2021 Denemarken

July - August 2021
A 41-day adventure by Astrid Read more

19-7 Blåhoj

July 19, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Gisteren drong het opeens tot me door. Als mensen geen 1,5 m afstand houden is dat hún probleem. Ik ben ingeënt! Ha!
    Grijs en kouwig,ontbeten met trui en dons en lange broek. Vannacht zelfs 5 druppels regen.
    Ik vind de noordzeeroute eigenlijk niet zo leuk, je rijdt aldoor onder de dijk. En wind tegen. En het Viking festival is 1 weekend eerder dan ik dacht zie ik nu. Als ik er nu naar toe rijd zou ik het moeten kunnen halen.
    Zo gezegd zo gedaan. Moet ik toch nog een heel stuk noord tegen de wind in. En tot Sig is het aldoor langs een drukke weg. En dan rijd je langs zo'n stomme weg, liggen er nog geen blikjes ook. Boeh! Wel een goed idee om noord-oost te gaan. Ik kan nu 19 rijden met weinig moeite ipv 13 terwijl ik plat op mijn stuurtas lig en me een hoedje trap. Het leuke van fietsen is, dat dan de afstanden opeens heel anders worden.
    Ik moet een stukje met een andere route mee zeggen de bordjes. Daardoor kom ik wel langs een hunebed zegt een ander bordje. Alleen dat zie ik niet. Jammer. En dan voorbij Grindsted: oude spoorbaan, prachtig. Normaal fietsbaar schelpenpaadje. Ik hoef nu maar 3 km want daar is de minicamping. Net een beetje te dichtbij voor het schema, maar de volgende is wel ver. Heb ik alleen vergeten in de app te kijken. Het geval is allang opgeheven. In de app staat echter een shelter langs die spoorbaan. Doen we. Ik blijf genieten van de mooie route, ondanks dat ik nu wel moe word. In een dorpje nog zoeken naar een andere shelter, niet gevonden. Dus door. Ook niet te vinden maar nu ga ik vragen. Het is zes uur. Gelukkig door het missen wel een wc en water gevonden. Het gebouw is dít jaar geopend! Bij de shelter (100 m. terug) is verder niets. Het was wel goed voor het schema: 91 km.

20-7 Sønderskov (dus eigenlijk nergens)

July 20, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

De route blijft een spoorbaan, leuk, beetje rul weer. Ik zie een ree met jong! Bij Brande loopt de route anders dan op mijn kaart, ik kies voor route volgen en mis dus Brande. Dan nu maar ff pauze en straks koffie in Ejstrupholm. Hahahaha. Daar is de slager, de kledingzaak, de bank etc tot 13.30 dicht. Geeft niet, er is toch geen café of supermarkt. Ik had alleen 3 keer naar de kapper gekund.
    Uiteindelijk scoor ik na mijn lunch op een bankje in brandnetels, bij een Kobmans een ijsje. Fiets nog even door, ís er toch een leuk restaurant in het oude station van Vrads. Heb ik daar op een bankje mijn ijsje gegeten.
    En dan alweer een spoorbaan, maar nu asfalt. En aangezien het hier een stuk meer heuvelt vind ik het een goed idee. Alleen worden de dijken opzij steeds hoger, waardoor ik steeds minder zie helaas. En het begon zo mooi.
    Vlak na Them passeer ik een shelter. Maar de wc zit op slot en ik wil eigenlijk Wifi en een camping. Dus na boodschappen in Virklund rechtsaf naar die zo mooi aan het meer gelegen camping. Vol. Terwijl de tentplaatsen niet eens nummers hebben. Een vriendelijke kampeerder weet gelukkig het paadje naar... inderdaad de shelter. Heb ik eerst op de camping zitten Wifiën en heb daar 6 liter water getapt. Het pad is helaas een echt voetpad, wat na de eerste shelter, waar al een grote groep staat, verwordt tot een modderbad. Ik kom er toch. En eerlijk gezegd sta ik nu veel leuker dan op die hutje-mutje camping.
    Er zijn alleen picknickbanken en afvalbakken verder niks, zelfs geen droge plee. Later komen er nog 2 kanovaarders staan. 64 km

21-7 Ajstrup Strand

July 21, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 14 °C

Hier hebben meer mensen gekampeerd constateer ik vanochtend. Overal liggen wc papiertjes. Hopen dat ik nergens in ga staan. Ik doe een bergje dode bladeren over dat van mij. Mijn wc papier heb ik in een plastic zakje en gooi ik meteen weg.
    En soms lukt iets wél.
    Maar dan de route. En ik doe het zelf! Begin gaat nog al is het steil en rul. Ik kom langs hetzelfde klooster als de vorige keer. Toen was het dicht. Ik ga er in. En vind er eigenlijk niet heel veel aan.
    Ik besluit tot bovenlangs het meer ri Skandeborg want de vorige keer ging ik onderlangs. Dat had ik toen echt beter bekeken. Wát een ellendig drukke weg, met leuningen bij de aparte fietsstoplichten, waar een bord onder staat "bedankt dat je fietst". Ja, ik snap wel waar die leuningen voor zijn, als je nou ook nog een keer groen kreeg..... Ik negeer de rest. Auto's groen? Niemand rechtsaf? Astrid ook door. Doei.
    Pas na Storring wordt het weer rustig, en steil en rul onverhard ja. Gelukkig duurt onverhard maar een paar kilometer, maar dan wordt het weer druk. Zucht.
    Niet naar Hov, ik ben er klaar mee. Eerste camping is FKK, daar heb ik nu geen zin in. En de tweede daar sta ik nou, ik was al blij dat ze plaats hadden met dat Vikingfestival. Knettergroot en ik zoek me de blubber naar een stopcontact. Gelukkig wel gevonden. Want als ik 3 nachten moet blijven kan ik niet fietsend opladen. En vandaag met al dat geduw is ook al niet zo gelukt en de Waja Waka heeft het ook zwaar met al geen zon.
    Tent opzetten duurt eindeloos omdat ik steeds naar een jonge winterkoning moet kijken die gevoerd wordt. Wát gaaf.
    Effe kijken hoe laat het festival vrijdag begint. Nou. Niet. Het is geannuleerd. Had ik thuis al kunnen zien, maar toen kwam die site niet naar voren. Zucht. Ik moet eigenlijk ook wel lachen. Ik vond het leuk om een doel te hebben met fietsen en nu hoef ik geen 3 nachten te blijven.
    Ik had mezelf een wasmachine beloofd. Kan ik niet vinden. Douches zijn inbegrepen, dus ik sta de helft van de meuk maar weer onder de douche te wassen. Doe ik morgen de andere helft. Ze hebben wel een hele leuke kinderafdeling.
    Ga ik mezelf lekker trakteren op een halve kip en friet. Had ik alleen telefonisch moeten bestellen om half 4, nu ben ik om 8 uur de eerste. Nou laat maar.
    Ga ik morgen naar Moesgård museum en dan terug naar de westkust voor zandbeelden.
    Ik denk wel dat ik een andere route neem😊.
    Ik heb expres niet zo veel gekookt, mag ik zo nog chips😉

22-7 Ajstrup Strand: Moesgård museum

July 22, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 23 °C

Nog eens omdraaien, ontbijt, was, puzzeltje en om 10 uur ri museum. Fietsroute door het bos vlak langs zee. Onverhard, met 10%tjes, maar zonder bepakking is dat toch minder erg. Ik doe een uur over 9 km. Ik kom nog langs een prachtige oude watermolen.
    Het museum heeft het mooiste veenlijk, die ik nog bijna niet kan vinden en tentoonstellingen over prehistorie, neanderthalers, Vikingen. Het is mooi, maar ik mis wat verbinding; ijzertijd is tot 800 en dan is er een grote strijd met ??? En dan is het opeens Vikingtijd. Huh? En de meeste uitlegfilmpjes duren echt te lang. Ik zie bijna niemand die ze kijkt.
    Maar al met al breng ik er 4 uur door, met een korte pauze met een deftig broodje. Wel raar, overal toppie Engels, behálve in het restaurant. Gelukkig weet ik wat laks is.
    Dan doe ik buiten nog een stukje historische route. Maar alles is nagemaakt of opnieuw op gebouwd en ik snap de summiere Engelse uitleg niet. En ik ben bekaf. Dus retour camping en dan een klein stukje door voor een winkel. Da's natuurlijk verder dan ik dacht. Huh, da's afhaal pizza en vis en de vis spreekt me niet aan. Ik wilde magnetron maaltijd en bier☹️. Dan maar bier op de camping. Gelukkig was het broodje eigenlijk een hele maaltijd, doe ik nu brood.
    Beetje zonde van de extra kilometers.

23-7 Hammel

July 23, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

Ik ben gezakt voor mijn eerste en enige haarspeldbocht ☹️. Nou had ik de binnenbocht en was hij 18%, maar toch jammer.
    Ik mik op een mini camping. Niet zo heel ver weg, maar ik ga hele stukken route-loos, dus dat zal wel gedoe worden. Niet dus, alles in 1 keer goed, sommige twijfelmomenten worden spontaan opgelost omdat er maar 1 echte weg is, dan die maar. Ennuh, leuker dan de fietsroute van eergisteren. Ik krijg nog even een hartverzakking bij een fietspad langs de weg. Maar dat was weer fietsroute. En ik heb maar 4 auto's gezien daar.
    Net als de meestal dagen deze week, start de dag grauw en breekt na de lunch de zon door. Het heuvelt behoorlijk, maar steile of minder leuke stukken worden ruimschoots goed gemaakt door veel blikjes.
    Ik doe boodschappen in Hørning. Ik vertrouw die boodschappenmandjes op de kaart niet meer. Alles lukt, zelfs crème voor mijn voetschimmel, alleen koffie met iets lekkers niet. Dat lukt al dagen niet. Goed voor de lijn.
    Het boodschappenmandje bij Voldby heeft inderdaad alleen drank. Haha.
    Op de camping is niemand (goh, het is ook half 3), maar telefonisch wordt uitgelegd waar ik kan staan en waar de wc is. En nou maar hopen dat ik het goed begrepen heb, want het is nu 19.00 en er is nog steeds niemand. Ik sta aan een beekje, maar dat klatert niet zoals beloofd. Ik hoor de hele drukke weg behoorlijk, maar toch voelt het plekje rustig. Ik haal bij de benzinepomp aan de overkant bier en rumkogels (niet zo lekker) en 's avonds een hotdog. Eet ik zo nog een eigengemaakt smørebrød met veel tomaten.
    Om kwart over 8 hoor ik een grasmaaier. Ik ga vragen. Ik kan douchen, ze hebben de geiser aan gezet voor me! Hij wil er niets voor hebben. Zelfs mijn rumkogels wil hij niet aannemen. Had ik nou maar klompjes bij me. Wat lief.

24-7 Havredal

July 24, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 25 °C

Wat gisteren zo goed ging, gaat nu een stuk minder. Mijn fietspad komt uit op een provinciale weg, maar dat duurt maar even. Ik kom zeer genoeglijk tot vlak bij Gjern. Ik verbaas me al dat ik richting rivier moet klimmen. Scheelt een stuk als je de goede kant uit gaat. Het bord Hammel is toch wel een hele duidelijke aanwijzing dat er iets niet goed gaat. Ik ga terug. Maar weer lukt het niet in Gjern, ondanks navigatie aan. Via een holder-de-bolder-pad uiteindelijk eindelijk op fietsroute 29 maar daar moet ik dan meteen weer af. Ik ook route 30 noord op, alleen dat blijkt hem niet te zijn, maar een jaagpad langs de rivier. Er ligt een prachtig restaurant waar ik om tien voor 11 ben. Beetje laat voor koffie, maar hup.
    Dicht. Gaat pas om 11.30 open☹️. Ik besluit tot stukje jaagpad en dan linksaf ri fietsroute. Alleen zijn die paadjes onbegaanbaar. Het blijft dus jaagpad, prachtig en dan toch zorgen blijven maken: kom ik straks wel ergens uit of moet ik terug? 10 km door de middle of nowhere, heel gaaf. En het komt goed, alleen wel oostelijker dan gepland, dat levert een stukje provinciale weg op. Toch een goede deal.
    Dan weer een stuk prima route naar Vinderslev waar ik de supermarkt niet zie. En ik sjouw rond met 8 gevonden flesjes. Inleveren lukt in Thorning. Ik koop er weer een biertje voor, of de eieren. Ondertussen wordt het knetter benauwd en ik besluit tot kortste weg naar "camping" in Havredal. Is het eerste stuk een fietspad😊. Daarna drukke weg, maar dat kan niet anders want de school waar ik nu sta ligt er aan. Ik zie eerst niet of ik goed ben. Wil net gaan bellen, komt er iemand aan in de auto die me alles wijst. Ik zet mijn tent op omdat de buitentent wel héél erg nat was vanochtend. Misschien toch niet zo slim. Er is slecht weer voorspeld voor maandag zei de campingmeneer gisteren. Maar aan de vlagen, de wolken en de benauwdheid te voelen kan het best vannacht al losbarsten. Ik kan douchen, deftig vind ik dat. Er is zelfs stroom.

25-7 Sevel

July 25, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 22 °C

Geen spat vannacht, ik ontbijt in een waterig zonnetje. De weg die ik uitgezocht had zie ik niet, of 5 keer, maar de oranje weg waar ik op terecht kom is op zondagochtend heel goed te doen. Hoogtelijntje en wind mee (HA) helpt ook. Ff zoeken naar de goede weg vanwege de Deense logica: je geeft de 21 wél aan, maar de 25 op dezelfde kruising niet, want die gaat rechtdoor. Maar het is práchtig, ik blijf wind mee houden. Dat is handig want dan waait de regen niet zo in mijn ogen. En het stomme: ik geniet gewoon mateloos van het fietsen! Banaantje in een bushokje, levert me nog een blikje op ook. Ik besluit tot de dichtstbijzijnde camping op de route. En dan wordt het droog! Afslag naar een kloosterruïne. Die lijkt mij (na 2 km fietsen) op de parkeerplaats wat ver wandelen, maar er is ook een korte wandeling, geschikt voor gehandicapten. Doe ik die. Hartstikke leuk. Oh ja, dát vind ik het leuke aan fietsen: dat ik niet aldoor fiets. Lunch aan de picknicktafel bij de parkeerplaats. Daar nog een tijd staan kletsen met een vrouw die in Utrecht was wezen kijken hoe wij met prostitutie omgaan. Denemarken loopt achter vindt ze. Het begint weer heel raar te waaien, dus ik neem afscheid en stort me naar de camping. Het is pas kwart over 1, maar de volgende is weer zo'n end. En mijn kont deed gisteren weer goed zeer. Ik vind het wel best. Sinds ik mijn stuur ook bijgesteld heb, doen mijn schouders en nek uit geen pijn meer.
    Wát een goed besluit! De leukste camping ever. Zó vredig. En dan staat er bijna niemand. Ik snap er niks van. De receptie is eigenlijk dicht tot 3 uur, maar gelukkig stopt er ook een caravan en komt er iemand. Die geeft mij ook een blaadje met wandelingen. Loop ik toch even later een prachtige wandeling, die helaas totaal niet fotogeniek is. De "gorge" is gewoon iets te breed en te dicht begroeid. Ook nog een vleermuis gezien. Geweldig. Krijg hem ondanks 20 pogingen niet op de foto.
    En nu ben ik in afwachting van het noodweer. Sta speciaal tussen allemaal heggen. Het is bijna strakblauw, maar wel van die rare windstoten. Nou ja, we gaan het zien, ik kan altijd nog naar het zwembadje. Ik blijf i.i.g morgen ook, het is hier zo zalig. Ik heb niet eens gevraagd wat het kost!

26-7 Sevel, geopark wandelingen

July 26, 2021 in Denmark ⋅ 🌧 24 °C

Het noodweer komt wat later, nu van maandag op dinsdag. Ik besluit tot wandelen. Eerst klein stukje fietsen. Eerst de wandeling langs de "dead ice holes". Bij het terugtrekken van de gletsjer bleven soms dikke brokken ijs achter, die dan een gat achterlieten. Zo zijn al die meren hier ontstaan. Er zijn ook droge gaten. Mooie wandeling weer. Als ik boven op de vlakte sta, gaat het wel erg rommelen. Dus beetje snel i.i.g. weer iets omlaag en tussen de bomen. Er gebeurt niets en het rommelen stopt ook weer. Dus toch ook maar aan de andere kant van de weg naar de ruïne van het klooster. Rommelt ook wel wat, maar niet zo erg. Op het verste punt een bui. Het blijft zó warm, dat ik mijn regenjas omgang als een soort cape, vooral om rugzakje en fototoestel droog te houden. Mijn afritsbroek wordt kledder, maar eigenlijk wel lekker. En hij is ook zo weer droog. Fijn ding.