebouwing rijden

Astrid van der Zouwen

Leuk al je opmerkingen. Hoop dat jullie een lekkere, (drogere) vakantie hebben.

Bert van der Meer

ja, zelfs langs de zuiderzee gebeurde dit

9-8 Rågeleje - Zandsculpturen

August 9 in Denmark ⋅ 🌧 17 °C

Ik ben zó blij! Ik heb weer gehuild omdat ik iets zo mooi vond. Ik wist niet dat ik dat nog in me had. Tot nu toe heb ik bij bijna alles wat ik zag, herinneringen aan Nieuw Zeeland gehad en daar was het natuurlijk altijd nog net íets mooier. Dus ik begon me een beetje zorgen te maken of ik nog wel geraakt kon worden.
    Maar nu!
    Ik was al helemaal blij dat ik nog zandsculpturen ging zien. En wauw!
    Het verliest in de foto's.
    En ik hoor pas op de video dat er muziek was in de hal. Ik heb alleen maar gekeken. Wel 4 rondjes gedaan en iedere keer zag ik weer wat nieuws.
    En toen ging het storthozen, heb ik nóg een rondje gedaan en zag ik weer wat nieuws. Het is de droom van een vrouw, je mag zelf invullen wat ze droomt.

Maarten van de Krol

Ik zie op het hele filmpje geen enkele andere bezoeker. Had je die allemaal weggejaagd?

Astrid van der Zouwen

Ik ben heel lomp over ieders tenen gelopen. Maar ff serieus, het was niet heel druk. Net gezellig.

Hans van den Berg

Top dat je uiteindelijk nog Zandsculpturenfestijn te zien gekregen hebt. En deze zijn inderdaad heel grootst en prachtig

Das Haus am See

September 24 in Denmark ⋅ ☁️ 16 °C

Nach dem wir gestern Dänemark erreicht haben sind wir bis Morgen in einen hübschen Häuschen direkt an einem kleinen See. Gestern Abend hat es so fest gestürmt, dass sogar über die Sirenen Sturmalarm durchgegen wurde. Hat uns jedoch nicht gross gestört und im Haus hat es einen Holzofen welches das Haus schön warm hält.Read more

Freistadt Christiania

August 29 in Denmark ⋅ ☁️ 19 °C

Die staatlich geduldete autonome Gemeinde.

War unerwartet, erschreckend krass… doch ein sehr mulmiges Gefühl in diesem autonomen, teils sehr Drogenlastigen Viertel. Haben mehr „Blumenmädchen“ und Hippies erwartet…. Stattdessen Drogenrazzia mit Polizisten und Dealer die auf einmal die Flucht ergreifen 🙈
    Da sind wir wohl versehentlich in der Pusher Street gelandet😏
    Mehr Infos: https://de.wikipedia.org/wiki/Freistadt_Christiania?wprov=sfti1https://maps.apple.com/?ll=55.673889,12.600278&q=Freistadt Christiania&_ext=EiQpQNba/UHWS0AxUDNRnFczKUA5QNba/UHWS0BBUDNRnFczKUA=

Oh wie schön… ein Spielhaus

August 29 in Denmark ⋅ ☁️ 19 °C

Hier gibt es jeeeedes Brettspiel 😄 Quasi ein Brettspiel Paradies. Nach dem ganzen Drogenviertelgedöns genau das Richtige😊
    Krass voll der Laden! Hatten Glück das wir überhaupt nen Platz bekommen haben

Kopenhagen Cykelslangen

July 29 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

Von den kopenhagener Cykelslangen (dt. Fahrradschlange) hatte ich schon im neumünsterraner Käseblatt gelesen. Eine Brücke, exclusiv für Radfahrer, klang interessant. Dort stand auch, dass die Brücke für den Radverkehr über das innere Hafenbecken von Kopenhagen führt.

Ich hatte beim Lesen so mit 3 bis 5 Kilometer Länge gerechnet und hatte sie ziemlich verzweifelt in der Karte gesucht, so ein Teil muss doch leicht zu finden sein!

In der Realität besteht das Bauwerk aus einer 190 Meter langen Stahlbrücke und 30 Meter langen Rampen. Der orange eingefärbte Zwei-Richtungsradweg ist vier Meter breit und befindet sich sechs bis sieben Meter über dem Wasser. Darüber hinaus stellt die illuminierte Brücke ein schickes Designelement im Hafen dar.

Naja das kleine Teil ist dann doch schon mal zu übersehen. Zum Glück kannte Google das Teil und hat mich hin gelotst. Ein mal rüber in weniger als einer Minute! 😂😂😂 So stand das irgendwie nicht im Courier! Anyway die Ecke war ganz schön.

Kopenhagen hat ein Ziel, bis Ende 2015 (nicht mehr so ganz aktuell der Artikel) möchte die dänische Hauptstadt der fahrradfreundlichste Ort auf der Welt werden. Ja die Fahrradwege sind hier zum größten Teil echt super und viele fahren mit dem Rad, leider aber immer noch sehr viele mit dem Auto....

Zum Glück konnte ich das Gewitter noch im Bussi abwarten.

Kopenhagen Citywalk

July 29 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

Ich war lange nicht mehr hier. Als ich von meinem gratis Parkplatz so in die Stadt geradelt bin, dachte ich zwischendurch "hmmm war ich überhaupt schon mal hier oder hat sich so viel verändert?" Verändert hat sich sicherlich die Gegend am Hafen. Viele neue Gebäude und eine Promenade, sehr schön. Das Schloss hat sich natürlich nicht verändert und auch die "Kleine Meerjungfrau" sitzt noch auf ihrem Stein. Als der kleine Hunger kam, gab es einen Hot-Dog auf die Hand. Zu sehen gibt es hier einiges, natürlich habe ich nur einen Bruchteil geschafft. Hat sich aber trotzdem gelohnt.

Sind dann heute doch noch 23 Kilometer mit dem Rad und knapp 16.000 Schritte geworden.

Ankunft in Kopenhagen

August 16 in Denmark ⋅ 🌧 16 °C

Reisetag. In Danzig wird ein flüchtiger Blick auf meinen Impf-QR-Code geworfen, in Kopenhagen gibt es am Flughafen keinerlei Kontrolle.
    Bei leichtem Regen und dazu passendem Bogen habe ich es an den Strand geschafft. 😊Read more

Marie-Luise FLACH

schon besonders