traveled in 4 countries Read more

Goodbye Zambia! <3

June 6, 2018 in Zambia ⋅ ☀️ 21 °C

Zo daar zit ik dan op de airport. Over anderhalve uur gaat mijn vliegtuig naar Nairobi en vervolgens vlieg ik via London naar Amsterdam! Wat ging de tijd snel. Lijkt een paar weken geleden dat ik hier aankwam in Zambia en het prachtige land leerden kennen. Hele bijzondere ervaring om 6 maanden op het platteland te leven tussen de Zambianen! Hun cultuur en gebruiken beter te leren kennen en genieten van alles wat Zambia heeft. Nieuwe vriendschappen sluiten en kunnen aanpassen aan een nieuwe omgeving en nu het mijn tweede thuis noemen. De laatste drie dagen hier in Livingstone gingen ook super snel voorbij. Amanda, mijn buurmeisje, stond als verrassing stond op te wachten op de airport toen ik terug kwam uit Kaapstad en 1.5 dag bleef was echt fantastisch. Samen nog lekker gegeten, gechilld, genoten en gelachen! Gisteren nog naar Zimbabwe geweest om die kant van de Falls bekijken en vandaag nog even langs de Falls geweest en daarna geluncht bij royale Livingstone met uitzicht op de Falls een fantastische afsluiting. Een mooie einde aan mijn Zambia avontuur. Één ding weet ik wel en dat is dat ik zeker hier terug ga komen!! Tot snel Zambia!! <3Read more

Kaap de goede hoop

May 30, 2018 in South Africa ⋅ ⛅ 14 °C

Vandaag heb ik een hele leuke tour gedaan naar Kaap de goede hoop. Echt zo'n toeristisch tourtje haha. We waren begonnen in Houtbay waar we een boottocht hebben gedaan naar een eiland met zeehonden. De zee was best wel ruw. Dus het was soort van een achtbaan, wat wel erg leuk was. Daarna zijn we naar Simon's town gegaan want daar zijn pinguïns. Super leuk! Hier heb ik me heel goed vermaakt want wat zijn pinguïns super leuke dieren, misschien wel naast de giraffe mijn lievelingsdier geworden. Dit zijn trouwens pinguïns die in het wild leven. Vervolgens hebben we lekker geluncht in het nationale park bij kaap de goede hoop. Daarna hebben we twee wandelen gemaakt. Naar de vuurtoren en naar het strandje waar het bord staat dat ik op het meest zuid westelijke punt van Afrika heb gestaan, jaja. Op het laatst hebben we nog in het natuur gebied gefietst en ondertussen nog wat wild life gespot. Struisvogel en een hertachtige. S'avonds ben ik nog met een aantal uiteten geweest en heb ik wild gegeten en idd struisvogels, wat erg lekker is! Een hele geslaagde dag!Read more

Rond toeren door Kaapstad en omgeving

May 29, 2018 in South Africa ⋅ 🌙 11 °C

Vandaag heb ik zo'n typisch hop on hop off bus genomen om Kaapstad en haar omgeving te bekijken. Ben begonnen met de botanische tuinen in Kirstenbosch wat erg mooi was en daar na naar Houtbay gegaan om lekker vis te eten. En vervolgens een mooie rit langs de kust en een korte stop in Camps bay! Heel erg nice en gelukkig was het ook heerlijk weer!

Het grappige hier is dat er veel straatnamen maar ook plekken Nederlandse namen hebben. Echt heel gek eigenlijk. Voorbeeld van een aantal wegen zijn: buitenkant, strand street, loop street ect.

Tafelberg en Lions head beklimmen

May 26, 2018 in South Africa ⋅ 🌙 12 °C

De afgelopen twee dagen was het super lekker weer (20 graden en lekker zonnetje), na twee dagen vooral regen was dit wel erg nice. Ben snel gewend aan deze temperaturen. En op zaterdagochtend kon ik de tafelberg zien dus dacht ik hup lekker beklimmen die berg, nu kan het. Ik heb het makkelijke pad genomen, maar niet minder mooi. Heb er zelf 1.5 uur overgedaan. Voor het eerst een pad sneller gelopen dan de tijd die ervoor staat (2 uur). En het was echt super mooi. Het uitzicht over Kaapstad was prachtig! Bovenop was het een stuk drukker en heb rondje gelopen en daarna naar het hoogste punt van de tafelberg gelopen. Vanaf toen werd het erg mistig, maar dat was niet erg. Ik ben met de kabelbaan terug gegaan wat ook een beleving was! Zaterdag (vandaag) heb ik Lions head bekommen. Het is een heuvel die iets van 300m lager is dan de tafelberg. Op het einde moest je echt klimmen wat heel leuk was! En ik heb genoten van het mooie uitzicht!!Read more

Kaapstad en mijn culture shock!!

May 24, 2018 in South Africa ⋅ ⛅ 14 °C

Mijn eerste anderhalve dag in Kaapstad was het een beetje regenachtige en bewolkt. Hierdoor zag ik de tafelberg niet helemaal, wat het wel mysterieus maakte! Woensdag toen ik aankwam heb ik het vooral rustig aan gedaan. Donderdag (vandaag) heb ik de stad verkend en rondgelopen. En ik heb vandaag echt een culture shock gehad, haha. Kaapstad voelt heel Engels aan met wat Franse tintjes en de waterfront voelt een beetje Zwitsers aan. Heel Westers dus en dat had ik niet helemaal verwacht. Ik was vooral verbaasd om de vele klinkerwegen, echt niet verwacht om dat hier in AFRIKA te zien. Haha. Daarnaast was ik ook verbaasd om de vele dure sportwagens. Niet dat ze in Zambia geen dure auto's hebben maar dat zijn allemaal terrein wagens en dit waren sportwagens. Dus de hele ochtend heb ik heel verbaasd rondgelopen. Heel gek gevoel was dat maar wel grappig. Ik ben erg benieuwd of ik nog een culture shock ga krijgen in NL. Maar opzich ben ik hier wel aan wat luxere dingen gewend zoals vers gebakken bruine broodjes, bakkers, haha, gewoon normale dingen in Nederland.
    Ohja en toen ik wegvloog van Livingstone naar Kaapstad heeft het vliegtuig twee rondjes om de falls gevlogen. Echt heel gaaf om het zo uit de lucht nog een keer zien! Echt een cadeautje!!

Goodbye Macha

May 21, 2018 in Zambia ⋅ 🌙 18 °C

Vandaag is mijn laatste dag in Macha. Ik had om 11 uur mijn presentatie om mijn onderzoek te presenteren aan iedereen van het lab die wilde komen. En dus waren er een man of 20 gekomen om naar mijn presentatie te luisteren en achter te komen wat ik de afgelopen 6 maanden had gedaan. Vanochtend eerst heb ik wat dingen opgeruimd in mijn kamer. Koffers pakken was ik nog niet aan begonnen. Nog mijn presentatie geoefend en ik had gisteren (zondag) twee taarten gebakt een echte Hollandse appeltaart en een bananencake voor de half elf thee pauze. Ik had nog om 10 uur een meeting met Jenny mijn supervisor of de afronding van mijn verslag enzo. Mijn presentatie ging er goed. De audience was heel erg gemengd. Mensen met academische achtergrond en mensen die net een middelbare schooldiploma hadden gehaald. Dus aan mij de taak om het zo duidelijk uit te leggen maar wel met genoeg diepgang. Ik vond het erg goed gaan! Daarna ben ik naar huis gegaan om mijn keuken op te ruimen en uitsorteren, ik had nog best wel wat voedsel over. Om 15.00 had ik nog een meeting met Jenny voor evalueren en feedback van mijn presentatie. Cijfer heb ik niet maar ze vond het wel goed gaan dus jeej. Daarna begon het afscheid op mijn stage. Was toch wel erg gehecht geraakt aan veel mensen daar. Ik had trouwens vorige week ook nog een lunch met een man of 12 georganiseerd. Ik ben naar huis gegaan om mijn huis verder op te ruimen en daarna naar Chris en Marlys waar Marlys een last minute erg gezellig en leuk dinnertje had georganiseerd met Amanda, Christy en Sarah. Wat erg gezellig en lekker was en een hele mooie afsluiting van mijn tijd in Macha. Morgenochtend ga ik vroeg op staan en gewoon alles inpakken en dan rond half tien richting Livingstone! Wel heel gek om deze plek te verlaten met de gedachte dat ik binnenkort niet terug kom. Heb heel erg het gevoel dat ik een vakantie heb en over twee weken terug ben. Laat iig zien dat ik me thuis heb gevoeld.Read more

Wandeling naar de berg en watertoren

May 20, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 18 °C

De goodbyes zijn nu in volle gang. Maandag 21 mei geef ik mijn eindpresentatie en dinsdag vertrek ik naar Livingstone en dan ga ik woensdag naar Kaapstad voor 10 dagen. Tijdens het hardlopen liepen we een aantal keer naar 'de mountain' toe. Een mooie heuvel en waar we dan een rondje omheen rende. Chris had wel eens verteld dat hij hem ook beklommen had en dus had ik voorgesteld om met een aantal de heuvel te gaan beklimmen als een soort van afscheid. En dat hebben we zaterdag gedaan. Met Chris en 5 meiden en ik. Het was ongeveer 5km afstand. Dus we hebben in totaal ongeveer 3.5 uur over gedaan. Was heel gaaf om rustig door het gebied te lopen en ook gewoon heel gezellig. Op zondagmiddag heb ik ook met een aantal de watertoren weer beklommen. Ik wilde graag nog een keertje beklimmen en genieten van een mooie zonsondergang en het was echt perfect! Heel nice! Een mooi manier om mijn laatste weekend in Macha door te brengen!Read more

Macha Half Marathon!!

May 12, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 18 °C

Jaaaa vandaag was het zover! De Macha half marathon! 21,1 km of 13.1 miles (Chris is Amerikaanse dus hij zegt alles in miles en onderhand ben ik er gewend aan geraakt). Ik ben sinds december hier aan het hardlopen met Chris. Sinds maart, na mijn vakantie break toen Malou en Steven op bezoek kwamen, ben ik meer serieus gaan trainen en toen bedachten dat de halve marathon een mooi doel ging worden. Begin april kwam er een trainingsschema te pas en werd het vier keer per week serieus trainen. Door de week maximaal 8km en op zaterdag opgebouwd tot 16km. Hiervoor rende we 3x per week (dinsdag, donderdag en zaterdag). Door de week 5km en in het weekend 8km. Het hardlopen ging meestal wel erg goed. Onze laatste lange run voor de halve marathon op zaterdag 5 mei hadden we 10 miles gelopen (16km) en toen had ik het gevoel dat het me ging lukken. Vandaag was het dus zover. We verzamelde om kwart voor zeven s'ochtends, omdat het anders over dag te heet ging worden en ik wist van mezelf dat als het boven de 30 graden wordt dat ik het erg lastig ging krijgen van de hitte. En deze dagen was het opeens erg warm geworden makkelijk boven de 30 graden overdag. Ohja het is geen officiële race, maar met Chris, Eric en Carolyn (een Amerikaanse vollenteer die in de buurt van Macha woont), maar alsnog super leuk omdat het in een supere mooie omgeving is. Om zeven uur was het startschot en begonnen we. Begin was een rondje in de MRT campus en daarna begon het echt werk. Ik had ongeveer het hele parcours gerend maar in verschillende keren. Het ging erg lekker in het begin, naja tot 16km. Ging echt vanzelf, bizar eigenlijk. Bij 10 miles hadden we een drink en gel stop voor extra energie. Daarna moest ik er echt inkomen en was het een stuk zwaarder geworden. Gelukkig kende ik de laatste 5km heel goed dus wist ik precies hoe ik terug moest en kon ik mooi op mijn eigen tempo terug. Na 2 uur en 10 mooi minuten ben ik gefinished als derde van de vier, haha. Was echt een goed gevoel, maar ik was ook echt op. De hele dag ben ik moe geweest. Daarna hadden we met z'n allen een heerlijk Amerikaans ontbijt en s'avonds een feestmaal! Heerlijk! En een mooie afsluiting van de dag! Ik wil nog zeker een keer een officiële halve marathon lopen.Read more

Dag van de Arbeid + het weer in Zambia

May 1, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag is het dag van de arbeid en dat betekend in Zambia een nationale feestdag! Jeeeeh! Alsof we er niet genoeg hebben, haha, elke maand hebben ze er wel minstens 1 gemiddeld. Vanochtend heb ik het rustig aan gedaan en aan het einde van de middag ben ik met Amanda, Sarah en Christy naar de dam gegaan voor een mooie zonsondergang en een lekker picknick. Iedereen had wat lekkers gemaakt en de zonsondergang was prachtig! Het was heerlijk en een perfect manier om een nationale feestdag te spenderen! Het weer wordt dat iets frisser en savonds moet je nu meestal wel een vest aandoen, omdat we nu langzaam naar de droge koude seizoen gaan. Hier hebben ze drie seizoen: regentijd (november-april), droog koud (april-september) en droog heet (september-november). En met het toppunt van oktober waarbij het echt wel makkelijke elke dag boven de 40 graden is. Iedereen heeft het hier over. De laatste echt regen was hier eind maart/begin april. Waarbij begin april een paar dagen echt koud was (rond de 20 graden, haha ja ik ben echt aan 30 graden gewend) en voor de rest was april heel aangenaam, ik denk elke dag tussen 25 en 30 graden. Je merkt dat de wind wat frisser wordt en langzaam wordt het steeds een beetje kouder. In juni en juli is het koudst. Ben ik mooi op tijd weg, haha!Read more

World Malaria Day

April 25, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag was het world malaria day! Mijn stage bedrijf had een bijeenkomst georganiseerd! Het was in Macha central, niet ver van de labs vandaan. We verzamelende in de ochtend vroeg maar we moesten even wachten op transport. Daar in de community hall was het. Eerst zouden we een walking march houden en daarna was binnen de ceremonie met praatjes van belangrijke mensen zoals de district commissionair en chief en nog wat mensen en ondertussen al entertainment toneelstukjes van een drama groep. Daarna hadden wij buiten twee partytenten staan om te laten zien wat we allemaal doen. En tot slot een lunch. De belangrijke mensen moesten uit Choma komen (1.5 uur rijden) en onderweg was iemand wat vergeten dus reden ze weer terug. Waardoor we twee uur op ze gewacht hebben. Dat was best lang. Daarna ging het programma vrij snel en uiteindelijk rond drie uur hadden we lunch. Ik was wel uitgehongerd haha. De ceremonie was erg interessant en leuk om te zien dat het ook in de community leeft.Read more