Gordel van Smaragd

• 22,6kkilometer
  • Dag 1

Wat er aan vooraf ging

8. september 2022, Nederland ⋅ ⛅ 16 °C

Na twee jaar uitstel door Corona, is het morgen eindelijk zover, we reizen af naar Bali. Deze duik vakantie is een jubileum reis van de Twentse Duik vereniging.
    Anja en ik reizen eerst een week solo en voegen ons dan bij het duik gezelschap.
    We hebben een homestay geboekt in Karangasem met een prachtig uitzicht over de sawa's.
    Morgen vertrekken we om 5 uur met de bus naar Schiphol, waar we om 11:00 hopen te vliegen met Singapore Airlines.
    En nu slapen, de wekker gaat om 3:45.

• Dag 2

Onderweg naar Bali

9. september 2022, Nederland ⋅ ☁️ 25 °C

3:45 uur De wekker gaat. D'r uit. Na een paar boterhammen en een kop koffie, pakken we de auto in en rijden naar de opstapplaats bij de Mac.
    We zijn de eersten, nou ja op 3 seconden na dan. Étienne komt ons uitzwaaien. De bus met Duukers oet Losser arriveert netjes op 5:15. Gezamenlijke vertrekken we naar Schiphol. Ondanks de NS staking komen we keurig op tijd op Schiphol aan. Inchecken gaat voor spoedig Manita heeft een hoop werk verzet en ons allemaal ingedeeld.
    Na een heleboel heen en weer geslinger langs alle instanties, ruim op tijd in de vertrekhal.
    We vliegen met Singapore Airlines, om 11:15 hangen we in de lucht. 12:00 De eerste warme maaltijd, de laatste zoals later zou blijken.
    De route die in het infotainment scherm verschijnt verbaast mij hogelijk. Midden over de Oekraïne? Later wijkt de koers af en vliegen we over Turkije, Iran, Afghanistan, Pakistan en India en landen uiteindelijk in Singapore. De eerste 19 uur zitten er op.

• Dag 3

Hallo Bali

10. september 2022, Singapore ⋅ ⛅ 24 °C

Om 9:00 stappen we weer in het vliegtuig, een Boeing 787 dit keer en vliegen in 3,5 uur naar Bali.
    Het is een ander Bali dan dat ik 25 jaar geleden achter liet. Het vliegveld is gemoderniseerd en uitgebreid. Na gebruikelijke plicht plegingen, nemen we afscheid van onze groep, Anja en ik reisen de eerste week solo, en gaan opzoek naar onze chauffeur, Deira. Het is de neef van onze gastheer.
    Tijdens de rit van naar het hotel genieten we van het uitzicht en de geur. De geur van Bali en al het groen, je waant je in het paradijs.
    29 Uur met niet meer als een powernap eist zijn tol, ik zit regelmatig te knikkebollen.
    Op de Homestay worden we hartelijk ontvangen en worden naar ons huisje gebracht. Het is niet luxe maar schoon en het uitzicht is magnifique.
    Anja pakt eerst ff de koffer nog uit, dan een paar uur de oogjes toe. Na de nap trek ik mijn sarong aan en gaan we aan tafel. Natuurlijk NASI GORENG. Lekker!
    Nog even F1 de vrije training gekeken en toen naar bed.

• Dag 4

Bali dag 3

11. september 2022, Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Om 3 uur wakker, ben op de veranda gaan liggen en heb Pinguïns bijgewerkt, nadat ik ook nog de samenvatting van de kwalificatie heb gekeken, vielen de oogjes toch dicht en ben ik maar weer in bed gekropen. Om iets over 12 heeft Anja me wakker gemaakt met een kop koffie. Hoe zo jetlag?
    Na brunch was mijn eerste solo flight met de drone van Erik. Ging best aardig. Daarna nog wat foto's en een wandeling gemaakt naar de Water Gardens. We mochten de achteruitgang nemen die dwars door de jungle loopt. Ik zag het al voor mij, een helse tocht door het oerwoud.
    Het was niet meer dan 100m door een bosje, beekje over en 300m door de rijst velden en we kwamen bij de Water Gardens. Het was al bijna sluitingstijd dus die doen we morgen héél vroeg, 8:00 gaat het open. Voor het hek de bekende verkopers "Hey mister wane buy sunglases", visvoer, er zitten goud karpers in de vijvers en tenslotte konden we nog op de foto met een leguaan, python of aapje. NO THANKS.

• Dag 5

Bali dag 4

12. september 2022, Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Weer en Jetlag nacht ✈😴↔😳 net als gisteren. 8 uur bij de Water Gardens dus niet gehaald. 10:30 wel 😁. Eerst een mooie wandeling door de rijstvelden gemaakt.
    Als je door de Water Gardens loopt snap je waarom ze zijn aangelegd, het is er namelijk een paar graden koeler. De Water Gardens zijn in 1947 aangelegd en in 1963 gedeeltelijk verwoest door een vulkaanuitbarsting en daarna weer hersteld.
    's Middags naar Tenganan Pegeringsingan, een traditioneel Balinees dorp. Bij de toegang wordt geen toegang geheven maar om een donatie gevraagd om het dorp in de oorspronkelijke staat te bewaren. Onze gids vertelt op een prettige wijze de over de geschiedenis en de tradities vsn het dorp. Zo ligt het tussen twee bergen beschut tegen de lava stromen. Er wordt voornamelijk katoen verbouwd en verwerkt waar prachtige doeken van worden geweven. Natuurlijk heb ik mij zo'n prachtige sarong aangeschaft.
    Het dorp is hindoeïstisch, een keer per jaar wordt er op de centrale plek in het dorp een koe geofferd. Dit is ook de plek waar de jongens en meisjes van het dorp elkaar het hof maken en voor de mannen vanaf 12 jaar de rituele gevechten plaats vinden. Bij deze gevechten mogen ze elkaar alleen op de rug raken met een bosje stekelige agave bladeren en tot bloedens toe verwonden. Het bloed wordt vervolgens ritueel geofferd.

• Dag 6

Bali dag 5

13. september 2022, Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Eindelijk goed door geslapen, dusss... 8:00 uur op 9:00 uur in de auto naar Ubud, zou een leuk winkel stadje zijn met een markt. Na 2 uur rijden komen wij daar aan. Winkel stadje ✅ Markt ✅ Leuk
    Te veel touristen, te veel "how are you to day" Te veel " Nice shirt very cheap " en veel te veel You need a Taxi?
    Wel een mooie paleis tuin en een relaxed restaurant/spa/hotel waar je lekker kunt zitten, met heerlijke koffie en een lekkere Nasi Goreng.
    Dan maar een wandeling naar het kunstenaars dorp Banjar Penestanan. Ook niet wat we er van verwacht hadden. Jammer ANWB reisgids!

• Dag 7

Bali dag 6

14. september 2022, Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Nou ben snel klaar vandaag. Hélemaal Nix.
    Rustdag!

• Dag 8

Bali dag 7

15. september 2022, Indonesia ⋅ ⛅ 23 °C

Vroeg er uit vandaag, we gaan naar Pura Agung Besahke een groot tempel complex tegen de flank van de vulkaan Agung. Het weer in één imoticon 🌂. Jammer maar helaas. Na bijna 2 uur rijden komen we aan bij het tempel complex. Elke maand is hier een ceremonie waarbij Hindustanen van heel Bali en Java samen komen. Elk jaar is er een grotere ceremonie. Elke 10 jaar een nóg grotere en elke 100 jaar de grootste en die duurt een maand.
    Om al die pelgrims onderdak en een parkeerplaats te bieden worden er slaap verblijven en een enorme parkeergarage uit de grond gestampt.
    De hele heenweg heeft het geregend maar toen we onze kaartjes hadden gekocht begon het pas goed. Nadat het ergste voorbij leek liepen we richting het tempelcomplex en onze gids stelde zich voor. Nadat we een snel rondje over het complex hadden gemaakt met het verplichte "you make picture here, very nice" Ik dacht het niet, ik maak zelf wel mijn compositie. Over het hele tempelcomplex waren stalletjes met prullaria en flessen water verspreid. Zodat een beetje leuke foto nog een hele uitdaging was.
    Onze chauffeur waarschuwde ons voor de gidsen, de entree is inclusief gids "bud the guides are cheeky, and ask for money" Nou daar wist onze gids ook wel raad mee hij vroeg voor een donatie van het tempelcomplex. De meeste mensen geven 10 euro zij hij. Ja Ja.
    Ondanks zijn rappe rondleiding wou meneer toch tenminste 100.000 rupia. Die heeft hij uiteindelijk ook gekregen. Wat ben ik toch een watje.
    Kortom, mede door de regen, de gids, de stalletjes en het megalomane nieuwe gebouwencomplex, geen aanrader.
    We zouden ook nog naar een waterval maar gezien de regen hebben we dat maar niet gedaan.
    Wel onderweg nog hier en daar gestopt voor een fotomoment.

• Dag 9

Bali dag 8

16. september 2022, Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Semi rustdag. Lekker uitgeslapen, na het ontbijt de houthakkers bewondert die zonder klim gereedschap naar de top klauteren en met een machette en een bijl de bomen snoeien.
    's Middags een lekkere wandeling door de sawa's gemaakt.Les mer