traveled in 24 countries Read more

Final day

July 10, 2019 in Israel ⋅ ☀️ 29 °C

We konden vandaag uitslapen. We hoefden pas om 15:00 te vertrekken naar het vliegveld en we konden tot 11:00 in de kamer blijven.

Het ontbijt was tot 10:00 geopend, dus geen enkele reden om ‘s ochtends te haasten.

We hebben wat op het strand gelegen en vooral verder heel weinig gedaan.

Om 15:00 reden we naar het vliegveld waar onze vlucht om 19:00 vertrok. Rond 23:00 in Eindhoven waar dus echt een einde kwam aan deze mooie reis.

Tel Aviv

July 9, 2019 in Israel ⋅ 🌙 28 °C

Vandaag reden we weer terug naar Netanya waar we nog een nacht hadden in hetzelfde hotel als waar we de eerste nacht verbleven.

We hadden echter wel nog een stop in Jaffa (een havendorpje net buiten Tel Aviv. Een leuk stadje waarvan de haven in de tijd van de bijbel erg belangrijk moet zijn geweest. Het is tevens de plek waar de eerste Jood bekeerd werd tot het Christendom en dus feitelijk de plek waar deze godsdienst is ontstaan (het Christendom is voortgekomen uit het Jodendom).

Na een korte tour door Tel Aviv hadden we de rest van de middag vrij om wat te shoppen op de markt en te luieren op het strand.

Sightseeing Jeruzalem part 2

July 8, 2019 in Israel ⋅ ⛅ 27 °C

Ook vandaag gingen we naar Jeruzalem.

De eerst stop was op de Olijfberg. Hier ligt een enorme begraafplaats met een geweldig uitzicht over de stad. De Al-Aqsa moskee en de Dome of the rock met zijn gouden koepel zijn vanaf hier mooi te zien.

De tweede stop was het Hof der olijven waar veel olijfbomen staan en een kerk met de rots waar Jezus zou hebben gebeden.

Vervolgens gingen we weer naar de Klaagmuur. Dit is ook overdags bijzonder, maar ‘s avonds was de sfeer toch heel anders. Nu waren er ook veel meer toeristen. Er waren nu wel heel veel Bar Mitzvah’s aan de gang. Dus dat is dan overdags wel weer leuk om te zien.

In de stad zelf liepen we over de Via Dolorosa. Dit is de route die Jezus zou hebben afgelegd met het kruis op zijn rug. Deze route eindige dus vanzelfsprekend op de plek van de Heilige graf kerk. Hier is de plek waar het kruis gestaan heeft en tevens de plek van het graf en de wederopstanding.

Hier deden ze wel moeilijker over een korte broek dus moest ik mijn sarong om mijn middel. Toch wel een indrukwekkende plek!

De stad bestaat uit vier wijken. De Islamitische wijk, de Joodse wijk, de Christelijke wijk en de Armeense wijk. Dit gaat hier gewoon allemaal prima samen.

‘s avonds was het meeste gesloten (maandag avond) maar Paul had een kennis hier die zelf een soort discotheek had (Soul). Die opende hij speciaal voor ons. Met wat bier en zelfs karaoke werd het weer best gezellig!

Klaagmuur by night

July 7, 2019 in Israel ⋅ ⛅ 27 °C

Op voorstel van de gids gingen we vanavond een avond tour doen door Jeruzalem. De eerste stop was een mooi uitkijkpunt over de stad.

Daarna gingen we naar de Klaagmuur. Erg bijzonder om hier rond te lopen tussen al die zwaar gelovige joden. Vrijwel allemaal in het zware gekleed en met een hand tegen de muur of zittend in een plastic stoeltje. Sommigen zijn stil maar anderen bidden/roepen hardop. De hele muur zit vol met kleine briefjes met gebeden. Deze worden er 2 x per jaar uit gehaald en vervolgens begraven.Read more

Sightseeing Jeruzalem + Bethlehem

July 7, 2019 in Israel ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag moesten we eerst door de check point om Jeruzalem in te komen. Onze gids stond aan de andere kant van de 10 meter hoge muur.

Deze muur omsluit vrijwel heel Bethlehem omdat daar veel zelfmoord terroristen vandaan kwamen die zich dan in Jeruzalem opbliezen. Met deze muur is het voor Palestijnen een stuk lastiger om Jeruzalem binnen te komen/Bethlehem uit te komen.

De eerste stop was bij de Knesset, het Israëlische parlement. Dit gebouw staat achter een enorme glazen muur, dus echt dichtbij kom je niet.

Het hoofddoel vandaag was het Holocaust museum (Yad Vashem). Uiteraard geen gezellig museum, maar wel erg interessant en boeiend. We liepen eerst langs het monument voor alle gedode kinderen en vervolgens naar het museum zelf. De schatting is dat zo’n 6.000.000 joden tijdens de 2e Wereldoorlog zijn vermoord door Nazi Duitsland. Dit wordt in dit museum erg indrukwekkend in beeld gebracht. Van de kristalnacht tot aan de val van Hitler. Alles komt aan bod.

In de middag kregen we tijdelijk een Palestijnse gids voor een korte rondleiding door Bethlehem. We ging naar de kerk die gebouwd is op de plek waar Jezus geboren zou zijn. Op de plek van de 14-puntige ster. Veel toeristen die allemaal een foto komen maken, het voelde niet echt als een heilige plek. Na nog een korte wandeling hadden we de rest van de middag geen programma.

Bethlehem

July 6, 2019 in Palestine ⋅ ⛅ 24 °C

Bethlehem is A gebied en dus volledig onder Palestijnse controle. Dit houdt ook in dat onze gids hier niet verzekerd is en dat hij dus niet in hetzelfde hotel mag verblijven.

Onderweg reden we nog langs een bedoeïenen dorpje met hutjes van golfplaten en karton.

Zonder de gids gingen we een checkpoint door waar met borden gewaarschuwd werd dat het voor Israëlische mensen niet veilig was. Voor ons is er niks aan de hand en kunnen we gewoon gaan en staan waar we willen.

Het hotel is redelijk basic en het eten ook maar daardoor heb je juist wel meer het gevoel echt in een ander land te zijn.

Na het eten gingen we even een barretje opzoeken en uiteraard was dit zo gevonden. Ondertussen zijn er steeds meer uit de groep die zich bij ons aansluiten. Nu ook een gezin uit België.

Drijven in de Dode Zee

July 6, 2019 in Palestine ⋅ 🌙 29 °C

Er stond nu nog 1 ding op het programma en dat was drijven in de Dode Zee.

Een aantal jaar geleden al aan de Jordanese kant gedaan en afg. januari in Senegal, maar het blijft toch bijzonder!

Het was hier ondertussen 39,8 graden! Dus het water was niet echt ter afkoeling en op het zand kon je absoluut niet zonder slippers stilstaan.
    Na een koude Heineken gingen we weer de bus in. Nu op weg naar Bethlehem.

Masada

July 6, 2019 in Israel ⋅ ☀️ 35 °C

Na een korte nacht vertrokken we voor een lange dag met veel activiteiten. We vertrokken alleen iets later omdat Bart zich had verslapen 😁.

We zitten nu op de Westelijke Jordaan oever. Dit gebied is door Israël gecontroleerd gebied. Er is na het verdrag van Oslo een systeem bedacht van A, B en C gebieden: A is totaal door Palestijnen gecontroleerd gebied, C is totaal door Israël gecontroleerd gebied en B zit er tussen in. De bedoeling van het verdrag was dat alle gebieden geleidelijk A zouden worden. Maar na de moord op Rabin is dat verdrag niet verder uitgevoerd. De Gazastrook ligt aan de andere kant van het land. Hier heeft de extremere Hamas beweging het voor het zeggen en is eigenlijk altijd onrustig. De Westelijke Jordaan oever is relatief veilig gebied.

We reden eerst naar Masada. Hier staan de ruïnes van een kasteel hoog op een berg. Deze ruïnes zijn lopend te bereiken, maar wij gingen met de kabelbaan. Het was rond de 37 graden, dus de trail was ook dicht. Van de ruïnes zelf is niet heel veel over maar sommige delen zijn een stukje gerestaureerd en vanaf boven heb je een geweldig uitzicht over de Dode Zee.

Na een bezoek aan de oase van Ein Gedi met wat kleine watervallen gingen we naar een vreetschuur om te lunchen. Het is de enige plek waar dat kan, dus ze hebben een monopoly waar ze graag gebruik van maken. Zo snel mogelijk de klanten er weer uit was voor hun het doel!

In de voetsporen van Jezus

July 5, 2019 in Syria ⋅ ☀️ 28 °C

Vandaag ging het vooral om het bezoeken van plekken waar Jezus geweest zou zijn. Hij is achteraf overigens 4 jaar eerder geboren dan dat de jaartelling aangeeft, dus in het jaar 4 voor Christus.

‘s ochtends begon de dag met een stukje varen op het meer van Galilee. Een mooi rustig zoet water meer.

Aan de andere kant van het water aangekomen liepen we langs een Kibboets dorpje (gemeenschap van mensen). In het plaatsje Kapernaum bezochten we het huis van Petrus en de synagoge. Vervolgens door de mooie Golan hoogvlakte (officieel bezet gebied, door Israël geannexeerd van Sirie in de 6-daagse oorlog) waarbij we ook de rivier De Jordaan over gingen.

Na een bezoek aan het slachtoffer monument (tot waar de Syrische troepen kwamen tijdens een verrassingsaanval) gingen we lunchen. Tijdens de lunch kregen we St Petrus vis, een soort talapia. Niet heel bijzonder, maar goed te doen.

Tot slot gingen we naar de Witte kerk en de kerk waar het wonder van de wijn en brood vermenigvuldiging plaats vond.

We moesten vanavond in het hotel eten omdat de sabbat (rust dag op zaterdag) al begint als de zon onder gaat op vrijdag. Dus alles is dan dicht, het OV rijdt niet en zelfs El Al vliegt niet. Dit wordt in stand gehouden door een klein groepje orthodoxe joden in de regering. Het werd uiteindelijk een erg gezellige avond met genoeg bier en drank spelletjes (o.a. 30 seconds). Ook twee Belgische vriendinnen waren er vanavond bij (Vanessa en Estee).