Rondje Oost Nederland

A 19-day adventure by Astrid Read more
  • 569kilometers

Van Utrecht naar Zaltbommel

July 23, 2020 in the Netherlands ⋅ ☁️ 21 °C

Wát een gestress van te voren met die corona handel. Bij heel veel campings moet je van te voren reserveren en dan vind ik het al niet meer leuk. Natuurcampings hebben hun trekkers veldjes gesloten. Scheelt weer lid worden. SVR en VeKaBo schijnt wel te kunnen. Dus ik mik op de SVR Waardenburg, als dat niet lukt kan ik bij Riet in de tuin, gelukkig blijft mijn tent staan zonder haringen.
    Ik had vanochtend nog willen werken maar er was bijna niets te doen. Ook goed, heb ik nog VeKaBo campings op de eerste 3 kaarten zitten tekenen. SVR staat er al, heb ik van de week gedaan.
    Afscheid van een collega op het Stadskantoor. Ook raar zo stil, daarna nog thuis allemaal van die dingen die ik vergeten was (tuin water) nog een lapje over de vloer, planten naar beneden etc. etc. Maar om 12.10 rijd ik dan eindelijk weg. Langs het A'dam-Rijnkanaal Ri Houten. Ik ben er niet van overtuigd dat het nou veel korter is dan via Merwedekanaal.
    Verder loopt alles soepel en JA ik mag staan! Tof. Riet heeft een zalige ovenschotel gemaakt. Ze kan er nog 3 dagen van eten! Altijd fijn om haar te zien en te kletsen bij een borrelhapje. 20.15 terug gegaan, Ik ben afgedraaid. Kan ik nog even douchen hoop ik. Er mogen maar 2 mensen tegelijk in het toiletgebouw namelijk.
    Lukt ook, mag wifi hotspot lenen dus nieuwe trip aanmaken lukt ook. Geen foto's. Had ik geen tijd voor vandaag. En geen zin. 61,3 + 8

24-7 Waardenburg - Bredelaar

July 24, 2020 in the Netherlands ⋅ ☀️ 23 °C

Vroeg wakker, na het ontbijt nog ff staan kletsen met andere fietsers, 8.10 rijd ik weg. Toch maar weer de brug over en aan de zuidkant van de Waal. Is inderdaad vooral fietspad en blijkt regentechnisch ook handig, al werkt het niet helemaal. Ik schuil voor 1 wolkbreuk onder een viaduct, ik was niet de enige, ook wel weer gezellig. Ik ben nog niet "los". Veel met het doel bezig. Nou valt het fietsen me ook zwaar. Zal ook iets met mijn gewicht te maken hebben.😒. En ik had nog wel vooral wind mee.
    Wel veel info bordjes gelezen onderweg. Het lekkerst fietste het eigenlijk met mijn regenjas aan, dan wil ik niet te hard zweten. En dus fietste ik relaxed maar maakte uiteindelijk meer vaart. Raar hoor.
    De camping staat van geen meter aangegeven. Ik krijg een hartverzakking. Ik ben echt moe en veel is er verder niet in de buurt. Hij is er toch en ik mag er alweer staan. Minder corona regels hier, eigenlijk ook raar, maar wel fijn. De tent staat precies voor de volgende bui, hij lekt niet, maar als je hem open ritst komt er wel veel water binnen. Ff kijken of ik daar iets op kan verzinnen. En dit typ ik nu in de brandende zon. Ook lekker, want ik had een biertje. 74,3 km

25-7 Bredelaar-Vierakker

July 25, 2020 in the Netherlands ⋅ 🌧 21 °C

Redelijk vroeg wakker en nog een tijd bij het geiten melken staan kijken. Ze melken er 1800( !). Ik had gisteravond nog langer staan kijken.
    En dan toch om half 9 wegrijden. Dat zware fietsen Is al een stuk minder. Nee, mijn conditie is niet opeens weer top, nee ik voel me niet opeens tien jaar jonger.
    Nee: ik heb mijn banden opgepompt!
    Rund. Ik reed achter op 1 bar bleek (nu 4) en voor op 2. En verder niets gemerkt, stoeprandjes, veeroosters. Met een andere fiets had ik al 10 keer op de velg gebotst en waarschijnlijk ook al een snakebite-lek gereden. Maar nu niets gemerkt, nou ja, dat zware fietsen dus. 1 bar, bizar!
    Dus Anton en Anja haal ik makkelijk, ik heb ook nog een stevige bries pal in de rug, en daar heb ik nu wél plezier van. Dus ik ben er al om half 2, veel eerder dan gepland, maar wel handig want dan breekt de grootste bui los. Casper en Anton zijn iets ingewikkelds aan het doen met kabels en leidingen in de grond. Casper glundert helemaal en is niet te stoppen. Hij gaat volgend jaar al naar de middelbare school! Hij heeft ook zelf een hut gebouwd, mét elektriciteit! Doet ie allemaal zelf. Knap hoor. Lekker bijgepraat ook. Anja haalt chinees, ook lekker. Tent achterin de tuin. 54,6 km.

26-7 Vierakker - Exel

July 26, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Het weerbericht is heel betrouwbaar, alleen het kan geen klok kijken. Het onweer van 5 uur vannacht komt nl om 11 uur, als ik samen met Anja en Anton een prachtige wandeling maak over Hackfort. Gelukkig kunnen we schuilen. En we hadden vlak daarvoor nog in de brandende zon koffie gedronken. Casper was voor zijn chocolademelk met slagroom en cake speciaal ook gekomen, op de fiets.
    En verder is het gewoon veel beter dan voorspeld. Om na tweeën fiets ik weg. Ik had 's ochtends al geprobeerd Freek te bellen, maar krijg steeds in gesprek.
    Ik fiets vervolgens op mijn 4 bar bijna alleen maar onverhard. Bevalt erg goed. Prachtig mooi daar. Freek en Ellen zijn er alleen niet, sta ik daar met mijn in Lochem gekochte fles wijn. De schapen lopen er wel. Maar ik weet niet zeker of ze nog gemolken worden. Dus ik vertrek toch maar naar de dichtstbijzijnde VeKaBo camping. Weer geen probleem om daar een nachtje te staan. Fijn. 30,7 km.

27-7: Exel - Meer

July 27, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 23 °C

Best laat wakker (kwart over 7), ik rijd ook pas om 9 uur weg. Ik heb met Karin afgesproken op de Holterberg voor koffie. Alles is dicht want het is maandag. Dat vind ik zó onlogisch, dat spreek je dan toch af met zijn drieën? Maar goed, we zouden toch al naar Karin, want ik wil haar nieuwe flat graag zien. Leuk hoor. We lunchen samen en dan fietst ze nog een stuk mee naar Den Ham. Ik wil daar vlakbij op een camping want die ligt zo mooi is the middle of nowhere. Die hierna komen liggen allemaal aan een drukke weg. Het is weer gezellig met Karin, we kletsen lekker bij. En de paar spatten regen geven niet en de echte bui staan we net bij een pipowagen met houten kadootjes. Prima. We houden redelijk angstvallig anderhalve meter afstand. Ik met al die campings, en zij in de zorg.
    In Den Ham splitsen we, ik doe wat boodschappen, zij fietst naar huis.
    Om 4 uur ben ik op de camping. Wil nog gaan wandelen, maar het gaat voornamelijk over weggetjes die ik gefietst heb en de kortste afstand is 4 km en dat is me te ver. Dus ik retour tent: , buitje. Nanananana!
    Vervolgens ben ik zoet met VeKaBo campings intekenen op de volgende kaart. Mijn zorgvuldig geplakte boeklon plakt daar niet meer helaas, dus dat wordt héél voorzichtig gebruiken anders heb ik straks 4 kwart kaarten☹️ Gaat de motormaaier ook nog aan. Ik besluit er om te lachen. Hij gaat ook heel snel weer uit gelukkig. 57,2 km.

28-7 Meer- Oude Willem

July 28, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Het eerste wat ik doe als ik terug kom van plassen is alle natte was weer overal aan hangen. Gaspit met warm water voor koffie en oats, en alle was weer naar binnen😣. Nou ja, moet ik maar niet zo achterlijk vroeg opstaan. Om 7 is het weer droog. Tent wel zeik natuurlijk, maar hij schut heel goed uit! Dat komt natuurlijk omdat deze wél waterdicht is.
    Prachtige tocht over vooral fietspaden. Had ik ook wel zo uitgezocht. Veel "recreatieve" routes gaan hier hele stukken langs een provinciale weg. Maar ik fiets heerlijk. Ruinerwold, Dwingelderveld, Drents en Fries Wold. Prachtig! De wind draait wat meer west, en ik ook, da's dan weer jammer. Maar ik schakel 2 tandjes terug en geniet gewoon verder. Lange lunch want ik ben best al moe. Toch nog stoer doorgefietst in de middag. Nog een tijd staan kijken naar 4 koeien die een ree weg pesten. Vanwege de naam mik ik toch op Oude Willem. Ik krijg koffie van de buren, heu vervolgens mijn tent op, maar de bui komt pas nadat ik gedouched heb. Gelukkig had mijn bulgur al gekookt en gaart het daarna blijkbaar gewoon verder, dus ik kan wel eten, al is het koud (gewoon omgedoopt tot maaltijdsalade). De bulgur komt wel mijn neus uit trouwens.
    Na de bui kan ik nog even buiten zitten. Wel veel kleren aan, maar ik ben ook moe. 83,9 km.

29-7 Oude Willem - Norg

July 29, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Ik heb afgesproken met Edo om een uur of 4. Ik heb dus tijd genoeg voor nog een extra lusje fietsen. Maar geen zin. Ik zit nog weer een buitje uit in de tent vlak voor ik ga opbreken en het blijft de hele dag dreigend. Ik fiets door het Drents en Fries Wold. Wandel een stukje richting en door de stuifduinen. Erg mooi, maar van de beloofde roodborst tapuit of heideblauwtjes geen spoor. Het is ook niet echt weer ervoor. Dan over het Föstloër veen. Heel erg mooi. Helaas blijft het weer weinig fotogeniek. Vervolgens richting Appelscha. Bij het terrasje met het héle lekkere broodje is de keuken nog een half uur dicht, "want het is zo druk".(?) Door naar Appelscha, geen normale broodjes. Garnalensalade en brie in de supermarkt gekocht. Vervolgens word je eerst oost langs het kanaal gestuurd en 4 bruggetjes later weer west. En zó leuk is Appelscha nou ook weer niet. Ik ga Noord en kom zo ook weer op de route en bij een bankje. Is het toch kwart voor 1 en heb ik al 17 km gefietst.
    Dan toch richting Norg, ik ben gewoon moe. Kom met de knooppunten langs een hunebedje. Zet daar de navigatie aan en in plaats van langs de drukke weg (knooppunten), over een super leuk fietspad naar Norg (Osmand). Schiet mij maar lek. Op de camping geen probleem en dankzij Edo's foto vind ik ook hun tent. Er mag hier veel niet wat ergens anders wel mag, bv afwassen. Edo smst dat ze later zijn. Beetje jammer, vooral omdat nu de chips open zijn.😉 Voor het eerst in een week! Tada!
    Het is fijn om ze weer te zien. Mats is ook blij, hij komt steeds even langs tussen het spelen door.
    33,7 km

30-7 Norg

July 30, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Edo en Ilse gaan niet naar het boomkroonpad en vinden het leuk als ik nog een dag blijf. Edo, Mats en ik halen verse broodjes en ander lekkers. We spelen jeu de boules. Mats doet niet mee, die is te druk met crossen met zijn fiets en chillen in de boomhut. Hij mag vandaag voor het eerst weer fietsen. Edo wint natuurlijk. Lunch, kletsen, wandelingetje met zijn vieren, puzzeltje. 's Avonds na het eten nog een fietstochtje met Edo. Erg mooi. Lekker relaxed dagje. Ongeveer 20 km.Read more

31-7 Norg- De Westereen

July 31, 2020 in the Netherlands ⋅ ☀️ 26 °C

Mats doet zijn 10 minuten lezen met mij. Knap hoor! Daarna ontbijten we gezellig samen en daarna wil Mats mij heel graag het Kabouterpad laten zien. Tuurlijk, hartstikke leuk. Dus wij bekijken zeker 50 kabouters (we raken de tel kwijt) en nog 4 trollen en een heks. Ik geniet.
    Daarna vertrek ik. Ze fietsen niet een stuk mee, te onrustig. Zit ook wat in. Ze gaan zwemmen waarschijnlijk.
    Ik fiets naar Roden, doe op aanraden van Edo nog een extra minilusje. Inderdaad leuk. En dan naar de "kampeerhal". Mijn verwachtingen zijn laag. Dus heb ik na 5 minuten schoenen in de goede maat. Kost ff 190 euries maar dan heb je ook wat. Ze hebben wel goedkoper, maar dat is een instapmodel, dat lijkt me niet handig. Loop ik richting kassa: stapel dozen, leuke schoenen daarop, in de aanbieding, én maat 36 staat er gewoon tussen. Mensen met andere maten zullen niet voldoende kunnen waarderen wat een wonderbaarlijke ervaring dit was. Zijn ze én mooier, én minder zwaar én maar 45 euro. Dat was het instapmodel, voor mensen die net beginnen met wandelen. Ik had éven moeten vragen wat hij bedoelde.
    Grijns. Mam, ik moest aan je denken met die aanbieding! Vervolgens verdwijnen mijn hagelnieuwe waterdichte schoenen in de fietstas want het is ondertussen 37 graden in de zon, dus ik ga verder op sandalen en met een petje op.
    Vervolgens gematigd leuk richting Bert. Weinig echte fietspaden en redelijk wat verkeer op de gewone wegen. Ik moet ook weer even wennen aan echt zomerweer.
    Er zijn veel SVR campings op een kluitje, dus ik sla de eerste over want daar zie ik geen schaduw en hij is ook ANWB. Dus kan ik de tweede niet vinden en fiets op Osmand naar de dichtstbijzijnde minicamping. Die blijkt VeKaBo en vol. Maar iemand zet zijn bus aan de andere kant van zijn caravan, kan ik toch in de schaduw staan mét leuk uitzicht. En de camping ligt heerlijk rustig. Beter dan je op de kaart zou denken.
    De zalm was in de aanbieding bij de Coop, ben ik nog speciaal voor omgefietst en ik dineer met een broodje gerookte zalm en smeerkaas. Mjum!
    65 km