Rondreis Denemarken

September 2023
Rondreis Denemarken via de Margietroute over Fyn, Sjaelland, Møn, Falster, Lolland, Langeland, en wederom Fyn. Prachtige reis geweest met stadswandelingen in Odense en Kopenhagen en natuurlijk de trappen af en op bij de krijtrotsen op Møn. Read more
  • 19sea miles
  • 22kilometers

Roskilde, Vikingeskibsmuseet

September 19, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 16 °C

Nadat ik van een kopje koffie heb zitten genieten heb ik nog even winkeltjes en mooie pandjes gekeken in Roskilde en daarna ben ik op zoek gegaan naar het Vikingschipmuseum. Dat zat eigenlijk vlakbij, maar wel een stuk steil naar beneden, dus ik ben toch even met Kiaatje gegaan, dat spaart me een klim terug uit.

In verhouding met de kathedraal vond ik dit museum best duur, maar gelukkig was het wel interessant. Wat me het meest verbaasde is dat die vikingschepen geen onderdekse ruimten hadden. De bemanning sliep dus gewoon in de open lucht, misschien wel onder een stuk zeil of zo, maar toch. En ze maakten toch lange reizen, naar Groenland, IJsland en zelfs Amerika. Moeten wel bikkels geweest zijn, hoor!

Dragør

September 19, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 16 °C

Als derde tripje vandaag ben ik naar het havenplaatsje Dragør gereden, volgens de kaart kan je daar mooi naar de Øresundbrug kijken, de grote brug die Denemarken (Kopenhagen) met Zweden (Malmö) verbindt. Het mooiste zicht op de brug heb je vanaf de Zweedse kant, omdat daar het gedeelte met de tuien zit, maar ik vond het een beetje te ver gaan om eventjes heen en weer te rijden, duur grapje!

Op zoek naar een mooi plekje voor een foto aan deze kant kwam ik in het stadje Dragør zelf terecht. Wat een beeldschoon plaatsje is dat ook weer! Jammer dat er geen zonnetje scheen, maar de plaatjes zijn zo toch ook wel mooi geworden. En wat later vond ik tot mijn verrassing de vlonder terug waar ik met Elly 12 jaar geleden foto's heb staan maken. Ik had geen idéé meer dat dat hier was! Maar het was het zoeken waard, want ook nu heb ik weer een paar mooie plaatjes kunnen maken. Het is een mooie alternatieve dag geweest.

Rødvig

September 20, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 17 °C

Vandaag reis ik door naar Møn, maar op de route die voor vandaag gepland staat valt mijn oog op de beschrijving van Stevns Klint. "Stevns Klint is van alle plekken op onze planeet de beste locatie om sporen te zien van de asteroïde die 66 miljoen jaar geleden een massale uitsterving veroorzaakte". Tja, dan is mijn interesse wel gewekt en ik besloot om Stevns Klint tot highlight van de dag te maken.

Ik ben er dus min of meer rechtstreeks naartoe gereden, het eerste stuk zelfs over de snelweg om niet op zo'n zelfde stoplichtenweg terecht te komen als gisteren. De andere kant op stond trouwens de grootmoeder aller files, blij dat ik Kopenhagen uit ging en niet in! Het weer was vanmorgen druilerig, maar later zou het een stuk beter worden, droog, veel wind en af en toe wat zon.

Bij Rødvig begon mijn tour langs de krijtkliffen van Stevns Klint en daar maakte ik een leuk wandelingetje langs het strand. Nou ja, strand, het was gewoon een verzameling stenen waar je op liep. Dat was niet zo lekker op m'n sneakers met dunne zooltjes dus voor het vervolg heb ik gauw mijn wandelschoenen aangetrokken!

Boesdal Kalkbrud

September 20, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 18 °C

Een eindje verderop is er bij een oude kalkgroeve een bezoekerscentrum geopend, de Stevns Klint Experience. Ik ben iets te vroeg, het centrum is nog niet open, dus wandel ik eerst een rondje in de omgeving. Hier kan je vlakbij de krijtrotsen komen, dus daar moet even een selfie van worden gemaakt. En ook hier een stenig strandje met prachtig zicht op de kliffen.

Dan is het bezoekerscentrum open en daar dompel ik me een uurtje onder in prehistorische sferen. Het is een heel leuk opgezet museum, met korte maar krachtige uitleg over de geschiedenis, van 66 miljoen jaar geleden tot nu. Heel interessant om te zien hoe men tot de theorie van de asteroïde-inslag is gekomen en hoe het bewijs hier gevonden is. Een later bewijs is de vondst van de inslagkrater zelf in de Golf van Mexico.

Ook de film van de inslag was boeiend, ze hadden hem voor mij op de Engelse versie gezet, maar omdat ik tijdens de film ook wat gevideood heb, heb ik later ook de Deense versie nog een keer gezien. Echt leuk, dit museum krijgt van mij een 10! De moeite waard voor iedereen die dit soort dingen interessant vindt.

Højerup

September 20, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 19 °C

Op dit punt van de Stevns Klint route had ik me vanaf het begin verheugd! Een heel oud kerkje, uit 1200, dat op de rand van de kliffen balanceert. In 1928 is door een aardverschuiving een deel van de kerk (het koor) naar beneden gevallen. Nu loop je vanuit de kerk naar een balkon en heb je weer een prachtig uitzicht. En ik vond het nog mooier dan ik me voorgesteld had! Gelukkig waren er een paar aardige mensen die me even op de foto wilden zetten.

Hier is ook een punt waar je de de tussenlaag (van voor en na de inslag van de asteroide) duidelijk kan zien. Ik heb door een grote verrekijker gekeken en voor een foto heel ver ingezoomd.

En ik ben hier via een onwijs steile trap afgedaald naar het strand, waar ik lekker over de rotsen heb geklauterd en golfjes heb gekiekt. De trap terug omhoog heb ik in etappes gedaan, 4 van 15 treden en dan nog 9. Dat is 69, precies m'n leeftijd! 😂

Stevns Fyr

September 20, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 19 °C

En dan het laatste punt van de Stevns Klint tour: de vuurtoren Stevns Fyr! Ik was vandaag niet zo erg benauwd en de trap was niet zo smal, dus snellere mensen konden me gemakkelijk passeren. En zo ben ik manmoedig naar boven geklommen. Natuurlijk niet in één keer, ik heb een paar uithijgmomentjes ingelast.

Maar via een laatste smal trappetje was ik dan toch boven en heb ik even een thumbs-up selfie gemaakt, Stevns Klint, highligt van de dag, letterlijk en figuurlijk!

Nyord, Travel Back in Time

September 20, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 20 °C

Na Stevns Klint ben ik op mijn gemakje verder gereden, soms via de Margrietroute, maar altijd via rustige wegen, geen snelweg meer! Ik ben weer van alles tegengekomen onderweg, dorpjes, een terp, een hunebed en twee bruggen.

Mijn logeeradres voor de komende twee nachten is een droomhuisje. In Nyord, zo'n beetje aan het eind van de wereld. Ik was hier al eens geweest (in 2012) en toen al verliefd geworden op dit plekje. En dit huisje is echt wel de kers op de taart van vandaag 🥰 Het heet trouwens "Travel back in time", helemaal passend bij wat ik vandaag allemaal gezien en gedaan heb!

Avondwandeling in Nyord

September 20, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 20 °C

Heerlijk even een avondwandelingetje gemaakt, wat een prachtig plekje hier! Ik ga hier helemaal tot rust komen na die dagen in het drukke Kopenhagen. Wel jammer dat het zo bewolkt is, de sterrenhemel zal hier fantastisch zijn! De wekker maar even op 3 uur zetten, misschien klaart het in de nacht op. 🕒

Later: het klaarde 's avonds al genoeg op om toch even de weilanden in te lopen om te genieten van de sterrenwacht hier in het aardedonker. Wow, ik kon zelfs de Melkweg zien. Mijn phone kan dit soort fotografie niet aan zonder hulpmiddelen, maar ik heb toch een paar fotootjes gemaakt!

Møns Klint, trap af

September 21, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 17 °C

Vanmorgen werd ik wakker en het zonlicht stroomde mijn kamer in! De zon stond in een strakblauwe hemel en ik stond te popelen om op pad te gaan naar de krijtrotsen bij Møns Klint. Natuurlijk eerst koffie en als ontbijt een yoghurtje met cruesli, want ook deze overnachting is zonder ontbijt. En toen op weg naar wat weer een highlight van deze vakantie moest worden!

Het was niet zo ver rijden, 30 km ongeveer en ik ben gewoon linea recta ernaartoe gereden via 80km wegen. Ik ben er 11 jaar geleden geweest, maar ik kon me echt niet herinneren dat het laatste stuk uit een steile gruisweg bestond! Wel dat het betaald parkeren was. Ik was vroeg, het bezoekerscentrum was nog niet open en ik kon een mooi schaduwplekje voor Kiaatje uitzoeken.

Bij Møns Klint heb je 3 trappen die beneden naar het strand gaan, de trap in het midden bij het Geocenter, de zuidelijke trap en de noordelijke trap. Ze hebben alledrie 500 😱 treden...... 11 jaar geleden had ik de noordelijke trappen gehad, nu wilde ik de zuidelijke nemen. Eerst maar de middelste trappen af, dat lijkt een makkie, maar ook 500 treden naar beneden ga je behoorlijk in je benen voelen! Maar het ging prima en ik genoot van het uitzicht op de kliffen en het strand in de diepte.

Eenmaal beneden bleek het bij de trap erg drassig te zijn. De zuidelijke kant op leek helemaal onbegaanbaar te zijn, de noordelijke kant alleen een stukje. Ik besloot dus om toch maar weer noordwaarts te gaan, dat kwam ook eigenlijk beter uit met de zon, die had ik dan lekker in m'n rug. Het lukte me om het drassige stuk met droge voeten door te komen en ging op pad over het strand. Dat loopt niet echt gemakkelijk, over allemaal stenen, maar och, ik heb geen haast en met dit mooie weer is het alleen maar genieten!

Møns Klint, trap op

September 21, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 20 °C

Nadat ik ruim een kilometer op het strand gelopen (of liever gezegd gestruikeld) heb en even voor zeemeermin op een rotsblok heb gespeeld, begin ik vol goede moed aan de beklimming van de noordelijke trappen, 500 treden omhoog. Het eerste stuk is poepie steil, er staan zelfs tussenschotjes om een eventuele val te breken. Maar ik val niet, ik puf wel een paar keer uit.

Daarna wordt het wat meer van plateautje naar plateautje lopen met een maximale traplengte van zo'n 21 treden. Op sommige plateautjes staat een bankje en ik rust dus regelmatig even uit, ik drink zelfs koffie op de trap. Het gaat niet snel, maar op deze manier kom ik heelhuids boven en kan ik ook nog een beetje genieten onderweg. En dan eindelijk ben ik boven en daar komen net een paar mensen aan die een fotootje van me kunnen maken.

En dan bovenlangs van de trappen weer terug naar het Geocenter. Dat valt om de dooie dood nog niet mee! Paden met heel veel boomwortels, af en toe weer een trap en pittige klimmetjes en afdalingen. Het pad loopt helemaal aan het randje van de kliffen (gelukkig staat er meest wel een hek) en de uitzichten zijn fabuleus. Vooral als je het strand heel diep onder je ziet liggen: daar liep ik net nog! Ik herken zelfs de zeemeerminsteen waar ik daarnet op zat!

Dan een paar laatste trappen af en ik ben terug bij het Geocenter, ik neem koffie met een welverdiend gebakje en koop een paar mooie stenen als souvenir. Wat een geweldige trip is dit geweest, kon niet beter!!!! ❤️❤️❤️❤️