Rondje Oost Nederland

A 19-day adventure by Astrid Read more
  • 569kilometers

1-8 De Westereen - Bert

August 1, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Ik ben om tien over zes wakker omdat ik moet plassen. Het drupt. Op het moment dat ik me uit mijn slaapzak heb gewurmd: echte bui. Dan maar even niet plassen. Vindt mijn blaas niet leuk. Maar ik pak vast van alles in. Maar ja, die blaas. Toch maar regenjas pakken. Inderdaad: droog. Maar wel met mijn nieuwe waterdichte schoenen door het natte gras! Gaat goed. Ik kan mijn koffie en havermout nog buiten koken. Dan begint het weer te regenen. Ik weer naar binnen. Ondanks al dit gedoe fiets ik om 10 over half 8 (!) weg. Mooie fietspaden, rustige weggetjes. Prima. Ik doe nog een extra slingertje om een mini stukje 11 stedenroute te kunnen doen en omdat ik bang ben dat ik anders te vroeg bij Bert ben.
    Half 11. Koffie met Bert en Jo (de buurvrouw).
    Na Berts middagdutje richting Zwarte Haan voor flamingo's. Maar we zien alleen flamingo-spotters. Pas bij het mega vergroten op mijn tablet blijkt dat we ze toch hebben "gezien". Daarna samen met Bert aan de tent geknutseld zodat die een regengootje krijgt. Dat is het enige wat ik niet zo handig vind aan deze tent. Als je hem openritst krijg je een plens water in je nek. Het gaat vast werken, want het trekt helemaal open😏.

2-8 Bert - Waskemeer

August 2, 2020 in the Netherlands ⋅ ☀️ 19 °C

De zon duikt meteen na opkomst achter een dikke laag bewolking. Het regent niet, maar het was zo lekker koud vannacht dat mijn tent kleddernat is van de condens. En zo droogt het niet. Het regengootje werkt niet dus ik ben leuk bezig alle lijm weer weg te plukken, want Bert is nog niet wakker. We ontbijten om 8 uur. Hij is moe van mijn bezoek, dus het is o.k. dat ik verder fiets vandaag. Afscheid van hem nemen vind ik nooit leuk. Moet ik nog terug voor mijn telefoon, die lag nog aan de lader. Gelukkig was ik pas aan het einde van de dijk.
    Stuk hetzelfde terug omdat ik niet durf te gokken dat een pontje vaart. Dat blijken ze wel te doen. In Altsjerk ben ik al een beetje moe. Ik doe pauze door een heel aantal bordjes te lezen met oude foto's. Best leuk. Van Bert geleerd waar je een bruine kiekendief aan herkend. Dus zie ik nu kieken ipv buizerds.
    Vanaf het eerste pontje bijna alleen maar fietspad gereden. Heel tof. En op duistere wijze weer wind mee! Ik bedenk nog net op tijd "ik kwam toch van veel oostelijker?" Ben ik gewoon Drenthe bijna aan het missen. Dus hup, linksaf. Zie meteen drie campings op een kluitje, waarvan er 1 echt ver van alle wegen lijkt te liggen. Blijkt ook zo te zijn. Heel fijn. Ik ben wel eerder moe dan voorheen en ik blijf maar spierpijn houden. Maar: ik kan wel mijn (brede) afritsbroek weer aan. Ik durf er nog niet in te bewegen, maar toch!
    78,5 km.

3-8 Waskemeer - Ellertshaar

August 3, 2020 in the Netherlands ⋅ 🌧 16 °C

Heerlijk geslapen ín mijn slaapzak, dus de tent is drijf van de condens. Een waterig zonnetje helpt een beetje. Ik blijf toch maar niet staan. Ik wil toch fietsen, neem ik liever alles mee. Ik vertrek richting het fietspad wat me leuk lijkt. Moet ik wel om Assen heen. Kom ik toch steeds dichter bij Norg. Ik sta in dubio. Het was zo'n fijne dag, nu "koffie doen" voelt als een slap aftreksel. Maar niet langsgaan terwijl ik zó dichtbij ben voelt ook suf en misschien wel niet leuk voor Edo, Ilse en Mats. Ik bel. Ze zitten in de auto op weg naar Emmen. Weg keuzestress.
    Ik fiets door een prachtige omgeving over meestal rustige weggetjes of fietspaden. Ik denk op een gegeven moment: hé, nog geen hunebedden gezien. 2 bochtjes later: inderdaad. En daarna nóg een heel roedel. Ook 1 die nog bedekt is. Gaaf hoor.
    Tijdens 1 van de hunebedden gast het wel héél erg hard regenen. Ik mag schuilen onder een grote achterklep van een mountainbiker die vroeger ook gefietskampeerd heeft. Dus lekker staan beppen over fietsen en tuinen. En na een kwartier is het weer min of meer droog.
    Jammer dat het net weer gaat storten voordat de tent staat, maar uiteindelijk valt de nattigheid nog best mee. En daarna kan ik lekker buiten zitten met mijn bulgur. Waar ik wilde eten onderweg was allemaal dicht. Leve de maandag!
    75,1 km.

4-8 Ellertshaar - Hees

August 4, 2020 in the Netherlands ⋅ ☀️ 19 °C

Ik heb mijn dag niet. Het begint mooi, het lijkt wel of het gevroren heeft! Zon wéér achter een wolk, net als hij boven de bomen uitkomt.
    Alles voelt als wind tegen (een groot gedeelte is het dat ook trouwens), veel hobbelde bobbel wegdek, waar ik nu even de humor niet van in zie. Staat er eindelijk een hunebed aangegeven, moet ik eindeloos langs een provinciale weg. Na een paar kilometer geef ik het op en duik rechts het bos in. Daar staat een kaart, en ik ben heus vlakbij. Ik over het fietspad, dan links over een rul zandpad en inderdaad; sta ik 10 meter van diezelfde provinciale weg. Had ik het 400 meter te vroeg op gegeven. Het hunebed (Papeloze kerk) is wel mooi, maar gerestaureerd. En weer gillende klimmende kinderen. Krijg ik ook nog een buitje op mijn kop. Rennen om mijn drogende fietsbroek weg te stoppen. Ben ik daar net mee klaar: droog ja. Grapje.
    Lunch bij een meertje vanwege de vogels en omdat ik na half 10 geen snackbar of zo meer heb gezien. Vogels? Het lijkt wel of de atoombom daar is gevallen. 1 libelle zie ik vliegen. Ruzie met mijn fototoestel, die echt de kleuren niet pakt die ik zie. En ja ik had mijn oranje bril af.
    Weer over het Dwingelderveld, lijkt me toch de mooiste route. Het is er erg druk. Door Ruinen, via een tof pad naar de eerste camping. Die sla ik over vanwege een zaaltje en vakantie verblijf. De tweede is SVR. Een klein veld, een zee van kinderspeeltuigen en... schreeuwende kinderen. Een ander schreeuwen dan in Norg! Ik die kilometer weer terug naar camping 1, VeKaBo. 10 plekken, een oase van rust. En: maar 2 kilometer van de snackbar van Ruinen.
    Blijkt dat ik én mijn vieze doekje, én mijn washandje én de neusvleugel van mijn zonnebril ben verloren. Nee, het is niet mijn dag. Misschien toch maar voor de tent blijven zitten en niet naar Ruinen.
    De roep van friet was te sterk. Lekker op een bankje, ik dacht halverwege het mooie pad, gezeten met mijn frietje. Ik had beter een paar honderd meter door kunnen rijden naar de camping en wat meer zout op mijn friet doen.😏
    77 km totaal.

5-8 Hees - Haarle

August 5, 2020 in the Netherlands ⋅ ☀️ 26 °C

Ha, droog die tent! Andere dag dan gisteren. Nu heb ik binnen 30 seconden het goede knopje gevonden op mijn fototoestel voor de kleuren. Hij staat nu op "extra kleur". Ik vind dat het nu is wat ik zie.
    Op aanraden van Dick de camping baas mik ik op Echten. Wat zo'n leuk paadje leek eindigt in no time op een provinciale weg. Ik maak me een beetje zorgen over zijn verdere tip over het Reestdal. Ik kruis de knooppunten, sla dus af en rijd via een prachtig pad richting Koekange. Snijd een stukje af voor de kruising over de A28 bij Eemten. Het Reestdal is inderdaad mooi; en een fietspad langs een provinciale weg, al is die niet zo druk. Ik sla af bij Bloemberg en zie een leuke Rust. Leuke hond, schattige rode kittens, er is er nog 1 maar ik beheers me. Vervolgens door ri Dedemsvaart. Het begint me wel een beetje bekend voor te komen. Hé, daar is die andere Rust van de heenweg. Dus toch maar niet oost langs Ommen, maar west. Doe eens origineel. Het stuk waar ik best tegen op zie omdat het pal tegen de wind in lijkt, valt reuze mee. En dan zijn sommige stukjes gewoon prachtig. Bij Stuwe bijvoorbeeld. Maar veel fietspaden kent Overijssel niet. De Lemelerberg bleek hem nog niet te zijn, en moest ik tussen gemotoriseerd verkeer op. Niet zo hoog en erg als Zuid Amerika, maar leuk vind ik zoiets niet. Tegen de wind in naar beneden suizen was het dan weer wél. Rijd je een keer niet over een gewone weg, is het een zandpad. Zonder schelpenpaadje. En op het einde van de dag toch gelukt! Práchtige camping, SVR, 50plus. Ik in een deuk: ik mag er op! Mag ik er niet koken, want ze hadden brand gehad en die gaspitjes waaien altijd om. (?) Op de volgende camping hoor ik dat het gloeiende kolen van de BBQ waren geweest. Ik zeg niets.
    Ik koop een ijsje omdat ze geen bier hebben. Jak wat zoet. Ik eet het niet op, ook beter voor de lijn. Terwijl ik mijn eitjes kook bedenk ik dat ik dan ook prima koffie kan maken. Oh. Doe ik daar dat boerenjongens ijs in. Heb ik toch een soort irish koffie! Mjum.
    Gelukkig kan ik nu in de schaduw van mijn tentje zitten. Achter de heg was toch wat suf. Maar het was echt te heet in de volle zon. Voordeel: mijn was is al droog!
    79,7 km.

6-8 Haarle - Megchelen

August 6, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 31 °C

8 uur weg. Ik geniet daar van. Weinig andere fietsers, het licht is nog mooi en voor vandaag: het is nog niet zo heet. En ook gewoon een extra lange vakantie dag voor je. In plaats van de aller kortste route, doe ik een mini slinger Sallandse Heuvelrug. Uhhh, die heuvelrug was ff niet tot me doorgedrongen, maar die heet niet voor niets zo. Práchtig! Daarna met meer fietspaden dan verwacht zuid. De fietspaden zijn vaak zo smal dat iemand de berm in moet als je tegenliggers tegen komt. Ik vind dat ook wel leuk. De keer dat ze de route omgegooid hebben en alleen de bordjes verhangen hebben kan ik er minder van genieten. Zelfs met mijn ultra dikke banden red ik het niet om te blijven fietsen.
    Op een gegeven moment kloppen de knooppunten zo slecht met mijn kaart en ik moet bovendien aldoor afsnijden, dat ik de navigatie aan zet. Fijn dat dat kan. En dan blijkt Megchelen nog "maar" 19 km. Ik haal het! Krijg een koud drankje van de camping dame. Ik sta onder de appelbomen, en ik heb net nog 4 appels gekocht langs de weg☹️. De buren lenen mij hun hamer gelukkig.
    En dan krijg ik het pas heet. Met fietsen ging het aldoor goed, maar nu zit ik met natte doekjes in mijn nek in de schaduw. Maar het is dan ook nog 32 graden, en inmiddels windstil. Nadeel van al die appels: wespen. Die gaan gelukkig om half 8 naar bed.
    Bij aankomst staat er iets lawaai te maken, ik denk de pomp van beregening. Maar om 7 uur wordt het hier stil. Behalve dan de snelweg (?) Wát gaaf. In Silvolde een kanon en maaltijdsalade gekocht. Smaakt mij beiden heel best. 81,7 km.

7-8 "Rustdag" Megchelen

August 7, 2020 in the Netherlands ⋅ ☀️ 32 °C

Ik wil bij een makelaar in 's Heerenberg kijken en bij 1 in Ulft. Heb ik meteen een rondje. De snelweg maakt veel herrie. Ook bij de Beuningstraat, waar ik nog even ga kijken natuurlijk. Het is nog steeds verkocht.
    Ik kom langs de Moezeköttel, een noodhuis wat bewaard is gebleven. Leuk. Sta nog even te praten met de vrijwilliger. De huizen vliegen weg hier, veel mensen uit het westen. Hij weet een boerderij die te koop komt. 4 ton helaas, en dan moet ie nog gestript.
    Door naar 's Heerenberg. Inderdaad veel huizen verkocht, prijzen vallen tegen, tenzij je in een mini huisje gast wonen. Dat kost niets. Ook nauwelijks tuin. Wil ik toch niet, en het Nachtegaalslaantje ook nog steeds niet.
    Boodschappen in Zelhem geloof ik, waar ik mijn ultra handige telefoon houder laat liggen denk ik. Wat kan ik toch balen van mezelf. Stop dan meteen even weg, net als de vorige 30 keer. Nou ja, het was wel héél heet.
    Ik lunch in Ulft en begin aan de weg terug, want ik heb geen zin meer. Oh ja, makelaar. Het is minder dan 5 km dus ik moet terug van mezelf. Was nuttig!
    Maar al met al ben ik pas om 4 uur bij de tent. In de schaduw is het maar 35 graden. Fietsen voelt koeler!
    59,7 km.

8-8 Drempt

August 8, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 33 °C

Ik probeer Zeddam voor mijn telefoon houder. De route is minder mooi dan gisteren, de snelweg maakt weer veel herrie. Misschien maar goed dat dat huis niet doorging. Natuurlijk ligt het ding er niet. Daarom doe ik een route langs drie Lidls. Niet gelukt maar wel nieuwe tandenborstels voor mijn elektrische tandenborstel.
    Daarna via zo veel mogelijk bos richting west en de brug (pont?) bij Dieren. Ondanks dat ik rustig fiets maar wel rijwind houd, rijd ik stuk op zweet of zout of zo. De Vekabo camping heeft bomen en een plek onder een pruimenboom. Ik stop. Mijn kont doet zelfs te veel zeer voor 2 km fietsen om te kunnen zwemmen. En: er staat bier koud: Karmeliet! En een Donald Duck vakantieboek. Een kinderhand is gauw gevuld. Het is hier heerlijk stil, totdat de buren de radio aan zetten.
    Die ging gelukkig ook weer uit zonder vragen.
    ' s Avonds hebben ze hier campvuurtje met een gitaar. Veel kinderliedjes met een kringetje van kinderen. Erg leuk. Tien uur taai ik af. Het koelt een héél klein beetje af.

9-8 't Eind (Veenendaal)

August 9, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 22 °C

Gelukkig maar dat ik toch naar bed ging: kwart over 6 klaar wakker. Lekker hoor, die tent dat je de ritsen van bovenaf open kunt ritsen. Kwam toch best veel frisse lucht door. Vergat ik nog op te schrijven: ik ben gisteravond gestoken door een wesp. Gelijk uitzuigen en daarna even onder de koude kraan. Ik voel het amper! Hoera!
    Ik fiets om 8 uur, kom iemand tegen in Achter Drempt, raak aan de klets over huizen kopen, tuinen, geneeskrachtige kruiden. Ze heeft mijn telefoon nummer en appt me als er iets te koop komt. We staan geloof ik wel een half uur te praten.
    Daarom arriveer ik precies om 9 bij de pont bij Dieren. Die blijkt vanaf 9 uur te varen, dus dat komt goed uit. Ik vind de lucht best dreigend trouwens.
    Vervolgens doe ik minder handig, nl een "klein" extra slingertje over de Veluwezoom. Ik let alleen niet goed op de afstanden en mis ook nog een mogelijkheid om de provinciale weg leuk over te steken. Kom ter hoogte van Eerbeek uit, dat was niet helemaal de bedoeling. Wel heel erg prachtig en op het moment dat het rullig schelpenpaadje wordt, ben ik ook de horde wielrenners kwijt. Fietst wel wat zwaarder en erg vlak is het hier niet, dat wist ik. Ik maak foto's van die grote koeien, net als de rest van Nederland. Na een wat bewolkte ochtend, wordt het echter kraakhelder, en 37 graden in de schaduw. Oeps. Daar is bijna niet tegenaan te drinken. Ik doe zelfs een nat petje op. Mijn "koude" water uit de bidon op mijn hoofd is warmer dan mijn normale douchewater, dat heeft niet zo veel zin helaas.
    Ondertussen fiets ik bijna aldoor gelijk op met de LF4. Ik dacht: die doen minder omwegen, dus volg ik die ipv mijn knooppunt. Gaat ie toch hartelijk de verkeerde kant terug en daarna extra in de brandende zon. En een extra bergje. Werd ik niet zo blij van, al was het een hele mooie route. Ik bereken dat mijn SVR nog minstens 12 km ver is. Gaat hem niet worden met al bijna 80 onder mijn wielen. Dus rechtsaf langs de rand van Veenendaal, daar zijn er 4 op rij en is de dichtstbijzijnde maar 4 km of zo. Alleen: hij is er niet. De tweede is een Landal, de derde een stacaravan terrein. Op de vierde kan ik staan, maar dan blijk ik nog maar 4 km van de SVR. Ik stop toch, het is hier heerlijk rustig en de naam is zo toepasselijk. Wel geen wifi en ik moet veel heen en weer schuiven om in de schaduw te blijven.
    87,4 km 532 hoogtemeters.

10-8 Veenendaal - Utrecht

August 10, 2020 in the Netherlands ⋅ ⛅ 32 °C

Het koelde genoeg af om lekker te slapen. Wel weer met oordoppen beginnen, want de meeste buren zijn aan een gehoorapparaatje toe. Voordeel is dat ik zo vroeg niet bang ben om ze wakker te maken. Gisteravond nog een tijd naar een eekhoorn staan kijken. Geen idee wat hij nou at, maar wát een geknaag.
    8 uur rijd ik weg, mooi mooi mooi. Let de Stigterpad is weer mooi. Aan het eind doe ik eens anders dan anders, omdat ik Maarn door niet leuk vind. Fietspad op de kaart (ook die op het knooppunt stond!) is er niet, dus ik beland via de knooppunten route in Doorn. Hartstikke leuk, ik kende alleen het drukke stuk. En het fietspad naar Austerlitz is er gelukkig wél, zodat ik niet langs de Utrechtse erg hoef te fietsen. Volg braaf de route om Austerlitz heen. Kwam, voor veel extra km.
    Dan toch over De Bilt naar huis.
    Precies 12 uur thuis. Mauri blij, samen lunchen. Ga alvast een uurtje werken maar het is echt te heet boven. Morgen weer een dag.
    Moniek heeft hartstikke haar best gedaan, alleen mijn rozenstruiken hebben het niet overleeft. Wel jammer, maar was mij misschien ook gebeurd.
    50,7 km en 4 kilo afgevallen 😊